Instituut
Les 23 Leerkrachtenmateriaal: Als de zegeningen van een eeuwig huwelijk of kinderen op zich laten wachten


‘Les 23 Leerkrachtenmateriaal: Als de zegeningen van een eeuwig huwelijk of kinderen op zich laten wachten’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 23 Leerkrachtenmateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Les 23 Leerkrachtenmateriaal

Als de zegeningen van een eeuwig huwelijk of kinderen op zich laten wachten

Veel kerkleden die naar de zegeningen van een eeuwig huwelijk of kinderen uitzien, moeten daar lang op wachten of zien die hoop in rook opgaan. In deze les bespreken de cursisten hoe ze met geloof in Jezus Christus kunnen handelen als ze met dergelijke moeilijkheden te maken krijgen. De cursisten bepalen ook wat ze kunnen doen om anderen in hun wijk of gemeente, ongeacht hun gezinssituatie, erbij te laten horen.

Lessuggesties

We kunnen ervoor kiezen om geloof in Jezus Christus te oefenen als gewenste zegeningen op zich laten wachten.

Toon en lees samen het citaat van ouderling Neil L. Andersen in sectie 1 van het voorbereidend materiaal. U kunt de door hem genoemde omstandigheden, die niet altijd perfect aan de idealen in de proclamatie over het gezin beantwoorden, in het getoonde citaat markeren of op het bord zetten.

  • Waarom denk je dat kerkleiders de idealen van het gezinsleven blijven verkondigen hoewel de meeste kerkleden die idealen momenteel niet ondervinden? (Verwijs eventueel naar het citaat van zuster Sharon Eubank in sectie 1 van het voorbereidend studiemateriaal.)

Toon de afbeelding van Abraham en Sara uit sectie 2 van het voorbereidend materiaal en laat de cursisten samenvatten welke zegeningen voor Abraham en Sara op zich lieten wachten of onvervuld bleven.

Laat de cursisten Hebreeën 11:8, 11–13 voor zichzelf doornemen en zinsneden opzoeken die het geloof van Abraham en Sara onderstrepen. Vraag enkele cursisten naar hun bevindingen.

  • Hoe kan het voorbeeld van Abraham en Sara hedendaagse kerkleden helpen van wie het geloof op de proef wordt gesteld doordat beloofde zegeningen op zich laten wachten of niet in dit leven worden vervuld? (Zet als de cursisten hebben gereageerd het volgende beginsel op het bord: Als we de Heer trouw zijn en op zijn timing vertrouwen, ontvangen we zijn beloofde zegeningen in dit leven of in de eeuwigheid.)

U kunt de cursisten er eventueel aan herinneren dat beloofde zegeningen ontvangen vaak geen kwestie van rechtschapenheid is, maar van de timing van de Heer. Toon het volgende citaat van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Sommige zegeningen komen vroeg, andere komen laat, andere komen pas in de hemel, maar voor hen die het evangelie van Jezus Christus omarmen komen ze. Daarvan getuig ik. (‘Hogepriester van goede dingen die zullen komen’, Liahona, januari 2000, 42.)

Stel eventueel een of meer van de volgende vragen om de cursisten meer begrip over het beginsel op het bord bij te brengen:

  • Hoe kunnen kerkleden in een van de omstandigheden die ouderling Andersen noemt (in het citaat in sectie 1 van het voorbereidend materiaal, waarnaar eerder in deze sectie wordt verwezen) geloof in Jezus Christus en zijn leringen over het gezin blijven oefenen?

  • Welke ervaringen of leringen hebben je vertrouwen gevormd dat de Heer zijn beloften zal nakomen, zelfs als de gewenste zegeningen op zich laten wachten? (Vraag de cursisten door te lezen wat ze hebben opgeschreven in antwoord op de opdracht in Je gedachten opschrijven in sectie 2 van het voorbereidend studiemateriaal.)

  • Wanneer ben jij, of is iemand die je kent, met geloof in de Heer voorwaarts gegaan toen een zegening met betrekking tot een huwelijk of het krijgen van kinderen op zich liet wachten? Wat heb je door die ervaring over de Heer geleerd?

Als onderdeel van de bespreking kunt u het volgende verhaal van een jonge alleenstaande vertellen dat president Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft aangehaald:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Ik kreeg een brief van een vrouw die aan de Harvard University studeert. Ik was onder de indruk van de brief.

Ze schreef: ‘Ik ben pas 26 jaar, maar de last van eenzaamheid voel ik maar al te goed.’

Nadat ze in haar brief meer had verteld, besloot ze: ‘Ik liep een jaar geleden ’s middags van mijn werk naar huis en stortte mijn hart voor God uit en vertelde Hem dat het mijn diepste verlangen was om echtgenote en moeder te zijn. Plots bleef ik staan omdat er een krachtige gedachte en een indringend gevoel in mijn hart en verstand opkwamen. De gedachte was dat ik het bij het verkeerde eind had. Het diepste verlangen van mijn hart dient het discipelschap van Jezus Christus te zijn, en dan kan het tweede een echtgenote en moeder zijn. Mijn kijk op het leven is sindsdien veranderd. Ik moest die twee omdraaien. Ik weet dat ik alle beloofde zegeningen zal krijgen, maar dat zal op de tijd van de Heer gebeuren en niet op die van mij.’ Wat een mooie gedachte! (Facebook, 11 juli 2016, facebook.com/dallin.h.oaks.)

Laat de cursisten opschrijven wat ze kunnen doen om geloof in Jezus Christus te blijven oefenen terwijl ze wachten op de zegeningen die ze willen ontvangen.

U kunt de cursisten eventueel aanmoedigen om bij dit leerproces de leiding en steun van de Heer te zoeken, zodat ze nu al vreugde, voldoening en groei kunnen hebben, ongeacht hun gezinssituatie.

Ieder kerklid is een belangrijk onderdeel van het lichaam van Christus.

Laat de cursisten 1 Korinthe 12:12–27 doornemen en nagaan wat de apostel Paulus ons met zijn gelijkenis over de kerk en haar leden leert.

  • Wat kunnen we hieruit leren? (Wat de cursisten ook opperen, maak ze in elk geval de volgende waarheid duidelijk: Ieder lid van de kerk is noodzakelijk en kan een belangrijke bijdrage aan de kerk leveren.)

Om aan te tonen dat alle kerkleden waardevol zijn en iets kunnen bijdragen, laat u de video ‘Songs Sung and Unsung’ (2:56) zien, die in de sectie ‘Wil je meer weten’ in het voorbereidend materiaal staat.

Om de cursisten te leren hoe ze anderen het gevoel kunnen geven dat ze erbij horen, en er zelf voor kunnen kiezen om zich thuis in de kerk te voelen, kunt u het volgende scenario bespreken. (U kunt het ook eerst aan de belevingswereld van uw cursisten aanpassen):

Victoria is onlangs gescheiden. Ze vertrouwt je toe dat ze het gevoel heeft dat ze uit de toon valt in de kerk. Ze zit altijd alleen en voelt zich tijdens de ZHV-lessen over het huwelijk en het gezin niet op haar plek. Ze vraagt zich af of ze haar wijk in haar huidige situatie wel iets te bieden heeft.

U kunt de cursisten in groepjes van twee opsplitsen en de volgende vragen laten zien. Laat een cursist uit elk tweetal zich afvragen hoe hij of zij Victoria’s vragen vanuit Victoria’s perspectief zou beantwoorden. Laat de andere cursist over de andere vragen nadenken vanuit het perspectief van iemand in Victoria’s wijk. Na een paar minuten geeft u hun de kans om elkaar te vertellen wat ze hebben opgeschreven.

Victoria

Lid van de wijk

Ik heb niet het gevoel dat ik erbij hoor. Wat kan ik doen om me meer thuis te voelen?

Hoe kan ik Victoria in haar huidige situatie steunen?

Welke unieke inzichten en bijdragen heb ik mijn wijk te bieden?

Wat kan ik doen om mij in Victoria’s situatie in te leven en haar het gevoel te geven dat ze in onze wijk welkom is en erbij hoort?

Wat kan ik doen om de Heiland de kans te geven mij mijn waarde en plek in zijn kerk duidelijk te maken?

Hoe kan ik de leden in de wijk die alleenstaand zijn, of gescheiden, of getrouwd en kinderloos zijn, laten voelen dat ze erbij horen?

Laat een paar cursisten na verloop van tijd vertellen wat ze van deze activiteit hebben geleerd.

Geef de cursisten de tijd om op te schrijven en te plannen hoe ze naar hun ingevingen zullen handelen om andere kerkleden te steunen, ongeacht hun gezinssituatie. U kunt de cursisten in overweging geven aan specifieke leden van hun wijk of gemeente te denken die ze kunnen steunen.

U kunt tot slot van de les getuigen van de onfeilbare liefde en steun van onze hemelse Vader voor hen die in moeilijke gezinssituaties verkeren. Getuig ook dat ieder lid van de kerk van de Heer nodig is en een zinvolle bijdrage kan leveren.

Voor de volgende keer

Laat de cursisten aan mensen in hun omgeving denken die mentale of emotionele gezondheidsproblemen hebben. Moedig de cursisten aan om die mensen in gedachten te houden als ze het voorbereidend materiaal van de volgende les bestuderen. U kunt de cursisten ook aanmoedigen hun eigen mentale gezondheid te evalueren.

Afdrukken