Institut
Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Udvis omsorg som Frelseren


»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Udvis omsorg som Frelseren«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale, 2023

»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale

Billede
Jesus trøster en syg kvinde

Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale

Udvis omsorg som Frelseren

Vi har alle bemærket – og har sommetider ikke bemærket – mennesker, der har brug for hjælp. Nogle har måske bare en dårlig dag. Andre oplever måske ensomhed, tvivl på sig selv, sult, skuffelse eller sygdom. Vi tvivler måske på, hvad vi kan gøre? Når vi ser på Frelserens liv, ser vi mange eksempler på, hvordan han »færdedes overalt og gjorde vel« (ApG 10:38). Når I ser på hans eksempel, så overvej, hvad I kan lære om at drage omsorg for andres behov.

Afsnit 1

Hvad kan jeg lære om omsorg fra Frelserens eksempel?

Forestil jer, hvad Frelseren må have følt under det sidste måltid med bevidstheden om den forfærdelige lidelse, der ventede ham i Getsemane og på korset. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Påvirket af egne dybe følelser og bekymringer … rejste Kristus sig stille og bandt et linnedklæde om sig, som en slave eller tjener ville, og knælede for at tvætte apostlenes fødder (se Joh 13:3-17). Denne lille kreds af disciple i dette netop grundlagte rige skulle snart gennemgå deres alvorligste prøve, så han tilsidesatte sine egne tiltagende sjælekvaler, for at han endnu engang kunne tjene og styrke dem. (»He Loved Them unto the End«, Ensign, nov. 1989, s. 25)

Billede
Jesus vasker Peters fødder

Da Frelseren havde vasket apostlenes fødder, gav han dem en ny befaling, som ville blive afgørende for alle, der søger at tjene i hans navn.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes 13:34-35, og overvej, hvorfor denne befaling er central for omsorg.

Når vi reflekterer over Jesu Kristi liv, kan vi se, at han viste os, hvordan vi drager omsorg i kærlighed.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs eller se en eller flere af følgende oplevelser fra Frelserens liv, og overvej, hvad I kan lære af hans eksempel og lærdomme om at drage omsorg. Overvej at nedskrive jeres tanker, følelser og indtryk.

De fleste af os ønsker at drage omsorg for andre med kristuslignende kærlighed. Men vi ved måske ikke, hvordan eller hvornår vi kan hjælpe. Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »omsorg betyder at følge sine tilskyndelser for at hjælpe en anden til at føle Frelserens kærlighed i sit liv« (i Sheri L. Dew, Insights from a Prophet’s Life: Russell M. Nelson, 2019, s. 349).

Præsident Henry B. Eyring har givet følgende råd:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Det er Herrens hensigt at få sine hellige til at tage vare på hinanden på samme måde, som han tager vare på dem … Det lykkes for dem, når Helligånden vejleder omsorgsgiveren til at vide, hvad Herren ved er bedst for den person, som han prøver at hjælpe. (Se »Inspireret omsorg«, Liahona, maj 2018, s. 62)

Helligånden vil ofte tilskynde os til at tjene på små og enkle måder. Præsident Jean B. Bingham, Hjælpeforeningens hovedpræsident, har sagt:

Billede
Præsident Jean B. Bingham

Nogle gange tænker vi, at vi må gøre noget stort og heroisk for, at »det tæller« som at tjene vores næste. Alligevel kan enkle venlige handlinger have stor virkning på andre – og på os selv. Hvad gjorde Frelseren? Han … smilede også til, talte med, gik med, lyttede til, tog sig tid til, opmuntrede, underviste, bespiste og tilgav. Han hjalp familie og venner, både naboer og fremmede, og han inviterede bekendte og kære til at nyde sit evangeliums rige velsignelser. Disse »enkle« omsorgsfulde og kærlige gerninger er en skabelon for vores omsorg i dag. (»Udvis omsorg som Frelseren«, Liahona, maj 2018, s.104).

Billede
Jesus viser omsorg for en mor

Læs følgende udtalelse af Sharon Eubank, førsterådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, og overvej, hvad I kan gøre for at gøre det til en mere meningsfuld og personlig oplevelse at drage omsorg.

Billede
Søster Sharon Eubank

Hvis vi ændrer vores perspektiv, så omsorg for de fattige og trængende handler mindre om at give noget væk og mere om at tilfredsstille sulten efter menneskelig kontakt, tilbyde en meningsfuld samtale og skabe rige og positive forhold, så kan Herren sende os et sted hen … Herren vil gerne gøre brug af jer. Der er et værk, som I må udføre, og det er specifikt for jer og jeres evner. Ingen andre kan være helt den ambassadør, som I er … Husk, at I på samme måde som Frelseren selv er en af de bedste gaver, I kan give andre mennesker i nød. (»Turning Enemies into Friends«, tale fra Brigham Young University forum, 23. jan. 2018, speeches.byu.edu)

Billede
Krammende kvinder
Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Spørg en i familien, en ven eller en klassekammerat, hvordan de drager omsorg for andre. I kan også tale om, hvad der nogle gange afholder os fra at drage omsorg for dem, der har brug for kristuslignende kærlighed.

Afsnit 2

Hvad kan jeg lære om omsorg af Frelserens lignelse om den barmhjertige samaritaner?

På Jesu Kristi tid var der stor fjendtlighed mellem jøderne og samaritanerne. Jøderne så på samaritanerne med foragt, fordi de var en blanding af »israelitter og ikke-israelitter«, og deres »religion var en blanding af jødiske og hedenske læresætninger og ritualer« (Guide til skrifterne, »Samaritanere«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Da en lovkyndig (dengang var lovkyndige eksperter i moseloven) forsøgte at retfærdiggøre sine handlinger angående befalingen om at »elske sin næste«, spurgte han Herren: »Hvem er min næste?« (Se Luk 10:25-29). Herren svarede med lignelsen om den barmhjertige samaritaner.

Billede
Den barmhjertige samaritaner, af Walter Rane
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lukas 10:30-37, og overvej, hvad du kan lære om at drage omsorg for andre.

Ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Gerrit W. Gong

På vores støvede vej til Jeriko er vi plagede, sårede og efterladt i smerte.

Selvom vi bør hjælpe hinanden, går vi for ofte af hvilken som helst årsag blot forbi.

Men med medfølelse stopper den barmhjertige samaritaner og forbinder vores sår … Han tager os med til herberget, der kan repræsentere hans kirke …

Jesus Kristus [indbyder] os til at blive som ham, en barmhjertig samaritaner, for at gøre hans herberg (hans kirke) til et tilflugtssted for alle fra livets knubs og storme. (»Plads i herberget«, Liahona, maj 2021, s. 24-25)

Billede
tre mænd, der taler
Billede
ikon, handling

Gør noget

Hvem føler I jer tilskyndet til at opløfte, styrke eller opmuntre? Hvilken kristuslignende tjeneste kan I gøre for denne person? Overvej at lave en plan for at drage omsorg.

Udskriv