Generalkonference
Hans hånd er parat til at hjælpe os
Oktoberkonferencen 2024


Hans hånd er parat til at hjælpe os

Når vi rækker ud til Jesus Kristus i tro, vil han altid være der.

Da jeg var barn, tog vi på familieferie til en strand i mit hjemland, Chile. Jeg glædede mig til at bruge nogle dage på at nyde sommeren med min familie. Jeg glædede mig også helt vildt, fordi jeg troede, at jeg endelig kunne være med til at lave alle de sjove ting i vandet, som mine to ældre brødre plejede at gøre.

En dag gik mine brødre ud for at lege, der hvor bølgerne brydes, og jeg følte mig stor og moden nok til at tage med dem. Efterhånden som jeg bevægede mig ud mod det område, indså jeg, at bølgerne var større, end de så ud til at være inde fra stranden. Pludselig slog en bølge hurtigt ind mod mig, hvilket jeg ikke havde forventet. Det føltes som om, at naturens kræfter havde overvundet mig, og jeg blev trukket ned i havets dyb. Jeg kunne hverken se eller mærke noget holdepunkt, da jeg blev hvirvlet rundt. Lige da jeg troede, at mit eventyr på denne jord måske var ved at nærme sig sin afslutning, mærkede jeg en hånd, der trak mig op mod overfladen. Endelig kunne jeg se solen og få vejret igen.

Min bror Claudio havde set mit forsøg på at opføre mig som en voksen og var kommet mig til undsætning. Jeg var ikke langt fra kysten. Selvom vandet var lavt, var jeg desorienteret og indså ikke, at jeg kunne have hjulpet mig selv. Claudio sagde til mig, at jeg skulle passe på, og hvis jeg ville, kunne han godt lære mig hvordan. Til trods for de mange liter vand, jeg havde slugt, var min stolthed og mit ønske om at være en stor dreng stærkere, og jeg sagde: »Helt fint.«

Claudio fortalte mig, at jeg måtte angribe bølgerne. Jeg sagde til mig selv, at jeg helt sikkert ville tabe kampen mod det, der syntes at være en kæmpemæssig mur af vand.

Da en ny stor bølge nærmede sig, sagde Claudio hurtigt: »Se på mig, det er sådan her, man gør.« Claudio løb hen mod bølgen og dykkede ind i den, før den brød. Jeg var så imponeret over hans dyk, at jeg ikke holdt øje med den næste bølge, der skyllede ind. Så endnu en gang blev jeg sendt ned på havets dyb og kastet rundt af naturens kræfter. Et par sekunder senere greb en hånd fat om min, og jeg blev igen trukket op mod overfladen og luften. Min stoltheds flamme var ved at gå ud.

Denne gang opfordrede min bror mig til at dykke sammen med sig. På hans opfordring fulgte jeg med ham, og vi dykkede sammen. Jeg havde det som om, jeg havde klaret den mest komplicerede udfordring. Det var bestemt ikke særligt let, men jeg klarede det takket være den hjælp og det eksempel, min bror viste mig. Hans hånd reddede mig to gange, og hans eksempel viste mig, hvordan jeg skulle håndtere min udfordring og stå som sejrherre den dag.

Præsident Russell M. Nelson har opfordret os til at tænke celestialt, og jeg ønsker at følge hans råd og anvende det på min sommerhistorie.

Frelserens magt over modstanderen

Hvis vi tænker celestialt, vil vi forstå, at vi vil få udfordringer i vores liv, der virker til at være større end vores evne til at overvinde dem. Under vores tid på jorden er vi genstand for modstanderens angreb. Ligesom bølgerne, der havde magt over mig den sommerdag, kan vi føle os magtesløse og ønske at give efter for en stærkere skæbne. Sådan nogle »ondskabsfulde bølger« kan slynge os fra side til side. Men glem ikke hvem, der har magt over disse bølger og faktisk over alt. Nemlig vor Frelser, Jesus Kristus. Han har magten til at hjælpe os ud af enhver elendig tilstand eller situationer med modstand. Uanset om vi føler os tæt på ham eller ej, kan han stadig nå os, hvor vi er, og som vi er.

Når vi rækker ud til ham i tro, vil han altid være der, og i hans tid vil han være klar og villig til at gribe vores hænder og trække os op på et sikkert sted.

Frelseren og hans eksempel på omsorg

Hvis vi tænker celestialt, vil vi genkende Jesus Kristus som et fejlfrit eksempel på omsorg. Der er et mønster til os i skrifterne, når han eller hans disciple rækker ud til nogen, der har brug for hjælp, brug for at blive reddet eller har brug for en velsignelse, når de rækker deres hænder ud. Ligesom i min historie vidste jeg, at min bror var der, men det var ikke nok, at han bare var der for mig. Claudio vidste, at jeg var i vanskeligheder, og han gik ud for at hjælpe ved at løfte mig op af vandet.

Vi tror måske indimellem, at vi bare skal at være der for nogen i nød, men mange gange er der mere, vi kan gøre. Det at have et evigt perspektiv kan hjælpe os til at modtage åbenbaring, hvorved vi kan yde rettidig hjælp til andre, der har behov for den. Vi kan stole på Helligåndens vejledning og inspiration til at kunne afgøre, hvilken slags hjælp, der er behov for, hvad enten det er timelig assistance, såsom følelsesmæssig støtte, mad, hjælp med hverdagsopgaver eller åndelig vejledning, der kan hjælpe andre på deres rejse mod at forberede sig til, indgå og holde hellige pagter.

Frelseren står parat til at redde os

Da seniorapostlen, Peter, »gik på vandet hen til Jesus … blev han bange, og han begyndte at synke« og »råbte: Herre, frels mig.« Jesus vidste hvilken slags tro, Peter havde udøvet for at komme ud til ham på vandet. Han kendte også til Peters frygt. Ifølge beretningen rakte Jesus straks »hånden ud, greb fat i ham« og sagde følgende ord: »Du lidettroende, hvorfor tvivlede du?« Hans ord havde ikke til formål at skælde Peter ud, men at minde ham om, at det var ham, nemlig Messias, der var med ham og disciplene.

Hvis vi tænker celestialt, vil vi modtage en bekræftelse i vores hjerte om, at Jesus Kristus virkelig er vores redningsmand, vores talsmand hos Faderen og vor Forløser. Når vi udøver tro på ham, vil han frelse os fra vores faldne tilstand på trods af vores udfordringer, svagheder og behov i dette jordiske liv, og han vil give os den største af alle gaver, nemlig evigt liv.

Frelseren opgiver os ikke

Min bror gav ikke op overfor mig den dag, men var derimod vedholdende, så jeg kunne lære at gøre det selv. Han var vedholdende, selvom det krævede, at han reddede mig to gange. Han var vedholdende, selvom jeg ikke forstod det første gang. Han var vedholdende, så jeg kunne overvinde den udfordring og få succes. Hvis vi tænker celestialt, vil vi indse, at vor Frelser vil være der for at tilbyde hjælp, lige så mange gange det kræves, hvis vi ønsker at lære, forandre os, stå igennem, klare os godt og få succes med hvad som helst, der vil bringe sand og evigtvarende glæde ind i vores liv.

Frelserens hænder

Skrifterne udødeliggør symbolet og betydningen af Frelserens hænder. Som en del af Frelserens sonoffer blev hans hænder gennemboret af nagler for at fastgøre ham til korset. Efter hans opstandelse viste han sig for disciplene i et fuldkommengjort legeme, men mærkerne i hans hænder forbliver synlige som en påmindelse om hans uendelige offer. Hans hånd vil altid være der for os, selvom vi ikke umiddelbart kan se eller mærke den, fordi han blev udvalgt af vor himmelske Fader til at være vor Frelser, hele menneskehedens Forløser.

Billede
Frelserens udstrakte hånd

Indenfor vores rækkevidde [Within Our Grasp], af Jay Bryant Ward

Billede
Frelserens frelsende hånd

Guds hånd [The Hand of God], af Yongsung Kim

Jeg ved, at hvis vi tænker celestialt, vil vi ikke blive overladt til os selv i dette liv. Selvom vi nødvendigvis må opleve udfordringer og prøvelser, kender vor himmelske Fader vores evner og ved, at vi kan bære eller overvinde vores vanskeligheder. Vi må gøre vores del og vende os til ham i tro. Hans elskede Søn, Jesus Kristus, er vores redningsmand og vil altid være der for os. I hans navn, Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, »Tænk celestialt!«, Liahona, nov. 2023, s. 118.

    »Når I træffer valg, opfordrer jeg jer til at se langt – at se evigt. Sæt Jesus Kristus først, fordi jeres evige liv afhænger af jeres tro på ham og hans forsoning …

    Når I står over for et dilemma, så tænk celestialt! Når I prøves af fristelse, så tænk celestialt! Når livet eller jeres kære svigter jer, så tænk celestialt! Når nogen dør for tidligt, så tænk celestialt. Når nogen vedvarende kæmper med ødelæggende sygdom, så tænk celestialt. Når livets pres trykker jer, så tænk celestialt! Når I skal komme jer over en ulykke eller skade, som jeg gør nu, så tænk celestialt!«

  2. Se Mark 4:35-41.

  3. Selvom vi tror på, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus besidder evnen til at hjælpe os når som helst, vi har brug for det, kommer deres hjælp ikke altid på den måde, vi måske forventer. Det er vigtigt at stole på, at de kender os bedre, end vi kender os selv, og vil give os den støtte og assistance, der er bedst for os på det rigtige tidspunkt: »Da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og være til gavn for dig« (L&P 122:7).

    De prøvelser og udfordringer vi står over for, hjælper os til at udvikle styrken og karakteren til at modstå fristelse og overvinde det naturlige menneske.

  4. Se Matt 14:31; Mark 1:31; 5:41; 9:27; ApG 3:7; 3 Ne 18:36.

  5. Da præsident Russell M. Nelson inviterede os til at yde omsorg på en ny og helligere måde (se »Omsorg«, Liahona, maj 2018, s. 100), bad han os også om at forstå, at denne nye måde at tjene på ikke handler om mig, og hvad jeg ønsker at tilbyde, men hvad andre har brug for. Jesus Kristus giver os muligheden for at elske vores næste (se Luk 10:27) på en højere og helligere måde.

  6. Matt 14:29-30.

  7. Matt 14:31.

  8. For virkelig at forstå lykke, må vi forstå den rolle, velsignelser spiller i vores liv. Definitionen på at velsigne hjælper med at afklare dette begreb: »En velsignelse er at tildele nogen guddommelig gunst. Hvad som helst, der bidrager til reel lykke, trivsel og fremgang er en velsignelse« (Guide til skrifterne, »Velsigne«, Evangelisk Bibliotek). Verden forveksler ofte sand lykke med midlertidigt behag, en imitation af »lykke«, der hurtigt forgår.

  9. Se Es 49:16.