Institut
Introduktion til Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte (Religion 250)


»Introduktion til Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte (Religion 250)«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Introduktion«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Introduktion til Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte (Religion 250)

Velkommen til Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Der har aldrig været et tidspunkt i verdenshistorien, hvor kendskabet til vor Frelser er vigtigere for den enkelte eller mere relevant for enhver menneskesjæl« (»Ren sandhed, ren lære og ren åbenbaring«, Liahona, nov. 2021, s. 6). Dette kursus vil give dine elever en ekstraordinær mulighed for at øge deres tro på Jesus Kristus, øge deres forståelse af hans evigtvarende evangelium og øge deres selvtillid til, at de kan få adgang til hans kraft og forsoning i deres liv.

Hvad er formålet med dette kursus?

Formålet med seminar og institut er »at hjælpe de unge og de unge voksne til at forstå og forlade sig på Jesu Kristi lærdomme og forsoning, være værdige til templets velsignelser og forberede sig selv, deres familier og andre på evigt liv hos vor Fader i himlen« (Evangelisk undervisning og læring: En håndbog for lærere og ledere i seminar og institut, 2012, s. x).

Dette kursus er udformet til at hjælpe dig og dine elever med at opfylde dette formål ved at

  • engagere sig i læringsoplevelser, der øger troen på Jesus Kristus og hans evne til at styrke, rense og fuldkommengøre jer gennem hans forsoning

  • øge jeres evne til at modtage åbenbaring

  • udpege, forklare og vidne om de guddommelige roller, som Jesus Kristus opfylder i vor himmelske Faders forløsningsplan

  • styrke forpligtelsen til at være Jesu Kristi trofaste disciple ved at holde hans befalinger og ære jeres pagtsforhold med ham og

  • øge jeres kærlighed til Frelseren og se efter, hvordan I kan vise taknemlighed for ham og vor himmelske Fader.

Hvordan er dette kursus struktureret?

Dette kursus er opdelt i seks dele med 28 lektioner. Hver del dækker et vigtigt aspekt af Herrens førjordiske, jordiske mission eller mission efter døden.

Hver lektion er beregnet til en undervisningstid på 50 minutter. For klasser, der mødes en gang om ugen i 90 minutter, kan læreren kombinere to lektioner, eftersom lektionerne i hver del emnemæssigt er tæt forbundet.

Hver lektion er sammensat af klassens forberedelsesmateriale og materiale fra lærerens hæfte. Disse lektioner er udformet til at indbyde til eftertænksom forberedelse, opmuntre eleverne til at engagere sig i dybere læring og frembringe handlinger, der hjælper eleverne til at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Når du studerer pensum, så bed om Herrens hjælp, så du ved, hvordan du bedst opfylder dine elevers behov. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Vær åben – vær især åben over for Ånden. Lad der være albuerum i jeres lektionsplan. Hvis I har brug for at afkorte en lektion lidt for at bære jeres vidnesbyrd og sætte en drøftelse af et aktuelt emne i gang, så vær søde at gøre det, når Ånden tilskynder jer til det og fortæller, at det er passende …

Husk, at en elev ikke er en beholder, der skal fyldes; en elev er en ild, der skal tændes. (Se »Engle og forbavselse«, tale holdt ved oplæringstransmission for seminar og institut, 12. juni 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Klassens forberedelsesmateriale

Forberedelsesmaterialet er beregnet til at blive studeret af både dig og dine studerende som forberedelse til undervisningen. Det omfatter undervisning fra skrifterne og kirkeledere, videoer samt afsnittet »Ønsker I at vide mere?«, der indeholder yderligere ressourcer relateret til lektionens emne.

Klassens forberedelsesmateriale indeholder også spørgsmål og aktiviteter, der opfordrer elever til at øge deres læring og forberede sig på at bidrage til klassediskussioner. I klassens forberedelsesmateriale til lektion 4, »Find mening og glæde i Herrens skaberværk«, opfordres eleverne for eksempel til at udføre følgende aktivitet:

Billede
lektion 4 rollespilsaktivitet

Det vil hjælpe eleverne til at »stræb[e] efter at lære, ja, ved studium og også ved tro« (L&P 88:118) at anvende forberedelsesmaterialet. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste David A. Bednar

At lære ved tro kræver åndelig, mental og fysisk handling og ikke kun passiv modtagelse …

En elev må udøve tro og handle for selv at opnå kundskab. (Se »Søg kundskab ved tro«, Liahona, sep. 2007, s. 64)

Du kan se efter muligheder for at indprente Herrens løfte om, at de, der oprigtigt søger åndelig læring, vil modtage den (se Matt 7:7; L&P 42:61; 88:63).

Lærerens hæfte

I indledningen til hver lektion i lærerens hæfte finder du en beskrivelse af, hvad der forventes, at der kommer ud af lektionen. Denne introduktion efterfølges af forslag til undervisningsidéer, der giver lektionen struktur, lærdomme fra skrifterne og Kirkens ledere, sandheder, der skal fremhæves, forslag til drøftelse og forslag til anvendelse.

Når du studerer lærerens hæfte, så læg mærke til, hvordan det trækker på elevernes forberedelse. Når man vedvarende trækker på elevernes forberedelse, vil det hjælpe dem til at føle vigtigheden af at forberede sig til hver klasse (Bemærk: Hvis du præsenterer mere indhold i klassen, kan den tid, du bruger på at gøre det, forhindre eleverne i at fortælle, hvad de har lært og følt, da de studerede forberedelsesmaterialet).

Det første spørgsmål nedenfor fra lektion 4 er et eksempel på, hvordan lærerens hæfte trækker på elevernes forberedelse:

Billede
lektion 4 udklip af spørgsmål
Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen i dette kursus

Ligesom eleverne gør forud for undervisningen, må du tage dig tid til at gøre dig nogle overvejelser, mens du forbereder dig på at undervise i dette kursus. Gennemgå først en lektion eller to for at blive fortrolig med klassens forberedelsesmateriale og med lærermaterialet. Bemærk, at disse materialer er udarbejdet til at blive brugt sammen, mens du forbereder dig til undervisningen. Overvej følgende spørgsmål:

  • Hvilke holdninger eller tilgange kan du tilegne dig for at bruge disse materialer effektivt sammen med dine elever?

  • Hvordan kan du opmuntre eleverne til at forberede sig, så de får en bedre oplevelse i klassen?

  • Hvad kan du gøre for at inddrage de elever, der måske ikke har læst forberedelsesmaterialet?

Hvordan kan jeg forberede mig effektivt på at undervise?

Vor himmelske Fader vil hjælpe dig, når du forbereder dig og underviser hans børn. Din indsats for flittigt at studere skrifterne og efterleve evangeliet vil gøre dig kvalificeret til at modtage Åndens vejledning (se L&P 11:21).

Du kan finde det nyttigt at stille et eller flere af følgende spørgsmål, når du forbereder dig på at lære med og undervise dine elever:

  • Har jeg bedt om at modtage Helligåndens vejledning og om at forstå mine studerendes behov? Hvordan kan jeg se, hvad der kan være mest relevant for dem?

  • Føler jeg mig tilstrækkeligt inde i skrifterne, klassens forberedelsesmateriale og Lærerens hæfte? Er der noget, jeg er nødt til at tilpasse for at møde mine studerendes behov?

  • Hvordan kan jeg hjælpe mine studerende til at fokusere på Frelseren og lære af Helligånden i løbet af denne lektion?

  • Hvordan kan jeg hjælpe hver enkelt af mine elever med at engagere sig fuldt ud? Hvordan kan jeg sikre, at de har den tid, de har brug for i løbet af timen til at lægge personlige planer for at anvende det, de lærer?

  • Hvordan kan jeg skabe et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig værdsatte, accepterede og trygge til at dele og lære af hinanden? (se L&P 88:78, 122).

Hvordan kan jeg tilpasse undervisningen til personer med handicap?

Når du forbereder dig på at undervise, skal du være opmærksom på elever, der har særlige behov. Tilpas aktiviteter og forventninger til at inkludere disse elever og hjælpe dem med at lykkes. Se flere oplysninger ved at bruge ressourcerne på disabilities.ChurchofJesusChrist.org.

Hvad forventes der af eleverne?

For at modtage et diplom for gennemførelse af et institutkursus kræver det, at eleverne:

  1. studerer mindst 75 procent af forberedelsesmaterialet

  2. deltager i 75 procent af de afholdte undervisningstimer og

  3. gennemfører en af følgende læringserfaringer: før en studiedagbog, skriv svar på tre essayspørgsmål, udform og gennemfør et eget læringsprojekt (med lærergodkendelse), der er relateret til kursets indhold, eller nedskriver svar på alle spørgsmål og aktiviteter i forberedelsesmaterialet. (Bemærk: Eleverne behøver ikke at aflevere deres svar til dig ved slutningen af semestret, de skal blot vise dig, hvad de har færdiggjort). Find flere oplysninger på siden Institut – Opgaver til højnelse af indlæring.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Overvej den type læringserfaring, du håber, dine elever vil få i dette kursus. Lav en liste over nogle af dine tanker om, hvordan du planlægger at hjælpe eleverne med at få en meningsfuld læringsoplevelse.

Udskriv