Generalkonference
Nær rødderne, så vokser grenene
Oktoberkonferencen 2024


Nær rødderne, så vokser grenene

Grenene på jeres vidnesbyrds træ vil få styrke fra jeres dybe tro på vor himmelske Fader og hans elskede Søn.

En gammel kirkebygning i Zwickau

Året 2024 er noget af en milepæl for mig. Det er 75 år siden, jeg blev døbt og bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Zwickau i Tyskland.

Mit medlemskab af Jesu Kristi Kirke er dyrebart for mig. At blive regnet blandt Guds pagtsfolk sammen med jer, mine brødre og søstre, er en af de største ærer i mit liv.

Når jeg tænker på min personlige rejse som discipel, går mine tanker ofte tilbage til en gammel villa i Zwickau, hvor jeg har kære minder om at deltage i nadvermøder i Jesu Kristi Kirke som barn. Det var der, kimen til mit vidnesbyrd blev lagt.

Denne kirkebygning havde et gammelt pumpeorgel. Hver søndag fik en ung mand til opgave at trække op og ned i det kraftige håndtag på blæsebælgen, så orglet kunne spille. Jeg fik nogle gange det store privilegium at hjælpe til med denne vigtige opgave.

Mens forsamlingen sang vores elskede salmer, pumpede jeg af al min styrke, så orglet ikke løb tør for luft. Fra siddepladsen ved blæsebælgen havde jeg en fantastisk udsigt til nogle vidunderlige glasmosaikvinduer: Et forestillede Frelseren Jesus Kristus, og et andet skildrede Joseph Smith i den hellige lund.

Jeg kan stadig huske de hellige følelser, jeg fik, når jeg kiggede på de oplyste vinduer, mens jeg lyttede til de helliges vidnesbyrd og sang Zions salmer.

På det hellige sted bar Guds Ånd vidnesbyrd for mit sind og hjerte om, at det er sandt: Jesus Kristus er verdens Frelser. Dette er hans kirke. Profeten Joseph Smith så Gud Faderen og Jesus Kristus og hørte deres stemmer.

Tidligere i år, mens jeg var på en opgave i Europa, havde jeg mulighed for at tage tilbage til Zwickau. Desværre står den elskede gamle kirkebygning der ikke længere. Den blev revet ned for mange år siden for at gøre plads til et stort lejlighedskompleks.

Hvad er evigt, og hvad er ikke?

Jeg indrømmer, at det er trist at vide, at denne elskede bygning fra min barndom nu kun er et minde. Det var en hellig bygning for mig. Men det var bare en bygning.

Det åndelige vidnesbyrd, jeg fik fra Helligånden for de mange år siden, er derimod ikke forsvundet. Faktisk er det blevet stærkere. De ting, jeg lærte i min ungdom om de grundlæggende principper i Jesu Kristi evangelium, har været mit faste fundament i livet. Den pagtsforbindelse, jeg skabte med min himmelske Fader og hans elskede Søn, er forblevet hos mig – længe efter kirkebygningen i Zwickau blev revet ned, og glasmosaikkerne gik tabt.

»Himmel og jord skal forgå,« sagde Jesus, »men mine ord skal aldrig forgå.«

»Bjergene kan rokkes og højene vakle, men min troskab mod dig rokkes ikke, og min fredspagt vakler ikke, siger Herren, der viser dig barmhjertighed.«

En af de vigtigste ting, vi kan lære i dette liv, er forskellen på det, der er evigt, og det, der ikke er. Når vi først forstår det, ændrer alt sig – vores forhold, de valg vi træffer, måden vi behandler andre på.

Forståelse af hvad der er evigt, og hvad der ikke er, er afgørende for at udvikle et vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans kirke.

Vi bør ikke forveksle grenene med rødderne

Profeten Joseph Smith belærte om, at Jesu Kristi gengivne evangelium »omfatter al … og hver eneste sandhed«. Men det betyder ikke, at al sandhed har samme værdi. Nogle sandheder er centrale, essentielle og roden til vores tro. Andre er skud eller grene – værdifulde, men kun når de er forbundet med det grundlæggende.

Profeten Joseph Smith sagde også: »De fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen; og alt andet, som falder ind under vores religion, er kun tillæg dertil.«

Med andre ord er Jesus Kristus og hans sonoffer roden til vores vidnesbyrd. Alt andet er grene.

Dette betyder ikke, at grenene ikke er vigtige. Et træ har brug for grene. Men som Frelseren fortalte sine disciple: »En gren [kan] ikke … bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet.« Uden en forbindelse til Frelseren, til næringen som kommer fra rødderne, vil en gren visne og dø.

Når det handler om at nære vores vidnesbyrd om Jesus Kristus, spekulerer jeg på, om vi sommetider forveksler grenene med rødderne. Det var den fejl, Jesus så hos farisæerne på sin tid. De var så opmærksomme på de relativt små detaljer i loven, at de endte med at forsømme det, som Frelseren kaldte »det … der vejer tungere« – grundlæggende principper som »ret og barmhjertighed og troskab«.

Hvis man vil nære et træ, plasker man ikke vand på grenene. Man vander rødderne. Så hvis I vil have jeres vidnesbyrds grene til at vokse og bære frugt, så giv næring til rødderne. Hvis I er usikre på en bestemt læresætning, praksis eller del af Kirkens historie, så søg klarhed med tro på Jesus Kristus. Søg at forstå hans offer for jer, hans kærlighed til jer og hans vilje med hensyn jer. Følg ham i ydmyghed. Grenene på jeres vidnesbyrds træ vil få styrke fra jeres dybe tro på vor himmelske Fader og hans elskede Søn.

Hvis I eksempelvis vil have et stærkere vidnesbyrd om Mormons Bog, så fokuser på dens vidnesbyrd om Jesus Kristus. Læg mærke til, hvordan Mormons Bog vidner om ham, hvad den lærer os om ham, og hvordan den opfordrer og inspirerer jer til at komme til ham.

Hvis I søger en mere meningsfuld oplevelse til kirkemøder eller i templet, så prøv at se efter Frelseren i de hellige ordinancer, vi modtager der. Find Herren i hans hellige hus.

Hvis I nogensinde føler jer udbrændte eller overvældede af jeres kirkekaldelse, så prøv igen at fokusere jeres tjeneste på Jesus Kristus. Gør den til et udtryk for jeres kærlighed til ham.

Nær rødderne, så vokser grenene. Og med tiden vil de bære frugt.

Rodfæstede og opbyggede i ham

Stærk tro på Jesus Kristus kommer ikke fra den ene dag til den anden. Nej, i denne jordiske verden er det tvivlens tjørne og tidsler, der vokser spontant. Troens sunde og frugtbare træ kræver en bevidst indsats. Og en afgørende del af den indsats er at sikre, at vi er rodfæstet i Kristus.

For eksempel: Til at begynde med drages vi måske mod Frelserens evangelium og kirke, fordi vi bliver imponeret over de venlige medlemmer, den flinke biskop, eller den flotte kirkebygning. Disse omstændigheder er bestemt vigtige for Kirkens vækst.

Men hvis vores vidnesbyrds rødder aldrig bliver dybere end det, hvad sker der så, når vi flytter til en menighed, der mødes i en mindre imponerende bygning med medlemmer, der ikke er lige så venlige, og biskoppen siger noget, der støder os?

Et andet eksempel: Synes det ikke rimeligt at håbe på, at vi, dersom vi holder befalingerne og bliver beseglet i templet, vil blive velsignet med en stor, lykkelig familie med kvikke lydige børn, som alle forbliver aktive i Kirken, tjener på mission, synger i menighedskoret og melder sig frivilligt til at gøre rent i kirkebygningen hver lørdag morgen?

Jeg håber virkelig, at vi alle vil se dette i livet. Men hvad nu hvis vi ikke gør? Vil vi forblive knyttet til Frelseren uanset omstændighederne – og stole på ham og hans timing?

Vi må spørge os selv: Er mit vidnesbyrd baseret på det, jeg håber på vil ske i mit liv? Afhænger det af andres handlinger eller holdninger? Eller er det solidt baseret på Jesus Kristus, »rodfæstet og opbygget i ham«, uden hensyn til livets skiftende omstændigheder?

Traditioner, vaner og tro

Mormons Bog fortæller om et folk, der »var nidkære med hensyn til at iagttage Guds ordinancer«. Men så kom der en skeptiker ved navn Korihor, der hånede Frelserens evangelium og kaldte det deres fædres »tåbelige« og »fjollede overleveringer«. Korihor »forledte manges hjerte og fik dem til at knejse med hovedet i deres ugudelighed«. Men andre kunne han ikke bedrage, fordi for dem var Jesu Kristi evangelium meget mere end en tradition.

Tro er stærk, når den har dybe rødder i personlige erfaringer og personlig forpligtelse over for Jesus Kristus, uafhængigt af, hvad vores traditioner er, eller hvad andre siger eller gør.

Vores vidnesbyrd vil blive prøvet. Tro er ikke tro, hvis den aldrig prøves. Tro er ikke stærk, hvis den aldrig møder modstand. Så fortvivl ikke, hvis I oplever, at jeres tro bliver prøvet, eller I har ubesvarede spørgsmål.

Vi bør ikke forvente at forstå alt, før vi handler. Det er ikke tro. Som Alma sagde: »Tro er ikke at have fuldkommen kundskab.« Hvis vi venter med at handle, indtil alle vores spørgsmål er blevet besvaret, begrænser vi alvorligt det gode, vi kan opnå, og vi begrænser kraften i vores tro.

Tro er smuk, fordi den varer ved, selv når velsignelserne ikke kommer som håbet. Vi kan ikke se fremtiden, vi kender ikke alle svarene, men vi kan stole på Jesus Kristus, mens vi bevæger os fremad og opad, fordi han er vor Frelser og Forløser.

Tro udholder livets prøvelser og usikkerhed, fordi den er fast rodfæstet i Kristus og hans lære. Jesus Kristus og vor himmelske Fader, der sendte ham, udgør sammen den eneste ufravigelige, fuldstændigt pålidelige genstand for vores tillid.

Et vidnesbyrd er ikke noget, man opbygger én gang for alle, og så står det for evigt. Det er mere ligesom et træ, man bliver ved med at nære. At plante Guds ord i jeres hjerte er kun det første skridt. Når jeres vidnesbyrd begynder at vokse, så begynder det virkelige arbejde! Det er, når »I passer det med megen omsorg, [at det] slår … rod og vokser op og frembringer frugt«. Det kræver »stor flid« og »tålmodighed med … ordet«. Men Herrens løfter er sikre: »I [skal] høste lønnen for jeres tro og jeres flid og tålmodighed og langmodighed, mens I vente[r] på, at træet [skal] frembringe frugt til jer.«

Mine kære brødre og søstre, mine kære venner, der er en del af mig, der savner den gamle kirkebygning i Zwickau og dens glasmosaik. Men i løbet af de sidste 75 år har Jesus Kristus ført mig på en rejse gennem livet, der er mere spændende, end jeg nogensinde kunne have forestillet mig. Han har trøstet mig i mine trængsler, hjulpet mig til at erkende mine svagheder, helet mine åndelige sår og næret mig i min voksende tro.

Det er min oprigtige bøn og velsignelse, at vi fortsat vil nære rødderne til vores tro på Frelseren, hans lære og hans kirke. Dette vidner jeg om i vor Frelsers, vor Forløsers, vor Mesters, hellige navn – i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. I 2024 er det også 30 år siden, jeg blev kaldet som generalautoritet, og det er 25 år siden, at vores familie flyttede fra Tyskland til USA som følge af den kaldelse. Og for næsten præcis 20 år siden – den 2. oktober 2004 – blev jeg opretholdt som medlem af De Tolv Apostles Kvorum og som et særligt vidne »om Kristi navn i hele verden« (L&P 107:23).

  2. På nogle måder minder mine følelser for den bygning om det, Almas folk følte om Mormons vande – det var et smukt sted for dem, fordi »dér kom [de] til kundskab om deres forløser« (Mosi 18:30).

  3. Matt 24:35; se også JS-M 1:35.

  4. Es 54:10; se også 3 Ne 22:10.

  5. Præsident Thomas S. Monson underviste i den samme sandhed med disse ord: »Jeg tror, at blandt de største lektier, vi skal lære på denne korte rejse på jorden, er lektier, der hjælper os med at skelne mellem, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er. Jeg bønfalder jer om ikke at lade disse vigtige ting passere jer forbi« (»Find glæde på rejsen«, Liahona, nov. 2008, s. 85). Da præsident Russell M. Nelson for nylig opfordrede os til at »tænke celestialt«, sagde han: »Jordelivet er en mesterklasse i at lære at vælge det, der har størst evig betydning« (»Tænk celestialt!«, Liahona, nov. 2023, s. 117).

  6. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 261; se også Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 16-18.

  7. Lærdomme: Joseph Smith, s. 50.

  8. Joh 15:4.

  9. Matt 23:23.

  10. Er det interessant at bemærke arkæologiske ligheder mellem fordums amerikanske kulturer og folk fra Mormons Bog? Det kan det være. Er det gavnligt at lære af beretninger fra skrivere og andre om detaljerne om, hvordan Joseph Smith oversatte Mormons Bog? Det er det for nogle. Men intet af dette udgør et varigt vidnesbyrd om, at Mormons Bog er Guds ord. For at gøre det, er I nødt til at finde Frelseren i Mormons Bog og høre hans røst tale til jer. Når det sker, betyder det ikke noget for jer, hvor den gamle by Zarahemla faktisk lå, eller hvordan Urim og Tummim så ud. De er grene, der om nødvendigt kan beskæres af jeres træ, men træet forbliver.

  11. Se L&P 84:19-20.

  12. Se Joy D. Jones, »For ham«, Liahona, nov. 2018, s. 50-52.

  13. Se 1 Mos 3:18.

  14. Præsident Nelson har også opfordret os til at »tage ansvar for [vores] eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Arbejd for det. Plej det, så det vil vokse« (»Overvind verden og find hvile«, Liahona, nov. 2022, s. 97).

  15. Se Kol 2:7.

  16. Alma 30:3.

  17. Se Alma 30:12-16, 31.

  18. Alma 30:18.

  19. Interessant nok var Korihors argumenter slet ikke overbevisende blandt de nyomvendte lamanitter, Ammons folk (se Alma 30:19-20), som fulgte Kristus, ikke på grund af deres fædres overlevering.

    I modsætning hertil fortæller Mormons Bog også om en generation af unge mennesker, der fjernede sig fra Herrens kirke, fordi de »ikke [troede] på deres fædres overlevering« (se Mosi 26:1-4). Det er godt for familier at skabe retskafne traditioner. Men det er lige så vigtigt, at familier klart forstår årsagen til disse traditioner. Hvorfor beder vi hver morgen og aften? Hvorfor har vi familieskriftstudium? Hvorfor holder vi hjemmeaften ugentligt, familieaktiviteter og tjenesteprojekter og så videre? Hvis vores børn forstår, hvordan disse traditioner bringer os tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, vil de være mere tilbøjelige til at føre dem videre – og forbedre dem – i deres egen familie.

  20. Alma 32:21. Tro er ikke stærk på grund af det, den ved, men på grund af det den gør.

  21. Se Hebr 10:23.

  22. Alma 32:37, 41-43.