Generalkonference
Hellighed for Herren i dagligdagen
Oktoberkonferencen 2024


Hellighed for Herren i dagligdagen

Hellighed for Herren helliggør hverdagslivet. Det bringer os tættere på Herren og hinanden og gør os lykkeligere.

Vores seneste familiesammenkomst omfattede et sjovt talentshow, som blev fuldendt med en konkurrence i far-vittigheder.

Men denne konkurrence var usædvanlig. Det ene hold bestod af bedstefar (mig) og to af børnebørnene på 11 og 12 år. Det andet hold bestod af et kunstigt intelligens-program (AI) styret af en fætter i familien til at fortælle far-vittigheder i samme stil som Gerrit W. Gong. Bedstefar Gerrit Gong mod AI Gerrit Gong.

Børnebørnene og jeg lagde ud.

Hvad kalder man en dinosaur, der kommer til skade? Tyrannos-AV-rus.

AI Gerrit Gong blev instrueret til at tænke som Gerrit W. Gong. Tal ligesom ham.

AI Gerrit Gong: »Her er en far-vittighed, fortalt som Gerrit W. Gong med hans varme, eftertænksomme og opløftende stil: Hvorfor fik det ydmyge træ folk til at smile? Fordi det var rodfæstet i kærlighed og rakte ud med grene af venlighed. Ligesom det træ kan vi også finde styrke i vores rødder og finde glæde i at række ud til andre med venlighed.«

Nå, hvad synes I? Det er derfor, de kaldes far-vittigheder.

Overalt omkring os er der muligheder for at le, finde glæde og iagttage taknemmelighed. Vores evangelium handler om glæde og hellighed i dagligdagen. Hellighed giver visse ting et helligt formål. Men hellighed indbyder os også til at tilføre hverdagen det hellige – at fryde os over det daglige brød midt iblandt denne verdens tidsler og torne. For at vandre med Herren må vi blive hellige, for han er hellig; og som hjælp til at blive hellig opfordrer Herren os til at vandre med ham.

Vi har hver især en historie. Når søster Gong og jeg møder jer – kirkemedlemmer og venner på mange steder og i mange situationer – inspirerer jeres historier om hellighed for Herren i dagligdagen os. I efterlever syv F’er: Forbindelse med Gud, fællesskab og finfølelse over for hinanden, fast forsæt, og forpligtelse over for Gud, familie og venner – fokus på Frelseren Jesus Kristus.

Flere og flere beviser tyder på dette slående faktum: Religiøse mennesker er i gennemsnit lykkeligere, sundere og mere tilfredse end folk uden åndelig forpligtelse eller forbindelse. Lykke og tilfredshed i livet, mental og fysisk sundhed, mening og formål, karakter og dyder, nære sociale relationer, selv økonomisk og materiel stabilitet – de, der udøver deres religion blomstrer i alle kategorierne.

De har en bedre fysisk og mental sundhed og større tilfredshed i livet på tværs af alder og demografi.

Det forskere kalder »religiøs strukturel stabilitet«, giver klarhed, formål og inspiration trods livets mange uventede drejninger. Troens husstand og de helliges fællesskab bekæmper isolation, ensomhed og at føle sig fremmed. Hellighed for Herren siger nej til det vanhellige, nej til spydige smarte kommentarer på andres bekostning, nej til algoritmer, der tjener penge på vrede og polarisering. Hellighed for Herren siger ja til det hellige og ærbødige, ja til, at vi bliver vores frieste, lykkeligste og mest autentiske og bedste selv, når vi følger ham i tro.

Hvordan ser hellighed for Herren ud i dagligdagen?

Hellighed for Herren i dagligdagen ser ud som to trofaste unge voksne, der har været gift i et år, og som med autenticitet og sårbarhed deler evangeliske pagter, ofre og tjeneste, i takt med at deres liv udfolder sig.

Hun begynder: »I gymnasiet var jeg et mørkt sted. Jeg følte ikke, at Gud var der for mig. En aften skrev en ven i en sms: ›Hej, har du nogensinde læst Alma 36?‹

»Da jeg begyndte at læse,« siger hun, »blev jeg overvældet af fred og kærlighed. Jeg følte, at jeg fik et stort kram. Da jeg læste Alma 36:12, vidste jeg, at vor himmelske Fader så mig og vidste præcis, hvordan jeg havde det.«

Hun fortsætter: »Inden vi blev gift, var jeg ærlig over for min forlovede og fortalte ham, at jeg ikke havde et stort vidnesbyrd om tiende. Hvorfor havde Gud brug for, at vi gav penge, når andre havde så meget at give? Min forlovede forklarede, at det ikke handler om penge, men om et bud, vi er blevet bedt om at efterleve. Han udfordrede mig til at begynde at betale tiende.

»Jeg så virkelig mit vidnesbyrd vokse,« siger hun. »Nogle gange blev pengene knappe, men vi så så mange velsignelser, og på en eller anden måde slog vores løn til.«

Og »på min sygeplejerskeuddannelsen,« siger hun, »var jeg det eneste medlem af Kirken og den eneste, der var gift. Mange gange forlod jeg klassen frustreret eller grædende, fordi jeg følte, at mine klassekammerater var efter mig og kom med negative kommentarer om min tro, min tempelklædning, eller at jeg var blevet gift så ung.«

Hun fortætter: »I det forgangne semester har jeg lært, hvordan jeg bedre kan sætte ord på min tro og være et godt eksempel på evangeliet. Min kundskab og mit vidnesbyrd er vokset, fordi min evne til at stå alene og være stærk i det, jeg tror på, er blevet prøvet.«

Den unge ægtemand tilføjer: »Inden min mission fik jeg tilbud om at spille baseball på college. Jeg traf den svære beslutning, og jeg lagde tilbuddene til side og tog af sted for at tjene Herren. Jeg vil ikke bytte de to år for noget andet.

Da jeg vendte hjem,« siger han, »forventede jeg en svær overgang, men jeg opdagede, at jeg var stærkere, hurtigere og sundere. Jeg kastede bedre, end da jeg tog afsted. Jeg har fået flere tilbud om at spille, end da jeg rejste, inklusive fra min drømmeskole. Og vigtigst af alt,« siger han, »stoler jeg mere end nogensinde på Herren.«

Han afslutter: »Som missionær lærte jeg, at vor himmelske Fader lover os kraft i vores bønner, men sommetider glemmer jeg det selv.«

Vores missions skatkammer af velsignelser ved hellighed-til-Herren er rigt og fyldigt. Ofte er økonomi, timing og andre omstændigheder ikke lette. Men når missionærer i alle aldre og med alle mulige baggrunde helliggør sig for Herren, kan tingene ordne sig til Herrens tid og på Herrens måde.

Nu med et perspektiv 48 år efter siger en seniormissionær: »Min far ønskede, at jeg fik en universitetsuddannelse, og at jeg ikke tog på mission. Kort tid efter fik han et hjerteanfald og døde i en alder af 47 år. Jeg følte mig skyldig. Hvordan kunne jeg gøre det godt igen med min far?

»Senere,« fortsætter han, »efter jeg havde besluttet mig for at tage på mission, så jeg min far i en drøm. Han var fredfyldt, tilfreds og glad for, at jeg ville tjene.«

Denne seniormissionær fortsætter: »Som der står i Lære og Pagter afsnit 138, tror jeg, at min far kunne tjene som missionær i åndeverdenen. Jeg ser for mig, at min far hjælper min oldefar, der som 17-årig forlod Tyskland og blev væk fra sin familie, med at blive fundet igen.«

Hans hustru tilføjer: »Blandt de fem brødre i min mands familie er det de fire, der tog på mission, der har en videregående uddannelse.«

Hellighed for Herren i dagligdagen ligner en ung hjemvendt missionær, der lærte at lade Gud råde i sit liv. Da denne missionær tidligere var blevet bedt om at velsigne en, der var meget syg, sagde han: »Jeg har tro. Jeg vil velsigne ham til at komme sig. Men,« siger den hjemvendte missionær, »jeg lærte i det øjeblik, at jeg ikke skulle bede om det, jeg ønskede, men om det, Herren vidste, at personen havde brug for. Jeg velsignede den bror med fred og trøst. Han gik senere fredfyldt bort.«

Hellighed for Herren i dagligdagen føles som en gnist, der rækker over sløret for at forbinde, trøste og styrke. En administrator på et stort universitet siger, at han kan mærke, at personer, han kun kender af omdømme, beder for ham. Disse personer har viet deres liv til universitetet og fortsætter med at bekymre sig om dets mission og studerende.

En søster gør sit bedste hver dag, efter at hendes mand var hende utro og forlod hende og børnene. Jeg beundrer hende, og andre som hende, dybt. En dag, mens hun lagde vasketøj sammen, lagde hun hånden på en stak tempelklædninger og sukkede for sig selv: »Hvad nytter det?« Hun følte en blid stemme forsikre hende: »Dine pagter er med mig.«

I 50 år længtes en anden søster efter et forhold til sin far. »Da jeg voksede op,« siger hun, »var der mine brødre og min far, og så var der mig – den eneste datter. Det eneste jeg nogensinde ønskede mig, var at være ›god nok‹ i min fars øjne.

Så døde min mor! Hun var det eneste bindeled mellem min far og mig.

»En dag,« siger søsteren, »hørte jeg en stemme sige: ›Inviter din far til at tage med dig til templet.‹ Det var begyndelsen på at have aftaler to gange om måneden med min far i Herrens hus. Jeg fortalte min far, at jeg elskede ham. Han fortalte mig, at han også elskede mig.

Den tid vi har tilbragt i Herrens hus har helbredt os. Min mor kunne ikke hjælpe os på jorden. Det krævede, at hun var på den anden side af sløret for at kunne reparere det, der var i stykker. Templet fuldendte vores rejse mod at blive hel som en evig familie.«

Faren siger: »Tempelindvielsen var en stor åndelig oplevelse for mig og min eneste datter. Nu deltager vi sammen og føler vores kærlighed blive styrket.«

Hellighed for Herren i dagligdagen omfatter ømme øjeblikke, når ens kære går bort. Tidligere i år overgik min kære mor, Jean Gong, til det næste liv få dage før sin 98-års fødselsdag.

Hvis man havde spurgt min mor: »Vil du have en is med rocky road, ingefær med hvid chokolade eller jordbær?« Så ville min mor sige: »Ja tak, må jeg smage en af hver?« Hvem kan sige nej til sin mor, især når hun elsker alle livets smage?

Jeg spurgte engang min mor, hvilke beslutninger der havde formet hendes liv mest.

Hun sagde: »At blive døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og flytte fra Hawaii til fastlandet, hvor jeg mødte din far.«

Min mor blev døbt som 15-årig og var den eneste i sin store familie, der tilsluttede sig Kirken. Hun havde pagts-tro og tillid til Herren, som velsignede hende og hele vores slægt. Jeg savner min mor, ligesom I savner medlemmer af jeres familie. Men jeg ved, at min mor ikke er væk. Hun er bare ikke her lige nu. Jeg ærer hende og alle, der går bort som tapre eksempler på dagligdagens hellighed for Herren.

Hellighed for Herren i dagligdagen omfatter selvfølgelig at komme oftere til Herren i hans hellige hus. Det er sandt, uanset om vi er medlemmer eller venner af Kirken.

Tre venner kom til åbent hus i templet i Bangkok i Thailand.

»Det her er et sted med superhelbredelse,« sagde en.

I dåbsværelset sagde en anden: »Når jeg er her, vil jeg gerne vaskes ren og aldrig synde igen.«

Den tredje sagde: »Kan I mærke den åndelige kraft?«

Med fire hellige ord indbyder og erklærer vores templer:

»Helliget Herren.

Herrens hus.«

Hellighed for Herren helliggør hverdagslivet. Det bringer os tættere på Herren og hinanden og gør os lykkeligere og forbereder os på at leve med Gud vor Fader, Jesus Kristus og vores kære.

Ligesom min ven, spekulerer I måske på, om jeres himmelske Fader elsker jer. Svaret er et rungende og absolut ja! Vi kan føle hans kærlighed, når vi gør hellighed for Herren til vores hver dag, lykkelig og for evigt. Må vi gøre dette, det beder jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Fra Det Gamle Testamentes tid lærer vi: »I skal hellige jer og være hellige, for jeg er hellig« (3 Mos 11:44). Vi skal vandre i hellighed over for Herren (se L&P 20:69), stå på hellige steder (se L&P 45:32), holde sabbatsdagen hellig (se 2 Mos 20:8), bære tempelklædningen (se 2 Mos 29:29), bruge hellig salvelsesolie (se 2 Mos 30:25), blive velsignet af hellige profeter (se L&P 10:46) og stole på hellige skrifter (se L&P 20:11), hellige love (se L&P 20:20), hellige engle (se L&P 20:6). Hensigten med hellighed for Herren er at velsigne alle aspekter af vores daglige liv.

  2. Se Moses 6:34.

  3. Se »Religion and Spirituality: Tools for Better Wellbeing?«, Gallup Blog, 10. okt. 2023, news.gallup.com. »På verdensplan har mennesker med et større engagement i spiritualitet eller religion bedre velvære i mange henseender – herunder positive følelser, følelse af formål, samfundsengagement og sociale forbindelser« (»Faith and Wellness: the Worldwide Connection Between Spirituality and Wellbeing«, 2023, s. 4, faithandmedia.com/research/gallup).

  4. Hver eneste citerede oplevelse bliver delt – med min beundring og påskønnelse – med de involverede personers ord og med deres tilladelse.

  5. I kirken i dag udgør unge voksne i alderen 18-35 år (inklusive unge ugifte og unge gifte) og enlige voksne (i alderen 36-45 år) en tredjedel (32,5%) af kirkens totale medlemstal. Ud af de 5,623 millioner medlemmer af kirken udgør unge voksne i alderen 18-35 år 3,625 millioner (heraf er 694.000 gift), og enlige voksne i alderen 36-45 år udgør 1,998 millioner. Vores unge og enlige voksne er enestående; hver enkelt er dyrebar. Hver enkelt har en personlig historie om tro, søgen, ukuelighed og medfølelse. Det eksempel, der er delt her, er repræsentativt for den store vifte af historier og oplevelser, som unge og enlige voksne fortæller om, når jeg møder jer mange forskellige steder og i mange situationer i hele Kirken.

  6. På nuværende tidspunkt tjener omkring 77.500 missionærer i 450 missioner verden over. Dette omfatter unge undervisende missionærer, unge tjenestemissionærer og seniorpar, men ikke 27.800 seniortjenestemissionærer og langtidsfrivillige. Hver missionærhistorie, fra forberedelse til tjeneste og hjemkomst, er individuel og fuld af personlig erfaring med hellighed for Herren.

    Mange missionæroplevelser afspejler et åndeligt mønster. Det omfatter et personligt vidnesbyrd om uselvisk at invitere og hjælpe andre til at komme til Jesus Kristus og om, at missionæren bliver Jesu Kristi discipel og en Forkynd mit evangelium-missionær. Forkynd mit evangelium-missionærer forandres, ja, transformeres endda, af deres vidnesbyrdsoplevelser. De lærer at elske individer, steder, sprog og kulturer. De opfylder profeti ved at bringe de glædelige tidender om fylden af Jesu Kristi gengivne evangelium til folkeslag, stammer og mennesker. De finder godhed i og lærer at leve sammen med hver eneste kammerat. De arbejder sammen med medlemmer, ledere og venner i mange situationer og med mange baggrunde og meget meget mere.

    Forkynd mit evangelium-missionærer fremmer tro og tillid. De opbygger indviede missionærmakkerpar. De lærer, at lydighed bringer velsignelser og mirakler. På et utal af andre personlige måder bliver og lærer de virkelig ved pagt: »Jeg er discipel af Jesus Kristus, Guds Søn« (3 Ne 5:13).

  7. Nogle af vores mest trofaste og modige medlemmer af Kirken, søstre og brødre, står i situationer, de aldrig havde forventet eller aldrig ville have valgt. Disse sande hellige fortsætter dag ud og dag ind, og venter ofte på Herren. Herren er opmærksom på hver enkelt, og som dette eksempel ømt viser, ønsker han at opmuntre og styrke os alle til sin tid og på sin måde.

  8. Der er stor længsel efter forhold mellem forældre og børn. Jeg er dybt taknemmelig for enhver situation, hvor forsoning, tilgivelse og pagtsbånd, selv efter mange år, skabes eller genoprettes. Denne gode søster ønsker ikke, at nogen tænker dårligt om hendes far. Hun siger: »Han er en god og trofast leder og en god far.«

  9. Et paradoks ved opdragelse er, at børn bliver dybt formet af, hvordan de bliver opdraget, men de husker normalt meget lidt af de tidlige år, hvor deres mødre utrætteligt og uselvisk tog sig af dem. Ord er ikke tilstrækkelige til at udtrykke sandheden om, at min forståelse, kærlighed og påskønnelse af min far og mor blev større og styrket, da jeg blev ægtemand, forælder og bedsteforælder. Når vi afspejler den generationsmæssige karakter i planen for lykke, kan vi i tempelspejlenes evighed se os selv som mor, bedstemor og oldemor i den ene retning og som datter, barnebarn og oldebarn i den anden retning.

  10. I dag bor omkring 60 procent af Kirkens medlemmer på verdensplan mindre end 80 km eller omkring en times rejse fra Herrens hus mange steder. I de kommende år, når bekendtgjorte templer står færdige, vil omkring tre fjerdedele af Kirkens medlemmer bo mindre end en time fra Herrens hus. Afhængigt af omstændighederne er det forhåbentlig tæt nok på til ofte at komme til Herren i hans hellige hus og derved velsigne generationer af dyrebare familiemedlemmer og os selv og vores efterkommere.

  11. På vores templer er standardinskriptionen: »Helliget Herren, Herrens hus.« Nogle få templer har mere end denne inskription, som f.eks. tilføjelsen af Kirkens navn. Nogle få templer har inskriptionen omvendt: »Herrens hus, helliget Herren« (i Atlanta, Los Angeles og San Diego i USA). Inskriptionen på templet i Logan i Utah er ganske enkelt: »Helliget Herren.«