Seminarie
Unit 29: Dag 3, Ether 1–2


Unit 29: Dag 3

Ether 1–2

Inleiding

Het boek Ether is Moroni’s samenvatting van de geschiedenis van de Jaredieten. De Jaredieten waren mensen die eeuwen vóór het volk van Lehi naar het westelijk halfrond waren gekomen. Na de zondvloed in de tijd van Noach werden vele nakomelingen van de overlevenden goddeloos. Een groep mensen probeerde een toren te bouwen ‘waarvan de top tot de hemel reikt’ (Genesis 11:4). Het verslag van de Jareditische natie begon met de bouw van de toren van Babel. De Heer pakte de wijdverbreide goddeloosheid aan door de taal te verwarren en het volk over het oppervlak der aarde te verspreiden (zie Genesis 11:5–8; Ether 1:33). Dit verslag in het boek Ether begint met Jared en zijn broeder die de hulp van de Heer zochten toen Hij de taal van het volk bij de toren van Babel verwarde. De Heer verwarde de taal van Jared, zijn broeder en hun familie en vrienden niet en leidde hen door de wildernis naar het beloofde land. De Heer droeg de broeder van Jared vervolgens op om acht boten te bouwen waarin Hij zijn volk over de zee zou voeren.

Afbeelding
men talking at base of tower of Babel

Ether 1:1–33

Moroni geeft een verslag van de afstamming van Ether tot aan Jared bij de toren van Babel

Neem ‘Overzicht van Mosiah 7–24’ in unit 12: Dag 1 (pagina 116) nogmaals door om te begrijpen waar het boek Ether vandaan is gekomen. Raadpleeg reis 4 en merk op wat het volk van Limhi tijdens deze reis vond.

Kijk aan het begin van het boek Ether naar de korte beschrijving van het boek onder de titel. In deze beschrijving wordt duidelijk dat het verslag van de Jaredieten afkomstig is van de vierentwintig gouden platen die het volk van Limhi had gevonden.

Nadat Moroni het verslag van zijn vader had voltooid, nam hij de kroniek van de Jaredieten en maakte hij een kortere versie om in het Boek van Mormon op te nemen. Lees in Ether 1:1–4 wat Moroni niet in zijn versie van de Jareditische kronieken had opgenomen. Lees vervolgens in Ether 1:5 welk deel van de kroniek Moroni wel in zijn verslag had opgenomen. De toren waar in Ether 1:5 naar wordt verwezen, is de toren van Babel. Zoals in Ether 1:33 wordt uitgelegd, verwarde de Heer de taal van de mensen die de toren probeerden te bouwen zodat zij elkaar niet konden verstaan. Ook verstrooide Hij de mensen over het gehele oppervlak der aarde.

Zoals is opgetekend in Ether 1:6–33, had een man met de naam Ether de kroniek van de Jaredieten bijgehouden. Moroni gaf de afstamming van Ether tot aan een man genaamd Jared, die in de tijd van de toren van Babel leefde.

Ether 1:33–43

De broeder van Jared bidt om hulp en zijn familie en vrienden ontvangen barmhartigheid en leiding

Ben je weleens in een land of gebied geweest waar ze een taal spraken die je niet begreep? Hoe zou het voelen als je de taal die mensen om je heen spreken niet begrijpt? Als je slechts een paar mensen in die situatie mocht uitkiezen om mee te communiceren, wie zou je dan kiezen? In deze situatie bevonden zich een man met de naam Jared en zijn broer, alsmede hun gezinnen, die in de tijd van de toren van Babel leefden. Lees Ether 1:33–37 en kijk met welke mensen Jared wilde communiceren. Nadat de broeder van Jared de belofte van de Heer had gekregen dat hun taal niet zou worden verward (zie Ether 1:34–35), bad hij voor zijn vrienden (zie Ether 1:36–37). De broeder van Jared liet zien dat een karaktereigenschap van rechtschapen mensen is dat zij voor hun vrienden bidden om de zegeningen van de Heer te ontvangen.

De Heer zegende het gezin van Jared, zijn broer en zijn vrienden zodat hun taal niet werd verward. Jared vroeg zijn broer toen tot God te bidden en Hem te vragen waar hun gezinnen naartoe moesten gaan. (Zie Ether 1:38–40.)

Lees in Ether 1:40–43 welke instructies de Heer aan de Jaredieten gaf om hen op hun reis te leiden. Waarom was het volgens jou belangrijk dat Jared en zijn broer deze instructies van de Heer opvolgden?

Ether 2:1–12

De Jaredieten vertrekken naar het beloofde land

Lees in Ether 2:1–3 hoe goed de Jaredieten de instructies van de Heer opvolgden omtrent hun voorbereiding op hun reis naar het beloofde land (zie Ether 1:41–42). Lees dan Ether 2:4–6 en kijk wat er vervolgens gebeurde. Merk op dat de Heer verdere aanwijzingen aan de Jaredieten gaf omdat ze zijn instructies hadden opgevolgd. Denk erover na welke zegeningen en leiding de Jaredieten ontvingen omdat zij de instructies van de Heer hadden opgevolgd.

Uit de ervaring van de Jaredieten kunnen we het volgende beginsel leren: Als we in geloof de aanwijzingen van de Heer opvolgen, kunnen wij verdere leiding van Hem ontvangen. Je kunt dit beginsel naast Ether 2:6 in je Schriften noteren.

Heb je weleens een ingeving van de Heer gehad terwijl je in gebed was, de Schriften bestudeerde of een kerkdienst bijwoonde? Houd die ingeving in gedachte als je de volgende uitspraak leest van ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen over hoe we vaak antwoord op onze gebeden krijgen: ‘Zelden zult u in één keer een volledig antwoord [op uw gebed] krijgen. We krijgen het stukje bij beetje, waardoor onze vaardigheid kan groeien. Als op ieder deel van het antwoord in geloof wordt gereageerd, zullen we naar verdere delen worden geleid totdat we het volledige antwoord hebben. Maar we moeten wel ons geloof oefenen in het vermogen van onze Vader om ons antwoord te geven. Dat is soms erg moeilijk, maar leidt wel tot aanzienlijke persoonlijke groei.’ (‘De goddelijke gave van het gebed gebruiken’, Liahona, mei 2007, p. 9.)

  1. Noteer in je Schriftendagboek hoe je reageerde (of kunt reageren) op de geestelijke ingeving die je in gedachte had. Je kunt ook schrijven over de zegening die je hebt ontvangen (of kunt ontvangen) door naar die ingeving te handelen.

In Ether 2:7–12 zei de Heer tegen de broeder van Jared dat wanneer hij en zijn volk in het beloofde land zouden aankomen, zij ‘Hem, de ware en enige God, moesten dienen; anders zouden zij worden weggevaagd’ (Ether 2:8).

Ether 2:13–15

De Heer kastijdt de broeder van Jared, omdat hij Hem niet aanroept in gebed

Lees in Ether 2:13–15 wat er gebeurde toen de Jaredieten bij de grote zee kwamen die de landen vaneen scheidde. Zij waren door de Heer door de wildernis geleid omdat zij naar de Heer luisterden en zijn geboden onderhielden. Nadat zij echter vier jaar lang bij de grote zee hadden vertoefd, kwam de Heer tot de broeder van Jared en kastijdde Hij hem wegens de veronachtzaming van zijn gebeden.

Ether 2:14–15 helpt ons de volgende beginselen te begrijpen: De Heer is niet blij als we Hem niet in gebed aanroepen. De Heer verlangt dat wij Hem regelmatig in gebed aanroepen.

Denk er bij het lezen van de volgende uitspraak van ouderling Donald L. Staheli, voormalig lid van de Zeventig, over na hoe vaak je bidt: ‘Het is uitermate belangrijk dat wij dagelijks vurig om vergeving, hulp en leiding bidden, zodat ons getuigenis versterkt kan worden. Als onze gebeden gehaast, eentonig, vluchtig of onnadenkend zijn, raken we het contact met de Geest kwijt. En die is zo belangrijk voor de voortdurende leiding die we nodig hebben om de dagelijkse problemen het hoofd te bieden.’ (‘Ons getuigenis versterken’, Liahona, november 2004, p. 39.)

Beantwoord in je dagboek of op een los blaadje de volgende vragen:

  • Wat vind je van de frequentie van je persoonlijke gebeden?

  • Wat vind je van de oprechtheid van je persoonlijke gebeden?

  • Vind je dat je in je persoonlijk gebed echt met je hemelse Vader communiceert? Waarom, of waarom niet?

  • Als je één ding zou kunnen veranderen om je persoonlijke gebeden te verbeteren, wat zou je dan veranderen?

In Ether 2:16 staat dat de broeder van Jared zich van zijn zonden bekeerde en tot de Heer bad voor zijn familieleden en vrienden. De Heer zei dat hij vergeven was, maar dat hij rechtvaardig moest blijven om naar het beloofde land te worden geleid.

Ether 2:16–25

De Jaredieten bouwen boten om de oceaan over te steken naar het beloofde land

Afbeelding
Jareditische vaartuigen

Denk aan een belangrijke beslissing die je (wellicht in de toekomst) moet nemen, bijvoorbeeld omtrent een moeilijke situatie thuis of op sociaal gebied, je inzet op school, je toekomstige partner of je toekomstige carrière. Heb je erover nagedacht hoe de Heer je leiding of hulp kan geven in die situatie? Denk bij je studie van de rest van Ether 2 na over je beslissing en let op beginselen waardoor je de hulp van de Heer kunt ontvangen.

Lees in Ether 2:16–17 wat de Heer de Jaredieten opdroeg om het beloofde land te kunnen bereiken. De broeder van Jared kreeg door het ontwerp van de vaartuigen met drie problemen te maken. Lees Ether 2:18–19 en markeer de drie problemen die de broeder van Jared aan de Heer voorlegde.

  1. Teken in je Schriftendagboek hoe de vaartuigen er volgens jou uitzagen, zodat je kunt visualiseren wat je in Ether 2:16–19 hebt gelezen.

Met behulp van het volgende overzicht zul je ontdekken hoe de Heer de broeder van Jared hielp bij de problemen met de vaartuigen. Bestudeer de Schriftteksten in het overzicht en gebruik dan de informatie om de kolom ‘Oplossing van het probleem’ in te vullen.

Schriftteksten

Probleem met de boten

Oplossing van het probleem

Ether 2:20–21

Geen lucht

Ether 6:4–9

Geen stuurinrichting

Ether 2:22–3:6

Geen licht

Wat de Heer deed en wat de broeder van Jared moest doen, was bij elk probleem weer anders. Van elk probleem en elke oplossing kunnen we andere waarheden leren over de manier waarop de Heer ons helpt wanneer we hulp nodig hebben. Vergelijk de oplossingen die je in het overzicht hebt genoteerd met die in de volgende opsomming:

Geen lucht (Ether 2:20–21). De Heer vertelde de broeder van Jared wat hij moest doen om dit probleem op te lossen. De broeder van Jared had vervolgens het geloof om de instructies van de Heer op te volgen.

Geen stuurinrichting (Ether 6:4–9). De Heer gaf zelf het antwoord om dit probleem op te lossen.

Geen licht (Ether 2:22–3:6). De Heer gaf de broeder van Jared aanwijzingen om dit probleem op te lossen. De broeder van Jared moest toen een oplossing voor het probleem bedenken — op basis van de informatie die hij had — en om de goedkeuring en hulp van de Heer vragen.

Uit de ervaring van de broeder van Jared leren we het volgende beginsel: Als we doen wat we kunnen om onze problemen op te lossen, krijgen we hulp van de Heer. Hoe kun je met je eigen beslissing in gedachte er door kennis van dit beginsel hulp of leiding voor ontvangen? Wat zou de Heer van je verwachten bij je beslissing?

  1. Schrijf een alinea in je Schriftendagboek waarin je uitlegt wat je van de ervaringen van de broeder van Jared hebt geleerd over het gebed en het ontvangen van de hulp en leiding van de Heer.

  2. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Ether 1–2 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken