Seminarie
Unit 1: Dag 3, Titelblad, inleiding en het getuigenis van getuigen


Unit 1: Dag 3

Titelblad, inleiding en het getuigenis van getuigen

Inleiding

Stel je voor dat een vriend of vriendin je vraagt waarom de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het Boek van Mormon nodig hebben als we toch ook de Bijbel al hebben. (Misschien is je dit al eens overkomen!) Wat zou je tegen je vriend of vriendin zeggen?

Het Boek van Mormon begint met een titelblad en een inleiding die het doel van dit heilige boek uiteenzetten, met inbegrip van het effect dat het kan hebben op ons getuigenis en onze band met God. Voorin het boek staan ook de verklaringen van de getuigen die de gouden platen hebben gezien waarvan het boek is vertaald. Zij geven hun getuigenis van de goddelijke oorsprong van het boek.

Denk tijdens deze les na over hoe je het meeste kunt halen uit je studie van het Boek van Mormon dit jaar en hoe het Boek van Mormon je kan helpen om een groter getuigenis van Jezus Christus en zijn herstelde evangelie te krijgen.

Titelblad

Afbeelding
Joseph Smith with plates

De profeet Joseph Smith heeft uitgelegd dat de profeet Moroni het titelblad van het Boek van Mormon aan de gouden platen heeft toegevoegd: ‘Het titelblad van het Boek van Mormon is een letterlijke vertaling van de laatste bladzijde aan de linkerzijde van de verzameling of het boek der platen, waarop het verslag staat dat vertaald is […]. En dat titelblad is helemaal geen moderne tekst van mij of van enig ander mens die in deze generatie leeft of heeft geleefd.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], p. 65.)

Lees de eerste alinea van het titelblad en zoek naar woorden of zinsneden die Moroni gebruikte om te getuigen van de betrokkenheid van de Heer bij de verschijning van het Boek van Mormon.

  1. Leg uit in je Schriftendagboek waarom het voor jou belangrijk is om te weten dat de Heer nauw betrokken was bij het schrijven en het vertalen van het Boek van Mormon.

Lees de tweede alinea van het titelblad en stel vast om welke drie redenen het Boek van Mormon volgens Moroni is geschreven. (Misschien wil je die in je Schriften markeren.) Het ‘huis Israëls’ verwijst naar de afstammelingen van Jakob, maar ook naar mensen die verbonden hebben gesloten in de kerk van de Heer (zie Gids bij de Schriften, ‘Israël’). De zinsnede ‘Joden en de andere volken’ verwijst naar alle kinderen van onze hemelse Vader. Je kunt de tweede alinea van het titelblad op jezelf van toepassing maken door jouw naam in te vullen op de plaatsen ‘het overblijfsel van het huis Israëls’ en ‘de Joden en de andere volken’.

  1. Leg in je Schriftendagboek uit waarom het belangrijk is om deze doelen van het Boek van Mormon te kennen.

President Ezra Taft Benson heeft het volgende gezegd over het ‘belangrijkste doel’ van het Boek van Mormon:

‘Het belangrijkste doel van het Boek van Mormon is volgens het titelblad “ter overtuiging van de Joden en de andere volken dat Jezus de Christus is, de Eeuwige God, die Zich aan alle natiën openbaart”.

‘De eerlijke zoeker naar waarheid kan het getuigenis krijgen dat Jezus de Christus is door onder gebed de geïnspireerde woorden van het Boek van Mormon te overpeinzen.

‘Meer dan de helft van alle verzen in het Boek van Mormon verwijst naar onze Heer. Sommige vormen van Christus’ naam komen per vers zelfs vaker voor in het Boek van Mormon dan in het Nieuwe Testament.’ (‘Come unto Christ’, Ensign, november 1987, p. 83.)

Het titelblad geeft aan dat het Boek van Mormon ervan getuigt dat Jezus de Christus is. Ga bij je studie van het Boek van Mormon dit jaar na wat je over Jezus Christus kunt leren en vraag je hemelse Vader om dat wat je leert te bevestigen door de macht van de Heilige Geest.

De inleiding tot het Boek van Mormon

Heb je je weleens afgevraagd hoe een gewelf of boog in een brug of gebouw op zijn plek blijft zitten zonder enige steun eronder? Als een gewelf wordt gebouwd, worden de twee zijden met steunstukken opgebouwd. De bovenzijde van het gewelf wordt zorgvuldig uitgemeten en dan wordt de zogeheten ‘sluitsteen’ bewerkt zodat die precies in de open ruimte past. Als de sluitsteen is geplaatst, kan het gewelf zonder steunstukken blijven staan. Wat gebeurt er met het gewelf als de sluitsteen wordt verwijderd?

Afbeelding
arch

Ga naar de inleiding van het Boek van Mormon en lees de zesde alinea, die begint met: ‘De profeet Joseph Smith heeft over deze kroniek gezegd …’ Zoek drie belangrijke beginselen over het Boek van Mormon op die de profeet Joseph Smith noemt.

President Ezra Tast Benson heeft nog meer verteld over hoe het Boek van Mormon de sluitsteen van onze godsdienst is. Onderstreep tijdens het lezen van dit citaat de passages die je kunnen helpen om aan anderen uit te leggen waarom het Boek van Mormon een centrale rol speelt in onze godsdienst.

‘Het Boek van Mormon is in drie opzichten de sluitsteen van onze godsdienst. Het is de sluitsteen van ons getuigenis van Christus. Het is de sluitsteen van onze leer. Het is de sluitsteen van ons getuigenis.

‘Het Boek van Mormon is de sluitsteen in ons getuigenis van Jezus Christus, die zelf de hoeksteen is van alles wat we doen. Het getuigt met macht en duidelijkheid dat Hij werkelijk bestaat. […]

‘De Heer zelf heeft verklaard dat het Boek van Mormon “de volheid van het evangelie van Jezus Christus” bevat (LV 20:9). Dat wil niet zeggen dat het iedere leerstelling bevat die ooit geopenbaard is. Het betekent veeleer dat wij in het Boek van Mormon alle leerstellingen vinden die nodig zijn voor ons heil. En ze worden duidelijk en eenvoudig uiteengezet, zodat zelfs kinderen de weg tot heil en verhoging kunnen leren. […]

‘Ten slotte is het Boek van Mormon de sluitsteen van ons getuigenis. Net zo goed als een gewelf instort wanneer de sluitsteen weggehaald wordt, zo staat of valt de kerk bij de waarheid van het Boek van Mormon. De vijanden van de kerk begrijpen dit maar al te goed. Daarom doen zij zo enorm veel moeite om te bewijzen dat het Boek van Mormon onjuist is, want als het Boek van Mormon in diskrediet kan worden gebracht, dan gebeurt hetzelfde met de profeet Joseph Smith. Evenzo de aanspraak op de sleutels van het priesterschap, en op openbaring, en op een herstelde kerk. Omgekeerd echter, als het Boek van Mormon wel waar is — en miljoenen hebben getuigd dat zij een getuigenis van de Geest ontvangen hebben dat het inderdaad waar is — dan moet men de aanspraken op de herstelling en alles wat daarbij hoort ook aanvaarden.’ (‘The Book of Mormon — Keystone of Our Religion’, Ensign, november 1986, pp. 5–6.)

  1. Lees de achtste alinea in de inleiding van het Boek van Mormon, die begint met: ‘Wij nodigen alle mensen … ’ en stel vast hoe je te weten kunt komen dat het Boek van Mormon waar is. Maak, als je deze alinea hebt gelezen, de volgende zin af in je Schriftendagboek: Wanneer we lezen, nadenken en bidden, zal de Heilige Geest …

Net zoals een sluitsteen de andere stenen in het gewelf ondersteunt, zo ondersteunt een getuigenis van het Boek van Mormon ons getuigenis van andere belangrijke leerstellingen van het evangelie. Lees de negende alinea van de inleiding, die begint met: ‘Zij die dit goddelijk getuigenis door de Heilige Geest ontvangen … ’ en onderstreep nog drie waarheden waarvan je een getuigenis zult ontvangen als je de raad in de achtste alinea opvolgt. Als we het Boek van Mormon lezen, erover nadenken en erover bidden, zal de Heilige Geest getuigen dat het waar is, dat Jezus de Christus is, dat Joseph Smith een profeet van God was en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer op aarde is.

  1. Leg in je Schriftendagboek uit waarom het Boek van Mormon de sluitsteen van ons geloof wordt genoemd.

Het getuigenis van de getuigen

Stel je voor dat je een rechter bent die te weten probeert te komen wat er gebeurd is in een geschil tussen twee partijen. Hoe belangrijk zou het zijn om een getuige te hebben als je de waarheid wil vaststellen? En hoeveel belangrijker zou het zijn als er meerdere getuigen waren?

Afbeelding
Oliver Cowdery

Oliver Cowdery

Afbeelding
David Whitmer

David Whitmer

Afbeelding
Martin Harris

Martin Harris

De Heer heeft aan meerdere getuigen de gouden platen laten zien waarvan Joseph Smith het Boek van Mormon heeft vertaald. Lees ‘Het getuigenis van drie getuigen’ en onderstreep drie of vier zinsneden die zij gebruikten om te getuigen van de platen en de verschijning van het Boek van Mormon. Lees vervolgens ‘Het getuigenis van acht getuigen’. Je kunt zien dat deze twee groepen andere ervaringen hadden, zoals ook in de volgende tabel wordt weergegeven.

Drie getuigen

Acht getuigen

  1. Een engel liet hun de platen, de Urim en Tummim, de borstplaat, de Liahona en het zwaard van Laban zien.

  1. Joseph Smith liet hun de platen zien.

  1. De stem van God getuigde van de goddelijkheid van de kroniek.

  1. Zij bevoelden de gouden platen.

  1. Beantwoord de volgende vraag in je Schriftendagboek: Waarom is het belangrijk dat er meer getuigen zijn van het Boek van Mormon dan enkel Joseph Smith?

  2. Schrijf in je Schriftendagboek je eigen getuigenis op van het Boek van Mormon, Joseph Smith en het herstelde evangelie van Jezus Christus. Als je denkt dat je nog geen eigen getuigenis hebt, schrijf dan op wat je dit jaar kunt doen om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen. Om je getuigenis te versterken, kun je wat je hebt opgeschreven aan een van je ouders, een ander familielid of een vriend(in) vertellen.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb de les over de inleidende pagina’s in het Boek van Mormon bestudeerd en heb deze afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken