Seminarie
Unit 11: Dag 4, Mosiah 5–6


Unit 11: Dag 4

Mosiah 5–6

Inleiding

Mosiah 5 bevat het slot van koning Benjamins toespraak tot zijn volk, die in Mosiah 2 begon. Door hun geloof in koning Benjamins woorden ondergingen de mensen een grote verandering in hun hart. Zij sloten een verbond met God en namen de naam van Jezus Christus op zich. In Mosiah 6 staat dat koning Benjamin zijn koninkrijk overdroeg aan zijn zoon Mosiah, die in rechtvaardigheid regeerde naar het voorbeeld van zijn vader.

Mosiah 5:1–4

Koning Benjamins volk ondergaat een grote verandering

Denk na over de volgende vragen: Heb je ooit gewenst dat je iets aan jezelf kon veranderen? Wat heb je toen gedaan?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen beschreef de noodzaak voor een ieder van ons om een grote verandering in ons leven te ondergaan: ‘De kern van het evangelie van Jezus Christus omvat een fundamentele en permanente verandering van onze aard, die mogelijk wordt als wij vertrouwen op “de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias” (2 Nephi 2:8). Kiezen wij ervoor om de Meester te volgen, dan kiezen wij ervoor veranderd te worden — geestelijk wedergeboren te worden.’ (‘U moet wedergeboren worden’, Liahona, mei 2007, p. 20.)

Je zou de volgende zin in je Schriften naast Mosiah 5:2 kunnen noteren: ‘Kiezen wij ervoor om de Meester te volgen, dan kiezen wij ervoor veranderd te worden.’

In hoeverre kiezen wij ervoor om te veranderen als we kiezen om Jezus Christus te volgen?

Neem de samenvattingen van Mosiah 3 en Mosiah 4 nog eens door en denk terug aan de dingen waar koning Benjamin in zijn toespraak de nadruk op legde. Aan het einde van zijn redevoering vroeg koning Benjamin zijn volk of zij geloofden in de woorden die hij hun geleerd had aangaande de verzoening van Jezus Christus (zie Mosiah 5:1). Lees Mosiah 5:2–4 en zoek op wat er in het hart van de mensen was veranderd nadat zij naar de woorden van de koning hadden geluisterd.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Lees de volgende uitspraak van ouderling David A. Bednar: ‘Het evangelie van Jezus Christus omvat veel meer dan het vermijden, overwinnen en gereinigd worden van zonde en de kwade invloeden in ons leven. Het betekent ook goed doen, goed zijn en beter worden. […] We moeten een verandering van hart ondergaan door de Heilige Geest, ‘waardoor wij niet meer geneigd zijn om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen’ (Mosiah 5:2), zoals het volk van koning Benjamin. Dát is de verantwoordelijkheid die we met het verbond op ons hebben genomen. Deze grote verandering komt niet alleen maar door harder te werken of een grotere persoonlijke discipline. De grondslag ervan is veeleer een fundamentele verandering van onze verlangens, onze motieven en onze natuur door de verzoening van Christus, de Heer. Ons geestelijke doel is het overwinnen van zowel de zonde als van het verlangen om te zondigen.’ (‘Reine handen en een zuiver hart’, Liahona, november 2007, pp. 81–82.)

  1. Beantwoord in je Schriftendagboek de volgende vragen:

    1. Wat betekent het volgens jou om een ‘grote verandering’ in je hart te ondergaan? (Mosiah 5:2).

    2. Waarom moeten we niet alleen ons gedrag, maar ook ons karakter veranderen als we ervoor kiezen Jezus Christus te volgen?

    3. Waarom is de verzoening van Jezus Christus volgens jou noodzakelijk om een verandering in onszelf teweeg te brengen?

Bestudeer Mosiah 5:2, 4 en zoek op wat de mensen deden zodat een grote verandering in hun hart plaats kon vinden. Je zou deze dingen in je Schriften kunnen markeren. Vergeet niet dat koning Benjamin sprak over de kracht van de verzoening van Jezus Christus en dat het volk groot geloof had in die woorden.

Een beginsel dat we uit deze verzen kunnen leren is het volgende: We kunnen een grote verandering van hart ondergaan als we geloof in Jezus Christus oefenen en de Heilige Geest ontvangen.

  1. Schrijf in je Schriftendagboek op basis van je studie van Mosiah 5:1–4 en het bovenstaande beginsel op wat jij kunt doen om meer geloof te oefenen in de Heiland. Welke specifieke dingen kun je vanaf vandaag doen om meer geloof te oefenen zodat jij een grote verandering van hart kunt ondergaan?

Mosiah 5:5–15

Het volk van koning Benjamin gaat een verbond aan met God en ontvangt een nieuwe naam

Nadat koning Benjamins volk een grote verandering van hart had ondergaan verlangde het een verbond te sluiten met de Heer. Stel woorden of zinsneden in Mosiah 5:5 vast die aantonen hoe toegewijd het volk van koning Benjamin was ten aanzien van het sluiten van het verbond en het nakomen ervan.

Wanneer wij een verbond sluiten met God stelt Hij de voorwaarden van het verbond en stemmen wij met die voorwaarden in. God belooft ons vervolgens bepaalde zegeningen voor onze gehoorzaamheid (zie LV 82:10). Door verbonden te sluiten laten wij de Heer zien dat we oprecht zijn in ons verlangen om Hem te dienen.

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Welke woorden in Mosiah 5:5 doen je denken aan de beloften die we telkens hernieuwen als we van het avondmaal nemen?

    2. In hoeverre helpt het sluiten en nakomen van verbonden jou om die verandering van hart te behouden?

Neem Mosiah 1:11–12 nog eens door. Eén doel waarvoor koning Benjamin zijn volk tezamen liet komen, was het een naam te geven. Lees Mosiah 5:6–7 en markeer de naam die koning Benjamin zijn volk gaf nadat het een verbond met de Heer had gesloten.

Uit deze verzen komt het beginsel naar voren dat we de naam van Jezus Christus op ons nemen door heilige verbonden te sluiten en na te komen. Lees Mosiah 5:8–14 en zoek op waarom het noodzakelijk is om de naam van Jezus Christus op ons te nemen.

Welke zegeningen zijn het gevolg als de naam van Jezus Christus in ons hart geschreven staat?

Wat kan ervoor zorgen dat de naam uit jouw hart of iemand anders’ hart wordt gewist?

Lees Mosiah 5:15 en zoek op wat de Heer belooft aan de mensen die hun verbonden nakomen.

  1. Schrijf in je Schriftendagboek op hoe jij je voelt als je eraan denkt dat de naam van Jezus Christus in je hart staat geschreven. Schrijf enkele redenen op waarom je die naam wilt behouden en nooit wilt verliezen.

Mosiah 6:1–7

Mosiah begint zijn regering als koning

Lees Mosiah 6:3 en kijk wat koning Benjamin deed voordat hij de menigte liet vertrekken.

Wat deed koning Benjamin om zijn volk te herinneren aan het verbond dat zij had gesloten?

  1. Schrijf in je Schriftendagboek op hoe priesterschapsleiders en leerkrachten jou helpen je verbonden na te komen.

Koning Benjamin stierf drie jaar na zijn toespraak. Lees Mosiah 6:6–7 en zoek op hoe koning Mosiah zijn vaders voorbeeld als rechtschapen leider volgde.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Mosiah 5–6 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken