Seminarie
Unit 32: Dag 3, Moroni 10:1–7, 27–29


Unit 32: Dag 3

Moroni 10:1–7, 27–29

Inleiding

Moroni spoorde de Lamanieten, en alle anderen die zijn getuigenis zouden lezen, aan om de waarheid van zijn woorden voor zichzelf te weten te komen door God ernaar te vragen. Hij leerde dat een getuigenis van het Boek van Mormon en van Jezus Christus door de macht van de Heilige Geest verkregen worden. Moroni verklaarde vrijmoedig dat hij zijn lezers voor het gerecht van God zou ontmoeten, waar God de waarheid van zijn woorden zou bevestigen.

Moroni 10:1–7

Moroni spoort ons aan om een getuigenis van het Boek van Mormon en van Jezus Christus te verkrijgen

Neem de inleidende lessen van het Boek van Mormon in unit 1 van dit cursistenboek door. Herinner je je het doel van een sluitsteen in een boogconstructie en wat een sluitsteen met het Boek van Mormon te maken heeft? Ga naar de inleiding van het Boek van Mormon (aan het begin van het boek) en lees de uitspraak van de profeet Joseph Smith in de zesde alinea.

Afbeelding
arch with keystone

De profeet Joseph Smith omschreef het Boek van Mormon als de ‘sluitsteen’ van onze godsdienst, wat betekent dat ons getuigenis van het Boek van Mormon ons getuigenis van alle waarheden van het herstelde evangelie bijeenhoudt en versterkt. Lees de laatste alinea in de inleiding van het Boek van Mormon en zoek naar waarheden die iemand door een getuigenis van het Boek van Mormon te weten kan komen. Een sluitsteen houdt een boog bij elkaar. Hoe wordt jouw getuigenis door het Boek van Mormon bij elkaar gehouden en versterkt?

Ongeveer 1400 jaar voordat Joseph Smith de gouden platen ontving, voltooide Moroni het verslag van zijn vader met zijn laatste aansporing aan de mensen die het Boek van Mormon in de laatste dagen zouden ontvangen (zie Moroni 10:1–2). In het laatste hoofdstuk van het Boek van Mormon gebruikte Moroni meerdere keren een vorm van het woord aansporen. Hij spoorde allen die het Boek van Mormon ontvangen aan om een getuigenis van de waarheid en goddelijkheid ervan te zoeken.

Lees Moroni 10:3–4 en zoek op wat we volgens Moroni moeten doen om een getuigenis van het Boek van Mormon te verkrijgen. Je kunt die dingen in je Schriften markeren. Bestudeer de volgende informatie over wat we allemaal volgens Moroni moeten doen:

‘Deze dingen leest’

De eerste stap in het verkrijgen van een getuigenis van de waarheid van het Boek van Mormon is het lezen. Ouderling Tad R. Callister van het Presidium der Zeventig vertelde hoe een jongevrouw baat had bij het lezen van het hele Boek van Mormon:

‘Een meisje van veertien […] zei dat ze met een van haar schoolvriendinnen over godsdienst had gesproken. Haar vriendin vroeg: “Bij welke kerk hoor je dan?”

‘Ze antwoordde: “De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, ofwel mormonen.”

‘Haar vriendin zei: “Ik ken die kerk, en ik weet dat die kerk niet waar is.”

‘“Hoe weet je dat?”, vroeg ze.

‘Haar vriendin zei: “Omdat ik die kerk heb onderzocht.”

‘“Heb je het Boek van Mormon gelezen?”

‘“Nee”, zei ze. “Dat heb ik niet.”

‘Toen zei dit lieve meisje: “Dan heb je onze kerk niet echt onderzocht, want ik heb elke pagina van het Boek van Mormon gelezen en ik weet dat het waar is.”’ (‘Het Boek van Mormon — een boek van God’, Liahona, november 2011, p. 76.)

Waarom is het volgens jou noodzakelijk het Boek van Mormon te lezen om een getuigenis van de waarheid ervan te ontvangen?

‘Bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’

De volgende stap in het proces is ‘bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’. Door de barmhartigheden van de Heer indachtig te zijn, kunnen we ons hart verzachten en ons voorbereiden om de Heilige Geest te ontvangen. Denk na over momenten waarop je de barmhartigheid van de Heer hebt gevoeld.

Aan het begin van het Boek van Mormon verklaarde Nephi dat hij in zijn verslagen ons voorbeelden zou tonen van de tedere barmhartigheden van de Heer (zie 1 Nephi 1:20). Aan het einde van het Boek van Mormon spoort Moroni ons aan de barmhartigheden van de Heer indachtig te zijn (zie Moroni 10:3). Je kunt de kruisverwijzing 1 Nephi 1:20 naast Moroni 10:3 noteren.

  1. Beantwoord in je Schriftendagboek de volgende vragen:

    1. Welk bewijs van de barmhartigheid van de Heer heb je in je eigen leven gezien?

    2. Hoe zou het indachtig zijn van de barmhartigheden van de Heer iemand helpen om een getuigenis van het Boek van Mormon te ontvangen?

Door de barmhartigheid van de Heer jegens anderen en onszelf indachtig te zijn, bereiden wij ons voor om de boodschap van het Boek van Mormon voor ons te overdenken.

‘Het in uw hart zult overwegen’

De volgende stap die we volgens Moroni moeten nemen is om ‘het in uw hart [te] overwegen’. Ouderling Marvin J. Ashton van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe overpeinzing de Heilige Geest in ons leven uitnodigt:

Afbeelding
Ouderling Marvin J. Ashton

‘Als ik in de Schriften lees, geeft het woord overwegen, dat zo vaak in het Boek van Mormon voorkomt, me steeds te denken. Overwegen betekent overpeinzen, diep nadenken, beraadslagen, mediteren. […] Moroni gebruikte die term aan het slot van zijn kroniek [zie Moroni 10:3].

‘Door te overdenken — of te overwegen — stellen wij de Geest in de gelegenheid om ons te beïnvloeden en te leiden. Overdenking is een machtige schakel tussen het hart en het verstand. Bij het lezen van de Schriften worden zowel ons hart als ons verstand geraakt. Wanneer wij de gave om te overdenken gebruiken, kunnen wij erachter komen hoe wij de eeuwige waarheden uit de Schriften kunnen verweven met ons dagelijks handelen. […]

‘Overdenken is een actieve mentale speurtocht. Het is een grote gave voor wie hebben geleerd haar te gebruiken. Naarmate wij deze gave benutten, nemen ons begrip en inzicht toe en vinden wij praktische toepassingen.’ (‘There Are Many Gifts’, Ensign, november 1987, p. 20.)

  1. Beantwoord in je Schriftendagboek een of beide van de volgende vragen:

    1. Hoe heb je door overdenking bij je studie van het Boek van Mormon de Heilige Geest gevoeld?

    2. Wat kun je doen om bij je studie van de Schriften consequenter en effectiever te overdenken wat je leest?

Afbeelding
young man reading

‘Vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus’

Wanneer mensen ‘oprecht bidden, met [een] eerlijke bedoeling’, houdt dit in dat zij ‘van plan zijn om gehoor te geven aan het antwoord dat ze van God ontvangen’. (Predik mijn evangelie [2004], p. 119.)

Een man genaamd Rodolfo Armando Pérez Bonilla leerde het belang van bidden met een eerlijke bedoeling. Op negenjarige leeftijd was hij gedoopt, maar zijn familie was niet actief in de kerk. In zijn tienerjaren begon hij over het evangelie na te denken en had hij de volgende ervaring:

‘Zo nu en dan bad ik om te weten wat goed was, maar dat was dan meer een vluchtige gedachte dan een oprechte vraag. Toen besloot ik op een avond om “met een eerlijke bedoeling” te bidden.

‘Ik zei tegen mijn hemelse Vader dat ik Hem wilde leren kennen en tot zijn ware kerk wilde behoren. Ik beloofde: “Als Gij mij wilt laten weten of Joseph Smith een waar profeet is en of het Boek van Mormon waar is, dan zal ik doen wat Gij wilt. Als De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware kerk is, zal ik die volgen en nooit meer opgeven.”

‘Ik had geen spectaculaire manifestatie, maar ging met een vredig gevoel naar bed. Een paar uur later werd ik met een heldere gedachte wakker: Joseph Smith is werkelijk een profeet en het Boek van Mormon is waar. Die gedachte ging gepaard met een onbeschrijflijk gevoel van vrede. Ik viel weer in slaap en werd later opnieuw met precies dezelfde gedachte en gevoelens wakker.

‘Sindsdien heb ik er nooit meer aan getwijfeld dat Joseph Smith een waar profeet is. Ik weet dat dit het werk van de Heiland is en dat onze hemelse Vader onze oprechte smeekbeden verhoort.’ (‘Hoe ik het weet’ , Liahona, oktober 2011, p. 64.)

  1. Denk erover na hoe graag jij een sterk getuigenis van de waarheid van het Boek van Mormon wil hebben. Noteer in je Schriftendagboek enkele dingen die je al hebt gedaan om een getuigenis van het Boek van Mormon te ontvangen. Schrijf dan op wat je kunt doen om een sterker getuigenis van het Boek van Mormon te verkrijgen.

Afbeelding
young woman praying

Bestudeer Moroni 10:4 en stel vast wat God volgens Moroni zou doen voor de mensen die dit proces van lezen, bedenken, overwegen en vragen hebben doorlopen. Je kunt deze belofte in je Schriften markeren. (Moroni 10:4–5 is een kerntekst.)

Lees Moroni 10:5–7 en zoek op wat we volgens Moroni nog meer door de Heilige Geest te weten kunnen komen.

Een beginsel uit Moroni 10:3–7 is het volgende: Als we in geloof zoeken, ontvangen we een getuigenis van het Boek van Mormon en Jezus Christus door middel van de Heilige Geest. Je kunt dit naast deze verzen in je Schriften noteren.

  1. Doe het volgende in je Schriftendagboek:

    1. Schrijf op hoe je getuigenis van het Boek van Mormon en de waarheden erin dit jaar door lezen, bedenken, overwegen en bidden is versterkt of hoe je daardoor een getuigenis hebt ontvangen.

    2. Bedenk wanneer de Heilige Geest tot jou van de waarheid van het Boek van Mormon of een andere evangeliewaarheid heeft getuigd. Het is van belang te beseffen dat de meeste openbaringen niet op spectaculaire wijze komen. De meeste mensen zullen stille en subtiele ingevingen van de Heilige Geest ontvangen, zoals een warm en vredig gevoel of een bevestiging van de waarheid. De Geest getuigt regel op regel van evangeliewaarheden, waardoor we de waarheden geleidelijk leren kennen. Beschrijf een moment waarop je het bevestigende getuigenis van de Heilige Geest voelde.

Moroni 10:27–29

Moroni getuigde dat hij ons voor het gerecht van God zou ontmoeten

Lees Moroni 10:27–29 en overweeg hoe het volgende beginsel in deze verzen naar voren komt: Wie het Boek van Mormon hebben ontvangen, zullen door God verantwoordelijk worden gehouden voor hun reactie erop. Stel je voor dat je Moroni voor het gerecht van God zou ontmoeten. Overweeg wat je tegen hem over het Boek van Mormon en de invloed ervan op jou zou zeggen.

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing — Moroni 10:4–5

Moroni 10:4–5 uit het hoofd kennen is een groot hulpmiddel als je anderen over de boodschap van het Boek van Mormon vertelt. Overweeg nu de tijd te nemen om het vers woordelijk uit het hoofd te leren. Je kunt dit doen door de verzen bijvoorbeeld een paar keer hardop te zeggen. Schrijf de verzen dan drie keer woord voor woord op een blaadje of in je Schriftendagboek op. Wanneer je klaar bent, kijk je of je deze verzen uit het hoofd kunt opzeggen.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Moroni 10:1–7, 27–29 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken