Institutt
Kapittel 51: Ether 6–10


Kapittel 51

Ether 6–10

Innledning

I Ether 6–10 fortalte Moroni om jaredittenes reise over havet til det lovede land. Så ga han et sammendrag av regjeringstiden til flere generasjoner med konger, hvor han sammenlignet perioder med rettferdighet med perioder med ugudelighet og konflikter. Moroni så mange likheter mellom jaredittene og sitt eget folk, nephittene. Han beskrev den syklus med stolthet, fremgang, ugudelighet og omvendelse som han hadde sett i de to nasjonene. Han forklarte den store fare vi utsetter oss for når vi lar stolthet og hemmelige forbund få overtaket i vårt samfunn. Både den nephittiske og den jaredittiske sivilisasjon illustrerer den sannhet at vi høster det vi sår. Hvis vi følger Herren, blir vi lykkelige, men hvis vi beveger oss bort fra hans bud, medfører det strid og elendighet.

Kommentarer

Ether 6:3. “Gi lys til menn, kvinner og barn”

  • Vår Herre Jesus Kristus er lysets kilde i vår verden og vårt liv (se L&p 88:5–13). Herren berørte stenene som Jareds bror la frem for ham “for å gi lys til menn, kvinner og barn” (Ether 6:3) på deres reise over havet. Herren gir oss også et lys som kan lede oss gjennom jordelivets mørke og i retning av det strålende celestiale rike – vårt lovede land. Vår vei er opplyst av lyset fra apostler og profeter, standardverkene og inspirerte ledere og lærere. Vi kan også være et lys – vi kan opplyse veien for andre når vi lytter til Herrens råd og holder oss verdige til hans Ånd.

    Søster Ardeth G. Kapp, tidligere president for Unge kvinner på generalplan, sa: “Dere har lyset inni dere. Dere kan skinne i mørket. Dere kan opplyse verden. Dere kan bidra til å fordrive mørket. Dere kan være utslagsgivende” (The Joy of the Journey [1992], 69).

Ether 6:4–9. Jaredittene overlot seg til Herren

  • Bilde
    Jaredittenes farkoster

    Robert Barrett, © 1986 IRI

    Slik det er brukt i Ether 6:4–9, betyr ordet overlate å legge sitt liv i noens hender. Med andre ord la jaredittene sitt liv i Guds hender. Ved å overlate seg til Herren, viste de sin tro på at Herren kunne og ville utfri dem. “Vinden [sluttet ikke] å blåse mot det lovede land mens de var på vannene” (Ether 6:8). Sammenlign denne holdningen med holdningen til Nephis brødre da de krysset havet med sin familie. Da Laman og Lemuel bandt Nephi, sluttet familiens kompass, Liahona, å virke, og båten ble “drevet tilbake på vannene i fire dager” (1 Nephi 18:15). Både jaredittene og Lehis familie ønsket å legge sitt liv i Herrens hender, men noen medlemmer av Lehis familie var ulydige. Kontrasten mellom disse to beretningene viser at vi må utøve tro og holde budene for å motta alle de velsignelser som Herren ønsker å gi oss.

Ether 6:9. “De sang lovsanger til Herren”

  • Hva er velsignelsene av å lytte til og synge lovsanger? I nyere åpenbaring har Herren sagt at han vil velsigne dem som gleder seg over god musikk (se L&p 25:12 ). Det første presidentskap beskrev hvilken innflytelse inspirerende musikk kan ha:

    “Salmene er en invitasjon til Herrens ånd og skaper en følelse av ærbødighet, forener oss som medlemmer og utgjør for oss en måte å prise Herren på.

    … Salmer beveger oss til omvendelse og gode gjerninger, bygger opp vitnesbyrd og tro, gir trøst til den trette og den sørgende og inspirerer oss til å holde ut inntil enden …

    … Salmene kan oppløfte vår ånd, gi oss mot og drive oss til å handle i rettferdighet. De kan fylle vår sjel med himmelske tanker og gi oss en fredens ånd” (Salmer, ix–x).

Ether 6:12. Mild barmhjertighet

Ether 6:17. “De ble lært å vandre i ydmykhet for Herren”

  • Vi får vite at jaredittene ble lært viktigheten av ydmykhet. Nyere åpenbaring lærer oss også viktigheten av ydmykhet: “Vær du ydmyk; og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner” (L&p 112:10).

    Eldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i De tolv apostlers quorum forklarte at “ydmykhet er å erkjenne og ha den holdning at man må stole på Herrens hjelp for å klare seg gjennom livet” (i Conference Report, okt. 2004, 110; eller Liahona, nov. 2004, 104).

  • Biskop Richard C. Edgley i Det presiderende biskopsråd nevnte ydmykhet som et av de grunnleggende kjennetegn på et trofast medlem av Kirken:

    “Når jeg har tenkt på disse trofaste medlemmene, har det slått meg at det er to egenskaper alle synes å ha. For det første – uansett sosial eller økonomisk status fører deres ydmykhet til at de underkaster seg Herrens vilje. Og for det annet – tross livets vanskeligheter og prøvelser er de i stand til å være takknemlige for Guds velsignelser og det gode i livet. Ydmykhet og takknemlighet er i sannhet tvillingegenskaper til lykke …

    … I Guds rike begynner storhet med ydmykhet og lydighet. Disse ledsagende dyder er de første viktige skritt til å åpne døren til Guds velsignelser og prestedømmets kraft. Det spiller ingen rolle hvem vi er eller hvor imponerende våre akkreditiver er. Ydmykhet og lydighet overfor Herren, sammen med et takknemlig hjerte, er vår styrke og vårt håp” (i Conference Report, okt. 2003, 103–4; eller Liahona, nov. 2003,–97).

Ether 6:17. “Undervist fra det høye”

  • For å bli “undervist fra det høye” må man holde budene og være verdig til Den hellige ånds veiledning og inspirasjon. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum forklarte velsignelsene ved å bli undervist av Ånden: “Når utfordringene strømmer på, vil du føle en indre, stillferdig støtte. Du vil bli tilskyndet til å vite hva du skal foreta deg. Du kan leve i en stormfull verden og oppleve store utfordringer, og likevel ha fred. Du vil bli inspirert til å vite hva du skal gjøre og ha evner, eller kapasitet, til å gjøre det. Husk dette løfte fra Herren … ‘Dere skal bli undervist fra det høye. Helliggjør dere [med andre ord, hold mine bud], og dere skal bli ikledd kraft’ (L&p 43:16)” (i Conference Report, april 1991, 44; eller Lys over Norge, juli 1991, 35).

Ether 7. Strid fant veien inn i riket

  • Jareds bror advarte sitt folk og sa at de ville bli ført i fangenskap hvis de hadde en konge (se Ether 6:22–23), og slik ble det. Den jaredittiske kongen Kib og senere hans sønn Shule ble begge ført i fangenskap av rivaler. Legg merke til hvor snart Jareds profeti gikk i oppfyllelse.

    Mye av jaredittenes historie finnes i kapittel 7 i Ethers bok. Moroni tok bare med noen høydepunkter av denne historien i sin forkortelse. Han understreket likhetene med sitt eget folk og de lærdommer som ville være av størst nytte i vår tid.

Ether 7:6. Geografisk opplysning fra Moroni

  • Moroni ga svært lite informasjon om det geografiske forholdet mellom jaredittenes og nephittenes land. “Han nevner imidlertid at ‘landet Moron’, som var jaredittenes land, lå ‘i nærheten av det land som nephittene kalte Ødemark.’ (Ether 7:6.) Ettersom landet Moron var jaredittenes hovedsete og nephittenes land Ødemark lå nord for den smale landtungen, antas det at størstedelen av den jaredittiske sivilisasjon bodde nord for den smale landtungen” (Daniel H. Ludlow, A Companion to Your Study of the Book of Mormon [1976], 321–22).

Ether 7:23–27. Kong Shules folk ga akt på profetenes advarsler

  • I sin godhet og barmhjertighet sendte Herren profeter for å advare innbyggerne i Shules rike. Til å begynne med hånte og spottet de profetene, men profetene var beskyttet av den rettferdige kongens proklamasjon. Shules folk ga så akt på profetenes advarsler og omvendte seg, og unngikk dermed den ødeleggelse som ville ha kommet som følge av at de forkastet profetenes budskap.

    President Henry B. Eyring i Det første presidentskap forklarte hvorfor Herren advarer sine barn mot deres ugudelighet: “Fordi Herren er kjærlig, kaller han tjenere til å advare folket mot fare. Dette kallet til å advare gjøres vanskeligere og viktigere ved det faktum at de mest verdifulle advarslene gjelder farer folk ennå ikke synes er reelle” (i Conference Report, okt. 1998, 40; eller Liahona, jan. 1999, 37).

Ether 7:23–27; 9:28–31. Profeter og deres budskap blir ofte forkastet

  • Hvorfor blir profeter ofte spottet og hånet? Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum forklarte:

    “Profeter må ofte advare mot konsekvensene av å bryte Guds lover. De forkynner ikke det som er populært i verden …

    Hvorfor forkynner profeter upopulære bud og kaller samfunn til omvendelse for å forkaste, forandre og til og med ignorere budene? Årsaken er meget enkel. Når profeter får åpenbaring, har de ikke noe annet valg enn å forkynne og bekrefte det som Gud har gitt dem å fortelle verden” (i Conference Report, april 1996, 52; eller Lys over Norge, juli 1996, 39).

  • Eldste L. Aldin Porter i De syttis presidentskap forklarte en annen grunn til at folk ofte forkaster profetens råd. Han forklarte at folk feilaktig tror at profetiske advarsler griper forstyrrende inn i deres handlefrihet: “Enkelte beklager seg over at når profeter taler klart og bestemt, tar de handlefriheten fra dem. Vi har fremdeles frihet til å velge. Men vi må godta konsekvensene av våre valg. Profetene tar ikke handlefriheten fra oss. De varsler oss ganske enkelt om hvilke konsekvenser våre valg vil få. Hvor tåpelig det er å kritisere profetene for deres advarsler” (i Conference Report, okt. 1999, 82; eller Liahona, jan. 2000, 77).

Ether 8:1–12. Hemmelige forbund blant jaredittene

  • Moroni stoppet opp i sin raske gjennomgang av jaredittenes historie for å gå detaljert inn på omstendighetene rundt at det ble opprettet hemmelige forbund blant disse menneskene. Moroni gjorde dette fordi disse organisasjonene førte til både det jaredittiske og det nephittiske samfunns fullstendige undergang (se Ether 8:21). Hvis vi ikke omvender oss, vil hemmelige forbund også føre til samfunnets undergang i vår egen tid (se vers 23–25).

    Ether 8:9 forteller oss at jaredittene lærte om hemmelige forbund gjennom opptegnelser som deres forfedre hadde tatt med seg fra den gamle verden. Det er mulig at disse opptegnelsene inneholdt en beretning om de tidligste hemmelige forbund (se Moses 5:29–33, 47–55). Vi vet at jaredittene hadde opptegnelser om “verdens skapelse og også om Adam og … en beretning fra hans tid og like ned til det store tårn” (Ether 1:3).

    Den plan Jareds datter fulgte for å bidra til å sikre hennes far riket, viser hvordan onde mennesker kan utnytte menneskelig svakhet. Jareds datter var helt bevisst på sin egen skjønnhet, så vel som det begjær Akish følte for henne. I sin iver etter å hjelpe faren å oppnå makt og vinning, var hun villig til å delta i en ondsinnet sammensvergelse.

Ether 8:18–25. Hva kjennetegner hemmelige forbund?

Ether 8:25. Satan bedrar og er “alle løgners far”

  • Mens Herren er “en sannhetens Gud og kan ikke lyve” (Ether 3:12), var Satan “en løgner fra begynnelsen” (L&p 93:25). Herren åpenbarte for Moses at “Satan, ja, djevelen, [er] all løgnens far, for å bedra og forblinde menneskene, og for å føre dem fanget etter sin vilje, ja, så mange som ikke ville lytte til min røst” (Moses 4:4).

    Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte at Satan “og de ånder som følger ham, fremdeles bedrar verden … Satans bedragerske metoder er forlokkende: musikk, filmer og andre media, og glansen i en morsom stund. Når Satans løgner klarer å bedra oss, blir vi sårbare for hans makt” (i Conference Report, okt. 2004, 46; eller Liahona, nov. 2004, 43).

Ether 8:26. Satans makt kan bli forpurret av rettferdighet

  • Idet han talte om tusenårsriket, forklarte Nephi at “på grunn av [Guds] folks rettferdighet har ikke Satan noen makt … for de lever rettferdig, og Israels Hellige regjerer” (1 Nephi 22:26). Moroni sa at én hensikt med å avsløre Satans metoder er å avskaffe ondskap samtidig som man ser frem til tiden da “Satan ikke vil ha noen makt over menneskenes barns hjerter, men at de kan påvirkes til stadig å gjøre godt” (Ether 8:26).

    Profeten Joseph Smith (1805–44) erklærte: “Djevelen har ingen makt over oss med mindre vi gir ham tillatelse. I det øyeblikk vi går imot noe som kommer fra Gud, får djevelen makt” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 210).

Ether 9. Sykluser med stor fremgang og tragisk ugudelighet

  • Legg merke til i Ether 9:5–12 at fremveksten av hemmelige forbund igjen førte til at mange gikk fortapt. Vers 15–35 viser et mønster som gjentar seg mange ganger i Mormons bok:

    1. Folket hadde overmåtte stor fremgang under de rettferdige kongene Emers og Coriantums regjeringstid (se vers 15–25).

    2. Folket begynte å slutte seg til hemmelige forbund og vende seg til ugudelighet under Heths regjeringstid (se vers 26–27).

    3. Herren sendte profeter for å advare folket mot deres store ugudelighet (se vers 28).

    4. Heths folk forkastet profetene (se vers 29).

    5. Guds straffedommer kom over folket (se vers 30–33).

    6. Folket ydmyket seg og omvendte seg, og Herren velsignet dem igjen (se vers 34–35).

    Midt i disse syklusene med fremgang og ugudelighet viste jaredittene at et folk kan være rikt, men likevel holde seg trofast. Det ser ut til at jaredittene klarte å bevare en tilstand av rettferdighet og fremgang i over 100 år (se vers 15–25). Kong Emer var til og med rettferdig nok til å se Herren (se vers 22). Du finner en oversikt over stolthetssyklusen i “Syklusen med rettferdighet og ugudelighet” i tillegget (side 403).

Ether 9:19. Jaredittenes dyr

  • En religionsforsker skrev om det faktum at elefanter er omtalt blant jaredittene, uten at elefanter senere er nevnt blant nephittene:

    “Jeg synes det er ganske viktig at Mormons bok forbinder elefanter kun med jaredittene, ettersom det ikke er noen åpenbar grunn til at de ikke skulle være vanlig i det femte så vel som det femtende århundre f.Kr. Alt vi vet, er at de døde ut i store deler av Asia en eller annen gang mellom disse tidspunktene, slik de også gjorde i den nye verden, ifølge Mormons bok, slik at det bare er menneskers skrevne opptegnelser som vitner om at de har eksistert.”

    I denne samme drøftingen av elefanter, illustrerte han et poeng hentet fra Marco Polos beskrivelse av sine reiser. I denne beskrivelsen skrev Marco Polo om ting som var ukjente i hans hjemland. Hugh Nibley anvendte så de generelle prinsippene i Polos erfaring på dyr som er nevnt i Mormons bok, men som er ukjente i vår kultur: “‘De har rikelig med jern, accarum og andanicum,’ sier Marco Polo om Kobians folk. ‘Her lager de speil av høypolert stål, store og meget vakre.’ Det som er å merke seg her, er ikke først og fremst hvor høyt utviklet stålarbeidet var i Sentral-Asia, selv om det, som vi har sett, er viktig, men det faktum at ingen med sikkerhet vet hva accarum og andanicum er. Marco visste det selvfølgelig, men ettersom dette var noe som ikke fantes i Europa, eksisterte det ikke noe vestlig ord for det, så det eneste han kunne gjøre, var å bruke de eneste navn disse tingene hadde. På samme måte er det med curelomer og cumomer i Ether 9:19. Disse dyrene var ukjente for nephittene, så Moroni lot være å oversette dem, eller det kunne være at nephittene kjente dem, men at vi ikke kjenner dem, slik at vårt språk ikke har noe navn på dem. De var ganske enkelt arter av de ‘mange andre slags dyr som var nyttige til føde for mennesker’” (Hugh W. Nibley: Lehi in the Desert and the World of the Jaredites [1952], 217–18).

Ether 10:5–8. Kong Riplakish’ ugudelighet og undertrykkelse

  • Ether 10:5–7 beskriver kong Riplakish’ regjeringstid. Hans ugudelige regjering og hans fall minner om den ugudelige kong Noahs regjering og fall (se Mosiah 11). Legg merke til følgende egenskaper hos begge kongene:

    Riplakish (Ether 10)

    Egenskaper

    Noah (Mosiah 11)

    Vers 5

    Svært umoralsk

    Vers 2

    Vers 5

    Påla folket høye skatter

    Vers 3

    Vers 6

    Bygget store og forseggjorte bygninger

    Vers 8

    Vers 7

    Fråtset på grunn av andres arbeid

    Vers 6

    Vers 8

    Drept av sitt eget folk

    Mosiah 19:20

    Jesaja advarte og sa: “Dette folks førere er forførere” (Jesaja 9:16; 2 Nephi 19:16). Den rettferdige kong Mosiah befalte senere sitt folk å ikke ha konger fordi “mange menneskers synder er forårsaket av deres kongers misgjerninger” (Mosiah 29:31).

Ether 10:9–34. En høyt utviklet sivilisasjon

  • Selv om opptegnelsen er begrenset i omfang, gir Ether 10 innsikt i hvor høyt utviklet jaredittenes sivilisasjon var under kong Lib. Moroni fortalte oss følgende om deres fremgang:

    1. “De var overmåte flittige, og de kjøpte og solgte og handlet med hverandre så de kunne skaffe seg inntekter” (vers 22).

    2. “De arbeidet med allslags malm, og de utvant gull og sølv og jern og messing og alle slags metaller … Og de utførte allslags fint arbeide” (vers 23).

    3. De hadde “silke og finvevet lin, og de laget alle slags stoffer” (vers 24).

    4. “De laget alle slags redskaper til å dyrke jorden med, både til å pløye og til å så, til å høste og til å hakke og også til å treske med” (vers 25).

      Bilde
      Kvinne bærer høstet hvete

      Robert Barrett, © 1986 IRI

    5. “De laget alle slags redskaper som de brukte når de arbeidet med sine dyr” (vers 26).

    6. “De laget alle slags krigsvåpen, og de utførte allslags arbeide som håndverksmessig var særdeles fint” (vers 27).

    Moroni avsluttet med å fortelle oss: “Og intet folk kunne være mer velsignet … enn de var” (vers 28).

Punkter å grunne på

  • Hva vil det si å legge sitt liv i Herrens hender, slik jaredittene gjorde på sin reise til det lovede land?

  • Hvilke tegn ser du på Herrens milde barmhjertighet i ditt liv? (se Ether 6:12).

  • Hva kan hjelpe deg å unngå å bli bedratt av Satan?

Forslag til oppgaver

  • Sammenlign reisen som er beskrevet i Ether 6:2–12, med vår reise gjennom jordelivet.

  • Finn vers i Ether 8:13–26 som beskriver farene ved hemmelige forbund, og sammenfatt disse farene. Sammenfatt så de råd Moroni ga oss i de samme versene.

Skriv ut