Institut
Lektion 10, Lærerens materiale: Følg Jesu Kristi eksempel på lydighed


»Lektion 10, Lærerens materiale: Følg Jesu Kristi eksempel på lydighed«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale, 2023

»Lektion 10, Lærerens materiale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale

Lektion 10, Lærerens materiale

Følg Jesu Kristi eksempel på lydighed

Jesus Kristus kom til jorden for at gøre sin Faders vilje (se Joh 5:19). I denne lektion vil eleverne overveje, hvordan Frelserens fuldkomne eksempel på at underordne sig er forbundet til de guddommelige egenskaber ydmyghed og sagtmodighed. Eleverne vil også overveje, hvad de kan gøre for i større grad at lade Gud råde i deres liv.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus underordner sig vor himmelske Faders vilje i alt.

Overvej at dele følgende scenarie:

Lukas er lige blevet kaldet som ældsternes kvorumspræsident. Efter at have accepteret kaldelsen spørger han biskoppen: »Hvad kan jeg gøre for at være en virkelig stærk leder, en som folk ønsker at følge?« Biskoppen holder et øjebliks pause og siger så: »Vær ydmyg og sagtmodig.« Lukas takker biskoppen for hans råd, men han forlader stedet med bekymring for, at ydmyghed og sagtmodighed vil få ham til at ligne en svag leder.

  • Hvilke mulige fejlopfattelser kan Lukas have om egenskaberne ydmyghed og sagtmodighed?

  • Hvis Lukas ignorerer biskoppens råd, hvilken slags leder vil han så blive?

Overvej at vise følgende definitioner på ydmyghed og sagtmodighed fra ældste David A. Bednar, og tal om, hvordan de forholder sig til at underordne sig Guds vilje:

Billede
Ældste David A. Bednar

Ydmyghed antyder generelt afhængighed af Gud og det konstante behov for hans vejledning og støtte …

Sagtmodighed er … kendetegnet ved retskaffen modtagelighed, villig underdanighed og stærk selvbeherskelse. (»Sagtmodig og ydmyg af hjertet«, Liahona, maj 2018, s. 30-33)

Billede
Jesus beder i Getsemane

Overvej at vise et billede af Jesus Kristus, der beder i Getsemane have. Bed eleverne om at læse Lukas 22:39-44 og se efter, hvad den handling lærer os om lydighed og loyalitet. Du kan også spørge:

  • Hvilke andre eksempler fra Frelserens liv lærer os om ydmyghed, sagtmodighed og lydighed? (Det kan være en hjælp at vise yderligere billeder fra Frelserens liv, der relaterer til lydighed og ydmyghed. (Du kan eventuelt opfordre eleverne til at læse udtalelsen af ældste David A. Bednar i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvordan er vi alle blevet velsignet, fordi Jesus underordnede sig Faderens vilje? (Du kan vise følgende sandhed: Jesus Kristus »har underkastet [sig] Faderens vilje i alt fra begyndelsen« (3 Ne 11:11)).

  • Hvordan ville I og folk i jeres liv blive velsignet, hvis I var mere underdanige mod Guds vilje? (Du kan bede eleverne om at bruge nogle få minutter på for sig selv at finde frem til og nedskrive en ting, de kan gøre for at blive mere underdanige mod Guds vilje).

Det kan være nyttigt kort at gennemgå scenariet med Lukas og bede eleverne om at fortælle, hvordan Lukas og hans kvorum kunne blive velsignet, hvis han følger biskoppens råd om at være en ydmyg og sagtmodig leder.

Pagtsfolk lader Gud råde i deres liv.

Eleverne kan gennemgå præsident Russell M. Nelson udtalelse i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet og kort tale om betydningen af ordet villig. Bær eventuelt vidnesbyrd om, at vi bliver Herrens folk, når vi villigt vælger at lade Gud råde i vores liv.

Gør vores undervisning og læring bedre

Du kan opmuntre eleverne til at fortælle om, hvilke lærdomme de tager til sig. Når eleverne får mulighed for at dele deres tanker, følelser og indtryk med andre, kan det hjælpe dem til at øge deres egen forståelse, styrke deres vidnesbyrd, øge deres evne til at udtrykke evangeliske sandheder og øge deres selvtillid til at tale om evangeliet i andre situationer.

For at hjælpe eleverne til at overveje forskellige måder, hvorpå vi kan lade Gud råde i vores liv, kan du vise følgende instruktioner eller give dem på et uddelingsark.

Lad Gud råde

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale – Lektion 10

Brug de næste par minutter på kort at tænke over at underkaste sig Guds vilje. Du bør tænke over et eksempel på ydmyg lydighed fra skrifterne eller fra dit liv eller fra en, du kender. Tænk også over, hvordan eksemplet kan anvendes i vores liv. Overvej at bruge en af følgende ressourcer, når du forbereder dig:

Lad Gud råde

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale – Lektion 10

Billede
uddelingsark

Når eleverne har haft tid nok til at forberede sig, så bed dem om at danne små grupper. Gruppens størrelse bør afspejle den tid, der er tilbage i klassen. Jo kortere tid der er tilbage, jo mindre grupper. Det vil være med til at sikre, at alle elever kan dele deres tanker.

Inden klassen slutter, kan du give eleverne nogle få minutter til for sig selv at tænke over og nedskrive deres tanker om dette spørgsmål i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet: Hvad føler du, at du bør begynde at gøre eller holde op med at gøre for at lade Gud råde mere fuldt ud i dit liv?

Til næste gang

For at få eleverne til at forberede sig til næste undervisningsgang kan du overveje at sende følgende budskab ud i løbet af ugen: Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt: »Deltagelse og aktivitet i en kirke hjælper os til at blive bedre mennesker og påvirke andre bedre« (»Behovet for en kirke«, Liahona, nov. 2021, s. 24). Når I studerer forberedelsesmaterialet til lektion 11, så se efter forskellige måder, hvorpå kirkedeltagelse kan velsigne jer og jeres families og jeres venners liv.

Udskriv