Seminarie
Unit 1: Dag 2, Het heilsplan


Unit 1: Dag 2

Het heilsplan

Inleiding

Onze hemelse Vader heeft ons, zijn kinderen, van een plan voorzien dat iedereen naar eeuwig geluk en verhoging kan leiden. Zijn plan heeft de verzoening van Jezus Christus als kern. De verzoening ondervangt de gevolgen van de val en maakt het mogelijk dat wij ons bekeren en van onze zonden worden gereinigd, zodat we in dit leven en in de eeuwigheid vreugde zullen kennen.

Afbeelding
Christus statue

In deze les staat een kort overzicht van het heilsplan van onze hemelse Vader. Dat zal je duidelijk maken dat de evangeliewaarheden die je dit jaar leert verband met je doel op aarde houden. Naarmate je een beter begrip van het heilsplan krijgt, neemt je geloof in God en zijn Zoon, Jezus Christus, toe, alsmede je vermogen om jouw deel in het plan te doen. Het heilsplan is ‘de volheid van het evangelie van Jezus Christus [en] is erop gericht de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen. Het omvat de schepping, de val en de verzoening, met alle door God gegeven wetten, verordeningen en leerstellingen. Dit plan maakt het voor alle mensen mogelijk om verhoogd te worden en voor eeuwig bij God te wonen.’ (Gids bij de Schriften, ‘Verlossingsplan’, scriptures.lds.org.)

Door het plan kennen wij ons doel in dit sterfelijk leven

Het heilsplan van onze hemelse Vader geeft antwoord op vragen waar de meeste mensen op een gegeven punt in hun leven over nadenken. Heb jij ooit nagedacht over vragen zoals: Waar kom ik vandaan? Waarom ben ik hier? Waar ga ik na dit leven naartoe?

Voor onze geboorte woonden wij als geestkinderen bij onze hemelse Vader. Wij zijn letterlijk zijn kinderen, en Hij heeft ons lief. Zijn heilsplan biedt ons de kans om te worden zoals Hij is en al zijn zegeningen te genieten. Voordat we op aarde kwamen, begrepen we zijn plan en hebben het geaccepteerd.

Het Boek van Mormon speelt een belangrijke rol in ons begrip van het heilsplan. De profeten in het Boek van Mormon hebben veel verschillende termen voor het plan gebruikt.

  1. Lees de onderstaande Schriftteksten en zoek uit hoe het plan van onze hemelse Vader in elke vers wordt genoemd. Schrijf in je Schriftendagboek de naam telkens naast de verwijzing. De eerste hebben we al voorgedaan.

    1. 2 Nephi 9:6 ‘het barmhartige plan van de grote Schepper’

    2. 2 Nephi 11:5

    3. Alma 12:25

    4. Alma 24:14

    5. Alma 42:8

    6. Alma 42:15

Woorden als barmhartig, bevrijding, heil, geluk en verlossing leggen nadruk op de leerstelling dat het plan van onze hemelse Vader op het eeuwig heil en geluk van al zijn kinderen gericht is.

  1. Geef in je Schriftendagboek antwoord op de volgende vraag: Wat voor verschil heeft het voor jou uitgemaakt dat je weet dat je hemelse Vader een plan van geluk en verhoging voor je heeft?

De rol van keuzevrijheid en de val van Adam en Eva in het heilsplan

Adam en Eva waren de eerste kinderen van onze hemelse Vader die op aarde kwamen. Hij plaatste hen in de hof van Eden en gaf hun keuzevrijheid — ‘het vermogen en voorrecht […] om te kiezen en zelfstandig te handelen’. (Gids bij de Schriften, ‘Keuzevrijheid’, scriptures.lds.org.) Hij verbood ze van de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad te eten. Zo lang ze dit gebod gehoorzaam waren, konden ze in de hof blijven. Dat hield echter wel in dat ze zich niet konden ontwikkelen, omdat er daar geen tegenstellingen waren zoals dit leven wel biedt. Zij kenden geen vreugde, omdat ze geen verdriet en pijn konden ervaren.

Lees 2 Nephi 2:17–20 en zoek op wat er gebeurde met Adam en Eva nadat ze ervoor gekozen hadden om God ongehoorzaam te zijn. Schrijf in de beschikbare ruimte op welke keuze Adam en Eva maakten en welke gevolgen die keuze — de val genoemd — op hen had:

Lees 2 Nephi 2:22–26 en kijk of je nog meer gevolgen van de keuze van Adam en Eva kunt ontdekken. Je kunt in je Schriften de andere dingen onderstrepen die het gevolg waren van de val.

  1. Maak in je Schriftendagboek de volgende zin af. Schrijf op hoe de val van Adam en Eva jou persoonlijk raakt. Mogelijke suggesties zijn: keuzes, keuzevrijheid, ons stoffelijk lichaam, de dood, kinderen en zonde.

    ‘Door de overtreding van Adam en Eva, verkeer ik ook in een gevallen staat en …’

De rol van de verzoening van Jezus Christus in het heilsplan

Afbeelding
resurrected Christ at tomb

Zonde en dood scheiden ons van de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader. Zonder goddelijke hulp kunnen we niet terugkeren naar onze hemelse Vader. We moeten de rol van Jezus Christus en zijn verzoening in het heilsplan begrijpen om geloof in Hem te kunnen hebben en het plan van onze hemelse Vader te volgen. Bestudeer Mosiah 3:17–19 en zoek naar zinsneden die beschrijven hoe de verzoening van Christus de gevolgen van de val overwint, ons vreugde brengt en ons helpt om terug te keren naar onze hemelse Vader. Vat deze verzen in je eigen woorden samen:

Een beginsel dat we leren is: Jezus Christus staat centraal in het heilsplan en door zijn verzoening is het plan voor alle kinderen van God werkzaam.

  1. Lees de volgende Schriftteksten: 2 Nephi 2:8; Mosiah 3:7–11; 16:4–8; Alma 34:9, 15–16; Mormon 9:13–14. Schrijf in je Schriftendagboek op wat deze verzen ons leren over de centrale rol van de verzoening van Jezus Christus in het heilsplan. Als je wilt, kun je de zinsneden onderstrepen die voor jou een speciale betekenis hebben.

Onze verantwoordelijkheid in het heilsplan

Onze Hemelse Vader heeft voor een perfect plan gezorgd dat ons eeuwige vreugde en verhoging met Hem en onze geliefden kan brengen. Jezus Christus heeft zijn rol in het plan vervuld; Hij heeft de dood overwonnen en het voor ons mogelijk gemaakt zonde te overwinnen en naar onze Hemelse Vader terug te keren. Maar dit betekent niet dat wij geen verantwoordelijkheid in dit plan dragen.

  1. Noteer in je Schriftendagboek: Mijn verantwoordelijkheid in het heilsplan en som op wat de volgende Schriftteksten ons leren over onze persoonlijke verantwoordelijkheid om de kracht van de verzoening in ons leven te brengen en deel te hebben aan alle zegeningen van het heilsplan:

    1. 2 Nephi 2:25–27

    2. Mosiah 3:12–13

    3. Alma 12:24–25, 32–34

    4. 3 Nephi 27:13–14, 20–22, 27

Deze Schriftteksten kunnen ons duidelijk maken dat we door ervoor te kiezen het evangelie van Jezus Christus na te leven en Gods plan te volgen, ons voorbereiden op het eeuwige leven dankzij de verzoening van de Heiland.

  1. Stel je voor dat je in de kerk voor een toespraak over het heilsplan wordt gevraagd. Maak gebruik van wat je uit de bovenstaande opdracht hebt geleerd en schrijf in je Schriftendagboek op wat je zou zeggen over jouw persoonlijke verantwoordelijkheid in het plan van onze Hemelse Vader.

Denk na over wat je beter zou kunnen doen om jouw verantwoordelijkheid in het plan van onze Hemelse Vader na te komen en de kracht van de Heiland in je leven te voelen. Overweeg om je gedachten aan een van je ouders, een broer of zus, of een goede vriend(in) te verwoorden.

Het heilsplan geeft ons antwoorden en richting

Als je het heilsplan begrijpt, helpt dit wanneer je besluiten moet nemen of antwoorden zoekt op vragen die jij of anderen hebben.

  1. Schrijf een antwoord op een van de onderstaande vragen in je Schriftendagboek. Leg uit hoe begrip van het heilsplan richting en antwoorden biedt:

    1. Hoe is de kennis dat je letterlijk een zoon of dochter van God bent van invloed op je gevoel van eigenwaarde?

    2. Wat zou je zeggen tegen iemand die zegt: ‘Het is mijn leven en ik doe wat ik wil’?

    3. Als iemand vindt dat het leven alleen bestaat uit plezier maken en je eigen verlangens najagen, hoe kan begrip van het heilsplan dan helpen om dit soort gevoelens te overwinnen?

    4. Hoe kun je met jouw kennis van het heilsplan iemand helpen die het moeilijk heeft en denkt dat God niet van hem of haar houdt?

Wanneer je het heilsplan begrijpt, helpt dat om Gods geboden te onderhouden want daardoor leer je waarom je ze moet onderhouden. (zie Alma 12:32).

  1. Lees 2 Nephi 2:25 en vat het doel van het heilsplan samen door de volgende vraag te beantwoorden in je Schriftendagboek: Op welke manier heeft het heilsplan jou en je familie vreugde gebracht?

  2. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb de les ‘Het heilsplan’ bestudeerd en heb deze afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken