Institut
Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale: Fryd over Jesu Kristi guddommelige fødsel


»Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale: Fryd over Jesu Kristi guddommelige fødsel«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale, 2023

»Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale

Billede
Se, dér er Guds lam, af Walter Rane

Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale

Fryd over Jesu Kristi guddommelige fødsel

Jesu Kristi mirakuløse fødsel var en herlig begivenhed. Himmelske budbringere sang lovprisninger til Gud (se Luk 2:11-14), ydmyge hyrder tilbad Jesus i en stald (se Luk 2:15-16), og vise mænd ærede ham med gaver (se Matt 2:11). Lektionerne i del 3 vil give dig mulighed for at øge din forståelse af Jesu Kristi jordiske tjenestegerning. Hans fødsel og liv inspirerer i sandhed til »en stor glæde … for hele folket« (Luk 2:10). Overvej at se videoen »The Nativity« (Fødslen) (2:59) som en hjælp til at sætte tonen i dit studium.

Afsnit 1

Hvordan kan en forståelse af Jesu Kristi herkomst øge min tiltro til hans evne til at frelse mig?

Ligesom du har arvet unikke egenskaber fra dine forældre, var Jesus Kristus unik med hensyn til det, han modtog fra sine forældre. I Mormons Bog profeterede Alma, at Frelseren ville »blive født af Maria … hun [som var] jomfru, et dyrebart og udvalgt redskab … og [hun ville] føde en søn, ja, selveste Guds Søn« (Alma 7:10). Tænk over, hvordan Frelserens herkomst er forbundet med hans evne til at udføre en forsoning for alle mennesker.

Billede
Maria lytter til englen Gabriel

Vi begynder at se denne forbindelse mellem Frelserens ophav og hans magt til at frelse, da englen Gabriel viste sig for Maria og fortalte hende, at hun ville føde en søn, der skulle hedde Jesus (se Luk 1:26-31).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lukas 1:32-35, og læg mærke til, hvordan Gabriel beskrev, hvordan Maria skulle føde Sønnen. (Bemærk: Skriftsteder, der henviser til Jesu Kristi undfangelse, understreger, at han er Guds Søn, men åbenbarer ikke, hvordan dette mirakel fandt sted (se Matt 1:18-20; 1 Ne 11:15, 18-21; Alma 7:10)).

Da englen bekendtgjorde Jesu Kristi fødsel for hyrderne i nærheden, omtalte han barnet som »Kristus, Herren« (Luk 2:11, se også Luk 2:9-10). Jesu Kristi evne til at være vor Frelser var mulig, fordi han var søn af en udødelig forælder (vor himmelske Fader) og en jordisk forælder (Maria). På grund af sin jordiske mor kunne Jesus fuldt ud opleve jordelivets smerter, sorger og fristelser (se Hebr 4:15). Disse dødelige oplevelser gjorde det muligt for Frelseren at »vide, hvorledes han kan bistå sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder« (Alma 7:12). På grund af sin udødelige Fader kunne Jesus udholde alle jordelivets udfordringer.

På grund af sin jordiske mor kunne Jesus dø. På grund af sin udødelige Fader kunne han overvinde døden.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes 10:17-18, og overvej, hvordan Jesu Kristi unikke herkomst gjorde hans forsoning mulig.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Jesu Kristi mission var forsoningen. Det var hans enestående mission. Fordi han blev født af en dødelig mor og en udødelig far, var han den eneste, der frivilligt kunne give sit liv og tage det tilbage igen (se Joh 10:14-18). De fantastiske følger af hans forsoning var uendelige og evige. Han fjernede dødens brod og gjorde sorgen over graven midlertidig. (»Jesu Kristi mission og tjenestegerning«, Liahona, apr. 2013, s. 24)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvad lærer Jesu Kristi dualistiske natur jer om hans evne til at forholde sig til jer i jordelivet og frelse jer i evigheden?

Afsnit 2

Hvordan er Jesu Kristi fødsel og liv et udtryk for hans kærlighed til mig?

Tænk et øjeblik på, hvor fantastisk det er, at den store Jahve, der skabte jorden, ville komme til jorden som et hjælpeløst barn. I et syn så Nefi denne handling som et udtryk for kærlighed.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Nefi 11:13-22 og overvej, hvad Frelserens fødsel lærer jer om hans og hans Faders kærlighed til jer. (Overvej, hvordan den velvilje, der er beskrevet i dette skriftsted, kan gælder både Faderen og Sønnen).

Billede
Maria holder jesusbarnet

Præsident Tad R. Callister, tidligere hovedpræsident for Søndagsskolen, har talt om Jesu Kristi velvilje:

Billede
Præsident Tad R. Callister

Gud Sønnen udskiftede sit himmelske hjem med al dets celestiale pragt til fordel for et meget beskedent jordisk hjem … Han byttede en guds herredømme ud med en babys afhængighed … Det var en handel helt uden noget sidestykke … Den store Jahve, skaber af utallige verdener, fuldkommen i dyd og magt, gjorde sin entre i denne verden svøbt i klude og lagt i en krybbe. (The Infinite Atonement, 2000, s. 64)

Nefi lærte mere om Kristi velvilje, da han i et syn så Frelseren tjene blandt folket og helbrede deres trængsler (se 1 Ne 11:26-31).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Nefi 11:32-33 og overvej, hvordan Frelseren lod sig føde for jer (se også 2 Ne 26:24).

Billede
Jesus bærer sit kors

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har udtalt:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Når vi taler om Jesu Kristi fødsel, tænker vi over, hvad der fulgte. Hans fødsel var af uendelig betydning på grund af alle de ting, han skulle opleve og lide, så han kunne komme os til undsætning – alt dette kulminerede i hans korsfæstelse og opstandelse (se Alma 7:11-12). Men hans mission indeholdt også al den skønhed og alle de mirakler i hans tjenestegerning, den lindring han gav de lidende, og den glæde han tilbød – og stadig tilbyder – den sørgende. (»Fred være med jer«, Liahona, dec. 2015, s. 36)

Billede
Jesus vasker sine disciples fødder

Tænk over det ekstraordinære eksempel, som Frelserens velvilje viser os. Biskop Richard C. Edgley, der tjente i det præsiderende biskopråd, har forklaret:

Billede
Biskop Richard C. Edgley

Så hvad betyder det for os? Vores forståelse af Kristi velvilje bør række ud over en følelse af respekt og dyb taknemlighed. Som medlemmer af hans kirke, der er kaldet til at repræsentere og vidne om ham, er det vores store mulighed at prøve at efterligne ham …

Ligesom Frelseren kan vores største gode gerninger blive tilvejebragt ved at salve selv »disse mine mindste brødre« (Matt 25:40). Vi må huske på, at ethvert menneske er Guds elskede barn, uanset deres situation eller lod i livet; og det er vores opgave at drage omsorg for selv de dårligst stillede og at tjene dem, som Mesteren ville tjene dem. (»The Condescension of God«, Ensign, dec. 2001, s. 20, 21).

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Brug noget tid på at læse eller lytte til teksten i en eller flere af følgende salmer. Nedskriv derefter de tanker og følelser, I har. Overvej, at Frelseren »steg ned under alt« (L&P 88:6), så han kunne frelse jer. Overvej også, hvordan I kan følge hans eksempel i jeres tjeneste for andre.

Udskriv