Generalkonference
Dage, som aldrig vil blive glemt
Oktoberkonferencen 2024


Dage, som aldrig vil blive glemt

Kommende stunder vil give Kirkens medlemmer overalt øgede muligheder for at dele de glædelige tidender om Jesu Kristi evangelium.

Indledning

Mine kære brødre og søstre, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges historie i denne uddeling glitrer af guddommelige hændelser, som viser, hvordan Herren har ledt sin kirke. Der er dog et årti i vores historie, som overstråler alle andre – nemlig årtiet fra 1820 til 1830. Begyndende med, hvad profeten Joseph Smith oplevede i den hellige lund i foråret i 1820, da han så Gud Faderen og hans søn Jesus Kristus, og frem til den 6. april 1830. Det årti er anderledes end alle andre.

Billede
Moroni leverer guldpladerne.
Billede
Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme.
Billede
Oliver Cowdery.

Overvej disse bemærkelsesværdige begivenheder! Den unge profet talte med englen Moroni, oversatte guldpladerne og udgav Mormons Bog! Han var det redskab, gennem hvem det Aronske og Melkisedekske præstedømme blev gengivet, og så organiserede han Kirken! Oliver Cowdery beskrev den æra godt: »Dette var dage, som jeg aldrig skal glemme.« De mirakuløse begivenheder er fortsat helt frem til i dag.

Må jeg være så frimodig at sige, at i år har vi påbegyndt et årti, som sikkert vil vise sig at blive lige så betydningsfuldt som ethvert, der har efterfulgt det grundlæggende årti uden fortilfælde for næsten to århundreder siden.

Vores årti

Lad mig forklare. I tiden mellem 2024 og 2034 vil vi opleve banebrydende begivenheder, som vil resultere i ekstraordinære muligheder for at tjene, forene sig med medlemmer og venner og introducere Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige for flere mennesker end nogensinde før.

Billede
Præsident Nelsons 100-års fødselsdagsfejring.

Vi har netop været vidne til kraften i et virkelig historisk øjeblik, da vi sammen med mange millioner fejrede præsident Russell M. Nelsons 100 års fødselsdag.

Avisen Newsweek kom i deres dækning af præsident Nelsons fødselsdag med en overskrift, som lød: »Verdens ældste religiøse leder fylder 100.« Så nævnte de ellers de 10 ældste trosledere i verden – med præsident Nelson øverst på en liste, som inkluderede pave Frans og Dalai Lama.

Denne udtalelse fra en artikel i avisen New York Times repræsenterer den ånd, der gennemsyrer meget af den internationale mediedækning: »I en præsidentvalgkamp [i USA], som har givet årsag til at se indad med hensyn til alder og lederskab, tyder hr. Nelsons milepæl ikke på, at en trecifret fødselsdag, i det mindste i hans kirke, giver anledning til at ryste på hænderne. Han er fortsat en populær skikkelse blandt kirkens medlemmer, som ikke blot ser deres præsident som en leder, men som en ›profet, seer og åbenbarer.‹«

Hvor er vi taknemmelige for, at præsident Nelsons skelsættende fødselsdag gav os en mulighed for introducere et globalt publikum for en Guds profet, en fejring som jeg aldrig vil glemme.

Billede
Den nyrenoverede plads foran Kirkens kontorbygning.

Tidligere i dette forår kom afsløringen af et nyrenoveret torv på Tempelpladsen, hvor man kan se en samling af internationale flag fra alle de lande, hvor Kirken er anerkendt. Indgangen til torvet er markeret med et granitmonument med disse profetiske ord: »Til sidst skal det ske, at Herrens tempelbjerg står urokkeligt, højt over bjergene, knejsende over højene. Alle folkeslag skal strømme dertil.«

De monumentale begivenheder, som vil ske i løbet af det næste årti, vil helt sikkert være en manifestation af, at denne profeti fra Esajas er ved at blive opfyldt.

Billede
Templet i Salt Lake City.

Tænk over det hidtil usete antal af åbent-hus-arrangementer og indvielser af templer, som er planlagt til at finde sted over det næste årti med 164 mulige templer, og det tal vokser. Forestil jer hvor mange millioner af jer og jeres venner, der vil gå igennem et Herrens hus. Det symbolske centrum i disse begivenheder vil være genindvielsen af templet i Salt Lake City, og de aktiviteter der vil være forbundet med det. Det vil helt bestemt blive dage, som aldrig vil blive glemt.

Billede
Kirkens organisering.

År 2030 vil give os muligheder for, overalt i verden, at mindes tohundredåret for Kirkens organisering. Selvom det er for tidligt at sige, hvordan Kirken vil markere denne milepæl, vil det bestemt give os anledning til at invitere familie, venner, kolleger og fornemme gæster til at »komme og se« for bedre at forstå den kraftige virkning, Kirken har på medlemmernes liv.

Billede
Vinter-OL 2002 i Salt Lake City.

I 2034 vil tusinder af højtstående personer, gæster, og atleter fra hele verden fylde gaderne i Salt Lake City, som vil udgøre scenen for de Olympiske Vinterlege. Der findes måske ingen større fremvisning af verdensomspændende fællesskab, end den der ligger i de Olympiske Lege. Verdens øjne vil hvile på Kirken og dens medlemmer, og det vil give en lang række muligheder for at være frivillig, tjene og dele glædelige tidender gennem venlighed og gode gerninger – en begivenhed som aldrig vil blive glemt.

Disse kommende stunder vil give Kirkens medlemmer overalt øgede muligheder for at dele de glædelige tidender om Jesu Kristi evangelium gennem ord og handling, et årti som aldrig vil blive glemt.

Gode tidender

Ved et møde, som blev holdt blot få uger før præsident Nelsons fødselsdag, fortalte han om, hvorfor han holder så meget af ordene: »Gode tidender.« Han sagde, at ordene helt umiddelbart giver en følelse af glæde og lykke. Men »gode tidender« betyder meget mere end det. Han forklarede, at ordene kommer fra det oprindelige græske ord euangelion, som bogstavelig talt betyder »de gode nyheder« eller »evangeliet«. Lykke og glæde i dette liv og i det næste er altid kædet sammen med Jesu Kristi evangelium. På den måde fanger ordene »gode tidender« den dobbelte betydning på en vidunderlig måde.

»Menneskene er til for at kunne nyde glæde.« Vor himmelske Fader har givet os en plan for lykke, som muliggør glæde igennem hans velsignelser. En del af det er at bo i hans nærhed for evigt som familier. Jesu Kristi forsoning er central i Guds plan for at forløse os. For at modtage evigt liv må vi komme til Kristus. Når vi gør det »og hjælper andre til at gøre det samme, deltager vi i Guds arbejde med frelse og ophøjelse«.

Budskabet om de gode tidender i Jesu Kristi evangelium er det vigtigste budskab på jorden. Og det er her, Kirkens unge og unge voksne kommer ind i billedet.

Til styrke for de unge

For selv om det kommende årti vil blive fyldt med dage, som aldrig vil blive glemt af nogen af Kirkens medlemmer, så gælder det i særlig grad for jer, som er i den opvoksende generation. I er her på jorden nu, fordi I blev udvalgt til at være her nu. I har styrken og kapaciteten til at være Kristi disciple på en hidtil uset måde.

Præsident George Q. Cannon sagde: »Gud har tilbageholdt ånder til denne uddeling, som har mod og beslutsomhed til at trodse verden og alle den ondes magter … og opbygge vor Guds Zion, uden frygt for konsekvenserne.«

Med det formål ønsker jeg at tale til jer, den opvoksende generation. Jeg vil opfordre jer til at forestille jer, hvor spændende det næste årti, et årti som aldrig vil blive glemt, kan blive for jer. Jeg giver jer også nogle få enkle råd og opmuntrende ord med på vejen, som kan styrke jer igennem det kommende årti.

Som mange af jer har jeg også en smartphone, som engang imellem, og uden at jeg selv har gjort noget, samler en række billeder sammen, som viser, hvad jeg har lavet på en bestemt dag. Det er altid overraskende at se, hvor mange forandringer der er sket for mig og min familie på ganske få år.

Forestil jer lige de billeder, der vil blive vist på jeres telefoner om 10 år! I vil sikkert se jer selv bestå eksaminer på gymnasiet eller universitetet, I modtager jeres begavelse, I tager på mission, I bliver gift og får jeres første barn. For jer personligt vil det blive et årti, som I aldrig vil glemme. Men det kan blive dobbelt så uforglemmeligt, hvis I stræber aktivt efter at blive et lys for verden, som viser, hvordan Jesu Kristi evangeliums glædelige tidender kan berige og forbedre ikke blot jeres liv, men også livet for jeres familie, venner og følgere på sociale medier.

Måske spekulerer I på, hvordan I kan gøre det.

Guds profeter har lært os, at det kan gøres igennem fire enkle aktiviteter, som kaldes de guddommeligt anviste ansvar: For det første, at efterleve Jesu Kristi evangelium; for det andet, at tage sig af dem med behov for hjælp; for det tredje, at indbyde alle til at tage imod evangeliet; og for det fjerde, at forene familier for evigt. Det er værd at bemærke, at hver ting kan gøres på helt almindelige og naturlige måder.

Guddommeligt anviste ansvar

Jeg lover jer, at dette vil blive et årti, som I aldrig vil glemme, hvis I favner disse fire guddommeligt anviste ansvar. Lad os overveje, hvad dette kan indebære.

Billede
Fire Guddommeligt anviste ansvar.
Billede
En unge kvinde beder.

For det første, efterlevelse af Jesu Kristi evangelium. Studer profeternes ord, og lær at elske vor Fader i himlen. Afstem jeres hjertes ønsker med ham, og stræb efter at vandre ad hans vej. Bliv løftet af den »pagtstillid«, som ældste Soares har beskrevet. Den tillid kommer af at indgå pagter om at følge Jesus Kristus i vished om, at Frelseren til gengæld vil styrke og støtte jer.

Hvis I lader jeres venner se den glæde, I føler ved at efterleve evangeliet, vil I blive det bedste evangeliske budskab, de nogensinde vil modtage.

For det andet, ræk ud i medfølelse for at tage jer af dem, der står i behov for hjælp. Jeres generation er som regel opmærksom på dem, der er dårligt stillet. Når katastrofen rammer, og kirkemedlemmer skynder sig ud for at hjælpe med at fjerne affald og trøste de nødstedte, virker det som om, at de fleste af dem, der har »Hjælpende hænder«-T-shirts på, er teenagere eller i tyverne. Det falder jer naturligt at »bære hinandens byrder … og trøste dem, der står i behov for trøst«. Ved at gøre det »opfylder [vi] Kristi lov«.

Billede
Børn indsamler marmelade til dem, som er i nød.

Evan, en ung dreng i primaryalderen, besluttede sig for at bruge sin sommerferie på at samle forsyninger til at lave peanutbutter-og-marmelade sandwicher, som kunne gives til hans lokale madbank. Han fandt projektet på JustServe-hjemmesiden. Den unge Evan lavede en aftale med hele sin skoleklasse om at hjælpe med at indsamle over 700 glas marmelade! Lad de mennesker, I tjener, vide, at jeres omsorg for dem har rod i jeres kærlighed til Gud og ønsket om at behandle jeres næste som jer selv.

Billede
Missionærer i Brasilien.

For det tredje, indbyd alle til at tage imod evangeliet. I år har vi åbnet 36 nye missioner over hele verden for at kunne rumme alle dem, der ønsker at tjene som fuldtidsmissionærer. I en tidsalder hvor mange unge fravælger formelle religiøse aktiviteter i det hele taget, er det i sig selv forbløffende og siger noget om jeres vidnesbyrds beskaffenhed. Vid, uanset om I tjener som fuldtidsmissionærer eller ej, at I har en enorm kapacitet til at påvirke jeres jævnaldrende, når I elsker, deler og indbyder dem til at udforske Jesu Kristi evangelium.

Billede
Unge ved templet i Preston i England.

For det fjerde, foren familier for evigt. Når jeg besøger templer rundt omkring i verden, er det vidunderligt at se unge i dåbsområdet, som venter i lokaler, hvor der kun er plads til at stå op, og at se det stigende antal unge voksne, der tjener som tempeltjenere. For nylig var der en gruppe på over 600 unge fra Skotland og Irland, som rejste til templet i Preston i England, hvor de udførte mere end 4.000 ordinancer, hvor mange var for deres egne afdøde forfædre! Jeg opfordrer jer til hurtigst muligt at komme i gang med slægtsforskning, bruge tid i templet og omhyggeligt forberede jer til at blive den slags mand eller kvinde, der er klar til at gifte sig med en tilsvarende værdig ægtefælle i templet. Skab allerede et mønster i jeres liv nu, hvor templet er en regelmæssig del af jeres liv.

Konklusion

Mine elskede brødre og søstre, mine kære unge venner, vi vil sandsynligvis møde vanskeligheder i tiden fremover. Men når vi træder ind i det kommende årti med hidtil usete øjeblikke, lad os da dele gode tidender gennem enkle handlinger som at efterleve, vise omsorg, indbyde og forene. Når vi gør det, vil Herren velsigne os med oplevelser, som aldrig vil blive glemt.

Jeg vidner om, at de, som kommer frem for Herren med et oprigtigt hjerte og i oprigtig hensigt, de, som har Frelserens navn på deres læber og Helligånden i deres sjæl, de, som deltager i denne storslåede og herlige pilgrimsrejse, vil opdage og opleve gavmilde celestiale velsignelser og modtage et vidnesbyrd om, at Gud hører jer, kender jer og elsker jer. I vil opleve dage, som I aldrig vil glemme. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se L&P 27:8, 12-13.

  2. JS-H 1:71, note.

  3. Se Theo Burman, »World’s Oldest Religious Leader Turns 100«, Newsweek, 9. sep. 2024, Newsweek.com.

  4. Ruth Graham, »The Leader of the Mormon Church Turns 100«, New York Times, 9. sep. 2024, nytimes.com. I en artikel i Associated Press citeredes en leder på Duke University’s Divinity School for at sige: »Alder, visdom og åndelig myndighed følges ad« (Hannah Schoenbaum and Deepa Bharath, »The Mormon church’s oldest-ever president has turned 100«, 9. sep. 2024, apnews.com).

  5. Es 2:2.

  6. Joh 1:46.

  7. Se James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible, 1984, Greek dictionary section, nr. 2098.

  8. 2 Ne 2:25.

  9. Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 1.2, Evangelisk Bibliotek.

  10. Gospel Truth: Discourses and Writings of George Q. Cannon, saml. Jerreld L. Newquist, 1957, s. 1:21.

  11. Se Kirkens Håndbog, 1.2, Evangelisk Bibliotek.

  12. Se Ulisses Soares, »Pagtstillid gennem Jesus Kristus«, Liahona, maj 2024, s. 17-21.

  13. Mosi 18:8, 9.

  14. Gal 6:2.

  15. Se Jessica Lawrence, »Finding Joy in Donating Jelly«, Church News, 18. juni 2023, thechurchnews.com.

  16. Se Matt 22:37-40.

  17. Se Melina Myers, »Scottish and Irish Youth Perform over 4,000 Ordinances in the Preston England Temple«, Church News, 13. juni 2024, thechurchnews.com.