Seminarie
Unit 10: Dag 2, Jakob 7


Unit 10: Dag 2

Jakob 7

Inleiding

Jakob vertrouwde op de Heer en op zijn getuigenis om de valse ideeën en argumenten van Sherem, een antichrist, te weerstaan. Een antichrist is iemand die Christus ijverig tegenstreeft en tracht het geloof van anderen in Hem, zijn ware kerk, zijn evangelie of het plan van zaligheid te vernietigen.

Afbeelding
Jakob en Sherem

Jakob putte kracht uit zijn ervaringen die zijn geloof in Jezus Christus hadden versterkt om Sherems pogingen te dwarsbomen. Hij vertrouwde ook op de leiding van de Heilige Geest, zijn kennis van de Schriften en de woorden van de profeten, en zijn getuigenis van Jezus Christus. Toen Sherem een teken eiste dat de waarheid van Jakobs woorden zou bewijzen, werd hij door God geslagen. Jakob beschreef aan het einde van zijn kroniek hoe de Nephieten op de Heer vertrouwden toen zij zich tegen de Lamanieten wapenden. Voordat Jakob stierf, droeg hij de kleine platen over aan zijn zoon Enos.

Jakob 7:1–14

Jakob vertrouwt op de Heer bij zijn ontmoeting met Sherem, een antichrist

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Een van de grote beproevingen van het aardse leven is als er bezwaar tegen of kritiek op ons geloof wordt geuit. Op die momenten willen we misschien het liefst van ons afbijten. […] Maar het is juist dan dat we de kans hebben om een stap terug te doen, te bidden en het voorbeeld van de Heiland te volgen. Denk eraan dat Jezus zelf is veracht en afgewezen door de wereld. Maar als we op onze criticasters reageren zoals de Heiland dat heeft gedaan, worden we niet alleen christelijker, we brengen er ook anderen toe om zijn liefde te voelen en Hem te volgen.’ (‘Christelijke moed: de prijs van het discipelschap’, Liahona, november 2008, p. 72.)

Denk aan een tijd dat er bezwaar tegen of kritiek op je geloof werd geuit. Bij je studie van Jakob 7 zul je erachter komen hoe Jakob te maken kreeg met kritiek op zijn geloof van een man genaamd Sherem, en hoe hij succesvol weerstand bood tegen deze aanval.

Lees Jakob 7:1–5 en zoek naar woorden en zinsneden die aanduiden (1) wat Sherem probeerde te doen en (2) hoe hij zijn doeleinden probeerde te verwezenlijken. Je zou deze in je Schriften kunnen markeren.

Welke invloed had Sherem volgens Jakob 7:3 op het volk?

  1. Merk op in Jakob 7:4 dat Sherem ‘onderlegd’ was en ‘veel overredingskracht’ kon toepassen. Schrijf in je Schriftendagboek op waarom het soms moeilijk is om je geloof tegen mensen zoals Sherem te verdedigen.

Vergeet niet dat niet alle mensen die ons geloof in twijfel trekken of daar kritiek op uiten dezelfde motieven hebben als Sherem. Sommigen zullen er net als Sherem op uit zijn om ons geloof opzettelijk te ondermijnen, maar anderen zetten wellicht vraagtekens bij ons geloof omdat ze nieuwsgierig zijn of verkeerd ingelicht zijn.

Overdenk bij het lezen van Jakob 7:5–14 hoe je zou reageren op iemand als Sherem. Bij het bestuderen van Jakobs reactie zul je zien dat we aanvallen op ons geloof kunnen weerstaan als we op de Heer vertrouwen. Je zou dit beginsel in de kantlijn van je Schriften naast deze verzen kunnen noteren. Hoe bracht Jakob dit beginsel in praktijk bij zijn confrontatie met Sherem?

Lees in het overzicht hieronder het vers of de verzen uit Jakob 7:5–14 in de eerste kolom. Vind dan die verwijzing bij de uitspraak in de tweede kolom die het beste weergeeft hoe Jakob in dat vers op de Heer vertrouwde. Noteer de letter van de uitspraak naast de verwijzing.

Wat Jakob deed om op de Heer te vertrouwen

  1. Jakob 7:5

  2. Jakob 7:8

  3. Jakob 7:10–11

  4. Jakob 7:12

  5. Jakob 7:13–14

  1. Hij getuigde van de Schriften en de woorden van profeten.

  2. Hij liet het resultaat in Gods handen.

  3. Hij vertrouwde op de leiding en kracht van de Heilige Geest.

  4. Hij dacht aan eerdere ervaringen die zijn geloof hadden versterkt.

  5. Hij gaf het getuigenis dat hij door de Heilige Geest had ontvangen.

Je kunt je antwoorden vergelijken met de antwoorden aan het einde van deze les.

Hoe kun je je getuigenis versterken zodat het standvastig blijft wanneer je geloof in twijfel wordt getrokken of bekritiseerd? Merk in Jakob 7:5 op dat Jakob ons de volgende waarheid liet zien: Ons geloof kan niet aan het wankelen worden gebracht als ons getuigenis op openbaring en ware geestelijke ervaringen gebaseerd is. Overpeins hoe sterk jouw getuigenis van Jezus Christus is en wat je kunt doen om het te versterken.

Jakobs reactie op Sherem is voor ons een voorbeeld hoe wij kunnen reageren op mensen die ons geloof in twijfel trekken of daar kritiek op uiten.

  1. Beantwoord de volgende drie vragen in je Schriftendagboek. Op die manier kun je nadenken over wat Jakob deed om op de Heer te vertrouwen en hoe zulke daden jou hebben geholpen of kunnen helpen wanneer anderen je geloof aanvallen:

    1. Merk in Jakob 7:5 op dat Jakobs geloof onwankelbaar werd vanwege zijn eerdere geestelijke ervaringen. Welke ervaringen hebben jouw geloof zoal versterkt? Hoe kun je je met die ervaringen in gedachte of op papier gesterkt voelen als iemand je geloof in twijfel trekt of daar kritiek op uit?

    2. In Jakob 7:8 zei Jakob dat ‘de Here God zijn Geest in mijn ziel [stortte]’. Wat moet je doen zodat de Geest in je ziel gestort wordt? Hoe heeft de Heilige Geest jou geholpen met het omgaan met vragen of kritiek aangaande jouw geloof?

    3. Hoe kan dagelijks de Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten bestuderen je helpen als anderen je geloof in twijfel trekken of daar kritiek op uiten? (zie Jakob 7:10–11).

    4. Wanneer heb je tot iemand getuigd die je geloof in twijfel trok of daar kritiek op uitte? (zie Jakob 7:12). Wat was het resultaat?

    5. In plaats van de waarheid van zijn getuigenis te willen bewijzen toen Sherem om een teken vroeg, liet Jakob het resultaat in de handen van de Heer (zie Jakob 7:14). Wat heb je aan het besef dat je de waarheid van je getuigenis niet hoeft te bewijzen aan wie je geloof aanvallen?

Jakob 7:15–23

Sherem wordt door God geslagen, bekent en sterft, waardoor de Nephitische schare tot de Heer terugkeert

Ouderling Robert D. Hales verklaarde:

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

‘Als we geen wraak nemen — als we de andere wang toekeren en boze gevoelens geen kans geven — volgen […] wij de Heiland. Wij tonen zijn liefde, het enige waarmee de vijand kan worden ondervangen, en beantwoorden onze criticasters zonder hen op onze beurt te kritiseren. Dat is geen blijk van zwakte. Dat is christelijke moed.

‘Door de jaren heen is het duidelijk geworden dat aantijgingen tegen ons geloof niet nieuw zijn, en dat ze ook niet binnen afzienbare tijd zullen verdwijnen. Maar ware discipelen van Christus zien kansen te midden van weerstand. […]

‘[…] Gelukkig kent de Heer het hart van onze criticasters, en Hij weet hoe we het beste op hen kunnen reageren. Ware discipelen zoeken de leiding van de Geest, waarna zij de inspiratie krijgen die op hun situatie is toegesneden. En in elke situatie reageren ware discipelen op een manier die de Geest des Heren verwelkomt.’ (‘Christelijke moed: de prijs van het discipelschap’, pp. 72–73.)

Wat denk je dat ‘kansen te midden van weerstand’ zien betekent?

Er kan iets goeds uit voortkomen als we op aantijgingen tegen ons geloof zo reageren dat de Geest van de Heer wordt uitgenodigd. Lees Jakob 7:15–23 en let op het goede dat uit Jakobs confrontatie met Sherem voortkwam.

Welke bewijzen zie je in Jakob 7:21–22 waarvan Jakob hoopte dat zijn confrontatie met Sherem anderen zou helpen?

Welke invloed had Jakobs confrontatie met Sherem volgens Jakob 7:23 uiteindelijk op de schare?

  1. Een beginsel dat we leren uit Jakobs confrontatie met Sherem is dat anderen zich tot de Heer kunnen keren, als wij zo op vragen of kritiek aangaande ons geloof reageren dat de Geest wordt uitgenodigd. Beantwoord de volgende vragen over dit beginsel in je Schriftendagboek:

    1. Hoe kan kennis van dit beginsel je helpen om andere mensen te helpen?

    2. Hoe kun je dit beginsel toepassen?

Jakob 7:24–27

Jakob beschrijft de Nephitische handelingen met de Lamanieten en beëindigt zijn verslag

Lees Jakob 7:24–27. Markeer een zinsnede in Jakob 7:25 die Jakobs boodschap aangaande het belang van vertrouwen op de Heer in tijden van beproeving kracht bijzet.

  1. Beantwoord de volgende vraag in je Schriftendagboek: Wat ga je doen om voorbereid te zijn op een situatie waarin iemand jouw geloof aanvalt?

Als je niet weet hoe je met een bepaalde vraag of kritiek om moet gaan, raadpleeg dan het boek Trouw aan het geloof: een evangeliewijzer, ouderling Robert D. Hales’ toespraak ‘Christelijke moed: de prijs van het discipelschap’ (Liahona, november 2008, pp. 72–75) en andere bronnen op lds.org en youth.lds.org.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Jakob 7 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Antwoorden van de opdracht aan het begin van deze les: 1) d, 2) c, 3) a, 4) e, 5) b.

Afdrukken