Institutet
Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen: Att leva rättfärdigt i en ogudaktig tid


”Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen: Att leva rättfärdigt i en ogudaktig tid”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen

Att leva rättfärdigt i en ogudaktig tid

Bild
ung man som läser skrifterna

President Ezra Taft Benson lärde att Mormons bok ”stärker Kristi ödmjuka efterföljare mot djävulens onda avsikter, strategier och läror i vår tid” (se ”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, maj 1988, s. 3). I det här studieavsnittet får du tillfälle att lära dig hur Mormons bok blottar de här farorna så att du kan skydda dig bättre. Medan du studerar den här lektionen så titta efter principer som kan hjälpa dig leva rättfärdigt i en ogudaktig tid.

Del 1

Hur kan jag förbli trofast mot Herren när jag blir förföljd för att jag lever efter evangeliet?

När Helaman, som var son till Helaman, innehade domarsätet upplevde nephiterna en period av fred och tiotusentals människor anslöt sig till kyrkan. Medan kyrkan hade framgång blev en del medlemmar högmodiga och började förfölja de mer ödmjuka av Jesu Kristi efterföljare. (Se Hel. 3:20–34.)

Bild
högmodiga nephiter trakasserar en man
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Helaman 3:33–35 och titta efter hur Kristi ödmjuka efterföljare reagerade på de andra medlemmarnas förföljelse.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på ett tillfälle då du upplevde eller bevittnade ett sårande beteende eller ovänliga ord från en annan medlem i kyrkan. Hur reagerade du? Vad kan du lära dig av dessa ödmjuka heliga om hur man hanterar sådan förföljelse?

Del 2

Hur kan jag vara rättfärdig när jag är omgiven av ogudaktighet?

Profeten Mormon och hans son Moroni levde i en tid med utbredd ogudaktighet. På grund av synd och otro hade underverken upphört och den Helige Anden fanns inte längre hos folket. Satans makt rådde i hela landet. (Se Morm. 1:13–19.) I ett brev till sin son Moroni beskrev Mormon folkets tillstånd och drog slutsatsen att de var så fördärvade att de hade blivit ett ociviliserat folk (se Moro. 9:11). Våld, krig och förödelse svepte över landet då lamaniterna och nephiterna ständigt stred mot varandra. Till slut segrade lamaniterna, och Mormon och Moroni bevittnade nephiternas fullständiga undergång (se Morm. 2–6; 8:1–3, 7).

Bild
Mormon tar farväl av en nation som en gång var stor, av Arnold Friberg
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mormon 1:1–2, 15 och Moroni 9:25–26 och leta efter anledningar till att Mormon och Moroni kunde förbli trofasta fastän de omgavs av ogudaktighet.

President Joy D. Jones, Primärs generalpresident, talade om kraften i att fokusera på Frälsaren när man lever i en syndfull värld:

Bild
President Joy D. Jones

Om vår dragning till världen är större än den tro och tillit vi har till Frälsaren, kommer dragningen till världen att segra varje gång. …

Det är ofta lättare att vara andligt passiv än att anstränga oss för att minnas och bejaka vår gudomliga identitet, men vi har inte råd med sådant i den här sista tiden. Må vi som systrar ”vara trofasta i Kristus, och … måtte Kristus lyfta [oss], och må hans lidande och död … och hans barmhärtighet och tålmodighet och hoppet om hans härlighet och om evigt liv finnas i [våra sinnen] för evigt” [se Moro. 9:25]. Allteftersom Frälsaren lyfter oss högre, kan vi tydligare se inte bara vilka vi är, utan att vi är närmare honom än vi någonsin föreställt oss. (”Av oändligt värde”, Liahona, nov. 2017, s. 15)

Bild
Kristus mitt ibland dem, av Judith Mehr

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum bar följande vittnesbörd om hur Herren hjälper de trofasta i en ogudaktig värld:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Våra dagar är inte oväntade dagar, och Herren har sett till vår andliga trygghet. … När ondskan tilltar i världen uppvägs detta av profetior och andliga gåvor som ges till de rättfärdiga. Herren ger oss större kraft när vi är villiga att förbli rättfärdiga i en ogudaktig värld. (”Ett klassrum med tro, hopp och kärlek” [En kväll med en generalauktoritet, 28 feb. 2014], JesuKristiKyrka.org)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på en person eller grupp i Mormons bok som, liksom Mormon och Moroni, ställdes inför ogudaktighet men förblev trofast mot Herren. Medan du tänker på det här exemplet, leta efter ett skriftställe som kan ge dig mer insikt om den här personen (eller gruppen människor). Skriv sedan ner dina tankar om följande frågor:

  • Hur skulle du beskriva ogudaktigheten som den här personen (eller gruppen) stod inför?

  • Vad gjorde den här personen (eller gruppen) som du kan göra för att förbli trofast mot Herren när du ställs inför världens ogudaktighet och frestelser?

Kom till lektionen redo att berätta om ditt exempel. Du kan också förbereda dig på att berätta om en person du känner som har stått inför ogudaktighet men som har förblivit trofast mot Herren.

Skriv ut