Seminarie
Unit 29: Dag 2, Mormon 9


Unit 29: Dag 2

Mormon 9

Inleiding

Moroni beëindigde zijn vaders kroniek door hen die niet in Jezus Christus geloven op te roepen zich door bekering tot God te wenden. Hij leerde dat God een God van wonderen is die niet verandert. Hij leerde ook dat wonderen alleen ophouden wanneer mensen geen geloof meer hebben. Hij spoorde alle mensen aan tot de Vader te bidden in de naam van Jezus Christus om de dingen te ontvangen die zij nodig hebben.

Mormon 9:1–6

Moroni roept hen die niet in Jezus Christus geloven op zich te bekeren

Wat zou jij denken en hoe zou jij je voelen als je vandaag in Gods tegenwoordigheid mocht treden? Hoe zouden goddeloze mensen zich in zijn tegenwoordigheid voelen? Lees in Mormon 9:1–5 dat Moroni beschreef wat er uiteindelijk zal gebeuren wanneer mensen die ervoor kiezen om niet in Jezus Christus te geloven in Gods tegenwoordigheid worden gebracht.

President Joseph Fielding Smith heeft uitgelegd dat veel mensen ten onrechte geloven dat zij zich in Gods tegenwoordigheid op hun gemak zullen voelen, zelfs wanneer zij zich niet van hun zonden hebben bekeerd:

Afbeelding
President Joseph Fielding Smith

‘Zonder bekering is er geen heil mogelijk. Iemand kan het koninkrijk van God niet in zijn zonden binnengaan. Het zou vreemd zijn als iemand in zijn zonden in de tegenwoordigheid van de Vader zou komen en in Gods tegenwoordigheid wonen. […]

‘Ik denk dat er veel geweldige mensen op aarde zijn, waarvan misschien velen — althans sommigen — in de kerk, die denken dat ze in dit leven kunnen doen wat ze willen, de geboden van de Heer overtreden, en uiteindelijk in zijn tegenwoordigheid zullen komen. Zij denken zich wel een keer te gaan bekeren, desnoods in de geestenwereld.

‘Zij zouden de volgende woorden van Moroni moeten lezen: “Denkt gij in het besef van uw schuld bij Hem [Christus] te zullen wonen? Denkt gij gelukkig te kunnen zijn wanneer gij bij dat heilige Wezen woont als uw ziel wordt gekweld door het besef dat gij zijn wetten steeds geschonden hebt?

‘“Zie, ik zeg u dat het voor u ellendiger zou zijn om bij een heilige en rechtvaardige God te wonen in het besef van uw vuilheid voor zijn aangezicht, dan te wonen bij de verdoemde zielen in de hel. Want zie, wanneer gij ertoe wordt gebracht uw naaktheid voor het aangezicht van God te zien, en ook de heerlijkheid van God, en de heiligheid van Jezus Christus, zal dat een vlam van onuitblusbaar vuur in u ontsteken” [Mormon 9:3–5].’ (Doctrines of Salvation, samengesteld door Bruce R. McConkie, 3 delen [1954–1956], deel 2, pp. 195–196.)

  1. Beantwoord de volgende vraag in je Schriftendagboek: Waarom is het verkeerd om bekering in dit leven uit te stellen met het idee dat je je in het leven hierna wel kunt bekeren? (Je kunt de dingen die je hebt geleerd van Mormon 9:1–5; Alma 12:14; en Alma 34:32–34 in je antwoord opnemen.)

Lees in Mormon 9:6 wat de ‘ongelovigen’ moeten doen om de pijnen en kwellingen te mijden die Moroni beschreef. Overweeg de woorden in Mormon 9:6 te markeren die de toestand beschrijven van mensen die zich tot de Heer wenden en Hem om vergeving vragen. Uit deze verzen leren we het volgende: Als we ons bekeren en God aanroepen, zullen we vlekkeloos worden bevonden wanneer we in zijn tegenwoordigheid treden. Je kunt dit beginsel in je Schriften of Schriftendagboek noteren.

  1. Schrijf in je Schriftendagboek in een paar zinnen op hoe jij je in Gods tegenwoordigheid zou voelen met de kennis dat je gereinigd bent en vlekkeloos bent gemaakt door de verzoening van de Heiland.

Door bekering en een rechtschapen levenswandel kun je je voorbereiden om je bij de Heer op je gemak te voelen. Overdenk wat het belangrijkste is wat jij nu kunt doen om voorbereid te zijn de Heer te ontmoeten.

Mormon 9:7–20

Moroni verklaart dat God wonderen verricht en de gebeden van de getrouwen verhoort

Afbeelding
Christ Healing a Blind Man

Ben je weleens getuige geweest van een wonder of heb je zelf weleens een wonder meegemaakt? Noteer je definitie van het woord wonder:

Zoek het woord wonder in de Gids bij de Schriften op om je definitie duidelijker te maken of er iets aan te voegen. Waarom denk je dat sommige mensen tegenwoordig niet in wonderen geloven?

In Mormon 9:7–8 richtte Moroni zich tot de mensen die in de laatste dagen zouden ontkennen dat God leeft, dat Hij openbaringen geeft en dat Hij gaven uitstort over de gelovigen. Moroni zei krachtig dat er een God is en dat Hij dezelfde is ‘gisteren, heden en voor eeuwig’ (Mormon 9:9). Hij blijft in alle tijdperken wonderen verrichten onder getrouwe mensen. Lees in Mormon 9:9–11, 15–19 wat Moroni vertelde over Gods aard zodat hij mensen ertoe kon bewegen om te geloven dat God nog steeds wonderen verricht.

  1. Schrijf in je Schriftendagboek op wat je van Mormon 9:9–11, 15–19 over de aard van God hebt geleerd. Beantwoord ook de volgende vraag: Wat leer je uit deze verzen over Gods gewilligheid en vermogen om heden ten dage wonderen in het leven van mensen te verrichten?

Lees in Mormon 9:20 waarom sommige mensen geen wonderen meemaken.

Uit Moroni’s woorden in Mormon 9:9–19 komt het volgende beginsel naar voren: Omdat God onveranderlijk is, doet Hij nog steeds wonderen volgens het geloof van zijn kinderen. Je kunt dit beginsel naast Mormon 9:19–20 in je Schriften noteren.

We kunnen de wonderbaarlijke macht van God op vele manieren in ons leven ervaren. Zuster Sydney S. Reynolds, voormalig lid van het algemeen jeugdwerkpresidium, besprak enkele grote wonderen uit de Schriften en zei vervolgens:

‘Net zo belangrijk als die “machtige wonderen” zijn de kleinere “privéwonderen”, waardoor we leren in de Heer te geloven. Die gebeuren als we de influisteringen van de Geest in ons dagelijks leven herkennen en er gehoor aan geven. […]

‘Ik geloof dat ieder van ons kan getuigen van die kleine wonderen. We kennen kinderen die bidden dat ze een verloren voorwerp zullen vinden, en het ook vinden. We weten dat er jonge mensen zijn die de moed opbrengen om als getuige voor God te staan, en zijn steun voelen. We kennen vrienden die van hun laatste geld hun tiende betalen en vervolgens, door een wonder, merken dat ze hun lesgeld of hun huur kunnen betalen of op de een of andere manier aan voedsel voor hun gezin komen. We kunnen verhalen vertellen over verhoorde gebeden en priesterschapszegens die moed gaven, of troost of genezing brachten. Door die dagelijkse wonderen raken we vertrouwd met de hand van de Heer in ons leven.’ (‘Een God van wonderen’, Liahona, juli 2001, pp. 12–13.)

  1. Beschrijf in je Schriftendagboek een ervaring van jou of iemand die je kent die bevestigt dat God vandaag de dag nog steeds een God van wonderen is.

Mormon 9:21–37

Moroni zet het gebed en het doel van de Nephitische kroniek uiteen

Afbeelding
girl praying

Kun je je herinneren dat God je eens de benodigde hulp gaf omdat je gebeden had? Lees in Mormon 9:21 wat Moroni zei over bidden tot onze hemelse Vader om hulp.

Lees de volgende uitspraak en let op wat het inhoudt om in de naam van Christus te bidden: ‘We bidden in de naam van Christus als wat wij willen de wil van Christus is en onze wensen de wensen van Christus zijn — als zijn woorden in ons verblijven (Johannes 15:7). Dan vragen we om dingen die God ons kan toestaan. Veel gebeden blijven onverhoord omdat ze helemaal niet in Christus’ naam worden uitgesproken; ze komen helemaal niet overeen met zijn wil, maar komen voort uit het zelfzuchtige mensenhart.’ (Bible Dictionary, ‘Prayer’; zie ook Gids bij de Schriften, ‘Gebed’.)

Denk na over je eigen gebeden met wat je zojuist hebt gelezen in je achterhoofd. Wat kun je doen om meer in de naam van Jezus Christus te bidden?

Moroni haalde aan wat Jezus Christus zijn Nephitische discipelen had geleerd, als voorbeeld van mensen die in de Heiland geloofden en wonderen tot stand konden brengen. Zoals in Mormon 9:22–25 is opgetekend, gaf de Heiland zijn discipelen het gebod om de hele wereld in te gaan en het evangelie te prediken, en Hij beloofde dat wonderbaarlijke tekenen hen die geloven zullen volgen (zie Mormon 9:24). Moroni zette vervolgens het gebed verder uiteen.

  1. Lees in Mormon 9:27–29 wat Moroni schreef over de manier waarop we in geloof moeten bidden. Schrijf je bevindingen op in je Schriftendagboek. Beschrijf vervolgens in een paar zinnen hoe je een van deze leringen kunt gebruiken om je eigen gebeden te verbeteren.

Je kunt het volgende beginsel naast Mormon 9:27 in je Schriften noteren: Als wij in geloof tot onze hemelse Vader in de naam van Jezus Christus bidden, zal Hij ons zegeningen geven die ons in staat stellen ons heil uit te werken.

Moroni uitte in zijn slotwoorden zijn bezorgdheid dat sommige mensen in de laatste dagen het Boek van Mormon zouden verwerpen vanwege de onvolmaaktheden van de schrijvers ervan (zie Mormon 9:30–34). Lees in Mormon 9:35–37 wat Moroni zei over de doeleinden van het Boek van Mormon.

Overweeg hoe het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon een aanvullend bewijs is dat God een God van wonderen is en dat Hij gebeden verhoort.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Mormon 9 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken