Generalkonference
Fokuser på Jesus Kristus og hans evangelium
Oktoberkonferencen 2024


Fokuser på Jesus Kristus og hans evangelium

Når vi ignorerer verdens distraktioner og fokuserer på Kristus og hans evangelium, er vi garanteret succes.

I 1996 vandt det nigerianske herrelandshold guld i fodbold ved OL, der blev afholdt i Atlanta i USA. Da finalen sluttede, strømmede jublende skarer ud på gaderne i alle byer i Nigeria; dette land med 200 millioner indbyggere blev øjeblikkeligt omdannet til en massiv folkefest klokken to om natten! Der var en smittende glæde, lykke og begejstring, mens folk spiste, sang og dansede. I det øjeblik var Nigeria forenet, og enhver nigerianer var glad for at være nigerianer.

Før OL stod dette hold over for mange udfordringer. Da turneringen begyndte, ophørte deres økonomiske støtte. Holdet deltog uden ordentligt udstyr, træningsfaciliteter, mad og mulighed for at få vasket deres tøj.

Billede
Det nigerianske fodboldhold med guldmedaljer.

Jerome Prevost/Getty Images

På et tidspunkt var de få minutter fra at blive udelukket fra turneringen, men det nigerianske hold sejrede mod alle odds. Dette afgørende øjeblik forandrede den måde, de så sig selv på. Med nyfunden selvtillid, og en individuel og kollektiv stærk indsats og en stædig beslutsomhed stod de sammen om at ignorere distraktionerne og fokusere på at vinde. Dette fokus skaffede dem guldmedaljen, og nigerianerne døbte dem »Drømmeholdet«. Der bliver stadig henvist til Drømmeholdet ved OL i 1996 i nigeriansk sport i dag.

Billede
Nigerias drømmehold.

David Cannon/Allsport/Getty Images

Så snart fodboldholdet lærte at ignorere de mange distraktioner, de stod overfor, og fokusere på deres mål, blev de mere succesfulde, end de nogensinde havde forestillet sig, og oplevede stor glæde. (Og det gjorde resten af os i Nigeria også!)

På en tilsvarende vis er vi, når vi ignorerer verdens distraktioner og fokuserer på Kristus og hans evangelium, garanteret succes ud over, hvad vi helt kan forestille os, og vi kan føle stor glæde. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når vi har fokus på … Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv.«

Jeg beder til, at Helligånden må hjælpe hver af os med at følge præsident Nelsons opfordring om at have fokus på »Jesus Kristus og hans evangelium«, så vi kan vi føle glæde i Kristus, »uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv«.

Adskillige beretninger i Mormons Bog beskriver personer, der vender op og ned på deres liv ved at fokusere på Jesus Kristus og hans evangelium.

Tænk på Alma den Yngre. Han gjorde oprør og bekæmpede kirken. Hans far, Alma, bad og fastede. En engel viste sig og kaldte Alma den Yngre til omvendelse. I det øjeblik begyndte Alma at lide »en fordømt sjæls smerter«. I sine mørkeste timer huskede han sin fars belæringer om, at Kristus ville komme for at sone for verdens synder. Da hans sind greb fat om denne tanke, anråbte han Gud om nåde. Resultatet var glæde, en glæde, han beskrev som overordentlig stor! Denne nåde og glæde kom til Alma, fordi han og hans far fokuserede på Frelseren.

Forældre til børn, der er kommet på afveje, fat mod! I stedet for at undre jer over, hvorfor en engel ikke viser sig for at hjælpe jeres barn med at omvende sig, så vid, at Herren har sat en jordisk engel på deres vej: Biskoppen, en anden kirkeleder eller en omsorgsbror eller -søster. Hvis I bliver ved med at faste og bede, hvis I ikke forsøger at opstille en tidsplan eller en deadline for Gud, og hvis I har tillid til, at han rækker sin hånd frem for at hjælpe, så vil I – nu eller senere – opleve Gud røre jeres barns hjerte, når jeres barn vælger at lytte. Sådan er det, fordi Kristus er glæde – Kristus er håb; han er løftet om de gode ting, der skal ske. Så betro jeres barn til Jesus Kristus, for han er enhver forælders og ethvert barns styrke.

Så snart Alma den Yngre oplevede glæde i Kristus, levede han med den glæde. Men hvordan holdt han fast i en sådan glæde selv gennem vanskeligheder og prøver? Han sagde:

»Fra den tid og helt indtil nu har jeg arbejdet uden ophør for at kunne bringe sjæle til omvendelse, så jeg kunne få dem til at smage den overordentlig store glæde, som jeg smagte …

Og … Herren giver mig overordentlig stor glæde ved frugten af mit arbejde …

Og jeg er blevet støttet under prøvelser og besværligheder af enhver art.«

For Alma begyndte glæden i Kristus, da han udøvede tro på ham og anråbte om nåde. Så udøvede Alma sin tro på Kristus ved at arbejde for at hjælpe andre med at smage den samme glæde. Almas vedvarende arbejde bragte ham stor glæde, selvom han led prøvelser og vanskeligheder af enhver art. Ser I, »Herren elsker en indsats«, og en indsats fokuseret på ham medfører velsignelser. Selv alvorlige prøvelser kan blive »opslugt i glæden over Kristus«.

En anden gruppe i Mormons Bog, der gjorde Jesus Kristus og hans evangelium til fokus i deres liv og fandt glæde, er dem, der grundlagde byen Helam – et sted, hvor de kunne opfostre deres børn og nyde frihed til at udøve deres religion. Dette retfærdige folk, der levede gode liv, blev gjort til slaver af en plyndrende gruppe og frataget den grundlæggende menneskeret til at udøve religion. Nogle gange sker der dårlige ting for gode mennesker.

»Herren [finder] det tjenligt at revse sit folk; ja, han prøver deres tålmodighed og deres tro.

Men hver den, der sætter sin lid til ham, han skal blive løftet op på den yderste dag. Ja, og således var det med dette folk.«

Hvordan holdt dette folk deres prøvelser og lidelser ud? Ved at fokusere på Kristus og hans evangelium. Deres prøvelser definerede dem ikke, men derimod vendte enhver af dem sig til Gud, nok fordi de definerede sig selv som et Guds barn, et barn af pagten og som Jesu Kristi discipel. Når de huskede på, hvem de var, og anråbte Gud, modtog de fred, styrke og til sidst glæde i Kristus:

»Alma og hans folk … udøste hjertet til [Gud]; og han kendte deres hjertes tanker.

Og det skete, at Herrens røst kom til dem i deres trængsler og sagde: Løft hovedet og vær ved godt mod, for jeg kender den pagt, som I har sluttet med mig; og jeg vil slutte pagt med mit folk og udfri dem af trældom.«

Som svar lettede Herren »de byrder… der [blev] lagt på [deres] skuldre … Ja, Herren styrkede dem, så de kunne bære deres byrder med lethed, og de underordnede sig gladelig og med tålmodighed hele Herrens vilje Bemærk, at disse hellige lod deres vanskeligheder, lidelser og prøvelser blive opslugt i glæden over Kristus! Så viste han med tiden Alma vejen til udfrielse, og Alma – en Guds profet – ledte dem i sikkerhed.

Når vi fokuserer på Kristus og følger hans profet, vil vi også blive ledt til Kristus og til glæden i hans evangelium. Præsident Nelson har sagt: »Glæde er kraftfuld, og at fokusere på glæde bringer Guds kraft ind i vores liv. Som det gælder i alt, er Jesus Kristus vores ultimative forbillede, ›som for den glædes skyld, der ventede ham, udholdt korset‹ [Hebr 12:2].«

Billede
Ældste Egbos mor.
Billede
Ældste Egbo sammen med sin mor.

Min mor gik for nylig bort, hvilket var et chok. Jeg elsker min mor og havde ikke regnet med at skulle miste hende så tidligt. Men gennem hendes bortgang har min familie og jeg oplevet både sorg og glæde. Jeg ved, at på grund af Kristus er hun ikke død – hun lever! Og jeg ved, at jeg, på grund af Jesus Kristus og de præstedømmenøgler, der blev gengivet gennem profeten Joseph Smith, vil være sammen med hende igen. Sorgen over at have mistet min mor er blevet opslugt i glæden over Kristus! Jeg lærer, at det at »tænk[e] celestialt« og at »lad[e] Gud råde« indebærer at fokusere på den glæde, der er tilgængelig i Kristus.

Jesus indbyder os kærligt: »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.« I Jesu Kristi navn. Amen.