Institutt
Kapittel 44: 3 Nephi 20–22


Kapittel 44

3 Nephi 20–22

Innledning

Alle rettferdige foreldre håper at deres etterkommere selv vil lære Gud å kjenne og være trofaste mot ham. Gud lovet Abraham og hans etterkommere at i de siste dager ville deres ætt motta evangeliets velsignelser og bli innsamlet til trygge steder. Faderen befalte Frelseren å gi disse løftene til nephittene.

Innsamlingsprinsippet innebærer mer enn bare å samle folk på visse steder. Det innebærer også en åndelig innsamling som finner sted når noen kommer i kontakt med og slutter seg til Kirken. I sin adspredte tilstand mistet Israel kunnskapen om sin Gud, hans evangelium, prestedømmet, templet og de frelsende sannheter. Faderen lovet imidlertid at han ville strekke seg ut til Israel i de siste dager og tilby dem sitt evangelium, sitt prestedømme, templet og veien til evig liv. Vår himmelske Fader ønsker å tilby evangeliets velsignelser til alle sine barn, og hjelper oss å gjennomføre denne innsamling i de siste dager.

Kommentarer

3 Nephi 20:1. Vi skulle alltid be i vårt hjerte

  • Da de hadde avsluttet sin bønn, ga Frelseren nephittene viktige råd om alltid å ha en bønn i sitt hjerte. Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum erklærte også:

    “Profeter har i lang tid sagt at vi må be ydmykt og ofte …

    Bønner kan til og med fremsies i taushet. Man kan tenke en bønn, særlig når ord ville virke forstyrrende” (i Conference Report, april 2003, 5; eller Liahona, mai 2003, 7).

  • President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, uttalte:

    “Lær å be. Be ofte. Be i ditt sinn, i ditt hjerte. Be på dine knær …

    Bønn er din personlige nøkkel til himmelen. Låsen er på din side av sløret [se Johannes’ åpenbaring 3:20]” (i Conference Report, okt. 1994, 76–77; eller Lys over Norge, jan. 1995, 59).

3 Nephi 20:8–9. Nadverdens løfte om at vi skal bli fylt med Ånden

  • Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum sa følgende om velsignelsene ved å ta del i nadverden: “Tilstedeværelse i Kirken hver uke gir oss muligheten til å delta i nadverden, slik Herren har befalt oss (se L&p 59:9). Hvis vi gjør det med riktig forberedelse og innstilling, fornyer deltakelse i nadverden den rensende virkningen av dåpen og kvalifiserer oss for løftet om at hans ånd alltid vil være hos oss. Én av Den hellige ånds oppgaver er å vitne om Faderen og Sønnen og lede oss til sannhet (se Johannes 14:26; 2 Nephi 31:18). Vitnesbyrd og sannhet, som er vesentlige for vår personlige omvendelse, er den utsøkte frukten av denne ukentlige fornyelsen av våre pakter. I livets daglige avgjørelser og min personlige åndelige vekst har jeg fått nyte godt av oppfyllelsen av det løftet” (i Conference Report, april 2002, 38; eller Liahona, juli 2002, 37).

  • Eldste Oaks sa også: “Dere brødre og søstre som kan ha tillatt dere å bli slappe når det gjelder denne livsviktige fornyelse av nadverdens pakter, jeg ber dere innstendig med Det første presidentskaps ord: ‘Kom tilbake og fryd dere ved Herrens bord, og nyt igjen de gode og berikende fruktene ved fellesskapet med de hellige’ (‘An Invitation to Come Back’ Church News, 22. des. 1985, 3). La oss kvalifisere oss til vår Frelsers løfte om at vi ved å ta del i nadverden vil ‘bli mettet’ (3 Nephi 20:8; se også 3 Nephi 18:9), hvilket betyr at vi vil bli ‘fylt med Ånden’ (3 Nephi 20:9). Den Ånden – Den hellige ånd – er vår trøster, vår retningsviser, vår kontakt, vår tolk, vårt vitne og vår lutrer – vår ufeilbarlige guide og foredler på vår jordiske reise mot evig liv” (i Conference Report, okt. 1996, 82; eller Lys over Norge, jan. 1997, 59).

3 Nephi 20:11–13. Jesaja skrev om Israels innsamling

  • Jesus befalte både nephittene og oss å granske Jesajas ord. Etter hvert som vi ser Jesajas profetier bli oppfylt, vil vi vite at Gud holder sine pakter med Israels hus. Veiledning til Skriftene forklarer at “mange av Jesajas profetier handler om Forløserens komme” (“Jesaja”, 89–90). Israels adspredelse og innsamling er også to av Jesajas viktigste temaer.

    Det er nær sammenheng mellom læresetningene om Forløseren og Israels innsamling. Gud adspredte Israel fordi de syndet og forkastet ham. Forsoningen gir dem imidlertid en sjanse til å bli forliket med Gud, få forlatelse for sine synder og bli innsamlet til ham både åndelig og fysisk.

  • Du finner mer informasjon om Israels innsamling i “Israels innsamling” i tillegget (side 405).

  • Frelseren talte om å oppfylle sin Faders pakt om å samle det adspredte Israel. Hvem er Israel, og hvorfor ble de adspredt? Herren lovet Abraham at hans etterkommere ville motta evangeliet og prestedømmet, og at alle verdens familier ville bli velsignet gjennom dem (se Abraham 2:9–11). Dette løftet ble gjentatt til Abrahams sønn Isak (se 1 Mosebok 26:3–5), til Isaks sønn Jakob (se 1 Mosebok 28:12–15) og til Jakobs etterkommere, Israels barn.

    Dessverre syndet Israels barn mot Gud og forspilte disse løftene. Til slutt, som oppfyllelse av Guds advarsler, ble de drevet ut av sitt lovede land og adspredt over hele jorden. Men Herren har ikke glemt dem. Vår himmelske Fader lovet at de én dag ville bli undervist i evangeliet og innsamlet til lovede land. Dette løftet er en del av den pakt han inngikk om at han ville samle og undervise Israels barn.

  • President Spencer W. Kimball (1895–1985) forklarte at vi, ved å motta evangeliets pakt, retter oss etter innsamlingens lov: “Israels innsamling består i å slutte seg til den sanne kirke og at de får kunnskap om den sanne Gud … Enhver som har tatt imot det gjengitte evangelium, og som nå søker å tilbe Herren på sitt eget språk og sammen med de hellige i det land han bor, har derfor oppfylt loven om Israels innsamling og er arving til alle de velsignelser som er lovet de hellige i disse siste dager” (The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball [1982], 439).

  • I Kirkens tidlige tid oppmuntret lederne konvertitter til å slutte seg til de hellige på sentrale steder som Ohio, Missouri, Illinois og Utah. I dag blir de hellige bedt om å bygge opp Kirken der de bor. President Dieter F. Uchtdorf i det første presidentskap har forklart:

    “I vår tid har Herren sett det tjenlig å tilveiebringe evangeliets velsignelser, inkludert et økt antall templer, i mange deler av verden. Derfor ønsker vi å gjenta et råd av eldre dato til Kirkens medlemmer om å bli boende i sitt hjemland fremfor å emigrere til USA …

    ‘Når Kirkens medlemmer over hele verden blir boende i sitt hjemland og arbeider for å bygge opp Kirken i sitt fedreland, vil de selv og Kirken som helhet høste store velsignelser’ (Brev fra Det første presidentskap, 1. des. 1999)” (se også Dieter F. Uchtdorf i Conference Report, okt. 2005, 106; eller Liahona, nov. 2005, 102).

  • Eldste Douglas L. Callister i De sytti forklarte formålet med og prosessene i forbindelse med Israels innsamling i de siste dager: “Vår nåværende innsamling er hovedsakelig åndelig, ikke geografisk. Kristus erklærte at i de siste dager ville han opprette sin kirke, ‘grunnfeste [sitt] folk’ og ‘opprette [sitt] Sion blant dem’ (3 Ne 21:22; 3 Ne 20:21; 3 Ne 21:1). Etter hvert som han oppretter sin kirke i vår tid, kan menneskene bli undervist i evangeliet og ‘bringes til kunnskap om Herren sin Gud’ (3 Ne 20:13) uten å måtte forlate sine hjem. I motsetning til de erklæringer som ble gitt i den gjenopprettede kirkes tidlige periode, har våre ledere nå sagt at innsamlingen skal finne sted i hvert land og blant ethvert tungemål. Vårt behov for fysisk nærhet til et stort antall medlemmer er mindre enn det var for et århundre siden fordi Kirkens tidsskrifter og satellittoverføringer bygger bro over avstand og tid og skaper en følelse av fellesskap over hele Kirken. Alle har tilgang til de samme nøkler, ordinanser, læresetninger og åndelige gaver” (“Book of Mormon Principles: The Gathering of the Lord’s Faithful”, Ensign, okt. 2004, 59).

3 Nephi 20:14, 22. Et arveland

  • Jesus fortalte nephittene at vår himmelske Fader ga dem Amerika i arv. Lehi hadde også mottatt dette løftet da han kom frem til det lovede land (se 2 Nephi 1:5). Dette bekreftet den velsignelse Jakob ga Josef da han sa: “Din fars velsignelser stiger høyt opp over mine forfedres velsignelser, de når opp til de evige høyders grense” (1 Mosebok 49:26). Uttrykket “de evige høyders grense” henspiller på den vestlige halvkule. President Joseph Fielding Smith (1876–1972) forklarte: “Herren ga … Amerika til Josef, Jakobs sønn, til evig eie. Hans etterkommere, når de blir renset for synd og kommer frem i oppstandelsen, skal arve denne delen av jorden, og dette land skal være deres evindelig og alltid” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 1:85).

3 Nephi 20:21–22; 21:23–29. Det nye Jerusalem vil bli bygget i Amerika

  • Sion, Det nye Jerusalem, skal være et tilfluktssted, både fysisk og åndelig. Da Frelseren talte om de siste dager, rådet han oss til å “stå på hellige steder” (se L&p 45:32), og lovet oss trygghet i Sion og hennes staver (se L&p 115:6). Frelseren lærte sine disipler at byen Sion, Det nye Jerusalem, ville være “et fredens land, en tilfluktsby – et trygt sted” i tiden forut for det annet komme (se L&p 45:66–71).

    Den tiende trosartikkel lyder: “Vi tror på Israels innsamling i bokstavelig forstand og på gjenopprettelsen av de ti stammer, at Sion (det nye Jerusalem) vil bli bygget på det amerikanske kontinent, at Kristus personlig vil regjere på jorden, og at jorden vil bli fornyet og få sin paradisiske herlighet.”

    Ved en annen anledning sa profeten Joseph Smith (1805–44): “Oppbyggingen av Sion er en sak som har interessert Guds folk til alle tider. Det er et emne som profeter, prester og konger har dvelt ved med særlig stor glede … Vi er det begunstigede folk som Gud har utvalgt til å se, delta i og hjelpe til med å frembringe de siste dagers herlighet, en tidenes fyldes husholdning …’ Et verk som er bestemt til å medføre at mørkets makter blir tilintetgjort og jorden blir fornyet, til Guds herlighet og til den menneskelige families frelse” (History of the Church, 4:609–10).

3 Nephi 20:22. Gud vil være midt iblant oss

  • Da han underviste nephittene om Sion, eller det nye Jerusalem, lovet Frelseren at han ville “være midt iblant” sitt folk (3 Nephi 20:22). Herren sa noe lignende i Lære og pakter:

    “Men se, sannelig, sannelig sier jeg dere, at mine øyne hviler på dere. Jeg er midt iblant dere, og dere kan ikke se meg,

    men dagen kommer snart da dere skal se meg og vite at jeg er, for mørkets slør skal snart rives i stykker, og den som ikke er renset, skal ikke utholde dagen.

    Derfor, bind omkring deres lender og vær beredt” (L&p 38:7–9).

    Løftet om at Gud vil være i Sions midte kan bety det samme som at han vil være i templet i Sion (det nye Jerusalem) og at “alle de rene av hjertet som kommer inn [i templet] skal se Gud” (se L&p 97:16).

3 Nephi 20:23–24. “En profet likesom meg skal Herren deres Gud oppreise”

3 Nephi 20:25–27. Bli paktens barn

  • Jesus identifiserte nephittene som “paktens barn” (3 Nephi 20:26). Eldste Russell M. Nelson forklarte hvilken pakt Frelseren mente og hvordan denne uttalelsen gjelder oss:

    “Pakten som Herren først inngikk med Abraham og bekreftet på nytt med Isak og Jakob, har overjordisk betydning …

    Vi er også paktens barn. Vi, som de i fordums tid, har fått det hellige prestedømme og det evige evangelium. Abraham, Isak og Jakob er våre forfedre. Vi er av Israel. Vi er berettiget til å motta evangeliet, prestedømmets velsignelser og evig liv. Jordens nasjoner vil bli velsignet ved våre og våre etterkommeres anstrengelser. Abrahams bokstavelige ætt og de som samles inn i hans familie ved adopsjon, får disse lovede velsignelser – forutsatt at de tar imot Herren og er lydige mot hans bud” (i Conference Report, april 1995, 42–43; eller Lys over Norge, juli 1995, 33).

3 Nephi 20:29. Profeti angående Jerusalems gjenoppbyggelse

  • Gjenopprettelsen av Juda stamme og byen Jerusalem fremstår som et viktig tema i profetier i både Det gamle testamente og Mormons bok. I vår evangelieutdeling har Herren erklært:

    “La derfor de som er blant hedningefolkene, flykte til Sion.

    Og la de som er av Juda, flykte til Jerusalem, til fjellene der Herrens hus står” (L&p 133:12–13).

    Bilde
    Kristus sørger over Jerusalem

    Profeten Joseph Smith sa følgende om Judas gjenopprettelse: “Juda må vende tilbake, Jerusalem og templet må bli gjenoppbygget, vann må komme ut fra under templet og vannet i Dødehavet må bli friskt. Det vil ta tid å gjenoppbygge byens murer og templet osv., men alt dette må gjøres før Menneskesønnen kommer” (History of the Church, 5:337).

3 Nephi 20:29–33. Jødene vil tro og bli innsamlet

  • Bilde
    Orson Hyde innvier Palestina

    Clark Kelley Price, © 1996 IRI

    24. oktober 1841 holdt eldste Orson Hyde (1805–78) i De tolv apostlers quorum en apostolisk bønn øverst på Oljeberget på vegne av det jødiske folk som var adspredt over hele verden. Da han holdt sin bønn, var det få jøder som bodde i Palestina, og det politiske klimaet var slik at det ikke var mye håp om at de noensinne ville få lov til å samles der. Siden den gang har en rekke bemerkelsesverdige hendelser funnet sted, og staten Israel har blitt opprettet og blitt et “hjemland” for det jødiske folk. Selv om det er tydelig at Herrens velsignelser har spilt en rolle i denne “innsamlingen”, er det samtidig klart at dette ikke er fylden av jødenes innsamling som profetene i Mormons bok profeterte om.

    Eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum forklarte at den nåværende innsamling av jødene til deres hjemland ikke er en oppfyllelse av denne profetien, men en politisk innsamling. “Som hele verden vet, samles mange jøder nå i Palestina, hvor de har sin egen nasjon og form for gudsdyrkelse, uten at dette har noe med en tro på Kristus eller godtagelse av hans evige evangeliums lover og ordinanser å gjøre. Er dette de siste dagers innsamling av jødene som Skriftene omtaler? Nei! Det er det ikke. La det ikke være noen tvil blant forstandige mennesker angående dette. Denne innsamling av jødene til deres hjemland og det at de organiserer seg som nasjon og rike, er ikke den innsamling som profetene lovet. Den oppfyller ikke de gamle løftene. De som har samlet seg på denne måten, har ikke kommet inn i den sanne kirke og sin fordums Messias’ hjord” (The Millennial Messiah [1982], 229).

  • President Marion G. Romney (1897–1988) i Det første presidentskap talte om Judas innsamling. Han leste utdrag fra Mormons bok som forteller hva jødene må gjøre før Faderen vil samle dem inn til deres arveland. Av disse utdragene lærer vi at når jødene “ikke lenger vender sine hjerter bort fra Israels Hellige” (1 Nephi 19:15); når de “kommer til kunnskap om sin Forløser” (2 Nephi 6:11); når de “skal føres tilbake til Guds sanne kirke og hjord” (2 Nephi 9:2); når de “tror på meg, at jeg er Kristus” (2 Nephi 10:7); når de tror at Kristus er Guds Sønn og tror på forsoningen og “tilber Faderen i hans navn, med rene hjerter og rene hender og ikke lenger venter på en annen Messias” (2 Nephi 25:16); når “fylden av mitt evangelium skal bli forkynt for dem” og de “skal be til Faderen i [Frelserens] navn” (3 Nephi 20:30–31), da vil de bli innsamlet til Jerusalem, sitt arveland.

    Disse forutsigelsene av profeter i Mormons bok gjør det helt klart at tilbakeføringen av Israels hus til deres arveland vil signalisere deres godtagelse av Jesus Kristus som deres Forløser, og dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn” (i Conference Report, april 1981, 21; se også side 19–20; eller Ensign, mai 1981, 17; se også side 16).

3 Nephi 20:35. Gud vil blotte sin hellige arm

  • Hva betyr uttrykket “Faderen har blottet sin hellige arm”? (3 Nephi 20:35). “I oldtiden forberedte menn seg til strid ved å fjerne kappen fra skulderen på samme side som den armen de kjempet med (Salmene 74:11). Ved Kristi annet komme vil Gud blotte sin arm når han viser sin makt slik at alle kan se den (L&p 133:2–3)” (Donald W. Parry, Jay A. Parry, Tina M. Peterson: Understanding Isaiah [1998], 466).

  • I vår tid viser Herren sin makt i det store siste-dagers gjenopprettelsesverk. Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum sa at dette er like mye tilfelle i dag som det var ved de store begivenhetene i Kirkens første tid: “Mine brødre, dere ‘har fått disse dagene’ (Helaman 7:9) i Kirkens historie. Legg godt merke til hva slags dager dette kommer til å være, dager da Herren spesielt klart og tydelig vil ‘blotte sin hellige arm for alle nasjoners øyne’ (L&p 133:3). Gud vil også ‘fremskynde’ sitt verk (L&p 88:73). Han vil også forkorte de siste dager ‘for de utvalgtes skyld’ (Matteus 24:22), og følgelig vil begivenhetene bli fortettet (se Joseph Smith–Matteus 1:20). Videre: ‘Alle ting skal være i forvirring’ (L&p 88:91). Bare de som er i ferd med å bli Kristi menn og kvinner, vil være i stand til å holde sin åndelige balanse” (i Conference Report, april 1992, 57; eller Lys over Norge, juli 1992, 39).

3 Nephi 20:36–37. “Kle deg i din styrke”, og “frigjør deg fra båndene om din hals”

  • Lære og pakter 113 forklarer at uttrykket “kle deg i din styrke” betyr at prestedømsbærere i de siste dager vil “iklé seg prestedømmets myndighet som [de], ifølge sin herkomst har rett til” (L&p 113:7–8). “Båndene om [din] hals er Guds forbannelser over henne eller over levningene av Israel i deres adspredte tilstand blant hedningefolkene” (L&p 113:10).

    Idet han talte om overgangen til tusenårsriket, forklarte eldste Bruce R. McConkie Frelserens ord: “Vi har allerede sett Jesus sette kapittel 52 av Jesaja i sammenheng med tusenårsriket. Vi finner det i utropet: ‘Våkn opp, våkn opp, kle deg i din styrke, Sion! Ta på deg ditt høytidsskrud, Jerusalem, du hellige stad! For de uomskårne eller urene skal ikke komme inn i deg igjen.’ På den dag vi her snakker om, vil ingen være urene i ordets telestiale forstand, for de ugudelige vil bli tilintetgjort når hans gjenkomst åpenbares i herlighet. Og det vil ikke finnes noen uomskårne, for å si det slik, for alle som søker velsignelsene i den hellige stad, vil være i harmoni med hans planer og hensikter hvis by det er” (Millennial Messiah, 315).

3 Nephi 20:40. “Hvor fagre … på fjellene”

  • Bilde
    Misjonærer forkynner evangeliet

    © 1987 Scott Snow

    Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte at disse storslagne og beskrivende ordene: “Hvor fagre er på fjellene hans føtter som kommer med gledesbud til dem som forkynner fred,” handler om dem som sprer Herrens evangelium, men at de mer bestemt handler om Frelseren selv: “Disse kjente ordene, som først ble skrevet av Jesaja, men uttalt og inspirert av Jehova selv, anvendes ofte på hvem som helst – særlig misjonærer – som bringer evangeliets glade budskap og forkynner fred til menneskenes sjeler. Det er ikke noe upassende i en slik anvendelse, men det er viktig å være klar over – slik profeten Abinadi var – at denne takknemlighetshymne i sin rene og opprinnelige betydning helt konkret gjelder Kristus. Det er i siste instans bare han som bringer frelsens gode budskap. Bare gjennom ham blir sann og varig fred kunngjort. Til Sion, i både det gamle og det nye Jerusalem, er det Kristus som erklærer: ‘Din Gud regjerer.’ Det er hans føtter på forløsningens fjell som er fagre [3 Nephi 20:40]” (Christ and the New Covenant [1997], 286).

3 Nephi 20:41. “Vær rene, dere som bærer Herrens kar”

  • Eldste Jeffrey R. Holland forklarte hva det betyr for en prestedømsbærer å være ren: “Som prestedømsbærere skal vi ikke bare håndtere hellige kar og symboler på Guds kraft – tenk for eksempel på det å forberede, velsigne og dele ut nadverden – men vi skal også være et hellig redskap. Delvis på grunn av det vi skal gjøre, men enda mer på grunn av det vi skal bli, ber profetene og apostlene oss om å ‘fly fra ungdommens lyster’ og ‘[påkalle] Herren av et rent hjerte’. De ber oss være rene” (i Conference Report, okt. 2000, 51–52; eller Liahona, jan. 2001, 39).

    Formaningen “vær rene, dere som bærer Herrens kar” (3 Nephi 20:41), som ble gitt dem i oldtiden som tok hånd om hellige rituelle kar, gjelder også dagens prestedømsbærere. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) minnet en forsamling av prestedømsbærere på denne viktige befalingen da han sa: “‘Vær rene dere som bærer Herrens kar’ (L&p 133:5). Slik har han talt til oss i nyere åpenbaring. Være ren på kroppen. Vær ren i sinnet. Vær ren i din språkbruk. Vær ren i påkledning og oppførsel” (i Conference Report, april 1996, 68; eller Lys over Norge, juli 1996, 49).

    President Hinckley ga også følgende råd: “En tatovering er graffiti på legemets tempel. Det samme gjelder piercing i kroppen” (i Conference Report, okt. 2000, 70; eller Liahona, jan. 2001, 61).

    Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum rådet unge menn og kvinner til “å unngå stygt snakk, å velge venner med visdom, å holde dere unna pornografi og narkotiske stoffer, å ikke gå på nedbrytende konserter og farlige fester, å respektere deres legeme og holde dere moralsk rene på alle måter” (i Conference Report, april 2001, 86; eller Liahona, juli 2001, 81).

3 Nephi 21:1–9. Israels innsamling i de siste dager

  • Jesus fortalte nephittene at han ville gi dem “et tegn” (3 Nephi 21:1) slik at de kunne vite når Israels innsamling hadde begynt. Så forutsa han evangeliets gjengivelse, frembringelsen av Mormons bok, opprettelsen av en fri nasjon i Amerika og at evangeliet skulle bringes til deres etterkommere (se vers 1–7). Han kalte gjenopprettelsen i de siste dager “et stort og vidunderlig verk” (se vers 9). I gjenopprettelsens tidlige tid sa Frelseren: “et vidunderlig verk er iferd med å komme frem” (se L&p 4:1).

    President Gordon B. Hinckley talte om gjenopprettelsens mirakel og om vårt ansvar for å bringe verket fremover:

    “Dette strålende evangelium ble innvarslet da Faderen og Sønnen viste seg for gutten Joseph. Evangelieutdelingen i tidenes fyldes morgen opprant over verden. Alt det gode, det vakre, det guddommelige fra alle tidligere evangelieutdelinger ble gjengitt i denne enestående tiden …

    Forstår vi egentlig den enorme betydningen av det vi har? …

    Vi i denne generasjon høster fruktene av alt som har vært. Det er ikke nok bare å stå som medlem av denne kirken. En høytidelig forpliktelse påhviler oss. La oss innse det og handle deretter.

    Vi må leve som Kristi sanne etterfølgere, med kjærlighet til alle, vi må gjengjelde ondt med godt og vise Herrens fremgangsmåte ved vårt eksempel. Vi må utføre den enorme tjeneste han har pålagt oss” (i Conference Report, april 2004, 84–85; eller Liahona, mai 2004, 83–84).

  • Du finner mer informasjon om Israels innsamling i “Israels innsamling” i tillegget (side 405).

3 Nephi 22. Jesaja brukte hellig billedspråk til å undervise om innsamlingen

  • Frelseren siterte Jesaja 54 i sin helhet for igjen å undervise om Israels innsamling. Med billedspråk som er mye brukt i profetiske skrifter, personifiserte Jesaja Israel som en kvinne hvis ektemann er Herren. Selv om hun en tid skulle bli forlatt på grunn av ugudelighet, vil dagen komme da hun vil bli gjenforent med sin “ektemann” med stor barmhjertighet. Med dette billedspråket fremstilte Jesaja det gjenopprettelsens mirakel som utspiller seg, på en vakker måte. Han lovet at etter hvert som hun fikk flere barn, ville hennes telt måtte utvides og hennes staver bli styrket for å gi husrom til hennes voksende familie (se 3 Nephi 22:1–3). Vi blir påminnet om den hellige forpliktelse forbundet med ekteskapspakten når Herren erklærer sitt dype engasjement for Israel (se vers 4–10). Israel blir lovet trygge og vakre steder (se vers 11–12) og beskyttelse mot sine fiender (se vers 13–17).

3 Nephi 22:13. “Dine barn skal være undervist av Herren”

  • Bilde
    En mor studerer Skriftene sammen med to små barn

    Longin Lonczyna, © 1985 IRI

    Mens hun var Primærs generalpresident, forklarte søster Patricia P. Pinegar hvordan vi i vår tid kan bruke 3 Nephi 22:13 som en rettesnor for vår undervisning av våre barn: “Verden er ikke noe trygt sted. Den er ikke et sted hvor barn vil føle fred, håp og veiledning hvis de ikke blir opplært til å elske og følge Frelseren. Vær så snill å hjelpe dem å forstå at disse store velsignelsene kan bli dem til del, og vis dem hva de trenger å gjøre for å motta disse velsignelsene” (i Conference Report, okt. 1999, 85; eller Liahona, jan. 2000, 79).

3 Nephi 22:17. “Ingen våpen som blir smidd mot deg, skal ha fremgang”

  • Det har alltid vært noen som har kjempet mot Herrens verk. Som Jesaja lovet, har de ikke lyktes i sin kamp mot oss. President Gordon B. Hinckley sa at deres gjerninger ville bli til intet:

    “Like sikkert som at dette er Herrens verk, vil det finnes motstand. Det vil finnes dem, kanskje ikke så få, som med sofisteri i form av forledende ord og listige planer vil spre tvil og prøve å undergrave det fundament som denne sak er bygget på. De vil få sin korte glansperiode. De vil kanskje en kort periode få bifall fra tvilerne, skeptikerne og kritikerne. Men de vil bli borte og bli glemt slik andre som dem har gjort før dem.

    I mellomtiden vil vi gå fremad, uavhengig av deres kritikk, oppmerksomme på, men upåvirket av deres uttalelser og handlinger” (i Conference Report, april 1994, 76; eller Ensign, mai 1994, 60).

Punkter å grunne på

  • Frelseren lovet at han ville samle Israel for å oppfylle den pakt vår himmelske Fader inngikk med deres forfedre (se 3 Nephi 16:5, 11; 20:12–13). Dette er et verdensomspennende løfte med svært personlige konsekvenser. Hva vet du om erfaringene til de første konvertittene til Kirken i din slekt? Hva ofret de for å samles med de hellige?

  • Når har du følt at din himmelske Fader har rørt ved ditt hjerte for å trekke deg nærmere til seg?

Forslag til oppgaver

  • Legg en plan for hvordan du kan gjøre nadverden mer meningsfylt i din hverdag. Fremlegg planen for en som kan hjelpe deg å nå ditt mål.

  • Lag en liste over minst tre ting du kan gjøre for å hjelpe til med Israels innsamling i disse siste dager.

Skriv ut