Generalkonference
Gud elsker alle sine børn
Oktoberkonferencen 2024


Gud elsker alle sine børn

Jesus Kristus kalder altid på os, og han bruger os, sine almindelige tjenere, til at hjælpe med at samle sine børn hos sig.

Hvad forventer vor himmelske Fader af jer? Forstår I, at da I var i forudtilværelsen, forberedte jeres himmelske Fader jer på jeres liv på jorden? Præsident Nelson talte specifikt til de unge, da han sagde: »Vor himmelske Fader har gemt mange af sine mest ædle ånder – måske … hans bedste hold – til denne sidste fase.« Fordi vi er blevet gemt til disse sidste dage, er det afgørende for os at lære at være Jesu Kristi disciple.

Herren Jesus Kristus er den gode hyrde, og han kender sin flok, og flokken kender sin hyrde, fordi »han kalder sine egne får ved navn«. Han kalder altid på os, og han bruger os, sine almindelige tjenere, til at hjælpe med at samle sine børn hos sig.

For et stykke tid siden var en stavspræsident og jeg på besøg hos medlemmer af kirken i et lokalt nabolag. Da vi var færdige med vores planlagte besøg, spurgte stavspræsidenten mig, om vi kunne besøge en familie mere. Han følte stærkt, at vi skulle tale med dem.

Vi bankede på døren, og en søster åbnede den. Hun kiggede på mig, men hun vidste ikke, hvem jeg var, så hun sagde ikke så meget. Jeg pegede på stavspræsidenten, som hilste på hende ved navn. Så snart hun hørte og så ham, blev hun glad. De stod der i døren, krammede hinanden og græd sammen. Det satte tonen for vores besøg. Vi vidste ikke, at søsteren havde fået kemoterapi dagen før. Hun følte sig for svag til at tage sig af sin voksne søn. Så jeg hjalp stavspræsidenten med at klæde hendes søn på, og vi satte ham i sin kørestol. Vi gav ham den mad, som en anden sød søster fra menigheden var kommet med tidligere, og vi hjalp til med andre opgaver. Inden vi forlod deres hjem, havde vi mulighed for at velsigne dem.

Det eneste jeg tænkte på under dette besøg, var, at dette bekræftede, at Jesus Kristus elsker dem højt. Han forstår dem og kender personligt smerten i deres unikke situation. Næsten hele besøget foregik i stilhed. Ved denne lejlighed holdt vi ikke en stor prædiken, og vi delte ikke vores yndlingsskriftsted, men Herren velsignede os med sin Ånd i rigt mål.

Et af de største formål med, at jeres himmelske Fader har sendt jer hertil på dette tidspunkt, er, at I kan opnå jeres fulde potentiale. Forkynd mit evangelium lærer os, at vi som Kristi disciple skal undgå at sammenligne os med hinanden. Jeres åndelige evner er unikke, personlige og medfødte, og jeres himmelske Fader vil gerne hjælpe jer med at udvikle dem. Der vil altid være nogen, I kan hjælpe med at føle jeres himmelske Faders kærlighed. Jeres potentiale er guddommeligt. Selv om det bestemt er vigtigt at forberede sig på at få succes i denne meget konkurrenceprægede verden, er en af jeres vigtigste missioner gennem hele livet at blive en Jesu Kristi discipel og at følge Åndens indtryk. Når I gør det, vil Gud velsigne jeres liv, han vil velsigne jeres nuværende eller kommende familie, og han vil velsigne livet for de af hans børn, I møder.

Vi lever i en tid med store muligheder. Selv om vi står over for mange vanskeligheder, ved jeg, at de til dels er der for at give os mulighed for at hjælpe andre med at føle vor himmelske Faders kærlighed. Præsident Nelson har sagt: »I de kommende dage vil vi se de største tilkendegivelser af Frelserens kraft, som verden nogensinde har set.« Vi har det privilegium at våge over mennesker, som har brug for en hjælpende hånd, en omfavnelse, en følelse af trøst, eller bare, at vi er sammen med dem i stilhed. Hvis vi kan hjælpe med at lette deres byrder, selv om det kun er for et øjeblik, så vil vi kunne se de store tilkendegivelser af Frelserens kraft i deres liv.

Som Jesu Kristi disciple kan sidste dages hellige gøre en positiv forskel i verden. Vi kan give en følelse af glæde, som afspejles i vores ansigtsudtryk – en glæde, som vi deler med kærlige ord og venlige handlinger. Lad os være gode naboer, gode arbejdsgivere, gode medarbejdere. Lad os til enhver tid stræbe efter at være gode kristne.

Herren har gengivet sit evangelium med de nødvendige ordinancer, så vor himmelske Faders børn kan få alle de løfter, der binder os til ham. Når vi hjælper vores søstre og brødre med deres daglige udfordringer, så lad os også huske at hjælpe dem med at indgå og holde disse hellige løfter til deres himmelske Fader, så han til gengæld kan love dem de rigeste velsignelser for dette liv og for evigheden. Disse løfter er kun mulige gennem gengivelsen af Jesu Kristi evangelium og hans præstedømmenøgler.

Med andre ord kan vi hjælpe andre med at holde sig på pagtsstien. Nogle af os afviger fra stien fra tid til anden, og så må vi huske, at vor himmelske Fader altid vil give os mulighed for at vende tilbage. Selv hvis vores kurs ikke er den mest perfekte, minder Frelseren os altid om: »Så ofte som [vi] med oprigtig hensigt [omvender os] og [stræber] efter tilgivelse, [vil vi blive] tilgivet.«

En af modstanderens strategier i dag er at få os til at tænke og tro, at der ikke er nogen måde, hvorpå vi kan ændre os, eller at vi ikke længere har noget håb. Denne destruktive tankegang får mange af os til at holde op med at prøve. Og det er i dette øjeblik, at vores kærlighed, vores opmuntrende og støttende ord, vores tid og vores hjælp kan give nogen håb nok til at prøve igen.

Måske tænker I: »Okay, men hvem drager omsorg for mig?« Ved at gå ud og velsigne vores brødres og søstres liv vil vi indsamle vidnesbyrd, som vil fylde vores liv med tro på Herren Jesus Kristus. Disse vidnesbyrd vil forny os til selv at prøve endnu en gang. Helligånden vil opløfte os og hjælpe os med fornyede vidnesbyrd til at fortsætte med vores egne vanskeligheder og personlige prøvelser. Når vi stræber efter at velsigne andres liv, forbarmer Herren sig endnu mere over os. Han styrker os og hjælper os.

Husk, at Herren Jesus Kristus er jeres Frelser og forstår jer personligt. Han ved, hvordan det er at skulle opfylde et kald og lægge ting bag sig for at hjælpe Guds børn. Han har kraft til at velsigne jer i alt, hvis I tror på ham og ikke tvivler.

Mine kære brødre og søstre, den dag, hvor en præstedømmeleder følte sig tilskyndet til at besøge en mor og søn, som vi ikke havde på vores dagsorden, proklamerer jeg, at Gud vidste, at de havde brug for os. Og i sidste ende var det mig, der blev draget omsorg for. Den dag lærte jeg en af de største lektier om Frelserens kærlighed til os.

Jeg vidner om, at Jesus Kristus er verdens Frelser, at han lever, at han levede og døde for jer og mig, og at han opstod for jer og mig, så vi kan stræbe efter himmelske genforeninger fulde af glæde med dem, der allerede er på den anden side af sløret. Jeg ved, at han forstår jer og mig til fuldkommenhed. Han forstår alle vores svære øjeblikke, og han har kraft til at hjælpe os i de øjeblikke, hvor vi føler os mest sårbare. Jeg ved, at Herren Jesus Kristus og vor himmelske Fader viste sig for Joseph Smith for at gengive evangeliet i disse dage. Jeg ved, at vores kære profet, præsident Russell M. Nelson, er en Herrens profet, og jeg vidner om dette i Jesu Kristi navn. Amen.