Institut
Lektion 6, Lærerens hæfte: Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud


»Lektion 6, Lærerens hæfte: Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 6, Lærerens hæfte«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Lektion 6, Lærerens hæfte

Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud

Profeter, apostle og andre kirkeledere forkynder højtideligt, at »ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan). I denne lektion bliver eleverne opfordret til at forklare, hvorfor ægteskabet er en afgørende del af Guds plan. Eleverne vil også afgøre, hvad de kan gøre for at udøve tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus i deres tilgang til ægteskab.

Forslag til undervisningen

Ægteskab mellem en mand og en kvinde er et nødvendigt skridt i retning af at blive som Gud.

Du kan indlede undervisningen ved at spørge eleverne om, hvilke overbevisninger folk i samfundet har om ægteskab. Eller du kan bruge følgende scenarie:

En god ven siger til dig: »Jeg forstår ikke, hvorfor folk går så meget op i ægteskab. Det er jo bare en tradition og et stykke papir. Hvorfor kan to mennesker, der elsker hinanden, ikke bare lave deres eget arrangement?«

  • Hvordan kan I reagere på disse tanker?

Opsummer kort baggrunden for Lære og Pagter 49. Bed en elev om at læse Lære og Pagter 49:15-16 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan Herren ser på ægteskabet.

Skriv følgende doktrin fra familieproklamationen på tavlen: »Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud … [og] er af afgørende betydning i Skaberens plan«Familien: En proklamation til verden«).

  • Hvordan vil I forklare, hvorfor ægteskab imellem en mand og en kvinde er ordineret af Gud og er af afgørende betydning i hans evige plan? (Henvis om nødvendigt til forklaringerne på denne læresætning i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

Tænk på, at nogle mennesker, der ønsker ægteskab, muligvis ikke har mulighed for at gifte sig i dette liv. Andre oplever et ægteskab, der ikke holder.

  • Hvad vil I fortælle dem, der føler, at deres muligheder for lykke og evigt liv er forspildt, fordi de ikke er gift? (Hvis der er behov for det, kan eleverne gennemgå afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

Giv eleverne tid til at notere deres indtryk i forhold til følgende spørgsmål:

  • Hvilke tanker og følelser får I, når I overvejer sandheden om, at ægteskab er en afgørende del af Guds evige plan for jer personligt?

Kan du ud fra din egen erfaring vidne om den indvirkning, Herrens lære om ægteskab har haft på dig.

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe os med at overvinde frygt og finde lykke i vores ægteskab.

Vis følgende udsagn: Jeg tror på, at mit ægteskab vil være fyldt af kærlighed og holde. Bed eleverne om i stilhed at placere sig selv på en skala fra 1 til 4 (1 = uenig; 4 = enig) for at vise, i hvilken grad de personligt tror på dette udsagn. Bed eleverne om at reflektere over, hvorfor de føler, som de gør.

  • Hvilke bekymringer eller frygt har I, eller nogen I kender, i forhold til ægteskab, og hvorfor?

  • Hvad er almindelige årsager til, at unge voksne udsætter at blive gift?

Forbedring af vores undervisning og læring

Anerkend elevernes bekymringer. Lærere kan fremme et miljø med respekt og åbenhed, når de anerkender elevernes bekymringer i stedet for straks at betvivle dem eller afvise dem. Søg at forstå, hvorfor eleverne føler, som de gør, ved at stille opfølgende spørgsmål og lytte opmærksomt. Tak dem for at være villige til at fortælle om deres følelser. Når eleverne føler, at deres bekymringer bliver hørt og forstået, er de generelt mere tilbøjelige til at modtage de råd, som Herren har givet for at hjælpe dem med deres bekymringer.

Forklar, at hensigten med følgende læringsaktiviteter er at hjælpe med at håndtere en del af denne frygt, bekymringer og spørgsmål. Del eleverne op i små grupper. Udpeg en leder for hver gruppe, og giv ham eller hende følgende uddelingsark (eller lav selv et, der passer bedre til lige præcis dine elever). Giv eleverne tid nok til at føre en meningsfuld diskussion.

Overvind frygten og øg tilliden til Gud

Den evige familie – Lærerens hæfte – lektion 6

Bemærkning til gruppelederen: Brug instruktionerne nedenfor til at forestå en drøftelse blandt medlemmerne af din gruppe. Tilskynd alle medlemmerne af din gruppe til at deltage. Men ingen må føle sig presset til at deltage.

Bed gruppemedlemmer om at vælge et af skriftstederne eller citaterne i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet, der er særlig vigtigt for dem. Bed nogle af dem om at fortælle om deres citater eller skriftsteder. Efter hver af dem kan du spørge:

  • Hvordan kan vi anvende denne lærdom til at overvinde frygten for at blive gift eller den frygt, som nogen har i deres ægteskab?

Drøft derefter følgende spørgsmål i gruppen:

  • Hvordan har I tidligere overvundet frygt og øget jeres tillid til Gud?

  • Hvad tror eller ved I om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der gør jer i stand til at overvinde frygt og stole på den vejledning, de giver?

Den evige familie – Lærerens hæfte – lektion 6

Billede
uddelingsark

Efter tilstrækkelig tid kan du bede et par gruppeledere om at dele en sandhed eller indsigt, de opnåede under deres gruppediskussion. Du kan skrive de sandheder, de identificerer, på tavlen, hvilket kan være en sandhed som følgende: Når vi ser hen til vor himmelske Fader og Jesus Kristus i tro, kan vi overvinde frygt, og de vil vejlede os.

Som et yderligere vidnesbyrd om denne sandhed kan du overveje at dele ældste og søster Hollands erfaring med at vælge at gifte sig, der findes i afsnittet »Ønsker du mere?« i forberedelsesmaterialet. Eller du kan dele følgende oplevelse, som blev fortalt af ældste Carl B. Cook fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Carl B. Cook

En trofast ung mand betroede os, at han var modløs over udsigten til et lykkeligt ægteskab. Ikke blot var hans forældre blevet skilt, men det var alle hans mostre, fastre og onkler på begge sider af familien også. Han sagde, at han aldrig havde set et lykkeligt ægteskab tæt på. Men med Herrens hjælp overvandt han sin frygt og giftede sig i templet. Han og hans hustru nyder glæde i deres ægteskab og har fem dejlige børn. (Carl B. Cook, »Udvikl jer konstant mod evigt ægteskab« [verdensomspændende foredrag for unge voksne, 5. maj 2019], ChurchofJesusChrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2019/05/12cook?lang=dan)

Giv eleverne et par minutter til at skrive alt det ned, de har følt sig tilskyndet til at gøre for at udøve mere tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus i forbindelse med ægteskab.

Forklar, at eleverne i løbet af dette kursus vil lære mere om, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe dem med at lykkes med at opbygge stærke, evige ægteskaber. Forvis eleverne om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker dem og er ivrige efter og engagerede i at hjælpe dem.

Til næste gang

Tilskynd eleverne til, under deres studie af forberedelsesmaterialet til lektion 7, bønsomt at overveje, hvordan »køn er et fundamentalt særkende ved [vores] førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt« (»Familien: En proklamation til verden«). Bed dem også om at overveje, hvordan de kan svare med kristuslignende kærlighed over for dem, der har spørgsmål vedrørende køn.

Udskriv