Generalkonference
Hellige skrifter – troens grundlag
Oktoberkonferencen 2024


Hellige skrifter – troens grundlag

Vi må ikke undervurdere betydningen af hellige skrifter, hverken når det gælder omvendelse eller at forblive trofast i evangeliet.

Min hustru, Mary, og jeg så for nylig en T-shirt, hvor der på forsiden var et billede af en bog og følgende ord: »Bøger: Den originale håndholdte enhed.«

Billede
En T-shirt med ordene: »Bøger: Den originale håndholdte enhed.«

Jeg tænkte over dette interessante budskab, og hvor vigtige håndholdte enheder af enhver art er blevet. Da jeg tænkte nærmere over det, indså jeg, at lige meget hvilken enhed det end måtte være, endda en, der er udstyret med kunstig intelligens, ville den aldrig være lige så vigtig eller betydningsfuld som den åndelige vejledning, der kommer af guddommelig åbenbaring.

Uanset om de er håndholdte eller digitale, giver Bibelen og Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus, åndelig vejledning og undervisning fra Jesus Kristus, verdens Frelser. Vi værdsætter disse bøger for deres store rolle i at dokumentere Guds vejledning til fordums profeter og folkeslag og den vejledning, de giver i vores personlige liv.

Kombineret med levende profeters lærdomme giver disse hellige skrifter os doktrinær vejledning i verden idag. Disse skrifter har størst virkning, når de kommer med vejledning og undervisning, trøst og opmuntring til enkeltpersoner og familier, der søger Herrens vejledning.

Skrifterne er kombineret med åndelig inspiration fra Helligånden fortsat den primære kilde til at fremme omvendelsen for dem, der har et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd og som ønsker at følge Jesus Kristus. Skrifterne hjælper os til at bygge et fundament, der kan modstå modstanderens konstante bestræbelser på at underminere tro.

Nyomvendte har velsignet Kirken og været dens livskraft gennem hele dens historie. Der er ét eksempel, der er særligt dyrebart for mig. Da jeg var en ung biskop, underviste to fantastiske søstermissionærer William Edward Mussman og hans familie. Faren, en meget dygtig advokat, var jurist i en større virksomhed. Hans hengivne hustru, Janet, hjalp familien med at stræbe efter at leve et mere kristuslignende liv.

Deres enestående søn og datter, som begge var i begyndelsen af tyverne, blev også undervist. Alle fire var blevet undervist i missionærlektionerne og kom i kirke. Søstermissionærerne havde lagt vægt på at læse Mormons Bog og bede om et vidnesbyrd om den hellige bog. Det var bemærkelsesværdigt, at familien bønsomt læste hele Mormons Bog på kort tid.

Lokalmissionærerne, som begge var tidligere hjælpeforeningspræsidenter, tog med dem til nadvermøderne.

Da familien nærmede sig dåb, modtog de en byge af litteratur, der kritiserede Kirken. Dette var før internettet, men materialet fyldte en stor papkasse.

Søstermissionærerne inviterede mig, som nykaldet 34-årig biskop, til at hjælpe med at besvare de spørgsmål, der var blevet rejst. Da vi samledes i deres stue, stod den store kasse med kirkekritiske pjecer midt i rummet. Jeg gik bønsomt til opgaven. Under åbningsbønnen hviskede Ånden til mig: »Han ved allerede, at det er sandt.« Det var vigtigt. Søstrene mente, at resten af familien allerede havde et vidnesbyrd. De var usikre på faren.

Jeg informerede ham straks om, at Ånden havde givet mig en tilskyndelse om, at han allerede havde et vidnesbyrd. »Var det sandt?« Han så intenst på mig og sagde, at Ånden havde bekræftet sandheden af Mormons Bog og Kirken for ham.

Jeg spurgte så, om det ville være nødvendigt at gennemgå pjecerne, hvis de allerede havde fået en åndelig bekræftelse.

Faren svarede, at det ikke var nødvendigt. Resten af familien var enige med ham.

Han sagde, at han dog havde et vigtigt spørgsmål: En af grundene til, at de havde modtaget så meget litteratur, der modsatte sig Kirken, var, at de tilhørte en anden trosretning. Derudover havde han afgivet et stort løfte om at hjælpe til med at bygge en ny kirkebygning for den trosretning. Han fortalte mig, at søstermissionærerne havde undervist ham om vigtigheden af tiende, hvilket han taknemmeligt tog imod, men han spekulerede på, om det ville være forkert også at indfri det løfte, han tidligere havde givet. Jeg forsikrede ham om, at indfrielsen af det løfte ville være både hæderligt og passende.

Billede
Familien Mussman.

Mussman-parret med deres søn, svigerdatter og datter.

Hele familien blev døbt. Et år senere blev de beseglet som familie i templet i Oakland i Californien. Jeg havde privilegiet af at være til stede. Sønnen færdiggjorde jurastudiet, bestod sin advokateksamen i Californien og tjente straks trofast på en mission i Japan. Jeg har gennem årene set, hvordan de efterfølgende generationer er forblevet trofaste mod evangeliet. Jeg havde privilegiet af at forrette besegling af et af børnebørnene.

De omvendelser, der finder sted i vore dage, er lige så bemærkelsesværdige. I juni sidste år talte Andy Reid, som er cheftræner for Kansas City Chiefs, og jeg, sammen med andre, der repræsenterer vores tro og andre trosretninger, ved et multireligiøst arrangement i Riverside Church i New York City. Andy Reid lagde vægt på princippet om at få en chance til og på at reagere på opfordringer og muligheder, hvilket er det, Jesu Kristi evangelium handler om. Næste morgen deltog vi sammen med vores hustruer, Tammy Reid og Mary, i nadvermødet i Manhattan 2. Menighed. Det var et åndelig møde. Der var mange nyomvendte i forsamlingen. Fem nydøbte medlemmer, fire mænd og en ung mand, var blandt de medlemmer af Det Aronske Præstedømme, der omdelte nadveren. Jeg er glad for at kunne fortælle, at en lignende tilstrømning af nye medlemmer finder sted i hele Kirken.

Vi er taknemmelige for den mærkbare vækst i antallet af personer, der tager imod hellige opfordringer, ændrer deres liv og accepterer muligheden for at følge Jesus Kristus. De træder ind på pagtsstien gennem tro, omvendelse, dåb og bekræftelse, som Bibelen og Mormons Bog belærer om.

Vi må ikke undervurdere betydningen af hellige skrifter, hverken når det gælder omvendelse eller at forblive trofast i evangeliet. Fordums profeter, som er beskrevet i Mormons Bog, kendte til Jesu Kristi mission og forkyndte hans evangelium. Mormons Bog hjælper os med at komme Gud nærmere, når vi lærer, forstår og anvender dens lærdomme. Profeten Joseph Smith sagde: »Et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den [bog] end i nogen anden bog«.

For at vide, at Mormons Bog er Guds ord, er vi nødt til at læse, grunde over og bede om den, og så handle i overensstemmelse med dens forskrifter. Profeten Moroni lovede, at Gud vil åbenbare bogens sandhed for os, når vi beder af et oprigtigt hjerte, i oprigtig hensigt og med tro på Kristus. Studiet af Mormons Bog er afgørende for en varig omvendelse.

Når vi tænker over forholdet mellem Bibelen og Mormons Bog som håndholdte enheder, kan man måske rejse et spørgsmål. Hvor nyttige og komplementerende tror I, at to bøger ville være, hvis Herren erklærede, at de ville blive lagt sammen og blive »ét i hånden«? Det er, hvad Herren erklærede om »Judas træstykke«, Bibelen, og »Josefs træstykke«, Mormons Bog.

Mormons Bog rummer på mange væsentlige måder grundlæggende læresætninger, som forstærker og bygger videre på Bibelen. Læren om Jesu Kristi forsoning er et betydningsfuldt eksempel.

Bibelen giver en præcis beretning om Jesu Kristi jordiske tjenestegerning, heriblandt hans død og opstandelse. Mormons Bog er mere eksplicit omkring Jesu Kristi forsoning, noget profeterne forklarede i detaljer før hans død.

Kapiteloverskriften til Alma kapitel 42 afspejler den doktrinære betydning af Jesu Kristi forsoning.

Der står: »Jordelivet er en prøvetid, der giver mennesket mulighed for at omvende sig og tjene Gud – Faldet medførte timelig og åndelig død for hele menneskeslægten – Forløsningen kommer ved omvendelse – Gud selv soner for verdens synder – Barmhjertighed er for dem, der omvender sig – Alle andre er underkastet Guds retfærdighed – Barmhjertighed kommer på grund af forsoningen – Kun de virkelig angrende bliver frelst.«

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag.« Han har også lovet, at hvis »I dagligt fordyber jer i Mormons Bog, kan I blive immune over for tidens onder«.

Som jeg nævnte, blev jeg imponeret over idéen med en bog - som den originale håndholdte enhed. Dog anerkender jeg den utrolige betydning internettet har i verden i dag. Én moderne håndholdt enhed kan levere de oplysninger, der historisk set har fyldt et stort bibliotek. Vi er taknemmelige for at leve i en tid som denne. Jeg er særligt taknemmelig for, at den gør det muligt, at hellige bøger og kirkematerialer kan være tilgængelige digitalt. Internettet er et mægtigt redskab til studium af evangeliet. I dag er der mange, der deler skriftsteder med deres venner ved hjælp af teknologi. Mormons Bog-appen er for eksempel en vidunderlig måde at introducere venner til Mormons Bog på, og den kan nemt deles på normale og naturlige måder, uanset hvor I måtte være.

Billede
Appen Mormons Bog

Selvom internettet medfører mange velsignelser, er det desværre – ligesom de pjecer, der var kritiske over for Kirken, som jeg beskrev tidligere – blevet brugt til at skabe tvivl og underminere tro på dyrebare evangeliske principper. Det kan være en del af »tidens onder«, som præsident Nelson nævnte.

Modstanderen og de, der hjælper ham, har bevidst eller ubevidst, skabt det på internettet, der svarer til den kasse fuld af kirkekritisk materiale, jeg beskrev tidligere, som har til hensigt at trække jer væk fra Guds sandhed.

De spørgsmål, der er blevet rejst for at skabe tvivl i årenes løb, har været påfaldende ens. Det gælder især, når man sammenligner vore dage med 1960’erne, da jeg var i tyverne.

Skrifterne lærer os at bruge dømmekraft og at være vise i alle ting. Internettet kan bruges positivt eller destruktivt.

Både de, har været medlemmer længe, og de, der er nye i deres studium af evangeliet, må være bevidste om, hvad de ser på. Giv ikke plads til materiale, der er umoralsk, uærligt eller noget, der ikke er retskaffent. Hvis I gør det, kan algoritmer føre jer ned ad en vej, der ødelægger tro og svækker jeres evige udvikling. I kan blive genstand for handling, enten positivt eller negativt. Søg retskaffenhed og undgå internettets mørke huller og doomscrolling. Fyld jeres liv med positive, retskafne tanker, vær glade, hav det sjovt, men undgå tåbelighed. Der er en forskel. Den 13. trosartikel giver os vidunderlig vejledning. Frem for alt, så fordyb jer regelmæssigt i Mormons Bog, som vil trække Ånden ind i jeres liv og hjælpe jer til at skelne sandhed fra vildfarelse.

Mit råd til dem, der er afveget fra pagtsstien på nogen måde, er at vende tilbage til de hellige skrifter, profetisk vejledning, religiøs efterlevelse i hjemmet og troens musik. Hver sjæl er dyrebar for Gud. Vi har brug for jer! Herren har brug for jer, og I har brug for ham! I vil altid være velkomne. I løbet af mine mange års tjeneste i Kirken har jeg værdsat de vidunderlige mennesker, der vendte tilbage til pagtsstien og derefter tjente og velsignede alle, som de elskede eller kom i kontakt med.

De hellige skrifter og levende profeter er en vigtig del af måden, hvorpå en kærlig himmelsk Fader gør sin plan for lykke tilgængelig for alle sine børn.

Jeg bærer mit sikre vidnesbyrd om Jesu Kristi guddommelighed og vitterligheden af hans forsoning, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se 2 Tim 3:16.

  2. Se Forkynd mit evangelium: Vejledning til at dele Jesu Kristi evangelium, 2023, s. 28; se også 2 Ne 2:7; 3 Ne 12:19; L&P 20:37; Ezra Taft Benson, »En stor forandring i hjertet«, Stjernen, mar. 1990, s. 2-5.

  3. Søstermissionærerne var søster Beverly Bridge og Cheryl Morgan.

  4. Sønnen, William E. Mussman III, var uddannet fra Stanford og studerede jura ved University of California i San Francisco. Hans søster, Ann C. Mussman, gik på Stanford University.

  5. Søster Eleanor Mehr og søster Louise Johnson var lokalmissionærerne.

  6. New York Latter-day Saint Professional Associations (NYLDSPA) ærede pastor A R. Bernard og træner Andrew »Andy« W. Reid ved den historiske tværkirkelige Riverside Church på Manhattan. Kirkeledere fra vores tro og mange andre trosretninger var også til stede, herunder den tidligere hædrede rabbiner Joseph Potasnik.

  7. Se Tad Walch, »How Andy Reid’s Beliefs in Jesus Christ and a Second Chance for Michael Vick Guide the Kansas City Chiefs«, Deseret News, 3. juli 2024, deseret.com.

  8. Over 198.000 nyomvendte er blevet døbt mellem 1. januar 2024 og 30. august 2024 (data fra Missionsafdelingen).

  9. Forkynd mit evangelium kapitel 5 beskriver, hvorfor Mormons Bog er vores religions slutsten.

  10. Indledning til Mormons Bog.

  11. Profeten Joseph Smith vidnede om, at et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i Mormons Bog end ved nogen anden bog (se Indledningen til Mormons Bog).

  12. Se Moro 10:4.

  13. Se Ez 37:15-17; se også 2 Ne 3:12.

  14. Ordet forsoning eller forligelse, med henvisning til Jesu Kristi forsoning, bliver kun nævnt én gang i Det Nye Testamente (se Rom 5:11). I Mormons Bog henvises der til ordet forsoning 24 gange. 2 Nefi 2:10 beskriver »den lykke«, der er tilknyttet forsoningen (se også index to the Book of Mormon, »Jesus Christ, Atonement through«).

  15. Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 62-63.

  16. Tænk bare på, hvor velsignede vi bliver hver uge, når vi studerer i Kom og følg mig online.

  17. Noget af det, der trækkes frem, er simpelthen usandt. Nogle tager historiske fakta ud af kontekst. Nogle taler for sociale sager, der hverken er i overensstemmelse med Bibelen eller Mormons Bog. Nogle handler om emner, som Herren endnu ikke har åbenbaret sin vilje om.

  18. Doomscrolling er en vane- og tvangsmæssig søgen efter negative eller deprimerende nyheder på de sociale medier eller nyhedsfeeds (se Dansk Sprognævn, dsn.dk/ordbog/noid/doomscrolling).

  19. Kirken har oplevet betydelig vækst og øget tilstedeværelse de seneste år. Den procentdel, der forlader Kirken, er mindre end tidligere, men vi har brug for hvert medlem.