Institut
Lektion 2, Lærerens hæfte: Profeternes rolle i at forkynde læresætningen om den evige familie


»Lektion 2, Lærerens hæfte: Profeternes rolle i at forkynde læresætningen om den evige familie«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 2, Lærerens hæfte«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Lektion 2, Lærerens hæfte

Profeternes rolle i at forkynde læresætningen om den evige familie

»Familien: En proklamation til verden« begynder med denne udtalelse: »Vi, Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, erklærer højtideligt …« (Liahona, nov. 2010, s. 129). Denne lektion hjælper eleverne med at forstå profeternes hellige ansvar som vægtere for at forkynde Herrens vilje og advare om trusler mod vores åndelige sundhed. Eleverne får mulighed for at afsøge, hvordan de kan udøve større tålmodighed og tro på Herren, når de lytter til hans levende profeters lærdomme om ægteskab og familie.

Forslag til undervisningen

Herren kalder profeter til at fungere som vægtere i tårnet.

Vis følgende spørgsmål for klassen:

  • Hvorfor vælger profeter at tage fat på vanskelige emner og tale imod socialt accepteret praksis, velvidende at deres ord vil gøre nogle mennesker kede af det?

Indled klassen med at spørge eleverne om deres tanker om spørgsmålet. Som en del af jeres drøftelse, kan du sammen med eleverne læse præsident Nelsons udtalelse i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet.

  • Hvordan vil I opsummere, hvad præsident Nelson sagde? (Hjælp eleverne med at identificere sandheder som følgende: Gud viser sin kærlighed ved at kalde profeter til at advare og beskytte os. Profeter viser, at de tænker på andre ved at undervise i sandheden).

  • Hvordan har du følt Guds kærlighed gennem advarsler, irettesættelse og råd fra levende profeter? (Overvej også at bære dit vidnesbyrd om dette).

Vis et af billederne af vægtere, der findes i forberedelsesmaterialet, og giv eleverne tid til at gennemgå Ezekiel 3:17-19.

  • Hvordan svarer profeter til vægtere i tårnet?

Du kan holde en kopi af familieproklamationen op og spørge:

Herren befaler os at følge profeterne i tålmodighed og tro.

Du kan opfordre eleverne til at angive nogle grunde til, at mennesker i oldtiden måske valgte ikke at reagere på en vægters advarsel.

Overvej at dele følgende scenarie (eller finde på et, der er mere relevant for dine elever) og opfordre eleverne til at svare på følgende spørgsmål:

Jorge er blevet undervist i de læresætninger, der er indeholdt i familieproklamationen, siden han var ung. Men hans nære fætre og nogle af hans venner mener, at lærdommene er snæversynede og intolerante over for visse valg af livsstil. Noget af det, de siger, giver mening for Jorge. Han spekulerer på, om proklamationen er forældet.

  • Hvad tænker I om Jorges situation?

  • Hvilke påvirkninger kan gøre det svært for mennesker at acceptere nogle af lærdommene i familieproklamationen?

Bed eleverne om at læse eller gennemgå Lære og Pagter 21:4-6. Mind dem om, at disse vers refererer til profeten Joseph Smith, og i forlængelse heraf også kan anvendes på den nuværende præsident for Herrens kirke.

  • Hvad tror I, det vil sige at modtage profeternes erklæringer »i al tålmodighed og tro« (vers 5)?

  • Hvordan vil I sammenfatte Herrens løfter til dem, der modtager og følger hans profets ord i tålmodighed og tro? (Du kan måske hjælpe eleverne med at identificere et princip, der svarer til følgende: Hvis vi giver agt på profetens ord, vil Herren velsigne os og sprede mørkets kræfter).

Forbedring af vores undervisning og læring

Hjælp eleverne med at lære dybere. Når du underviser, bør du fokusere på, hvad eleverne har brug for at erfare og gøre, for at søge personlig åbenbaring og gøre sin omvendelse dybere. Hvordan kan du hjælpe dem til at bygge på det, de allerede ved? Hvordan kan du hjælpe dem til at være aktive elever og bidrage til andres læring? Hvordan kan du give dem muligheder for at genkende tilskyndelser fra Helligånden?

For at hjælpe eleverne med at overveje eksempler på dette princip, kan du give dem et par minutter til at læse eller gennemgå det skriftsted, de valgte i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet. Du kan dele klassen op i små grupper og invitere eleverne til at drøfte deres svar på spørgsmålene i aktiviteten »Nedskriv dine tanker« i afsnit 3. Eller inviter eleverne til at drøfte deres svar som klasse.

Du kan også opfordre grupperne til at drøfte alle eller nogle af følgende spørgsmål (eller I kan drøfte dem som klasse):

  • Hvad har personligt hjulpet jer til at følge Herrens profeter i tålmodighed og tro? Hvad ved I om Herren, der kan hjælpe jer med at reagere sådan på hans profeters erklæringer?

  • Hvornår har I følt jer velsignet eller oplevet, at mørket er blevet spredt på grund af, at I følger profeternes erklæringer i tålmodighed og tro?

  • Hvilket nyere råd har Herren givet gennem sine profeter, som måske kræver noget tålmodighed og tro for at modtage og følge?

Vis følgende spørgsmål, og giv eleverne rigelig tid til at reflektere over dem, der er mest relevante for dem. Tilskynd eleverne til at notere og handle på ethvert indtryk, som de får.

  • Hvis noget, som en profet har undervist om vedrørende ægteskab og familie, er svært for mig at acceptere, hvordan bør jeg så reagere? Hvad ønsker Herren, at jeg gør i denne situation?

  • Hvor forsætlig og konsekvent er jeg i mine bestræbelser på at følge rådene fra Herrens profeter vedrørende ægteskab og familie? Hvordan vil Herren gerne have mig til at forbedre mig?

Bær vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet undervist om i denne lektion. Forvis eleverne om, at Herren vil hjælpe dem, når de stræber efter at følge profeternes ord i tålmodighed og tro.

Til næste gang

Du kan opfordre eleverne til at overveje, om de har spekuleret over, hvem de en dag vil ende med at blive, eller hvad deres opgave er i dette liv. Tilskynd eleverne til bønsomt at studere forberedelsesmaterialet til næste lektion med disse tanker in mente.

Udskriv