Institut
Lektion 5, Lærerens hæfte: Vores jordiske tilstand og gaven i form af et fysisk legeme


»Lektion 5, Lærerens hæfte: Vores jordiske tilstand og gaven i form af et fysisk legeme«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 5, Lærerens hæfte«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Lektion 5, Lærerens hæfte

Vores jordiske tilstand og gaven i form af et fysisk legeme

I forudtilværelsen »accepterede vi [Guds] plan for, hvordan hans børn kunne få et fysisk legeme og opnå jordiske erfaringer for at udvikle sig frem mod fuldkommenhed« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan). I denne lektion bliver eleverne tilskyndet til at forklare formålet med vores jordiske liv, og hvordan vores fysiske legeme hjælper os til at blive som Gud. Eleverne overvejer også, hvad de kan gøre for at forbedre deres egne familieforhold ved at overvinde det naturlige menneske og blive mere som Jesus Kristus.

Forbedring af vores undervisning og læring

Anspor elevernes bestræbelser på at anvende evangeliske sandheder ved at følge op på dem. De ultimative mål for evangelisk læring er omvendelse til vor himmelske Fader og Jesus Kristus samt at blive som dem. At nå disse mål kræver, at vi anvender det, vi lærer. Læreren kan hjælpe eleverne i deres bestræbelser på at anvende det, de lærer, ved passende at følge op på de opfordringer, der gives i timerne. Eleverne bør ikke blive bedt om at dele noget, der er for personligt. Hvis eleverne ikke har nogen svar, kan lærere bede dem om at reflektere over, hvad de følte eller skrev i tidligere lektioner og opfordre dem til at handle. Der bør kun bruges et par minutters undervisningstid på at følge op på eleverne.

Bemærk: I hver af lektionerne hidtil er eleverne blevet opfordret til at anvende det, de har lært, på forskellig vis. For eksempel overvejede eleverne i lektion 4, hvordan de kunne give deres familie en mere central rolle i deres liv. Du kan bede eleverne om at gennemgå de indtryk, de har noteret ned, og reflektere over deres bestræbelser på at handle på det, de følte. Overvej derefter at udpege en eller to elever, der føler sig trygge ved at fortælle, hvad de har oplevet ved at forsøge at blive bedre til at handle på det, de har lært. Du kan gøre det til en praksis at følge op på tingene i de kommende lektioner, hvis du føler dig tilskyndet til det.

Forslag til undervisningen

Vores fysiske legemer og jordiske oplevelser er nødvendige for, at vi kan få evigt liv.

Vis følgende scenarie (overvej at tilpasse det efter behov, så det er mere relevant for dine elever).

Din kollega, Dmitry, er venlig og sjov at hænge ud med. Han kan lide at lave »sjov og ballade«. Han går kun op i spænding og fornøjelse. Han fester i weekenden, hvilket gerne indebærer indtagelse af alkohol eller stoffer. Han er ikke gift, men er seksuelt aktiv. Han siger ofte ting som: »Hvis det føles godt, så gør det« eller »man lever kun én gang.« Han synes, du lever et strikt og kedeligt liv, fordi du overholder Kirkens moralske standarder. Han spurgte dig for nylig: »Hvorfor har du det ikke sjovere og nyder livet?«

Bed eleverne om at drøfte parvist eller i en lille gruppe, hvordan de ville reagere på Dmitrys spørgsmål. Tilskynd eleverne til at overveje, hvordan de sandheder om vores fysiske legemer og formålet med vores jordiske liv, der undervises om i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet, kan understøtte deres svar. Bed efter et stykke tid nogle af eleverne om at fortælle klassen om deres svar. Skriv derefter følgende sandhed på tavlen: Vores fysiske legeme og det jordiske livs betingelser forbereder os på at blive som Gud

  • Hvordan forbereder det at have et fysisk legeme og at opleve jordelivet betingelser os til at blive som Gud? (Overvej at invitere eleverne til at gennemgå udtalelserne af D. Todd Christofferson og David A. Bednar i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet. Mens eleverne deler deres indsigt, så stil opfølgende spørgsmål for at hjælpe dem til en dybere forståelse).

Gennem Jesus Kristus kan vi overvinde det naturlige menneske.

Skriv følgende sætning på tavlen: Det naturlige menneske. Bed to elever om at læse Alma 41:11 og 1 Korinther 2:14 højt. Lad klassen følge med og se efter ord og vendinger, der beskriver det naturlige menneske. Skriv elevernes svar på tavlen. Bed eleverne om at gennemgå ældste Bednars udtalelse i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet for at finde yderligere egenskaber, der kan føjes til listen på tavlen.

  • Vælg en af de egenskaber ved det naturlige menneske, der er angivet på tavlen. Hvordan kan denne egenskab påvirke det at gå på date eller et familieforhold?

Skriv denne sætning på tavlen: En mand eller kvinde der er forvandlet gennem Jesus Kristus. Lad eleverne læse Mosija 3:19 og se efter, hvordan vi kan overvinde det naturlige menneske.

  • Hvordan kan Helligånden og Frelseren hjælpe os med at overvinde det naturlige menneske? (Eleverne deler måske svar, der minder om det følgende princip: Når vi giver efter for Helligåndens tilskyndelser, vil Jesus Kristus hjælpe os med at aflægge det naturlige menneske og blive hellige gennem hans forsoning. Du kan også bruge udtalelserne af ældste Bednar og biskop Gérald Caussé i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet til at hjælpe eleverne med at forstå dette princip).

Overvej at bruge et eller flere af følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at få en dybere forståelse:

  • Hvordan kan dette princip hjælpe nogen, der føler, at han eller hun ikke kan ændre sig eller ikke kan kontrollere det naturlige menneskes lyster og impulser?

  • Hvad er nogle af de ting, som Frelseren forstår om udfordringerne ved et fysisk legeme?

  • Hvad har I lært om Frelseren gennem den måde, hvorpå han har hjulpet jer med at »aflægge« eller overvinde det naturlige menneske og blive mere som ham? Hvordan har Helligånden hjulpet jer med disse bestræbelser?

For at hjælpe eleverne med at anvende sandheder, de har lært i denne lektion, kan du vise spørgsmål som følgende og opfordre eleverne til at notere deres tanker og indtryk. (Nogle elever vil måske gerne føje ting til deres svar i aktiviteten »Nedskriv dine tanker« i slutningen af afsnit 3 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvilke af de kristuslignende egenskaber i Mosija 3:19 har jeg brug for at udvikle i højere grad?

  • Hvad vil jeg gøre for mere fuldstændigt at stole på, at Frelseren og Helligåndens indflydelse vil hjælpe mig med at aflægge det naturlige menneske og udvikle denne kristuslignende egenskab?

  • Hvilken indvirkning kan denne ændring have på mine familieforhold?

Anspor eleverne i deres bestræbelser på at overvinde deres svagheder og blive mere som Frelseren. Overvej at vidne om, at Herren vil velsigne dem med kraft til at udvikle egenskaber som hans og forbedre deres familieforhold.

Til næste gang

Bed eleverne om at reflektere over, hvad de ved om den doktrinære betydning af ægteskabet mellem en mand og en kvinde i Guds plan. Tilskynd eleverne til, mens de studerer lektion 6, at stræbe efter at uddybe deres forståelse af denne læresætning, og hvad den betyder for dem som Jesu Kristi disciple.

Udskriv