Generalkonference
Glæden ved vores forløsning
Oktoberkonferencen 2024


Glæden ved vores forløsning

Jesu Kristi kærlighed og kraft kan frelse os alle fra vores fejltagelser, svagheder og synder og hjælpe os med at blive til noget mere.

For omkring 10 år siden følte jeg mig tilskyndet til at male et portræt af Frelseren. Selvom jeg er kunstner, føltes det lidt overvældende. Hvordan skulle jeg kunne male et portræt af Jesus Kristus, der fangede hans ånd? Hvor skulle jeg begynde? Og hvor ville jeg finde tid til det?

Trods mine bekymringer besluttede jeg mig for at gå videre med det og stole på, at Herren ville hjælpe mig. Men jeg måtte blive ved og lade mulighederne være op til ham. Jeg bad, overvejede, undersøgte og skitserede, og blev velsignet med at finde hjælp og ressourcer. Og det, der havde været et hvidt lærred, begyndte at tage form.

Billede
Maleri af Frelseren i proces.

Det var ikke nogen nem proces. Nogle gange så det ikke sådan ud, som jeg havde håbet på. Andre gange var der øjeblikke med inspirerede penselstrøg og ideer. Og mange gange måtte jeg bare prøve igen og igen og igen.

Da jeg mente, at oliemaleriet endelig var færdigt og tørt, begyndte jeg at tilføje en gennemsigtig lak for at beskytte det mod snavs og støv. Mens jeg gjorde det, lagde jeg mærke til, at håret på maleriet begyndte at ændre sig, blive tværet ud og gå i opløsning. Jeg indså hurtigt, at jeg brugte lakken for tidligt, at noget af malingen stadig var våd!

Jeg havde bogstaveligt tørret en del af malingen væk med lakken. Mit hjerte sank i livet på mig. Jeg følte, at jeg lige havde ødelagt det, Gud havde hjulpet mig med at skabe. Jeg græd og blev helt dårlig. I min fortvivlelse gjorde jeg det, alle typisk gør i en lignende situation: Jeg ringede til min mor. Hun sagde vist og roligt: »Du kan ikke få det, du havde, tilbage, men gør dit bedste med det, du har.«

Billede
Færdigt maleri af Frelseren.

Og jeg spiste [And I Partook], af Kristin M. Yee

Så jeg bad og bønfaldt om hjælp og malede hele natten for at udbedre det. Og jeg husker, at da jeg kiggede på maleriet om morgenen – så det endnu bedre ud end før. Hvordan var det muligt? Det, jeg troede var en uoprettelig fejl, var en mulighed for, at hans barmhjertige hånd kunne tilkendegives. Han var ikke færdig med maleriet, og han var ikke færdig med mig. Hvilken glæde og lindring, der fyldte mit hjerte. Jeg lovpriste Herren for hans barmhjertighed, for det mirakel, at han ikke alene reddede maleriet, men også lærte mig mere om sin kærlighed og kraft til at frelse os hver især fra vores fejl, svagheder og synder, og hjælpe os med at blive til noget mere.

Ligesom min taknemmelighed for Frelseren blev dybere, da han barmhjertigt hjalp mig med at udbedre maleriet, »der ikke kunne udbedres«, så er min personlige kærlighed og taknemmelighed til min Frelser blevet øget, efterhånden som jeg har stræbt efter at arbejde med ham på mine svagheder og at blive tilgivet for mine synder. Jeg vil altid være min Frelser taknemmelig for, at jeg kan ændre mig og blive renset. Han har mit hjerte, og jeg håber at kunne gøre alt, hvad han ønsker, at jeg gør og bliver.

Omvendelse giver os mulighed for at føle Guds kærlighed og at kende og elske ham på måder, vi ellers ikke ville kende til. Frelseren sagde om kvinden, der salvede hans fødder: »Hendes mange synder er tilgivet, siden hun har elsket meget. Den, der kun får lidt tilgivet, elsker kun lidt.« Hun elskede Jesus meget, fordi han havde tilgivet hende for meget.

Der er stor lindring og stort håb i at vide, at vi kan prøve igen – som ældste David A. Bednar har lært os, kan vi modtage en løbende forladelse for vores synder gennem Helligåndens helliggørende kraft, når vi i sandhed og oprigtigt omvender os.

Jesu Kristi forløsende kraft er en af de største lovede velsignelser ved vores pagter. Overvej dette, når I deltager i de hellige ordinancer. Uden den kunne vi ikke vende hjem til vor himmelske Faders nærhed og dem, vi elsker.

Jeg ved, at vor Herre og Frelser, Jesus Kristus, er mægtig til at frelse. Som Guds Søn, der sonede for verdens synder og satte sit liv til og opstod, har han forløsningens og opstandelsens kraft. Han har gjort udødelighed mulig for alle og evigt liv muligt for dem, der vælger ham. Jeg ved, at gennem hans sonoffer kan vi omvende os og i sandhed blive renset og forløst. Det er et mirakel, at han elsker jer og mig på denne måde.

Han har sagt: »Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder og blive omvendt, så jeg kan helbrede jer?« Han kan gøde jeres sjæls »øde land« – det land, som synd og sorg har gjort tørt, barskt og øde – og gøre det til jeres »Eden«.

På samme måde som vi ikke kan forstå smerten og dybden af Kristi lidelser i Getsemane og på korset, så kan vi heller »ikke måle grænserne ej heller fatte dybden af hans guddommelige tilgivelse«, barmhjertighed og kærlighed.

I kan til tider føle, at det ikke at muligt at blive forløst, at I måske er en undtagelse for Guds kærlighed og Frelserens forsonende kraft på grund af det, I kæmper med, eller på grund af det, I har gjort. Men jeg vidner om, at I ikke er uden for Mesterens rækkevidde. Frelseren »steg ned under alt«, og han er i en guddommelig position til at opløfte jer og gøre krav på jer fra den mørkeste afgrund og bringe jer ind i »sit underfulde lys«. Gennem sine lidelser gjorde han det muligt for os hver især at overvinde vores personlige svagheder og synder. »Han har al magt til at frelse enhver, der tror på hans navn og frembringer de frugter, som er omvendelse værdig.«

Ligesom det krævede arbejde og bønfaldelse om himlens hjælp for at udbedre maleriet, kræver det arbejde, hjertets oprigtighed og ydmyghed at frembringe »de frugter, som er omvendelse værdig«. Disse frugter omfatter at udøve vores tro og stole på Jesus Kristus og hans sonoffer, at komme til Gud med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, at bekende og forsage vores synd, at genoprette det, der er blevet beskadiget, efter vores bedste evne og at stræbe efter at leve retskaffent.

For virkelig at omvende os og ændre os må vi først være »overbevist om vore synder«. Man kan ikke se nogen grund til at tage medicin, medmindre man forstår, at man er syg. Der kan være tider, hvor vi ikke er villige til at se indad og se, hvor der virkelig er brug for heling og udbedring.

I C.S. Lewis’ skrivelser fremsætter Aslan disse ord til en mand, det har viklet sig ind i sine egne veje: »Åh [menneskehed], hvor dygtigt, I forsvarer jer mod alt det, der kunne gøre jer godt!«

I hvilke situationer kan I og jeg forsvare os mod det, der kunne være godt for os?

Lad os ikke forsvare os mod det gode, Gud ønsker at velsigne os med. Mod den kærlighed og barmhjertighed, han ønsker, at vi skal føle. Mod det lys og den kundskab, han ønsker at skænke os. Mod den heling, han så villigt tilbyder os og ved, at vi bare behøver. Mod det dybere pagtsforhold han har i sinde for alle sine sønner og døtre.

Jeg beder til, at vi må lægge de »krigsvåben« væk som vi bevidst eller endda ubevidst har grebet for at forsvare os mod velsignelserne ved Guds kærlighed. Våben i form af stolthed,selviskhed, frygt, had, forargelse, selvtilfredshed, uretfærdig dom, jalousi – alt, der vil afholde os fra at elske Gud af hele vores hjerte og at holde alle vores pagter med ham.

Når vi efterlever vores pagter kan Herren give os den nødvendige hjælp og kraft til både at anerkende og overvinde vores svagheder, heriblandt den åndelige parasit stolthed. Vores profet har sagt:

»Omvendelse er vejen til renhed, og renhed bringer kraft.«

»Og hvor har vi dog brug for hans kraft i de kommende tider.«

Ligesom mit maleri, er Herren ikke færdig med os, når vi laver en fejl; han flygter heller ikke, når vi vakler. Vores behov for heling og hjælp er ikke en byrde for ham, men er selve årsagen til, at han kom. Frelseren sagde selv:

»Se, jeg er kommet til verden for at bringe forløsning til verden, for at frelse verden fra synd.«

»Min barmhjertigheds arm er strakt ud mod jer, og hver den, der vil komme, ham vil jeg tage imod; og velsignede er de, der kommer til mig.«

Så kom – kom alle I, som er udmattede, slidte og bedrøvede; kom og efterlad jeres arbejde og find hvile i ham, der elsker jer højest. »Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet.«

Vor himmelske Fader og Frelser ser jer. De kender jeres hjerte. De går op i det, I går op i, heriblandt dem, I elsker.

Frelseren kan forløse det, der var gået tabt, herunder ødelagte og brudte forhold. Han har sørget for, at alle, der er faldne, bliver forløst – at puste liv i det, der føles dødt og håbløst.

Hvis I kæmper med en situation, I mener, I burde have overvundet allerede, så giv ikke op. Vær tålmodige med jer selv, hold jeres pagter, omvend jer ofte, søg om nødvendigt hjælp fra jeres ledere, og tag i Herrens hus så regelmæssigt, som I kan. Lyt til og giv agt på de tilskyndelser, han sender jer. Han vil ikke opgive sit pagtsforhold til jer.

Jeg har haft svære og komplekse forhold, som jeg har kæmpet med og oprigtigt forsøgt at forbedre. Til tider følte jeg, at jeg fejlede mere end jeg udbedrede. Jeg tænkte: »Havde jeg ikke fået det i orden sidste gang? Havde jeg ikke i sandhed overvundet min svaghed?« Jeg lærte med tiden, at jeg ikke nødvendigvis er ødelagt; men snarere at der ofte er mere at arbejde på og mere brug for heling.

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Visselig tilsmiler Herren den, der ønsker at komme værdigt til dommen, som resolut anstrenger sig dag og nat for at erstatte svaghed med styrke. Virkelig omvendelse, en virkelig forandring kan kræve gentagne forsøg, men der er noget forædlende og helligt ved en sådan stræben. Guddommelig tilgivelse og helbredelse flyder ganske naturligt til en sådan sjæl.«

Hver dag er en ny dag fyldt med håb og muligheder på grund af Jesus Kristus. Hver dag kan I og jeg komme til at kende, som moder Eva erklærede, »glæden over vor forløsning«, glæden over at blive gjort hel, glæden over at mærke Guds aldrig svigtende kærlighed til jer.

Jeg ved, at vor himmelske Fader og vor Frelser elsker jer. Jesus Kristus er menneskehedens Frelser og Forløser. Han lever. Gennem hans sonoffer blev syndens og dødens lænker brudt for evigt, så vi kan være frie til at vælge helbredelse, forløsning og evigt liv med dem, vi elsker. Og jeg vidner om disse ting i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Matt 19:26.

  2. »Når vi først har indgået en pagt med Gud, forlader vi neutral grund for evigt. Gud vil ikke opgive sit forhold til dem, der har knyttet et sådant bånd til ham. Faktisk har alle, der har indgået en pagt med Gud, adgang til en særlig form for kærlighed og barmhjertighed. På hebraisk kaldes den pagtskærlighed for hesed (חֶסֶד)« (Russell M. Nelson, »Den evigtvarende pagt«, Liahona, okt. 2022, s. 5).

  3. »Når I og jeg også kommer ind på den sti, får vi en ny livsstil. Vi skaber derved et forhold til Gud, der gør det muligt for ham at velsigne og forandre os. Pagtsstien fører os tilbage til ham. Hvis vi lader Gud råde i vores liv, vil den pagt føre os tættere og tættere på ham. Alle pagter er beregnet til at være bindende. De skaber et forhold med evigtvarende bånd« (Russell M. Nelson, »Den evigtvarende pagt«, s. 5).

  4. Se Alma 26:35-36.

  5. Se Alma 22:18: »Jeg [vil] aflægge alle mine synder for at kende dig.«

  6. Luk 7:47; se også vers 37-50.

  7. Da ældste David A. Bednar talte om nadveren, sagde han:

    »Når vi har forberedt os samvittighedsfuldt og deltager i denne hellige ordinance med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, har vi løftet om, at vi altid vil have Herrens Ånd hos os. Og ved Helligåndens helliggørende kraft og dens konstante ledsagelse kan vi altid have forladelse for vores synder« (»Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016, s. 61-62).

    »I processen med at komme til Frelseren og blive født på ny skaber modtagelse af Helligåndens helliggørende kraft en mulighed for en vedvarende rensning af vores sjæl fra synd. Denne glædelige velsignelse er afgørende, fordi ›intet urent kan bo hos Gud‹ [1 Ne 10:21]« (»Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, s. 61).

    Ældste David A. Bednar sagde ved et seminar for nye missionsledere i juni 2023: »Og ved Helligåndens helliggørende kraft og dens konstante ledsagelse kan vi altid have forladelse for vores synder. Jesu Kristi evangelium giver dermed anden, tredje, fjerde og uendelige chancer for at få forladelse for vores synder« (i Rachel Sterzer Gibson, »Teach to Build Faith in Jesus Christ, Elder Bednar Instructs«, Church News, 23. juni 2023, thechurchnews.com).

  8. »Profeten Joseph Smith opsummerede kortfattet præstedømmeordinancernes rolle i Jesu Kristi evangelium: ›At blive født igen sker gennem Guds Ånd gennem ordinancer‹ [Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 96]. Denne klare udtalelse understreger den rolle, som både Helligånden og hellige ordinancer spiller i den åndelige genfødselsproces …

    Hellige ordinancer står centralt i Frelserens evangelium og i processen med at komme til ham og søge at blive født på ny …

    De ordinancer til frelse og ophøjelse, der administreres i Herrens genoprettede kirke, er langt mere end ritualer eller symbolske handlinger. De udgør snarere en myndighedskanal, hvorigennem himlens velsignelser og kraft kan tilflyde os hver især.

    Ordinancer, der modtages og æres i retskaffenhed, er afgørende for at opnå guddommelighedens kraft og alle de velsignelser, der er gjort tilgængelig gennem Frelserens forsoning« (David A. Bednar, »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, s. 59-60).

  9. Se Joh 10:17-18; 3 Ne 9:22.

  10. Se JSO, Joh 1:16; Jakob 6:9; Moses 1:39.

  11. Se Alma 12:33-34.

  12. Se Joh 3:16.

  13. 3 Ne 9:13.

  14. »Jeg bønfalder jer om at komme til ham, så han kan helbrede jer … fra synd, når I omvender jer. Han vil helbrede jer fra tristhed og frygt. Han vil helbrede jer fra denne verdens sår« (Russell M. Nelson, »Svaret er altid Jesus Kristus«, Liahona, maj 2023, s. 127).

  15. Es 51:3; se også Es 58:10-12; Ez 36:33-36.

  16. James E. Talmage, Jesus the Christ, 1916, s. 265.

  17. Se Russell M. Nelson, »Den evigtvarende pagt«, s. 5-7; se også note 2, 3 i denne tale.

  18. L&P 88:6; se også L&P 122:7-9.

  19. 1 Pet 2:9; se også Alma 26:16-17.

  20. Alma 12:15; fremhævelse tilføjet.

  21. Se Alma 34:17.

  22. Se 2 Kor 7:10; 3 Ne 9:15-22.

  23. Se L&P 58:43; 64:7.

  24. Se Mosi 27:32-37; Alma 26:30.

  25. Se L&P 1:32.

  26. Se Alma 24:8-10.

  27. Se Robert L. Millet, Becoming New: A Doctrinal Commentary on the Writings of Paul, 2022, s. 26.

  28. C.S. Lewis, The Magician’s Nephew, 1955, s. 185.

  29. Se Mosi 4:6-9.

  30. Se Alma 12:9-10; 26:22; 3 Ne 26:9.

  31. »Pagtsstien handler om vores forhold til Gud« (Russell M. Nelson, »Den evigtvarende pagt«, s 11; se også note 2 og 3 i denne tale).

  32. Se Alma 24:17-19.

  33. Se L&P 67:10.

  34. Se Jakob 4:13. »De, der ikke ser deres svagheder, udvikler sig ikke. Jeres opmærksomhed på jeres svaghed er en velsignelse, når den får jer til at forblive ydmyge og holder jer rettet mod Frelseren. Ånden trøster os ikke blot, men han er også den agent, ved hvilken forsoningen udvirker en forandring i selve jeres væsen. Det svage bliver derpå stærkt« (Henry B. Eyring, »Min fred efterlader jeg jer«, Liahona, maj 2017, s. 16).

  35. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 68.

  36. »Alt, der undervises om i templet gennem belæringer og Ånden, øger vores forståelse af Jesus Kristus. Hans afgørende ordinancer binder os til ham gennem hellige præstedømmepagter. Derpå skænker han os, når vi holder vores pagter, sin helbredende, styrkende kraft. Og hvor har vi dog brug for hans kraft i de kommende tider« (Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 93-94).

  37. 3 Ne 9:21.

  38. 3 Ne 9:14.

  39. Se Erik Dewar, »Come Find His Rest«, sang, 2024; se også Matt 11:28-30.

  40. Se 5 Mos 30:20; Joh 11:25; Eter 3:14; L&P 88:6, 13.

  41. »Mine kære brødre og søstre, her er mit løfte. Intet vil hjælpe jer mere til at holde fast i jernstangen end at tilbede i templet så regelmæssigt, som jeres situation tillader det. Intet vil beskytte jer mere, når I møder verdens tåger af mørke. Intet vil styrke jeres vidnesbyrd om Herren Jesus Kristus og hans forsoning eller hjælpe jer til at forstå Guds storslåede plan mere. Intet vil dulme jeres ånd mere i tider med smerte. Intet vil åbne himlene mere. Intet!« (Russell M. Nelson, »Fryd jer over den gave, som præstedømmenøgler er«, Liahona, maj 2024, s.122).

  42. Se Russell M. Nelson »Den evigtvarende pagt«, s. 5.

  43. Se Russell M. Nelson, »Svaret er altid Jesus Kristus«, s. 127; se også note 14 i denne tale.

  44. D. Todd Christofferson, »Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 39.

  45. Moses 5:11.

  46. Se 2 Ne 2:26-28.