Seminarie
Unit 14: Dag 2, Mosiah 27


Unit 14: Dag 2

Mosiah 27

Inleiding

In Mosiah 27 staat het verhaal van de bekering van Alma (de zoon van Alma) en de zonen van koning Mosiah. Het hoofdstuk gaat over hun opstandige pogingen om de kerk van God te vernietigen, het bezoek van een engel, Alma’s wonderbaarlijke verandering en de inspanningen van deze jonge mannen om de schade die zij hadden aangericht te herstellen. Het verslag van Alma’s bekering beklemtoont dat alle mensen wedergeboren moeten worden en in rechtschapenheid moeten leven. Dit hoofdstuk laat ook de zegeningen zien van het bidden voor hen die ervoor kiezen het evangelie van Jezus Christus niet na te volgen.

Afbeelding
Alma Arise

Mosiah 27:1–23

Een engel roept Alma de jonge en de zonen van Mosiah tot bekering

Denk aan mensen die geen getuigenis van het evangelie hebben of die van de kerk zijn weggevallen. Wat zou jij doen als iemand van hen al jouw moeite om hem of haar te helpen, zou verwerpen? Zoek bij je studie van vandaag naar inzichten in deze vraag.

Lees Mosiah 27:8–10 en stel vast hoe deze verzen Alma en de zonen van Mosiah beschrijven. Wat trachtten Alma en de zonen van Mosiah met de kerk en haar leden te doen?

Welk onderdeel van de beschrijving van Alma de jonge en de zonen van Mosiah springt voor jou het meest in het oog? Waarom?

Soms raken we in de verleiding om te geloven dat bepaalde mensen nooit zullen veranderen en tot de Heer komen. Denk over deze houding na als je Mosiah 27verder bestudeert.

Lees Mosiah 27:11–14 en onderstreep waarom de engel tot Alma en de zonen van Mosiah kwam.

InMosiah 27:14 leren we het volgende beginsel: De Heer verhoort onze oprechte gebeden voor anderen. Je zou dit beginsel in je Schriften naast Mosiah 27:14 kunnen noteren. Niet iedereen die zich moet bekeren en niet iedereen voor wie we bidden, zal bezoek van een engel ontvangen. De Heer beantwoordt onze oprechte gebeden voor anderen volgens zijn eigen wijsheid.

  1. Beantwoord in je Schriftendagboek een of beide vragen:

    1. Hebben jouw gebeden iemand anders weleens geholpen?

    2. Hoe kan het geloof dat de Heer onze oprechte gebeden voor anderen beantwoordt je manier van bidden beïnvloeden?

Overweeg hoe je het verslag van Alma en de zonen van Mosiah op jezelf van toepassing kunt maken. Je kunt blijven bidden voor degenen die je kent en liefhebt die ervoor kiezen tegen de leringen van de Heer in te gaan. Je kunt in gedachte houden dat de Heer je gebeden hoort en ze op zijn tijd en wijze beantwoordt, en toch elke persoon zijn of haar keuzevrijheid laat gebruiken. Denk ook zorgvuldig na over de volgende vragen: Wie zou er voor jouw welzijn kunnen bidden? Hoe zou de Heer willen dat je verandert? Wat moet je doen om die verandering teweeg te brengen?

Lees de rest van de woorden van de engel die hij tot Alma spreekt, zoals geschreven staat in Mosiah 27:15–16. Vergeet niet dat de engel sprak ‘met de stem des donders, die de aarde waarop zij stonden deed beven’ (Mosiah 27:11). Stel je voor hoe deze ervaring jou zou beïnvloeden als je bij Alma en de zonen van Mosiah was geweest.

Hoe zou je de boodschap van de engel samenvatten?

Afbeelding
His Father Rejoiced

Na de boodschap van de engel was Alma niet in staat te spreken. Hij werd zwak en werd ‘als een hulpeloze [naar zijn vader] gedragen’ (Mosiah 27:19). Toen Alma’s vader hoorde wat er was gebeurd, was hij ‘verheugd, want hij wist dat het de macht Gods was’ (Mosiah 27:20). Hij liet het volk bijeenkomen, ‘opdat zij konden getuigen van hetgeen de Heer voor zijn zoon had gedaan’ (Mosiah 27:21). Alma’s vader vroeg de priesters om te vasten en bidden dat zijn zoon zijn kracht zou ontvangen en zou kunnen spreken (zie Mosiah 27:22). De Heer verhoorde hun gebeden.

Mosiah 27:24–31

Alma de jonge en de zonen van Mosiah bekeren zich en worden wedergeboren

Lees Mosiah 27:23–24, 28–30 om te ontdekken hoe Alma de jonge veranderde door zijn ervaring met de engel. Noteer in het volgende overzicht woorden of zinnen uit deze verzen die Alma’s geestelijke toestand vóór en na zijn verandering van hart beschrijven.

Vóór

Na

  1. Noteer in je Schriftendagboek een zin die je in de kolom Na hebt geschreven, waarvan je hoopt dat die jou je hele leven lang beschrijft. Leg uit waarom.

Neem Mosiah 27:24, 28 nogmaals door en markeer wat Alma deed en wat de Heer deed waardoor Alma’s verandering van hart teweeg werd gebracht.

  1. Noteer in je Schriftendagboek waarom het belangrijk is te begrijpen wat wij moeten doen in ons streven om te veranderen en ook wat de Heer voor ons zal doen.

  2. Beantwoord een of beide van de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Hoe zou Mosiah 27 mensen kunnen helpen die ontmoedigd zijn en denken dat zij zich niet kunnen bekeren en tot de Heer kunnen komen?

    2. Hoe zou Mosiah 27 mensen kunnen helpen die geloven dat iemand zich nooit zal bekeren en tot de Heer zal komen?

Lees Mosiah 27:25–26 en stel vast wie door de verzoening veranderd moet worden — of in andere woorden, wie uit God geboren moet worden.

Uit deze verzen komt het volgende beginsel naar voren: Een ieder van ons moet door de verzoening van Jezus Christus wedergeboren worden. Uit God wedergeboren worden betekent dat de Geest van de Heer zo’n grote verandering in iemands hart teweegbrengt, dat hij of zij niet meer verlangt om kwaad te doen, maar wél om naar de dingen van God te streven (zie Mosiah 5:2). Alma en de zonen van Mosiah ondervonden snel een grote verandering van hart, maar de meesten van ons veranderen geleidelijk door de verzoening. Uit God geboren worden is eerder een proces dan een gebeurtenis.

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Hoe ben je door de verzoening veranderd nadat je je hebt bekeerd en elke dag geprobeerd hebt de Heiland te volgen?

    2. Noem iets wat je nog beter kunt doen om tot de Heer te komen zodat de verzoening van grote betekenis voor je kan zijn.

Mosiah 27:32–37

Alma de jonge en de zonen van koning Mosiah reizen door het gehele land, belijden hun zonden en versterken de kerk

Afbeelding
Alma preaching

De volgende verzen die je in Mosiah 27 zult gaan bestuderen illustreren het volgende beginsel: Iemand die zich oprecht bekeert, moet al het mogelijke doen om de schade te herstellen die hij of zij heeft berokkend. Herstellen of schadeloosstellen betekent al het mogelijke doen om de gevolgen van onze slechte keuzes recht te zetten en de schade te herstellen die door onze daden is aangericht. Als iemand bijvoorbeeld iets van een ander heeft gestolen, omvat herstelling onder meer de teruggave van het gestolene. Lees Mosiah 27:32–37 en stel vast wat Alma en de zonen van Mosiah deden om de gevolgen van hun zonden te herstellen.

Schrijf op hoe iemand de volgende zonden zou kunnen herstellen:

  • Liegen tegen een ouder:

  • Roddels over iemand verspreiden:

  • Spieken op school:

Als je nadenkt over hoe jij door de verzoening kunt veranderen, overweeg dan ook hoe je je kunt bekeren en de gevolgen van je zonden kunt herstellen.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Mosiah 27 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken:

Afdrukken