Institut
Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Søg efter at forstå tiltrækning af samme køn og elsk vores LGBT-brødre og -søstre


»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Søg efter at forstå tiltrækning af samme køn og elsk vores LGBT-brødre og -søstre«, Den evige familie – Lærerens materiale (2022)

»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens materiale

Billede
en gruppe unge voksne, der går på stranden

Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale

Søg efter at forstå tiltrækning af samme køn og elsk vores LGBT-brødre og -søstre

Vi er alle elskede børn af himmelske forældre. Vi er ligeledes enkeltpersoner med unikke talenter, evner og erfaringer. Nogle af Guds børn føler sig tiltrukket af personer af samme køn eller identificerer sig som lesbiske, bøsser, biseksuelle eller transkønnede, hvilket ofte forkortes LGBT. (Emnet transkønnethed blev drøftet i lektion 7). Hvordan har du reageret over for andre, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn eller identificerer sig som LGBT? Hvis du er tiltrukket af personer af samme køn, hvad har dine oplevelser så været med familie, venner og medlemmer af Kirken? Mens du studerer dette materiale, så overvej, hvad du kan gøre for at blive mere som Frelseren og behandle alle vor himmelske Faders børn med kærlighed, omsorg og respekt.

Afsnit 1

Hvorledes kan Frelseren hjælpe mig til at vise kærlighed og respekt over for dem, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn?

Præsident Thomas S. Monson har sagt, at »kærlighed [er] selve kernen i evangeliet, og Jesus Kristus er vores eksempel« (»Kærlighed – kernen i evangeliet«, Liahona, maj 2014, s. 91). Ved afslutningen af sin jordiske tjenestegerning understregede Frelseren vigtigheden af virkelig at elske alle ved at give sine disciple »et nyt bud«.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes 13:34-35 og tænk over, hvordan dette bud kan vejlede dig som en Jesu Kristi discipel.

Ligesom andre medlemmer af Kirken har de, der oplever at være tiltrukket af personer af samme køn, venner og familier, håb og drømme, styrker og svagheder, og de forsøger at klare livets udfordringer, så godt de kan. Desværre føler nogle, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn eller identificerer sig som LGBT, at de ikke har en plads i Herrens kirke. I stedet for at føle sig elsket og støttet, føler mange sig afvist, isolerede, forvirrede og bange.

Billede
en ung voksen kigger trist ud ad et vindue

Da søster Carol F. McConkie tjente som rådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab, bemærkede hun:

Billede
Søster Carol F. McConkie

Vi kan simpelthen ikke være eller endda kalde os selv for Kristi disciple, hvis vi ikke hjælper andre videre på denne [pagts]sti. Jesu Kristi evangelium marginaliserer ikke mennesker. Mennesker marginaliserer mennesker …

Hvis vi skal opbygge Guds rige på jorden, har vi brug for, at alle kommer og gør deres del. (»Lifting Others« (2:49), ChurchofJesusChrist.org)

Billede
Jesus trøster Maria og Martha

Tænk et øjeblik over Frelserens liv. Hvornår viste han sin kærlighed til dem, der kæmpede med at blive accepteret? Overvej, hvordan følgende forslag kan hjælpe dig til bedre at følge Frelserens eksempel på at vise kærlighed, når du taler med og interagerer med personer, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn:

  1. Udtryk og udvis ægte omsorg, bekymring og medfølelse i din tale og adfærd. Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Ingen bør være mere kærlige og medfølende end os som kirke … Lad os gå foran med hensyn til at udtrykke kærlighed, medfølelse og engagement«. (»Let Us Be at the Forefront« (0:59), ChurchofJesusChrist.org; se videoen for at lære mere).

  2. Skab forståelse ved at lytte uden at fordømme. Præsident Jean B. Bingham fra Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab har sagt: »En af de bedste måder at skabe et godt forhold på er ved ikke at komme med antagelser eller forudfattede meninger, men ved at have et åbent sind og et åbent hjerte.« (Lær mere ved at se »Fokuser på den ene« (2:32), ChurchofJesusChrist.org).

  3. Anerkend, at tiltrækning og følelser for personer af samme køn er virkelige. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har givet følgende råd: »En ting, der altid er vigtigt, er at anerkende, at en persons følelser er virkelige. At de er ægte. Vi bør ikke fornægte, at nogle føler på en bestemt måde«. (Lær mere ved at se »Følelser er virkelige og ægte« (0:47), ChurchofJesusChrist.org).

  4. Fokus på evig identitet Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Ikke alle mærkater har samme værdi. Og hvis noget mærkat erstatter dine vigtigste kendetegn, kan resultaterne være åndeligt kvælende … Ingen identifikation bør udskifte, erstatte eller prioriteres højere end disse tre vedvarende betegnelser: ›Guds barn‹, ›barn af pagten‹ og ›Jesu Kristi discipel‹« (»Evighedens valg« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022), ChurchofJesusChrist.org).

  5. Ær Guds bud og pagter At elske andre, som Frelseren elsker os, betyder ikke, at vi er enige i, støtter eller fremmer adfærd, som er i strid med Guds bud. Frelseren har sagt: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15). Ældste D. Todd Christofferson har forklaret, at det første bud om at elske Gud, er det første af en årsag: »At sætte det første bud først mindsker eller begrænser ikke vores evne til at holde det andet bud [at elske vores næste]. Tværtimod forstørrer og styrker det den … Vores kærlighed til Gud højner vores evne til at elske andre mere fuldt ud og fuldkomment, fordi vi i bund og grund samarbejder med Gud om at tage os af hans børn« (»The First Commandment First« (foredrag på Brigham Young University, 22. mar. 2022), s. 2, speeches.byu.edu).

Vi viser kærlighed til Gud og andre, når vi tydeligt formidler hans lære og bud på en fintfølende måde. Som det fremgår af de ressourcer om tiltrækning af personer af samme køn, som Kirken har udgivet:

Der er ingen ændring i Kirkens holdning til, hvad der er moralsk rigtigt. Men det, der er ved at ændre sig – og det, der skal ændre sig – er at hjælpe Kirkens medlemmer med at reagere følsomt og velovervejet, når de støder på tiltrækning af samme køn i deres egen familie, blandt andre kirkemedlemmer eller andre steder. (I Tiltrækning af samme køn: Kirkeledere, »Kommuniker læren med kærlighed«, ChurchofJesusChrist.org, se også Dallin H. Oaks, »What Needs to Change«, video, ChurchofJesusChrist.org)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Brug et par minutter til at tænke over din holdning og adfærd over for dem, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn, eller som identificerer sig som LGBT-personer. Vil du mene, at dine tanker, ord og gerninger har været i overensstemmelse med Herrens bud om at »elske hinanden. Som jeg har elsket jer«? (Joh 13:34). Hvis du føler dig tiltrukket af personer af samme køn, så overvej, hvordan du kan vise kærlighed mod dem, der mangler forståelse og empati for din oplevelse.

Afsnit 2

Hvad bør jeg vide om tiltrækning af personer af samme køn?

Udtryk som bøsse (som specifikt betegner en mand, der er tiltrukket af mænd), lesbisk (en kvinde, der er tiltrukket af kvinder) eller biseksuel (en mand eller kvinde, der er tiltrukket af personer af begge køn) kan bruges til at angive en følelse, en identitet eller en livsstil. Husk, at uanset hvilke udtryk eller betegnelser en person bruger til at identificere sine seksuelle følelser eller orientering, er vores vigtigste identitet »en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre« (»Familien: En proklamation til verden«, JesuKristiKirke.org).

Billede
en smilende kvinde

Udviklingen af vores seksualitet er kompleks og påvirkes af mange faktorer. Følelser af tiltrækning af personer af samme køn kan variere i intensitet, kan svinge over tid og er ikke ens for alle. Kirken har ingen officiel holdning til, hvad der forårsager tiltrækning af personer af samme køn (se »Same-Sex Attraction: Individuals«, ChurchofJesusChrist.org.

Af dyb kærlighed til sine børn har vor himmelske Fader givet os kyskhedsloven og har befalet, at seksuelle forhold kun må finde sted »mellem en mand og en kvinde, der er lovformeligt viet som ægtemand og hustru« (»Familien: En proklamation til verden«). Denne lov beskytter de hellige hensigter med seksualiteten i Guds plan og er gældende for alle Guds børn. Vor himmelske Fader har bestemt, at seksuelle forhold bør finde sted mellem en mand og en kvinde inden for ægteskabspagtens rammer »til skabelse af børn og for at udtrykke kærlighed« (Gospel Topics, »Chastity«, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Som svar på det sociale pres for at ændre på indholdet af kyskhedsloven har ældste D. Todd Christofferson udtalt:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Kyskhedsloven har været gældende lige siden begyndelsen … Vores læresætning – ikke blot tro, men læresætning – om, at seksuelle forhold kun er passende og retmæssigt i Herrens øjne mellem mand og kvinde, der er lovformeligt gift, er uforandret og vil aldrig ændre sig. (I Sarah Jane Weaver, »Church’s Doctrine on Chastity Will Never Change, Says Elder Christofferson«, Church News, 5. feb. 2015, ChurchofJesusChrist.org)

Det er vigtigt at skelne mellem følelser og adfærd. At føle sig tiltrukket af personer af samme køn eller at være homoseksuel eller biseksuel gør ikke en person syndig, dårlig eller forkert; men at handle på disse følelser ved at bryde kyskhedsloven er en overtrædelse af vor himmelske Faders bud.

Billede
unge voksne samtaler over frokost

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har på tale om Kirkens holdning til tiltrækning af personer samme køn, sagt:

Billede
Præsident M. Russell Ballard

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige mener, at »situationen med at være tiltrukket af personer af ens eget køn er en kompleks virkelighed for mange mennesker. Tiltrækningen i sig selv er ikke en synd, men det er det at følge den. Selv om personer ikke vælger at føle en sådan tiltrækning, vælger de dog, hvordan de vil reagere på den« (se Same-Sex Attraction: Individuals, afsnittet »Is Feeling Same-Sex Attraction a Sin?«, ChurchofJesusChrist.org). (»Herren har brug for jer nu!«, Liahona, sep. 2015, s. 29)

Herrens nåde er tilgængelig for alle, der har brudt kyskhedsloven. Hvis de vælger at komme til ham og omvende sig, vil han tilgive dem.

Hvis kirkemedlemmer, der føler sig tiltrukket af personer af samme køn eller identificerer sig som LGBT, overholder deres pagter, kan de fuldt ud deltage i kirken, varetage kaldelser og tilbede i templet (se D. Todd Christofferson, »LGBT-personer, der efterlever Guds love, kan deltage fuldt ud i Kirken« (0:48), ChurchofJesusChrist.org, se også L&P 97:8).

Hvis du oplever tiltrækning af personer af samme køn, kan du overveje, hvordan den ressource, der henvises til i afsnittet »Ønsker du at vide mere?«, kan velsigne dig. Hvis du føler dig tryg ved det, kan du også overveje at tale med et familiemedlem, en ven eller en kirkeleder, som du har tillid til, om denne følelse. Vær forsigtig med at give dig selv en offentlig etikette på en måde, der kan aflede dig fra dine evige mål.

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvorledes kan det være en velsignelse for dig at få en bedre forståelse af, hvad Kirkens ledere lærer os om tiltrækning af personer af det samme køn?

Afsnit 3

Hvordan kan jeg finde mening i alle de modstridende meninger om tiltrækning af personer af det samme køn?

I dag findes der mange forskellige anskuelser vedrørende ægteskab, familie, tiltrækning af personer af det samme køn og LGBT-emner. Når vi hører om disse emner, er det vigtigt at forsøge at forstå vor himmelske Faders evige perspektiv bedre.

Præsident Bingham har sagt følgende:

Billede
Præsident Jean B. Bingham

Det synspunkt, der gør alle ting klare, er et evigt perspektiv: Vor himmelske Faders fuldkomne, altomfattende perspektiv …

Fra sit perspektiv ser Gud os og alt omkring os »som de virkelig er, og … som de virkelig vil blive« (Jakob 4:13). Hans perspektiv er langsigtet i stedet for at være begrænset til her og nu, hvilket giver ham mulighed for at se vores guddommelige potentiale i stedet for blot vores nuværende eller tidligere tilstand. Og han betragter alle sine skabninger gennem kærlighedens linse (»How to Be Happy Now – and Forever«, foredrag på Brigham Young University, 10. dec. 2019, s. 2, speeches.byu.edu)

Når du læser følgende sandheder og underbyggende udtalelser fra profeter og apostle, kan du overveje, hvordan de kan hjælpe dig til at udvikle et evigt perspektiv på tiltrækning af personer af det samme køn.

  1. Vor himmelske Fader elsker alle sine børn (se 1 Ne 11:17, 1 Joh 4:9-10, 16).

    Præsident Monson har belært:

    Billede
    Præsident Thomas S. Monson

    [Vor] himmelske Fader elsker jer – hver enkelt af jer. Den kærlighed ændrer sig aldrig … Den er der, når I er kede af det eller glade, mismodige eller forhåbningsfulde. Guds kærlighed er der for jer, hvad enten I føler, at I fortjener at blive elsket, eller ej. (Se »Vi er ikke alene«, Liahona, nov. 2013, s. 123-124)

  2. Frelseren har en komplet forståelse af vores livserfaringer og ved, hvordan han kan hjælpe og styrke hver enkelt af os. (se Alma 7:11-12).

    Præsident Oaks har sagt:

    Billede
    Præsident Dallin H. Oaks

    Vor Frelser oplevede og led fylden af alle jordiske udfordringer … Han kender derfor vores kampe, vores hjertesorg, vores fristelser og vores lidelser, for han oplevede dem alle villigt som en afgørende del af sin forsoning. Og på grund af det gør hans forsoning ham i stand til at bistå os – at give os styrken til at bære det hele (»Styrket af Jesu Kristi forsoning«, Liahona, nov. 2015, s. 61-62).

  3. Vi har alle en plads i Frelserens kirke og i vor himmelske Faders evige plan for lykke (se Sl 84:11-12; 1 Kor 12:12-26; Mosi 2:41).

    Præsident Ballard har forklaret:

    Billede
    Præsident M. Russell Ballard

    Jeg vil gerne have, at alle, der er medlemmer af Kirken, som er bøsser eller lesbiske, skal vide, at jeg tror på, at I har en plads i riget, og jeg erkender, at det nogle gange kan være svært for jer at se, hvor I passer ind i Herrens kirke, men det gør I. (»Spørgsmål og svar«, foredrag på Brigham Young University, 14. nov. 2017, s. 3, speeches.byu.edu)

    Nogle, der føler sig tiltrukket af personer af det samme køn, har også undret sig over, hvordan de passer ind i vor himmelske Faders plan for lykke efter dette liv. Profeterne har forsikret os om, at vor kærlige himmelske Fader vil velsigne alle, der vender sig til ham og forbliver trofaste mod ham. Ældste Ulisses Soares har givet dette råd:

    Billede
    Ældste Ulisses Soares

    De samme principper gælder for de af jer, der oplever tiltrækning af personer af samme køn og føler sig mismodige og hjælpeløse. Og måske føler nogle af jer af denne grund, at Jesu Kristi evangelium ikke længere er noget for jer. Hvis det er tilfældet, vil jeg forsikre jer om, at der altid er håb i Gud Faderen og hans plan for lykke, i Jesus Kristus og hans sonoffer og i at efterleve deres kærlige befalinger. Herren kan i sin fuldkomne visdom, kraft, retfærdighed og barmhjertighed besegle os som sine, så vi kan komme ind i hans nærhed og få evigtvarende frelse, hvis vi er standhaftige og urokkelige i at holde befalingerne (se Alma 1:25) og altid er rige på gode gerninger (se Mosi 5:15). (»Tag vores kors op«, Liahona, nov. 2019, s. 114)

  4. Når vi fokuserer på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og overholder vores pagter med dem, kan vi blive båret oppe af håb (se 2 Ne 31:20).

    Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere medlem af Det Første Præsidentskab, har vidnet om dette:

    Billede
    Præsident Dieter F. Uchtdorf

    Vi har håb om Jesus Kristus, Guds godhed, Helligåndens tilkendegivelser og visheden om, at bønner bliver hørt og besvaret … Denne type af håb … giver os mod midt i svære udfordringer og giver styrke til dem, der føler sig truet af frygt, tvivl og fortvivlelse. (»Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 23)

Billede
Kristi billede, af Heinrich Hofmann
Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Tal med et familiemedlem eller en pålidelig ven om, hvad du har lært og følt ved at læse dette materiale. Kom til undervisningen og vær klar til at dele eventuelle erkendelser, du har fået fra din samtale.

Udskriv