Seminarie
Unit 30: Dag 4, Ether 12


Unit 30, Dag 4

Ether 12

Inleiding

Nadat Moroni verslag had gedaan van vele jaren aan Jareditische geschiedenis, begon hij te schrijven over de bediening van de profeet Ether. Moroni onderbrak vervolgens zijn historische verslag en besprak enkele zegeningen die voortvloeien uit het oefenen van geloof in Jezus Christus. Hij sprak ook zijn zorg uit. Hij maakte zich zorgen dat de mensen die het Boek van Mormon in de laatste dagen zouden lezen, het zouden verwerpen wegens de zwakheid van hem en andere schrijvers in het schrijven. De Heer beloofde Moroni dat Hij zwakheden sterk laat worden voor allen die zich verootmoedigen en geloof hebben.

Ether 12:1–4

Ether predikt bekering tot de Jaredieten

Afbeelding
boat anchored to beach

Waarom is het belangrijk dat een boot een anker heeft? Met welke problemen of gevaren kan een boot zonder anker te maken krijgen? Schrijf Mijn leven op de boot. Denk na over de volgende vragen:

  • Waarmee kun je de golven vergelijken als de boot je leven voorstelt?

  • Hoe zou iemands leven er zonder anker uitzien, als de golven moeilijkheden en goddeloosheid voorstellen? (Zie Mormon 5:18.)

  • Wat heeft de Heer je gegeven om je als een anker op je plaats te houden?

Let bij je studie van Ether 12 op wat je moet doen om als een boot met een anker te zijn — standvastig en onveranderlijk ondanks de golven en druk die je ervaart. Aan het begin van Ether 12 stelt Moroni ons aan de profeet Ether voor, die in een tijd leefde waarin het volk de profeten verwierp en in goddeloosheid leefde. Lees Ether 12:1–3 en let op daden van Ether in deze moeilijke omstandigheden die indruk op je maken.

Terwijl Ether het volk tot bekering riep, gaf hij aan waarop iemand die in God gelooft mag hopen, ondanks de moeilijkheden en goddeloosheid om hem of haar heen. Lees Ether 12:4 en markeer wat die hoop inhoudt. (Bij het lezen is het misschien nuttig om te weten dat ‘een plaats ter rechterhand Gods’ inhoudt dat we in Gods tegenwoordigheid terugkeren en het eeuwige leven ontvangen.)

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Hoe is ‘met zekerheid’ hopen op iets anders dan alleen iets wensen?

    2. Hoe kunnen we door geloof in Jezus Christus ‘met zekerheid’ hopen op een plaats ter rechterhand Gods?

    3. Welke zinsneden in Ether 12:4 geven aan wat iemand met hoop en geloof in Jezus Christus doet?

Schrijf de woorden geloof en hoop bij het anker in de tekening van de boot aan het begin van deze les.

Ether 12:4 leert ons het beginsel dat als we hoop en geloof in Jezus Christus hebben, we kracht zullen ontvangen om standvastig en overvloedig in goede werken te zijn.

Denk na over momenten waarop het moeilijk voor je kan zijn om standvastig en overvloedig in goede werken te zijn. Let er om je in deze situaties en je verdere leven te helpen bij je verdere studie van Ether 12 op hoe je je geloof in de Heer Jezus Christus kunt versterken.

Ether 12:5–22

Moroni vertelt over wonderen en machtige werken die door geloof tot stand kwamen

  1. Vul in je Schriftendagboek de volgende zin aan met evangeliewaarheden waarvan je een geestelijke bevestiging wilt ontvangen: Ik wil graag een geestelijke bevestiging ontvangen van …

Sommige mensen vinden dat ze eerst bewijs van een waarheid moeten zien voordat ze ernaar willen leven. Ether sprak in Ether 12:5–6 over een dergelijke houding. Lees deze verzen en markeer delen van zijn raad die er voor jou uitspringen. (Ether 12:6 is een kerntekst.)

Wat moeten we volgens Ether 12:6 hebben voordat we een getuigenis van de Heer ontvangen? Waar denk je aan bij een ‘beproeving van uw geloof’?

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

Sommige mensen denken ten onrechte dat ‘beproeving van uw geloof’ altijd verband houdt met moeilijkheden. Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd wat een ‘beproeving van uw geloof’ inhoudt: ‘U kunt uw geloof doelmatiger gebruiken als u het beginsel toepast waarvan Moroni heeft gezegd: “[…] gij ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof” [Ether 12:6, cursivering toegevoegd]. Iedere keer als u uw geloof beproeft, dat wil zeggen, als u aan een influistering gehoor geeft, zult u van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Door dergelijke gevoelens zal uw geloof versterkt worden. En als u dat blijft doen, zal uw geloof steeds groter worden.’ (‘De kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving’, Liahona, mei 2003, p. 76.)

Lees de volgende Schriftteksten en kijk welke zegeningen voortvloeiden uit het oefenen van geloof:

Het is nuttig om op het gebruik van het woord na in Ether 12:7, 12, 17, 18 en 31 te letten.

  1. Schrijf op basis van je studie van Ether 12 in je Schriftendagboek op wat Moroni volgens jou vertelde over het ontvangen van een geestelijke bevestiging van de Heer.

Moroni maakte onder andere het volgende beginsel duidelijk: Als we een getuigenis verlangen, moeten we eerst geloof in Jezus Christus oefenen.

  1. Lees de volgende situaties en noteer in je Schriftendagboek hoe iemand in twee of meer van die situaties geloof in de Heer kan tonen:

    1. Een jongevrouw wil een getuigenis van het Boek van Mormon ontvangen.

    2. Een jongeman heeft het sterke verlangen dat zijn dierbaren het evangelie zullen aanvaarden.

    3. Een jongevrouw vraagt de Heer om haar zieke vader te zegenen.

  2. Beschrijf in je Schriftendagboek een ervaring waarbij jij of een kennis geloof toonde en vervolgens een bevestiging kreeg of wonder meemaakte.

Denk terug aan het beginsel of de leerstelling waarvan je een geestelijke bevestiging wilt krijgen (zie opdracht 2 van deze les). Wat kun je doen om geloof te tonen vóórdat je de bevestiging ontvangt?

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing — Ether 12:6

  1. Lees Ether 12:6 een paar keer door en schrijf daarna in je Schriftendagboek zoveel mogelijk van het vers op wat je ervan hebt onthouden. Vergelijk het vers daarna met wat je hebt opgeschreven. Bestudeer het vers nogmaals en schrijf het nog een keer in je Schriftendagboek op.

Ether 12:23–41

Moroni is bezorgd over hoe de andere volken het Boek van Mormon zullen ontvangen

In Ether 12:23–41 uitte Moroni zijn zorg dat de mensen die het Boek van Mormon in de laatste dagen zouden ontvangen het niet zouden aannemen wegens de zwakheid van hem en andere schrijvers in het schrijven. Lees de reactie van de Heer op Moroni’s zorg in Ether 12:26–27 en zoek op hoe zwakke dingen volgens de Heer sterk kunnen worden gemaakt. (Ether 12:27 is een kerntekst.)

De Schriften leggen soms een evangeliebeginsel uit aan de hand van bijvoorbeeld de woorden indien en dan. Er wordt een bepaalde handeling vermeld, waarna de gevolgen worden uitgelegd die we als resultaat van die handeling zullen ondervinden. Lees Ether 12:27 en stel een beginsel met indien–dan vast en noteer het hieronder.

Indien wij , dan zal de Heer .

Je zult deze verzen de komende week in de les met je leerkracht nader bestuderen. Je zult ook Moroni’s bespreking van geloof, hoop en naastenliefde in Ether 12:28–41 nader onder de loep nemen.

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing — Ether 12:27

Om de begrippen in Ether 12:27 beter te onthouden, noteer je het volgende op een blaadje: En indien … komen … zwakheid tonen. … geef … zwakheid … ootmoedig … genade … alle mensen … verootmoedigen … indien … verootmoedigen … geloof … zwakke … sterk … worden.

Lees Ether 12:27 nogmaals door, waarbij je op deze woorden let. Probeer zoveel mogelijk van het vers op te zeggen, waarbij je alleen gebruikmaakt van de woorden op je blaadje. Bewaar het blaadje ergens waar je het vandaag of morgen terugvindt (bijvoorbeeld in je broekzak of in je Schriften). Neem Ether 12:27 steeds door als je het blaadje ziet totdat je de tekst uit het hoofd kent.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Ether 12 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken