Instituut
Les 1 Voorbereidend studiemateriaal: De leer van het eeuwige gezin bestuderen


‘Les 1 Voorbereidend studiemateriaal: De leer van het eeuwige gezin bestuderen’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 1 Voorbereidend studiemateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
een blije man en vrouw met hun kind

Les 1 Voorbereidend studiemateriaal

De leer van het eeuwige gezin bestuderen

Welkom bij de cursus Het eeuwige gezin! De waarheden die je in deze cursus zult leren, in combinatie met de indrukken die je krijgt en opvolgt, kunnen jou en je gezin helpen om dichter bij God te komen en alle zegeningen te ontvangen die Hij je wil geven. Ook zul je anderen meer kunnen helpen hetzelfde te doen.

Overdenk terwijl je het volgende voorbereidend studiemateriaal bij les 1 bestudeert, de zegeningen en vreugde die onze hemelse Vader al zijn kinderen toewenst en hoe die met het gezin verband houden.

NB: Het voorbereidend materiaal voorziet je van een basis voor de les. Als je voorafgaand aan de les het voorbereidend materiaal bestudeert, zal je leerervaring in de les dieper en rijker zijn.

Sectie 1

Wat voor verschil kan het in mijn persoonlijk en gezinsleven maken als ik meer vertrouwen stel in de volmaakte liefde en wijsheid van mijn hemelse Vader en Jezus Christus?

Er gaan heel wat verschillende opinies en ideeën over het gezin rond. Soms staat het maatschappelijk geaccepteerde idee over het gezin haaks op het plan van onze hemelse Vader. Hoe beter we onze hemelse Vader en Jezus Christus en hun karakter kennen en begrijpen, hoe meer we hun leringen en raad kunnen vertrouwen, ook als het gezinnen betreft. Door dat te doen, leren we de dingen te zien zoals Zij ze zien: vanuit een eeuwig perspectief.

Afbeelding
jongvolwassene bestudeert de Schriften
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 2 Nephi 26:24; Mosiah 4:9 en Jesaja 55:8–9 naar waarheden over onze hemelse Vader en Jezus Christus die je vertrouwen in Hen vergroten. Je kunt wat je vindt eventueel markeren.

Overdenk hoe de omschrijvingen van onze hemelse Vader en Jezus Christus in deze teksten kunnen beïnvloeden hoe je tegen gevoelige kwesties en vragen over het gezin aankijkt. Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

Als uw Vader heeft Hij uw eeuwig geluk, uw voortdurende ontwikkeling en uw toenemende bekwaamheid tot doel. Hij verlangt ernaar alles wat Hij bezit met u te delen. (‘Obtaining Help from the Lord’, Ensign, november 1991, 86.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

In een profetisch tegenoffensief om te ‘waarschuwen’ tegen de misleidingen van de wereld hebben het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen in 1995 een proclamatie over het gezin vrijgegeven. (Zie Gordon B. Hinckley, ‘Bied weerstand aan de verlokkingen van de wereld’, De Ster, januari 1996, 89.) Lees ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, (ChurchofJesusChrist.org), en overdenk wat erin staat over het geluk en de zegeningen die je hemelse Vader jou en je gezin toewenst. Je kunt woorden markeren die bewijzen dat Hij van je houdt en je gelukkig wil zien.

Afbeelding
een familie
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan een paar sociale hangijzers of vragen die worden behandeld in de gezinsproclamatie. Waarom is het belangrijk om op de wijsheid en het eeuwige perspectief van onze hemelse Vader en Jezus Christus over deze onderwerpen te vertrouwen in plaats van op de wijsheid en het perspectief van de wereld?

Sectie 2

Hoe kunnen we voor een veilige leeromgeving zorgen waarin we gevoelige kwesties kunnen bespreken?

Denk aan je gezinssituatie, -dynamiek en -problemen. In welk opzicht is je gezin anders dan andere gezinnen? Onze gevoelens voor ons gezin gaan heel diep. Wanneer we de leer van het gezin bespreken, mogen we niet vergeten dat de situatie en dynamiek van andere gezinnen anders kan zijn dan die van ons gezin. Als we dat in gedachte houden, kan dat ons helpen om de leer van het gezin met meer liefde, tact en respect te bespreken. Dan zullen we meer openstaan voor de Heilige Geest, die ons meer over het gezin en de doeleinden van onze hemelse Vader zal leren.

Afbeelding
klasbespreking
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Jezus Christus is het volmaakte voorbeeld van naastenliefde voor alle mensen. Lees Moroni 7:45–48. Denk aan een keer dat de Heiland je liefde betoonde en overdenk wat voor verschil dat voor je maakte.

Als discipel van Jezus Christus streven we ernaar om zoals Hij te worden in alles wat we zeggen en doen. Het vergt oefening om naar anderen te luisteren en waarheid te leren, en die op een liefdevolle, tactvolle en respectvolle manier over te brengen. Als we gesprekken waarin gevoelige onderwerpen over het gezin ter sprake komen liefdevol aangaan, volgen we het voorbeeld van de Heiland. Als we de Heilige Geest de kans geven, kan Hij ons laten weten hoe we een bijdrage kunnen leveren aan een liefdevolle, respectvolle en inclusieve leeromgeving die waarheidsvinding bevordert.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Mijn smeekbede vandaag is gericht tot de honderdduizenden kinderen, jongeren en jongvolwassenen die niet afkomstig zijn uit deze ‘ideale’ gezinnen, om ze zo maar te noemen. Ik spreek niet alleen over de jongeren die een sterfgeval, echtscheiding of verminderd geloof van hun ouders hebben meegemaakt, maar ook over de tienduizenden jonge mannen en jonge vrouwen over de hele wereld die het evangelie aanvaarden zonder een moeder of vader te hebben die met hen mee naar de kerk gaat.

Deze jonge heiligen der laatste dagen komen met groot geloof in de kerk. Zij hopen zelf in de toekomst het ideale gezin te stichten. Na verloop van tijd vormen zij een belangrijk deel van ons zendingsleger, onze rechtschapen jongvolwassenen, en zij die bij een altaar knielen om hun eigen gezin te stichten.

Wij zullen in het patroon van de Heer voor het gezin blijven onderwijzen. Maar nu we miljoenen leden hebben en er grote diversiteit […] heerst, moeten we nog attenter zijn en nog meer consideratie tonen. […]

Laten we aan ze denken, ze welkom heten, ze omarmen, en alles doen wat we kunnen om hun liefde voor de Heiland te vergroten. (‘Wie zo’n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij’, Liahona, mei 2016, 49–50, 52.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk na over je eigen ervaringen en het verschil dat je kunt maken doordat je discussies waarin gevoelige onderwerpen over het gezin ter sprake komen, met naastenliefde benadert. Schrijf op wat je kunt doen om anderen te laten voelen dat je ze liefhebt en respecteert als je onderwerpen vanuit een eeuwig perspectief behandelt.

Afdrukken