Institut
Lektion 16, Lærermateriale: Opnåelse af lykke i familielivet gennem Jesus Kristus


»Lektion 16, Lærermateriale: Opnåelse af lykke i familielivet gennem Jesus Kristus«, Den evige familie – Lærermateriale (2022)

»Lektion 16, Lærermateriale«, Den evige familie – Lærermateriale

Lektion 16, Lærermateriale

Opnåelse af lykke i familielivet gennem Jesus Kristus

»Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det er baseret på Herren Jesu Kristi lærdomme« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). I denne lektion vil eleverne se på, hvordan de kan basere deres personlige liv og familieliv på Jesus Kristus og hans lærdomme. De vil blive opfordret til at identificere de hindringer, der kan afholde dem fra at gøre dette, samt til at finde måder at overvinde dem på.

Forslag til undervisningen

At opbygge vores personlige liv og familieliv på Jesu Kristi grundvold beskytter og styrker os.

Du kan overveje at vise det medfølgende billede af templet i Philadelphia i Pennsylvania i USA. Mind de studerende om formålet med et fundament på en bygning (se afsnit 1 i forberedelsesmaterialet).

Billede
Templet i Philadelphia i Pennsylvania i USA

Læs sammen følgende udtalelse fra ældste Donald L. Hallstrom, hvori han beskriver det ingeniørarbejde, der er gjort for at skabe et stærkt fundament for templet i Philadelphia i Pennsylvania i USA.

Billede
Ældste Donald L. Hallstrom

Denne bygning vil blive … udsat for ødelæggende vind og indtrængende grundvand. Disse barske forhold kunne, hvis de ikke blev håndteret, beskadige og tilmed ødelægge denne smukke bygning betydeligt.

Da bygherrerne vidste, at disse kræfter ubarmhjertigt ville angribe templet, konstruerede ingeniørerne et hul på 10 meters dybde under hele bygningens grundflade. Hullet blev udhugget i granit fra Pennsylvania for at skabe et urokkeligt fundament, som man kunne bygge på. Betonsoklerne og fundamenterne blev derefter fastgjort til granitgrunden med stenankre for at modstå selv voldsomme vindstød og kraftigt grundvand. Forankringerne blev boret 15 til 53 m ned i granitten …

Jeg giver disse detaljerede oplysninger for at forklare dette problem: I modsætning til når vi opfører en bygning (som er midlertidig), så er vi, når vi bygger vores evigtvarende (og forhåbentlig evige) liv, undertiden meget lidt opmærksomme på hvordan vores fundamenter er konstrueret og bygget. Derfor er vi yderst udsatte for farlige kræfter, som vi let kan blive ramt af. (»Jesus Christ: Our Firm Foundation«, Ensign, apr. 2016, s. 58).

Bed eleverne om at have beskrivelsen af dette tempels fundament i tankerne, mens I sammen gennemgår Helaman 5:12 .

  • Hvad lærer dette vers os om, hvorfor enkeltpersoner og familier har brug for at bygge et åndeligt fundament med udgangspunkt i Jesus Kristus? (Hjælp de studerende med at identificere principper som f.eks. følgende: Når enkeltpersoner og familier opbygger deres grundvold på Jesus Kristus, vil Satan ikke have magt til at tilintetgøre dem).

  • Hvad er nogle af de almindelige »mægtige vinde … pile i hvirvelvinden … hagl og … mægtige uvejr«, som modstanderen retter mod familien i vore dage?

  • På hvilke måder kan enkeltpersoner og familier basere deres grundvold på Jesus Kristus? (Som en del af denne drøftelse, kan du overveje at opfordre eleverne til at fortælle, hvad de har lært af udtalelserne fra ældste David A. Bednar and ældste Hallstrom, samt af aktiviteten »Skriv dine tanker ned« i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet).

  • Hvilke oplevelser har du eller din familie haft, hvor det at bygge et fundament på Jesus Kristus har hjulpet jer til at modstå eller overvinde forskellige typer stormvejr?

At efterleve Jesu Kristi lærdomme bringer lykke i familielivet.

Fremvis følgende erklæring fra familieproklamationen: »Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det er baseret på Herren Jesu Kristi lærdomme«Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org).

Forbedring af vores undervisning og læring

Tilskynd de studerende til at deltage. Søg efter måder at tilskynde alle elever til at deltage i undervisningen på. Hver enkelt studerende har en unik baggrund, interesser, håb og udfordringer, som bidrager til hans eller hendes indsigt og spørgsmål. De studerendes forskellige perspektiver kan berige andre i klassen personligt. At lytte opmærksomt, mens eleverne deltager, kan også hjælpe dig med at vurdere deres behov og bekymringer.

Bed eleverne om at vise det skriftsted, som de har fundet, og som indeholder en af Jesu Kristi lærdomme, der har bragt dem lykke i deres personlige liv eller families liv, når de har anvendt den. (Se afsnit 2 af forberedelsesmaterialet. Du kan måske give eleverne et par minutter til at finde en passage).

Del klassen op i små grupper. Inviter de studerende til at dele deres skriftsteder og deres svar på følgende spørgsmål (du kan evt. vise eller skrive spørgsmålet på tavlen):

  • Hvordan kan det at følge denne evangeliske lærdom velsigne en person, et ægteskab eller en familie?

Når der er gået tilstrækkelig lang tid, kan du overveje at bede nogle få studerende om at fortælle klassen, hvad de har lært af deres gruppediskussion.

Bed eleverne om at gennemgå 4 Nefi 1:1, 11-13, 15-18 for sig selv og om at lede efter ord eller sætninger, der angiver hvilken af Frelserens lærdomme, som disse mennesker valgte at efterleve. Bed de studerende om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke velsignelser kan en familie modtage, når de stræber efter i fællesskab at efterleve Frelserens lærdomme? Har I set eksempler på disse typer velsignelser?

  • På hvilke måder forsøger modstanderen at forhindre os i at modtage disse velsignelser? Hvordan kan I være med til at opfylde disse ansvar? (Hvis det er nødvendigt, kan du opfordre de studerende til at gennemgå eksemplerne i afsnit 3 i forberedelsesmaterialet).

Fremvis følgende udtalelse af ældste Bradley D. Foster, tidligere medlem af De Halvfjerds:

Billede
Ældste Bradley D. Foster

En distraktion behøver ikke at være dårlig for at være effektiv (»Det har mor sagt«, Liahona, maj 2010, s. 99)

  • Hvad er nogle distraktioner, som måske ikke er dårlige i sig selv, men som kan afholde os fra at være solidt funderet på Jesus Kristus og hans lære? Hvad har I gjort for at reducere eller fjerne en eller flere af disse distraktioner i jeres liv?

  • Hvilke velsignelser kan mennesker gå glip af, hvis deres fundament er bygget på sådan noget som kulturelle traditioner, fritidsaktiviteter eller penge?

Overvej, hvordan I kan hjælpe eleverne med at omsætte det, de har lært i denne lektion, til handling. Du kan f.eks. give eleverne et par minutter til at gennemgå ældste Gary E. Stevensons udtalelse og »Gør noget« aktiviteten i afsnit 3 i forberedelsesmaterialet. Bed derefter eleverne om at nedskrive yderligere tanker, hvis de ønsker det i forbindelse med deres mål eller plan.

Du kan afslutte med at bære dit vidnesbyrd om den lykke, du har oplevet i dit personlige liv og i dit familieliv, fordi du har bygget dit fundament på Jesus Kristus og hans lærdomme.

Til næste gang

Bed de studerende om at overveje, hvornår de har set en ægtemand og en hustru arbejde sammen som ligeværdige partnere. De kan også tænke på tidspunkter, hvor de måske har været vidne til, at par af en eller anden grund ikke har samarbejdet som ligeværdige partnere. Tilskynd de studerende til at studere materialet til den næste lektion med disse eksempler i baghovedet og til at finde ud af, hvilken form for partnerskab de gerne vil have i deres ægteskab.

Udskriv