Institut
Lektion 26 – Lærerens hæfte: At blive mere som Jesus Kristus


»Lektion 26 – Lærerens hæfte: At blive mere som Jesus Kristus«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 26 – Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 26 – Lærerens hæfte

At blive mere som Jesus Kristus

Jesus Kristus beder os som sine disciple om at blive, som han er (se 3 Ne 27:27). I denne lektion vil eleverne skulle overveje, hvordan de kan blive mere som Frelseren ved at udvikle kristuslignende egenskaber. De vil også få mulighed for at vælge en specifik kristuslignende egenskab og finde frem til, hvad de kan gøre for at udvikle den mere fuldt ud. 

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus vejleder sine disciple i at blive som ham.

Indled timen ved at vise eller bede en elev om at læse præsident Dallin H. Oaks udtalelse i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet højt. Spørg dernæst:

  • Hvad er forskellen på at vide noget, gøre noget og blive noget?

Sammenfat baggrunden for 3 Nefi 27, og læs derefter 3 Nefi 27:27 sammen. Eller vis det tilsvarende klip fra Book of Mormon Videos (ChurchofJesusChrist.org). Overvej at vise følgende sandhed: Jesus Kristus beder sine disciple om at blive, som han er.

Du kan vise nogle billeder, der skildrer Kristi egenskaber. Bed dem derefter om at vælge et eller to af følgende skriftsteder at læse og se efter kristuslignende egenskaber:

  • Hvilke af Jesu Kristi egenskaber ønsker I at udvikle yderligere? (Du kan skrive de egenskaber, eleverne udpeger, på tavlen).

  • Hvordan er I, eller hvordan er nogen, I kender, blevet velsignet ved at stræbe efter at blive mere som Frelseren? (I kan gennemgå præsident Ezra Taft Bensons udtalelse i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

Overvej at fortælle noget i stil med følgende scenarie:

Da Eliza så på en liste over kristuslignende egenskaber, følte hun sig overvældet. Hun spekulerede på, hvordan hun nogensinde kunne indarbejde alle disse egenskaber i sit liv. Det forekom umuligt.

  • Har I nogensinde haft det som Eliza? Hvilket råd ville I give hende?

  • Hvilke andre udfordringer kan vi støde på, når vi stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber?

  • Hvilke evangeliske principper kan hjælpe os til at føle større håb, når vi stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber? (Hvis det er nødvendigt, kan eleverne overveje præsident Dieter F. Uchtdorfs udtalelse i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet eller skriftsteder som følgende: Mosi 4:27; Eter 12:27; eller L&P 78:17-18; 93:13).

Gør vores undervisning og læring bedre

Anvend historier. Historier kan skabe interesse, give større forståelse og illustrere anvendelse. Tillige med historierne i skrifterne kan trosfremmende historier fra Kirkens ledere vise, hvordan man anvender principper i en nutidig sammenhæng. Lærere og elever kan også fortælle inspirerende historier fra deres eget liv.

For at illustrere det begreb at blive som Herren lidt efter lidt kan du vise et billede af Fujibjerget og læse følgende oplevelse af ældste Scott D. og søster Whiting (eller I kan se eller høre ældste Whiting fortælle om denne oplevelse ved generalkonferencen (fra tidskode 2:35 til 3:09)).

Billede
Fujibjerget
Billede
Ældste Scott D. Whiting

For nogle få år siden stod min hustru og jeg ved foden af Japans højeste bjerg, Fujiyama. Da vi påbegyndte vores bestigning, så vi op mod tinden langt væk og spekulerede over, om vi kunne nå dertil.

Idet vi gjorde fremskridt, begyndte træthed, ømme muskler og højdens påvirkninger at vise sig. Mentalt blev det vigtigt for os kun at fokusere på det næste trin. Vi sagde: »Jeg når nok ikke til toppen snart, men jeg kan tage dette næste trin nu.« Med tiden blev denne overvældende opgave opnåelig – trin for trin (Scott D. Whiting, »At blive som ham«, Liahona, nov. 2020, s. 12).

  • Hvordan kan familien Whitings oplevelse sammenlignes med at blive mere som Jesus Kristus?

Når eleverne har fortalt om deres tanker, så vis følgende udtalelse af ældste Whiting:

Billede
Ældste Scott D. Whiting

At blive som Jesus Kristus kommer til at kræve, at vi ændrer vores hjerte og sind, ja, selve vores karakter, og at gøre dette er kun muligt gennem Jesu Kristi frelsende nåde …

For at se reel fremgang er man nødt til at yde en vedholdende indsats. Ligesom bjergbestigning kræver forberedelse før og udholdenhed og vedholdenhed under bestigningen, vil denne rejse også kræve en virkelig indsats og ofre. Sand kristendom, i hvilken vi stræber efter at blive som vores Mester, har altid krævet vores bedste indsats (Scott D. Whiting, »At blive som ham«, Liahona, nov. 2020, s. 13-14).

Henvis eleverne til aktiviteten »Nedskriv jeres tanker« i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet. Vælg derefter, hvilke af følgende aktiviteter der bedst imødekommer dine elevers behov:

  1. Bed eleverne om at bruge tid på at udfylde »Mine egenskaber – spørgeskema«, der findes i Forkynd mit evangelium, eller tænke over, hvad de har lært eller kan lære af oplevelsen.

  2. Giv eleverne tid til at vælge og læse (eller begynde at læse) en af talerne i afsnittet »Ønsker I at vide mere?« i forberedelsesmaterialet. De kan også finde deres egne ressourcer ved at søge efter en kristuslignende egenskab i Evangelisk Bibliotek.

  3. Bed nogle elever om ud fra skrifterne at fortælle, hvordan Frelseren var et eksempel på den egenskab, de har valgt at arbejde med. (Se trin 2 i aktiviteten »Nedskriv jeres tanker« i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet).

  4. Bed eleverne om at fortælle, hvad de har lært om at blive mere som Frelseren ved at tale med en, de kender. (Se aktiviteten »Drøftelse i forberedelse til klassen« i afsnit 1 eller det tredje trin i aktiviteten »Nedskriv jeres tanker« i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet for idéer).

Som afslutning på timen kan du vise følgende spørgsmål og bede eleverne om at tænke over og nedskrive deres indtryk:

  • Hvordan kan udvikling eller styrkelse af den kristuslignende egenskab, I valgte, påvirke jeres liv og relationer?

  • Hvilke små og enkle skridt kan I tage denne uge for at forædle denne egenskab?

  • Hvordan vil I søge Herrens hjælp til at udvikle eller styrke denne egenskab?

Overvej at bede et par elever om at fortælle noget, de følte, lærte eller skrev under dagens drøftelse. Du kan også bære dit vidnesbyrd.

Til næste gang

Tilskynd eleverne til at studere forberedelsesmaterialet til næste time ved eventuelt at sende følgende besked eller en du selv skriver: Når I studerer lektion 27, så overvej forbindelsen mellem ordene håb, lys og liv.

Udskriv