Institut
Lektion 7, Lærerens hæfte: Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed


»Lektion 7, Lærerens hæfte: Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 7, Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 7, Lærerens hæfte

Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed

Af Forelæsninger om troen lærer vi, at for at udøve tro på Gud kræves det, at vi har »en korrekt opfattelse af hans væsen, fuldkommenhed og egenskaber« (1985, s. 38). I denne lektion vil eleverne få mulighed for at forklare, hvordan Guds retfærdighed og barmhjertighed er udtryk for hans guddommelige kærlighed. De vil også skulle overveje, hvad de kan gøre for at vise deres taknemlighed for Guds fuldkomne kærlighed og Frelserens sonoffer.

Forslag til undervisningen

Enok og Alma underviser om de guddommelige egenskaber retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed.

Du kan indlede denne lektion ved at vise følgende udtalelse:

  • I Det Gamle Testamente forvalter Jahve retfærdighed på en barsk og streng måde. I Det Nye Testamente er Jesus Kristus tilgivende og barmhjertig. Jeg foretrækker at tro på Det Nye Testamentes Gud i stedet for Det Gamle Testamentes Gud.

  • Hvilke problemer ser I med denne udtalelse?

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå og tro på både retfærdighed og barmhjertighed som guddommelige egenskaber?

  • Hvilke problemer kan vi skabe for os selv og andre, hvis vi fokuserer på retfærdighed og ignorerer barmhjertighed eller fokuserer på barmhjertighed og ignorerer retfærdighed?

Overvej at skrive retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed på tavlen. Bed eleverne om at danne små grupper. Forklar, at de vil få et uddelingsark med instruktioner, der vil hjælpe dem til at få en dybere forståelse af forholdet mellem Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed.

Guds retfærdighed og kærlighed

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 7

Inden I begynder jeres diskussion i grupperne, skal I først læse følgende samtaletip sammen:

Sådan forbedres gruppediskussioner

Stræb efter en ligelig deltagelse. Vi lærer bedst, når vi hører fra alle gruppens medlemmer, ikke blot en eller to. Hvis det falder jer naturligt at være udadvendt og tale, så vær forsigtig med ikke at overtage samtaler, afbryde eller tale hen over andre. Hvis I af natur er stille og helst ikke tager ordet, så vær modige og sig jeres mening, så andre kan lære af jer. Læg tanken om, at jeres mening ikke betyder noget, til side.

Læs følgende scenarie højt sammen:

Zane føler sig overvældet af Guds love og befalinger. I lang tid har han følt, at han bare ikke er god nok og altid kommer til kort. Han er mismodig over sin manglende »fremgang« og er for nylig faldet i og har begået en række alvorlige overtrædelser. Han føler et tab af Ånden. Han er ikke længere værdig til at have en tempelanbefaling. Han spekulerer på, om Gud stadig elsker ham på grund af hans dårlige valg. Han sagde for nylig til sin ven Maia: »Mit liv er værdiløst. Jeg er ret sikker på, at Gud har opgivet mig.« Som svar sagde Maia: »Det skal du ikke bekymre dig om. Gud elsker os betingelsesløst, og han vil frelse dig, uanset hvad du har gjort. Det er det, Jesu Kristi forsoning er til for.«

Gennemgå kort forholdene, der gik forud for vandfloden. Gennemgå derefter Moses 7:28-29, 32-33, 37 og søg efter svar på, hvad Enok lærte om Guds natur ved at kigge på, når han ser sine ulydige børn lide. Tal derpå om følgende spørgsmål:

  • Hvilke sandheder fra disse vers kan hjælpe Zane til at indse, at vor himmelske Fader elsker ham, selv om han har brudt befalingerne? Hvordan kan denne viden forbedre Zanes forhold til vor himmelske Fader? (Du kan læse ældste Jeffrey R. Holland udtalelse i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet som en del af denne drøftelse).

  • Hvordan er Guds retfærdighed, som nogle gange kommer til udtryk ved hans vrede eller harme, et bevis på hans kærlighed? (Overvej at læse udtalelsen fra præsident Dallin H. Oaks i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet). Hvis Gud ikke var retfærdig, hvordan kunne det så svække vores tro på ham?

  • Hvad kan være misvisende ved Maias syn på Guds kærlighed? (Det kan være en hjælp at læse ældste D. Todd Christofferson udtalelse i afsnit 1). Hvordan kan vi blive bedre til at beskrive Guds kærlighed? På hvilke måder har I oplevet Guds kærlighed?

Guds retfærdighed og kærlighed

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 7

Billede
uddelingsark

Når eleverne har brugt nok tid på gruppediskussion, kan du bede eleverne om at fortælle om sandheder eller indsigter, som de følte var særlig vigtige for deres gruppediskussion.

Du kan fortsætte med at tale om Zanes og Maias syn på Gud ved kort at nævne de valg, Corianton traf, da han var på mission (se Alma 39:1-5). Gennemgå Alma 42:15, 22, 24-25 for at finde ud af, hvad Alma lærte Corianton om retfærdighed, barmhjertighed og Jesus Kristus.

  • Hvordan kan en korrekt forståelse af Jesu Kristi forsoning hjælpe Zane til at se anderledes på sine utilstrækkeligheder, fejltagelser og synder? Hvordan kan Zanes indstilling og handlinger ændre sig, hvis han lærer, hvad det betyder at være »oprigtigt angrende«? (se Alma 42:24).

  • Hvad vil I sige er vildledende om Maias syn på Jesu Kristi forsoning? Hvad ville I justere ved hendes syn for at bringe det mere i overensstemmelse med Almas lærdomme?

  • Hvordan kan Zanes liv ændre sig, hvis han har mindre fokus på sine egne fejl og mere fokus på Frelserens ønske om at give ham endnu en chance? (Du kan eventuelt gennemgå udtalelserne fra præsident Dieter F. Uchtdorf og ældste Lynn G. Robbins i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet). Hvordan har fokus på Frelserens tålmodighed og barmhjertighed velsignet jeres liv?

For at afslutte klassen kan du vise følgende sandheder med de spørgsmål, der passer til. Bed eleverne om at vælge en af disse sandheder og derefter nedskrive deres tanker og følelser som svar på spørgsmålene:

  • Gud føler dyb sorg, når vi lider på grund af vores ulydighed. (Se Moses 7:37).

  • Hvad tænker eller føler I, når I tænker på, at vor himmelske Fader græder, når I lider på grund af jeres ulydighed? Hvad kan I gøre for at vise jeres taknemlighed for hans fuldkomne omsorg og kærlighed?

  • Jesus Kristus tilfredsstillede gennem sin forsoning retfærdighedens krav, så vi kan omvende os og modtage barmhjertighed. (Se Alma 42:24).

  • Hvad tænker eller føler I ved, at Jesus Kristus har tilfredsstillet retfærdighedens krav, så I kan omvende jer og modtage barmhjertighed? Hvad kan I gøre for at vise jeres taknemlighed for det sonoffer, han ydede for jer?

Til næste gang

Overvej i løbet af ugen at sende følgende budskab eller et, du selv finder på, til dine elever: Når du læser forberedelsesmaterialet til lektion 8, så tænk på de forskellige måder, hvorpå Jesus Kristus kan bistå (hjælpe eller støtte) dig og dem, du elsker.

Udskriv