Institut
Lektion 23, Lærerens materiale: Når velsignelserne ved evigt ægteskab eller børn forsinkes


»Lektion 23, Lærerens materiale: Når velsignelserne ved evigt ægteskab eller børn forsinkes«, Den evige familie – Lærerens materiale (2022)

»Lektion 23, Lærerens materiale«, Den evige familie – Lærerens materiale

Lektion 23, Lærerens materiale

Når velsignelserne ved evigt ægteskab eller børn forsinkes

Mange kirkemedlemmer har retfærdige ønsker om velsignelser i form af evigt ægteskab eller børn, som bliver forsinket eller forstyrret. I denne lektion drøfter de studerende, hvordan de kan handle i troen på Jesus Kristus, når de står over for sådanne udfordringer. De studerende skal også overveje, hvad de kan gøre for at være inkluderende over for andre i deres menigheder eller grene, uanset deres familieforhold.

Forslag til undervisningen

Vi kan vælge at udøve tro på Jesus Kristus, selv når ønskede velsignelser forsinket.

Fremvis og læs sammen udtalelsen af ældste Neil L. Andersen i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet. Du kan fremhæve eller skrive en liste på tavlen over de omstændigheder, som han nævner, og som ikke altid passer perfekt til de idealer, der er beskrevet i familieproklamationen.

  • Hvorfor tror I, at Kirkens ledere fortsætter med at undervise i familieidealer, hvis flertallet af Kirkens medlemmer i dag ikke oplever disse idealer? (Overvej at henvise til præsident Sharon Eubanks udtalelse i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

Vis billedet af Abraham og Sara fra afsnit 2 af forberedelsesmaterialet, og bed de studerende om at sammenfatte de velsignelser, der enten blev udskudt eller ikke blev opfyldt i Abrahams og Saras liv.

Bed de studerende om at gennemgå Hebræerbrevet 11:8, 11-13 hver for sig og finde sætninger, der fremhæver Abrahams og Saras tro. Bed nogle få studerende om at dele det de har fundet.

  • Hvordan kan Abrahams og Saras eksempel hjælpe kirkemedlemmer i dag, hvis tro bliver udfordret, når de lovede velsignelser forsinkes eller ikke opfyldes i dette liv? (Efter at de studerende har fremsat deres tanker, skriv da følgende princip på tavlen: Hvis vi er trofaste mod Herren og stoler på hans tidsplan, vil vi modtage hans lovede velsignelser i jordelivet eller i evigheden).

Du kan minde eleverne om, at det at modtage de lovede velsignelser ofte ikke er et spørgsmål om retfærdighed, men om Herrens tidsplan. Fremvis følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Nogle velsignelser kommer hurtigt, andre kommer senere, og nogle kommer først i himlen, men for dem, som modtager Jesu Kristi evangelium, vil de komme. Det bærer jeg personligt vidnesbyrd om. (»En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 45)

Overvej at drøfte nogle af følgende spørgsmål for at hjælpe de studerende med at uddybe deres forståelse af princippet vist på tavlen:

  • Hvordan kan de af Kirkens medlemmer, som befinder sig i en af de situationer, som ældste Andersen nævner (i sin udtalelse i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet, som der henvises til tidligere i dette afsnit), fortsætte med at udøve tro på Jesus Kristus og hans lærdomme om familien?

  • Hvilke erfaringer eller hvilken undervisning har givet dig tillid til, at Herren vil opfylde sine løfter, selv om de ønskede velsignelser bliver forsinket? (Bed de studerende om at henvise til det, de har skrevet som svar på aktiviteten »Nedskriv dine tanker« i afsnit 2 i forberedelsesmaterialet).

  • Hvornår har du, eller nogen du kender, udvist tro på Herren, når en velsignelse i forbindelse med at blive gift eller få børn blev forsinket? Hvad lærte du om Herren af den oplevelse?

Som en del af diskussionen kan du overveje at fortælle følgende beretning om en ung, enlig voksen, som blev fortalt af præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Jeg modtog et brev fra en kvinde, der studerer på Harvard University. Jeg blev imponeret over indholdet.

Hun skrev: »Jeg er kun 26 år gammel, men jeg har følt, at jeg er blevet overvældet af singlelivets prøvelser«.

Efter at have skrevet mere i sit brev konkluderede hun: »Jeg gik hjem fra arbejde en eftermiddag for et år siden, mens jeg udgød mit hjerte til Gud og fortalte ham, at mit dybeste ønske var at blive hustru og mor. Jeg blev bremset i mine tanker og følelser, da en stærk tanke og følelse trængte sig frem i mit hjerte og sind. Tanken lød, at jeg tog fejl. Det dybeste ønske i mit hjerte burde være at være en Jesu Kristi discipel, og så kan det andet ønske være at være hustru og mor. Siden da har mit syn på livet ændret sig. Jeg fik dem byttet om. Jeg ved, at alle de lovede velsignelser vil blive mine, men det vil ske efter Herrens tidsramme og ikke efter min.« Hvilken kraftfuld tanke! (Facebook, 11. juli 2016, facebook.com/dallin.h.oaks)

Bed de studerende om at notere, hvad de kan gøre for fortsat at udøve troen på Jesus Kristus, mens de venter på at modtage de familievelsignelser, de ønsker.

Du kan opfordre eleverne til at søge Herrens vejledning og støtte til at lære, hvordan de kan opnå glæde, tilfredsstillelse og vækst nu, uanset hvordan deres familieforhold er.

Hvert eneste medlem af Kirken er en vigtig del af Kristi legeme.

Bed de studerende om at gennemgå 1 Korinther 12:12-27, og undersøge, hvad apostlen Paulus’ sammenligning lærer os om Kirken og dens medlemmer.

  • Hvilke sandheder kan vi udlede af denne sammenligning? (Blandt de sandheder, som de studerende kan finde frem, er det vigtigt at fremhæve følgende sandhed: Alle medlemmer af Kirken er uundværlige og kan yde et vigtigt bidrag til kirken.)

For at hjælpe eleverne til at overveje, hvordan man inkluderer andre og vælger at blive inkluderet i kirkesammenhænge, kan du dele følgende scenarie (eller tilpasse scenariet, som det er passende, for at være mere relevant for dine studerende):

Victoria blev for nylig skilt. Hun betror dig, at hun ikke længere føler, at hun hører hjemme i kirken. Hun sidder alene til kirkemøderne og føler sig malplaceret i forbindelse med møderne i Hjælpeforeningen, når der tales om ægteskab og familie. Hun sætter spørgsmålstegn ved, om hun har noget at bidrage med i sin menighed i sin nuværende situation.

Overvej at dele de studerende op parvis og vis følgende spørgsmål. Inviter en studerende fra hvert par til at overveje, hvordan han eller hun ville svare på Victorias spørgsmål ud fra Victorias perspektiv. Inviter den anden studerende til at tænke over det andet spørgsmål set fra en fra Victorias menigheds synsvinkel. Efter et par minutter kan du opfordre de studerende til at diskutere deres svar med hinanden.

Victoria

Medlem af menigheden

Jeg føler ikke, at jeg passer ind her. Hvad kan jeg gøre for at føle mig mere accepteret?

Hvordan kan jeg støtte Victoria i hendes nuværende situation?

Hvad er nogle unikke perspektiver og bidrag, som jeg kan være med til at tilføre min menighed?

Hvad kan jeg gøre for bedre at forstå Victoria og hjælpe hende til at føle sig værdsat og inkluderet i vores menighed?

Hvad kan jeg gøre for at lade Frelseren hjælpe mig til at forstå og føle min betydning og min plads i hans kirke?

Hvordan kan jeg være mere imødekommende over for menighedsmedlemmer, der oplever forhold som f.eks. at være enlig voksen, enlig forælder eller gift uden at kunne få børn?

Bed nogle få studerende om at fortælle klassen, hvad de har lært af denne aktivitet, når der er gået en passende mængde tid.

Giv de studerende tid til at skrive ned og planlægge, hvordan de vil handle på deres indtryk om at støtte andre kirkemedlemmer, ligegyldigt hvordan deres familieforhold er. Du kan bede eleverne om at tænke på specifikke medlemmer i deres menighed eller gren, som de kan støtte.

Overvej at afslutte lektionen ved at bære vidnesbyrd om vor himmelske Faders aldrig svigtende kærlighed og støtte til dem, hvis familiesituationer er udfordrende. Bær også vidnesbyrd om, at alle medlemmer af Herrens kirke er betydningsfulde og kan yde et meningsfuldt bidrag.

Til næste gang

Bed de studerende om at tænke på personer, de kender, der har mentale eller følelsesmæssige udfordringer. Tilskynd de studerende til bønsomt at studere forberedelsesmaterialet til næste lektion med disse personer i tankerne. Måske kan du også opfordre de studerende til på egen hånd at finde tid til at evaluere deres egen mentale sundhed.

Udskriv