Instituut
Les 6 Voorbereidend studiemateriaal: Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden


‘Les 6 Voorbereidend studiemateriaal: Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 6 Voorbereidend studiemateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
een bruid en bruidegom bij een tempel

Les 6 Voorbereidend studiemateriaal

Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden

De gezinsproclamatie begint met de plechtige verklaring dat het ‘huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden’. (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org.) Heb je je ooit afgevraagd waarom profeten, apostelen en andere kerkleiders en -leidsters voortdurend in deze waarheid onderwijzen? Ga bij je studie van deze les na hoe geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus oefenen je kan helpen bij je benadering van het huwelijk.

Sectie 1

Hoe helpt een goed begrip van het perspectief dat mijn hemelse Vader op het huwelijk heeft, mij meer inzicht te krijgen in zijn plan voor mij?

In de afgelopen jaren hebben de ideeën over het huwelijk in de maatschappij veranderingen ondergaan. Welke meningen heb jij onlangs gehoord?

Niet lang nadat de kerk gesticht was, wilde Leman Copley dat zendelingen het evangelie predikten aan leden van de religieuze groepering waartoe hij eerder behoord had, de zogenaamde shakers. De shakers verwierpen het huwelijk, want ze geloofden in een strikt celibatair leven. De profeet Joseph Smith vroeg de Heer naar deze en andere geloofspunten en kreeg vervolgens een openbaring.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 49:15–16 en kijk wat de Heer over het huwelijk heeft gezegd.

Het woord verordonneerd in vers 15 betekent bevelen of voorschrijven. (Zie Van Dale Online, ‘verordonneren’; zet deze definitie eventueel in je Schriften.) Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft nadruk gelegd op het belang van het huwelijk tussen een man en een vrouw:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Een gezin dat op het huwelijk van een man en een vrouw is gebaseerd, biedt de beste omstandigheden voor de optimale uitwerking van Gods plan – de omstandigheden voor de geboorte van kinderen, die in reinheid en onschuld van God komen, en de omgeving waarin zij het nodige kunnen leren en zich kunnen voorbereiden op een geslaagd leven op aarde en eeuwig leven in de toekomende wereld. […]

God zelf heeft Adam en Eva in het begin naar zijn beeld geschapen, mannelijk en vrouwelijk, en hen als man en vrouw [verenigd]. Ieder individu draagt het beeld van God in zich, maar in de echtelijke vereniging van man en vrouw als één verwezenlijken we wellicht pas de volledige betekenis van onze schepping naar het beeld van God – mannelijk en vrouwelijk. Wij noch andere stervelingen kunnen deze hemelse orde van het huwelijk veranderen. Die is niet door mensen bedacht. Een dergelijk huwelijk is inderdaad ‘van boven, van God’ [zie Dietrich Bonhoeffer, Letters and Papers from Prison, Eberhard Bethge (1953, red), 42–43] en maakt net zozeer deel uit van het plan van geluk als de val en de verzoening. (‘Waarom een huwelijk, waarom een gezin’, Liahona, mei 2015, 52.)

Het huwelijk naar Gods wet is de heiligste relatie die er tussen een man en een vrouw kan bestaan. President Howard W. Hunter heeft uitgelegd:

Afbeelding
President Howard W. Hunter

Een man is zonder een vrouw niet volledig. Zonder elkaar kunnen man en vrouw niet aan het doel van hun schepping beantwoorden [zie 1 Korinthe 11:11; Mozes 3:18]. Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden [zie Leer en Verbonden 49:15–17]. Alleen door het nieuwe en eeuwigdurende verbond kunnen ze alle eeuwige zegeningen ontvangen [zie Leer en Verbonden 131:1–4; Leer en Verbonden 132:15–19]. (‘Being a Righteous Husband and Father’, Ensign, november 1994, 49.)

Wie het nieuw en eeuwigdurende huwelijksverbond aangaan en nakomen, kunnen de hoogste graad van heerlijkheid in het celestiale koninkrijk ontvangen (zie Leer en Verbonden 131:1–4). Daardoor ‘kunnen [we] alle eeuwige zegeningen ontvangen’, wat ook bekend is als de verhoging of het eeuwige leven. (Je zult in les 10 meer over het nieuw en eeuwig huwelijksverbond leren.)

Afbeelding
een bruid en bruidegom hand in hand

Denk terug aan wat je in de voorgaande lessen over de aard van het eeuwige leven hebt geleerd. Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

Het plan van onze hemelse Vader maakt het ons mogelijk om het eeuwige leven te beërven, het leven dat onze hemelse Ouders leiden. In het plan ‘is de man niet zonder de vrouw, en de vrouw niet zonder de man, in de Heere’ [1 Korinthe 11:11]. De kern van het eeuwig leven houdt het eeuwig huwelijk van man en vrouw in, wat een essentieel onderdeel is van net als onze hemelse Ouders worden. (‘Het heilsplan: een heilige schat aan kennis en een richtsnoer’, Liahona, oktober 2015, 33.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe zou je uitleggen waarom het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege geboden en van essentieel belang voor zijn eeuwige plan is?

Sectie 2

Wat als ik in dit leven niet trouw of als mijn huwelijk strandt?

Er zijn allerlei redenen waarom mensen in dit leven niet trouwen hoewel ze dat wel graag willen. Sommigen trouwen wel, maar scheiden daarna weer. President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft het volgende over die redenen gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Sommigen die naar deze boodschap luisteren, zullen ongetwijfeld zeggen: ‘En ik dan?’ Wij weten dat vele goede en getrouwe heiligen der laatste dagen het op het ogenblik moeten stellen zonder de ideale [omstandigheden] of de essentiële voorwaarden voor hun vooruitgang. Ongehuwd zijn, kinderloosheid, dood en echtscheiding verijdelen idealen en betekenen uitstel van beloofde zegeningen. […] Maar die teleurstellingen zijn van tijdelijke aard. De Heer heeft beloofd dat zijn zonen en dochters in de eeuwigheid geen enkele zegening zullen ontberen wanneer zij zijn geboden onderhouden, trouw hun verbonden nakomen en het goede verlangen te doen. (‘Het grote plan van gelukzaligheid’, De Ster, januari 1994, 67.)

Hoewel we sommige eeuwige zegeningen misschien niet in dit leven krijgen, zijn geluk en voldoening niet in de wacht gezet voor wie niet trouwen. (Dat onderwerp komt in een latere les aan bod.) Iedereen kan blijvende vreugde en zinvolle groei ervaren en een bijdrage leveren door actief aan Gods plan en zijn koninkrijk deel te nemen.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat zou je zeggen tegen iemand die het gevoel heeft dat alle kansen op geluk en eeuwig leven aan hem of haar voorbijgaan omdat hij of zij niet getrouwd is?

Sectie 3

Hoe kan geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus oefenen mij helpen om angst te overwinnen en vreugde in het huwelijk te ervaren?

Denk aan de vragen of zorgen die mensen in je omgeving hebben over trouwen. Ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft een reden besproken waarom sommige mensen van een huwelijk afzien:

Afbeelding
Ouderling Quentin L. Cook

Sommigen stellen een huwelijk uit tot ze afgestudeerd zijn en een baan hebben. Hoewel dit denkpatroon alom in de wereld wordt gepredikt, blijkt er geen geloof uit, geeft het geen gehoor aan de raad van hedendaagse profeten en stemt het niet met gezonde leer overeen. (‘Verstandig kiezen’, Liahona, november 2014, 47.)

Afbeelding
een jongvolwassene kijkt mijmerend naar een zonsondergang

De tegenstander vergroot vaak angsten, beweegredenen of afleidingen uit die mensen ervan kunnen weerhouden om een huwelijk aan te gaan. Sommige mensen ervaren angst of twijfels vóór of in een huwelijk, omdat ze zien hoe huwelijken om hen heen in een echtscheiding eindigen. (In de komende lessen zul je beginselen leren die je huwelijk kunnen sterken en echtscheiding voorkomen.)

Wat zou je kunnen doen om positief tegenover een huwelijk te staan?

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Spreuken 3:5–6; 2 Timotheüs 1:7 en Leer en Verbonden 6:36. Overdenk hoe deze leringen van toepassing kunnen zijn op hoe jij over het huwelijk denkt.

Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd:

Afbeelding
Presidente Jean B. Bingham

Soms [durven we] geen vertrouwen te hebben, omdat we Gods absolute liefde en verlangen om ons te helpen niet begrijpen. Maar als we het plan van onze hemelse Vader en Jezus Christus’ zending bestuderen, begrijpen we dat onze eeuwige vreugde en vooruitgang hun enige doel is [zie Mozes 1:39]. (‘Opdat uw blijdschap volkomen zal worden’, Liahona, november 2017, 86.)

Als beide huwelijkspartners geloof blijven oefenen, zal onze hemelse Vader en Jezus Christus hen blijven leiden en zegenen. Ouderling Hugh W. Pinnock heeft als lid van de Zeventig gezegd: ‘God was actief betrokken bij het huwelijk [van Adam en Eva], en Hij is nu net zo geïnteresseerd en behoort nu net zo betrokken te worden in elk huwelijk.’ (‘Making a Marriage Work’, Ensign, september 1981, 37.) Onze hemelse Vader en Jezus Christus willen je helpen met succesvol werken aan een eeuwig huwelijk.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Bonnie H. Cordon, algemeen jongevrouwenpresidente, heeft opgemerkt: ‘We moeten ons afvragen: hoe blijf ik gecentreerd en steun ik niet op mijn eigen inzicht? Hoe herken en volg ik de stem van de Heiland als de stemmen van de wereld zo overtuigend zijn? Hoe kan ik meer vertrouwen in de Heiland krijgen?’ (‘Vertrouw op de Here en steun niet op uw eigen inzicht’, Liahona, mei 2017, 6.) Schrijf je gedachten over de vragen van presidente Cordon in het kader van een huwelijk op. Ga ook bij jezelf na of er iets is wat je ervan weerhoudt om een eeuwig huwelijk na te streven (of actiever na te streven).

Afdrukken