Instituut
Les 2 Leerkrachtenmateriaal: Profeten verkondigen de leer van het eeuwige gezin


‘Les 2 Leerkrachtenmateriaal: Profeten verkondigen de leer van het eeuwige gezin’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 2 Leerkrachtenmateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Les 2 Leerkrachtenmateriaal

Profeten verkondigen de leer van het eeuwige gezin

Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ begint met de woorden: ‘Wij, het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, verklaren plechtig …’ (ChurchofJesusChrist.org). Deze les zal de cursisten meer begrip geven van de heilige plicht van profeten die als wachters de wil van de Heer verkondigen en ons waarschuwen voor gevaren die ons geestelijk welzijn bedreigen. De cursisten krijgen de kans om erachter te komen hoe ze meer geduld en geloof in de Heer kunnen oefenen terwijl ze ernaar streven gehoor te geven aan de leringen van de levende profeten over het huwelijk en het gezin.

Lessuggesties

De Heer roept profeten om als wachter op de toren op te treden.

Toon de volgende vraag aan de klas:

  • Waarom zouden profeten ervoor kiezen om moeilijke onderwerpen aan te snijden en zich uit te spreken tegen maatschappelijk geaccepteerde gebruiken, ook al weten ze dat sommige mensen zich aan hun woorden zullen storen?

Vraag de cursisten aan het begin van de les naar hun gedachten over de vraag. U kunt als onderdeel van de bespreking eventueel het citaat van president Russell M. Nelson uit sectie 1 van het voorbereidend materiaal met de cursisten lezen.

  • Hoe zou je de woorden van president Nelson samenvatten? (Help de cursisten tot waarheden te komen zoals de volgende: God toont zijn liefde door profeten te roepen om ons te waarschuwen en te beschermen. Profeten laten zien dat ze om alle mensen geven door in de waarheid te onderwijzen.)

  • Hoe heb je Gods liefde gevoeld door de waarschuwingen, terechtwijzing en raad van levende profeten? (U zou hierover zelf ook uw getuigenis kunnen geven.)

Toon een van de afbeeldingen van een wachter uit het voorbereidend materiaal. Geef de cursisten de tijd om Ezechiël 3:17–19 door te nemen.

  • In welke opzichten zijn profeten als wachters op een toren?

U zou de proclamatie over het gezin omhoog kunnen houden en vragen:

De Heer gebiedt ons de profeten in geduld en geloof te volgen.

U zou de cursisten kunnen vragen redenen te geven waarom mensen in de oudheid ervoor hadden kunnen kiezen om niet op de waarschuwing van de wachter te reageren.

Kijk of u het volgende scenario met uw klas wilt behandelen (of bedenk er een dat relevanter is voor uw cursisten) en vraag de cursisten de vragen die volgen te beantwoorden:

Jan is van kleins af aan onderwezen in de leer die in de gezinsproclamatie staat. Maar zijn neven en een paar van zijn vrienden vinden de leringen kortzichtig en intolerant ten opzichte van enkele keuzes in levenswijze. Hier en daar is hij het wel met hen eens. Hij vraagt zich af of de proclamatie achterhaald is.

  • Wat vind je van Jans dilemma?

  • Welke invloeden kunnen het voor mensen moeilijk maken om de leringen in de gezinsproclamatie te accepteren?

Laat de cursisten Leer en Verbonden 21:4–6 lezen of nog eens doornemen. Herinner ze eraan dat deze verzen naar de profeet Joseph Smith verwijzen en, in het verlengde daarvan, naar de huidige president van de kerk van de Heer.

  • Wat denk je dat het betekent om de woorden van de profeten ‘in alle geduld en geloof’ te ontvangen (vers 5)?

  • Hoe zou jij de zegeningen samenvatten die de Heer belooft aan wie de woorden van zijn profeet in geduld en geloof ontvangen en er gehoor aan geven? (Help de cursisten een vergelijkbaar beginsel als de volgende leerstelling vast te stellen: Als wij de woorden van de profeet ontvangen, zal de Heer ons zegenen en de machten van duisternis voor ons uit verjagen.)

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Help de cursisten een diepere leerervaring te hebben. Heb tijdens uw onderwijs aandacht voor wat de cursisten moeten ervaren en doen om persoonlijke openbaring te ontvangen en tot een diepere bekering te komen. Hoe kunt u ze helpen om verder te bouwen op wat ze al weten? Hoe kunt u ze helpen om actieve leerlingen te zijn die de leerinteresse van anderen stimuleren? Hoe kunt u ervoor zorgen dat ze de influisteringen van de Heilige Geest beter leren herkennen?

Teneinde de cursisten voorbeelden van dit beginsel te helpen overdenken, geeft u ze een paar minuten de tijd om de Schrifttekst die ze uit sectie 3 van het voorbereidend materiaal hebben uitgekozen te lezen of door te nemen. U zou de klas in groepjes kunnen opsplitsen. Vraag de cursisten hun antwoorden op de vragen onder Je gedachten opschrijven in sectie 3 te bespreken. Ook kunt u de cursisten vragen hun antwoorden klassikaal te bespreken.

U zou de groepjes ook kunnen vragen alle of sommige van de volgende vragen te bespreken (of u kunt ze klassikaal bespreken):

  • Wat heeft je geholpen om geduldig en gelovig acht te slaan op de woorden van Gods profeten? Wat weet je over de Heer dat je kan helpen om op die manier op de woorden van de profeten te reageren?

  • Wanneer heb je je gezegend gevoeld of is de duisternis voor je uit verjaagd omdat je in geduld en geloof gehoor gaf aan de woorden van de profeten?

  • Welke raad heeft de Heer onlangs bij monde van zijn profeten gegeven, waarvoor enig geduld en geloof nodig is om die te kunnen ontvangen en er gehoor aan te geven?

Laat de volgende vragen zien en geef de cursisten voldoende tijd om na te denken over de vragen die voor hen het meest van toepassing zijn. Moedig de cursisten aan de indrukken die ze krijgen op te schrijven en in praktijk te brengen.

  • Hoe reageer ik als iets wat een profeet over het huwelijk of gezin heeft gezegd voor mij moeilijk te accepteren is? Wat wil de Heer dat ik in een dergelijke situatie doe?

  • Hoe weloverwogen en consequent houd ik mij aan de raad van Gods profeten over het huwelijk en het gezin? Waarin zou de Heer willen dat ik verandering aanbracht?

Geef uw getuigenis van de waarheden die in deze les zijn besproken. Verzeker de cursisten ervan dat de Heer klaarstaat om te helpen als ze in geduld en geloof naar de woorden van de profeten luisteren.

Voor de volgende keer

U kunt de cursisten vragen of ze zich weleens hebben afgevraagd wie ze op een dag zullen zijn of wat ze in dit leven tot stand zullen brengen. Moedig de cursisten aan om dat in gedachte te houden als ze het voorbereidend materiaal van de volgende les bestuderen.

Afdrukken