Generalkonference
Bliv ren
Oktoberkonferencen 2024


Bliv ren

Daglig omvendelse giver os mulighed for at skelne Herrens vejledning gennem Helligånden.

Da jeg var omkring fem år gammel, spillede jeg fodbold med mine venner bag kirken i min lille landsby i Côte d’Ivoire. Jeg husker tydeligt præstens opfordring til sin menighed, om at rense deres tøj som forberedelse på Frelserens komme. Fordi jeg var ung, tog jeg dette kald bogstaveligt. Jeg løb hjem, så hurtigt mine små ben kunne bære mig, og bad min mor om at vaske mine få stykker tøj, så jeg kunne være pletfri og klar til Frelserens komme næste dag. Selvom min mor var skeptisk i forhold til Frelserens forestående tilbagekomst, vaskede hun stadig mit bedste tøj.

Næste morgen tog jeg det stadig lettere fugtige tøj på og ventede spændt på meddelelsen om Frelserens ankomst. Som dagen gik, og intet skete, besluttede jeg mig for at tage hen til kirkebygningen. Jeg blev dybt skuffet over at opdage, at kirken var tom, og at Frelseren ikke var kommet. I kan forestille jer, hvordan jeg havde det, mens jeg langsomt gik hjem.

År senere, da jeg modtog missionærlektionerne som forberedelse til at tilslutte mig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, læste jeg følgende: »Og intet urent kan komme ind i hans rige; derfor går [ingen] ind til hans hvile, undtagen de, der har vasket deres klæder i mit blod på grund af deres tro og omvendelse fra alle deres synder og deres trofasthed til enden.«

Den afklaring, jeg modtog på det tidspunkt, hjalp mig til at forstå den vigtige sandhed, der havde undsluppet mit unge sind mange år tidligere. Præstens budskab var centreret om vigtigheden af åndelig renhed. Han opfordrede menigheden til at søge omvendelse, foretage ændringer i deres liv, og vende sig til Frelseren for forløsning.

Vor himmelske Fader forstår vores jordiske rejse og uundgåeligheden af synd i vores liv. Jeg er dybt taknemmelig for, at han har sørget for en Frelser, der kan sone for vores overtrædelser. Gennem Frelserens forløsende offer kan vi hver især omvende os og søge tilgivelse og blive rene. Omvendelse, et grundlæggende princip i evangeliet, er afgørende for vores åndelige udvikling og modstandskraft, når vi navigerer gennem livets udfordringer.

Under aprilkonferencen 2022 opfordrede præsident Russell M. Nelson alle medlemmer af Kirken til at opleve glæden ved daglig omvendelse. Han sagde:

»Frygt eller forhal venligst ikke omvendelse. Satan fryder sig over jeres elende. Forhal den ikke. Smid hans påvirkning ud af jeres liv! Begynd i dag med at opleve glæden ved at aflægge det naturlige menneske. Frelseren elsker os altid, men især når vi omvender os …

Føler I, at I er kommet på afveje og for langt og længe væk fra pagtens sti, og at der ingen vej er tilbage, så er det ganske enkelt ikke sandt.«

Hvis der er noget, som I ikke har omvendt jer fuldstændigt fra, opfordrer jeg jer til at give agt på præsident Nelsons opfordring, om ikke at udsætte jeres omvendelse. Det kan kræve en vis mængde mod at engagere sig i denne proces; men jeg kan forsikre jer om, at den glæde, der udspringer af ægte omvendelse, overgår enhver forstand. Gennem omvendelse bliver vores byrder af skyld løftet og erstattet af en følelse af fred og ro. Når vi oprigtigt omvender os, bliver vi helliggjort gennem Frelserens blod, hvilket øger vores følsomhed over for Helligåndens tilskyndelser og indflydelse.

Min evige partner blev født med nedsat hørelse, og skal derfor bruge høreapparater. Støv og sved kan påvirke disse apparaters ydeevne, og derfor ser jeg hende hver morgen flittigt rengøre slangerne, før hun tager høreapparaterne på. Denne enkle, men konsekvente rutine, fjerner snavs, fugt eller kondens, og forbedrer derved hendes evne til at høre og kommunikere effektivt. Når hun tilsidesætter denne daglige rutine, svækkes hendes evne til at høre hele dagen; de talte ord falmer gradvist og kan til sidst slet ikke høres. Ligesom hendes daglige rengøring af høreapparatet giver hende mulighed for at høre tydeligt, giver daglig omvendelse os mulighed for at opfange Herrens vejledning gennem Helligånden.

Mod slutningen af Herrens jordiske tjenestegerning, og inden han tog af sted til Getsemane have, forberedte han sine disciple på de kommende prøvelser. Han trøstede dem, idet han sagde: »Men Talsmanden, [som er] Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.«

En af Helligåndens væsentlige opgaver er at advare, lede og vejlede enhver, der lytter til den milde, indre røst. Ligesom tilstoppede slanger i et høreapparat kan hindre korrekt funktionalitet, kan vores åndelige forbindelse med vor himmelske Fader også blive svækket, hvilket fører til farlige misforståelser eller manglende agtpågivenhed over for hans råd. Fremkomsten af internettet har gjort information mere tilgængelig end nogensinde før. Det kan føre til, at vi vender os til verden for at få vejledning, i stedet for til Gud. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.«

Jeg er taknemmelig for, at vi alle kan modtage Helligåndsgaven, når vi bliver bekræftet. Men præsident Dallin H. Oaks advarede om, at »de velsignelser, som kan opnås gennem Helligåndens gave, er betinget af værdighed, [og at] ›Herrens Ånd ikke bor i vanhellige templer‹ [Hel 4:24].«

Når vi bevidst vælger at følge profeters og apostles vejledning, vokser vores evne til at have Helligånden som en konstant ledsager. Helligånden giver klarhed i en beslutningstagen, giver os tanker og indtryk, der er i overensstemmelse med vor himmelske Faders vilje. At have Helligånden som en konstant ledsager er afgørende for vores åndelige vækst.

Jeg fik for nylig til opgave at præsidere over en stavskonference i Salt Lake Granger West Stav i Utah. Ved denne begivenhed mødte jeg en stavspræsident, som flittigt har udviklet sin evne til at høre Helligåndens tilskyndelser, gennem retskaffen levevis og daglig omvendelse. Som en del af vores omsorgsindsats aftalte vi at besøge tre husstande. Efter at have afsluttet vores sidste besøg havde vi ca. 30 minutter til overs før vores næste aftale. Da vi vendte tilbage mod stavscentret, modtog præsident Chesnut en tilskyndelse til at besøge endnu en familie. Vi blev begge enige om at følge denne tilskyndelse.

Vi tog hen for at besøge familien Jones, hvor vi opdagede, at søster Jones var sengeliggende på grund af sygdom. Det var tydeligt, at hun havde brug for en præstedømmevelsignelse. Med hendes tilladelse gav vi hende en velsignelse. Da vi forberedte os på at tage af sted, spurgte søster Jones, hvordan vi kunne vide, at hun havde et akut behov for en velsignelse. Sandheden er, at det vidste vi ikke. Men vor himmelske Fader, der var opmærksom på hendes behov, vidste det, og inspirerede præsident Chesnut til at besøge hende. Når vi er modtagelige for vejledning fra den stille, sagte røst, er vi bedre rustet til mere effektivt at hjælpe dem i nød.

Jeg vidner om en venlig og kærlig himmelsk Fader. Jesus Kristus er menneskehedens Frelser og Forløser. Jeg vidner om, at Jesu Kristi forsoning er virkelig, og at når vi lærer at følge Helligåndens vejledning, vil han lede os til omvendelse og til at bruge kraften i Frelserens forsoning i vores liv. Præsident Russell M. Nelson er Herrens sande og levende profet og har alle præstedømmenøgler på jorden i dag. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. 3 Ne 27:19.

  2. Russell M. Nelson, »Styrken i åndeligt momentum«, Liahona, maj 2022, s. 98-99.

  3. Joh 14:26.

  4. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96.

  5. Se Dallin H. Oaks, »At hans Ånd altid må være hos dem«, Liahona, jan. 1997, s. 56.

  6. Navnet Jones er ikke navnet på familien, vi besøgte. Jeg har brugt et tilfældigt navn for deres privatlivs skyld. Jeg har fået skriftlig godkendelse fra præsident Chesnut til at anvende hans navn, såvel som navnet på hans stav.