2009
Sök att lära känna Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus
November 2009


Sök att lära känna Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus

Men trons ljus finns inom dig, det väntar på att tändas och stärkas av Guds Ande.

Bild
Elder Robert D. Hales

Mina bröder och systrar, jag är tacksam för de vittnesbörd om Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus som levande profeter givit under denna konferens, och för den Helige Andens undervisning.

Som profeterat lever vi i en tid när världsligt mörker fördjupas omkring oss. Tron på Gud ifrågasätts i stor utsträckning och är under attack i namn av politiska, sociala och till och med religiösa frågor. Ateismen, eller läran att det inte finns någon Gud, sprider sig snabbt över jorden.

Men vi som är medlemmar i Jesu Kristi återställda kyrka förkunnar att ”vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden”.1

En del undrar varför tron på Gud är så viktig. Varför sade Frälsaren att ”detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus?”2

Utan Gud skulle livet upphöra vid graven och våra jordiska erfarenheter skulle inte ha något syfte. Tillväxt och utveckling skulle vara tillfällig, prestationer utan värde och utmaningar meningslösa. Det skulle inte finnas något som ytterst är rätt eller fel och inget moraliskt ansvar att visa omsorg för varandra som Guds barn. Utan Gud skulle det i själva verket inte finnas vare sig jordiskt eller evigt liv.

Om du eller någon du älskar söker mening med livet eller en djupare övertygelse om Guds inflytande på vårt liv bär jag, som din vän och apostel, mitt vittnesbörd. Han lever!

En del kanske frågar: Hur kan jag veta det för egen del? Vi vet att han lever eftersom vi tror på vittnesbörden från hans forntida och levande profeter, och vi har känt Guds Ande bekräfta att dessa profeters vittnesbörd är sanna.

Genom deras vittnesbörd, nedtecknade i helig skrift, vet vi att ”[Gud] skapade människan, man och kvinna, till sin egen avbild och till att vara honom lika”.3 En del kanske förvånas över att få veta att vi ser ut som Gud. En framstående religiös akademiker säger till och med att det är avgudiskt och hädiskt att tänka sig att Gud ser ut som en människa.4 Men Gud sade själv: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss.5

Användningen av orden vår och oss i det här skriftstället lär oss också något om relationen mellan Fadern och Sonen. Gud sade vidare: ”Genom min Enfödde [Son] skapade jag allt detta.”6 Fadern och Sonen är åtskilda och distinkta individer — som en far och son alltid är. Det kan vara en av anledningarna till att Guds namn på hebreiska, Elohim, inte är singularis utan pluralis.

Genom Nya testamentet vet vi att såväl vår himmelske Fader som hans Son Jesus Kristus har en fysisk kropp. De står tillsammans på en plats, som Stefanus vittnar om i Nya testamentet: ”Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.”7

Vi vet också att både Fadern och Sonen har röster. Som det står i Första Moseboken och Moses bok hörde Adam och Eva ”HERREN Gud[s röst när de] vandra[de] i lustgården i dagens svalka”.8

Vi vet att Fadern och Sonen har ansikten, att de står och att de talar. Profeten Enok förkunnade: ”Jag såg Herren, och han stod framför mitt ansikte, och han talade med mig som en man talar med en annan.”9

Vi vet att både Fadern och Sonen har en kropp, vars form och delar är som vår. I Ethers bok i Mormons bok läser vi: ”Och förlåten togs bort från Jareds brors ögon och han såg Herrens finger, och det var som en människas finger, likt kött och blod.”10 Senare uppenbarade Herren sig och sade: ”Se, denna kropp som du nu ser är min andes kropp, och … jag [skall] visa mig för mitt folk i köttet.”11

Vi vet att Fadern och Sonen har känslor för oss. I Moses bok står det: ”Och det hände sig att himlens Gud såg på de övriga människorna, och han grät.”12

Och vi vet att Gud och hans Son Jesus Kristus är odödliga, förhärligade och fullkomliga varelser. Om Frälsaren Jesus Kristus skriver profeten Joseph Smith: ”Hans ögon var som en eldslåga, håret på hans huvud var vitt som ren snö, hans ansikte lyste klarare än solen, och hans röst var som ljudet av väldiga vattens brus.”13

Inget vittnesbörd är viktigare för oss i vår tid än Joseph Smiths vittnesbörd. Han var profeten som utvaldes att återupprätta Kristi forna kyrka i denna, den sista tiden, då evangeliet skulle komma till jorden före Jesu Kristi återkomst. Liksom alla profeter som påbörjade Guds verk på sin tid gavs Joseph särskilt tydliga och mäktiga profetiska erfarenheter för att förbereda världen för Frälsarens andra ankomst.

Som 14-årig pojke ville han veta vilken kyrka han borde gå med i. Efter att ha begrundat frågan vände han sig till Bibeln, där han läste:

”Om någon av er brister i visdom skall han [eller hon] be till Gud, som ger åt alla villigt … och han skall få den.

Men han skall be i tro utan att tvivla.”14

Joseph trodde på dessa profetiska ord och med orubblig, barnslig tro gick han till en träddunge i närheten av sitt hem och knäböjde och bad. Senare upptecknade han:

”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud …

När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften.”15

När Joseph såg upp mot dessa två personer kunde inte ens han ha vetat vilka de var — för han hade ännu inte varit vittne till och lärt sig om Guds och Kristi sanna natur. Men då, skriver han, ”[talade] en av dem … till mig, och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!16

Efter denna märkliga upplevelse vittnade profeten Joseph Smith: ”Fadern har en kropp av kött och ben, lika påtaglig som en människas, och likaså Sonen.”17

Profeter har under tidsåldrar delgett vittnesbörd som detta och fortsätter att göra det under den här konferensen. Men var och en av oss är fri att välja. Som elfte trosartikeln säger: ”Vi gör anspråk på förmånen att tillbe Gud den Allsmäktige i enlighet med vårt eget samvetes maningar och erkänner alla människors rätt till samma förmån, att tillbe hur, var eller vad de vill.”18

I fråga om personlig tro, hur vet vi vad som verkligen är sant?

Jag vittnar om att sättet att veta sanningen om Gud är genom den Helige Anden. Den Helige Anden är den tredje medlemmen i gudomen, och är en person som består av ande. Hans uppgift är att ”vittna om [Gud]”19 och att ”lära [oss] allt”.20

Men vi måste vara försiktiga så vi inte begränsar hans inflytande. När vi gör det som inte är rätt, eller när vårt synsätt domineras av misstro, cynism och vanvördnad mot andra och deras tro kan Anden inte vara hos oss. Vi agerar på ett sådant sätt som profeterna beskriver som en oandlig människa.

”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.”21 ”Den naturliga människan är en fiende till Gud … och kommer att så vara i evigheters evighet, om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar … och blir som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig [och] kärleksfull.”22

Om vi inte ger efter för den Helige Andens stilla inflytande löper vi risken att bli lika Korihor, en antikrist i Mormons bok. Korihor gjorde mer än att endast inte tro på Gud. Han hånade Frälsaren, försoningen och profetians ande genom att predika den falska läran att det finns ingen Gud och ingen Kristus.23

Korihor nöjde sig inte med att bara förkasta Gud och gå sin egen väg. Han hånade de troende och krävde att profeten Alma skulle övertyga honom med ett tecken på Guds existens och makt. Almas svar är lika meningsfullt idag som det var då: ”Du har fått tillräckligt med tecken. Skall du fresta din Gud? Säger du: Visa mig ett tecken, när du har alla dessa dina bröders vittnesbörd och även alla de heliga profeternas? Skrifterna är lagda framför dig, ja, och allt tyder på att det finns en Gud. Ja, hela jorden och allt som finns på dess yta, ja, och dess rörelse, ja, och även alla planeterna som rör sig i sina regelbundna banor vittnar om att det finns en högste Skapare.”24

Till slut fick Korihor ett tecken. Han blev slagen med stumhet. ”Och Korihor sträckte fram handen och skrev: … Jag vet att inget annat än Guds makt kunde åsamka mig detta. Ja, och jag har alltid vetat att det finns en Gud.”25

Bröder och systrar, ni kanske redan vet, djupt inom er, att Gud lever. Ni kanske ännu inte vet allt om honom eller förstår hans vägar, men trons ljus finns inom er. Det väntar på att väckas och förstärkas av Guds ande och Kristi ljus, som ni är födda med.

Så kom. Tro på profeternas vittnesbörd. Lär er om Gud och Kristus. Hur man gör det lärs så tydligt av forna och nutida profeter.

Utveckla en ivrig önskan att veta att Gud lever.

Denna önskan leder oss till att begrunda himmelska ting — att låta bevisen omkring oss på att Gud finns röra vid vårt hjärta.

Med öppna hjärtan är vi beredda att följa Frälsarens uppmaning att ”forska … i Skrifterna”26 — och att ödmjukt lära av dem.

Vi är då redo att uppriktigt fråga vår himmelske Fader, i vår Frälsares, Jesu Kristi namn, om det vi lärt oss är sant. De flesta av oss får inte se Gud som profeterna gjorde, men Andens milda och stilla röst — tankarna och känslorna som den Helige Anden skänker till vårt sinne och hjärta — ger oss en ovedersäglig visshet om att han lever.

Att komma till denna insikt är det slutliga målet för alla Guds barn på jorden. Om du inte minns att du har trott på Gud, eller om du har slutat att tro, eller om du tror utan sann övertygelse, ber jag dig söka ett vittnesbörd om Gud idag. Var inte rädd för hånet. Styrkan och friden som kommer av att känna Gud och ha hans Andes trösterika sällskap skänker alla dina ansträngningar evigt värde.

Vidare, med ett personligt vittnesbörd om Gud kan du välsigna din familj, dina efterkommande, dina vänner — alla som du älskar. Din personliga kunskap om Gud är inte bara den största gåva du någonsin kan ge till någon, den ger dig också den största glädje du någonsin kan få.

Som ett särskilt vittne om vår kärleksfulle himmelske Faders enfödde Son, ja, Jesus Kristus, vittnar jag om att Gud lever. Jag vet att han lever. Jag lovar dig att om du och de du älskar söker honom i all ödmjukhet, uppriktighet och flit så kommer även du att få veta detta. Du kommer att få ett vittnesbörd. Och välsignelsen av att känna Gud tillhör då dig och din familj för alltid. I Jesu Kristi namn, amen.

SLUTNOTER

  1. Trosartikel 1

  2. Joh 17:3, kursivering tillagd.

  3. L&F 20:18; se även 1 Mos 1:27; Mose 2:27.

  4. Se Krister Stendahl, ”To Speak About God”, Harvard Divinity Bulletin, våren 2008, s 36-2. 8–9.

  5. 1 Mos 1:26; Mose 2:26, kursivering tillagd.

  6. Mose 2:1.

  7. Apg 7:56.

  8. Mose 4:14; se även 1 Mos 3:8.

  9. Mose 7:4.

  10. Ether 3:6.

  11. Ether 3:16.

  12. Mose 7:28.

  13. L&F 110:3.

  14. Jak 1:5.

  15. Joseph Smith — Historien 1:16–17.

  16. Joseph Smith — Historien 1:17.

  17. L&F 130:22.

  18. Trosartikel 11, kursivering tillagd.

  19. Joh 15:26.

  20. Joh 14:26.

  21. 1 Kor 2:14.

  22. Mosiah 3:19.

  23. Se Alma 30.

  24. Alma 30:44.

  25. Alma 30:52.

  26. Joh 5:39.

Skriv ut