Institut
Lektion 5, Lærerens hæfte: Bliv Herrens pagtsfolk


»Lektion 5, Lærerens hæfte: Bliv Herrens pagtsfolk«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 5, Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 5, Lærerens hæfte

Bliv Herrens pagtsfolk

Præsident Russell M. Nelson har undervist om det at indgå og holde pagter med Jesus Kristus, »vil åbne døren til enhver åndelig velsignelse og privilegium, der er tilgængelig« for alle mennesker (»Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 6). I denne lektion får eleverne mulighed for at fortælle, hvordan det kan velsigne dem at indgå og holde evangeliske pagter med Jahve, og hvad de kan gøre for at styrke deres forpligtelse til trofast at vandre på pagtsstien.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus åbenbarer, at han er Jahve, Det Gamle Testamentes Gud.

Gør vores undervisning og læring bedre

Husk, at konteksten er vigtig. Betydningen af et skriftsted påvirkes af konteksten. At hjælpe eleverne til at forstå baggrunden for skrifterne kan hjælpe dem til bedre at forstå indholdet, herunder de inspirerede skribenters hensigt.

Vis følgende udtalelse: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Jeg er, før Abraham blev født« (Joh 8:58). Mind eleverne om, at Jesus kom med denne udtalelse, da nogle skriftkloge og farisæerne nægtede at tro på hans påstand om, at han er verdens lys, og at han udførte sin Faders værk. De forlangte at få at vide, hvem han virkelig var (se Joh 8:25).

  • Hvorfor fik denne udtalelse fra Frelseren de skriftkloge og farisæerne til at forsøge at stene ham? (Det kan være vigtigt at gennemgå baggrunden for 2 Mos 3 og derpå læse vers 13-14 i det nævnte kapitel og udtalelsen af ældste Bruce R. McConkie i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet. Hjælp eleverne til at finde frem til en sandhed lig denne: Jesus Kristus var Jahve, Det Gamle Testamentes Gud og den store Jeg Er).

  • Hvad lærer navnene Jahve og Jeg Er os om Jesu Kristi væsen? (Når eleverne fortæller, hvad de har lært af afsnit 1 i forberedelsesmaterialet, kan du skrive følgende ord på tavlen: Uforanderlig, evig og eksisterende i sig selv). På hvilken måde kan det at vide, at Jesus Kristus er uforanderlig, evig og eksisterende i sig selv, hjælpe jer til at stole på ham?

Du kan bede et par elever om at fortælle, hvorfor de stoler på Herren.

Jahve inviterer os til at indgå og holde hellige pagter.

Overvej at spørge:

  • Hvorfor kan vi have tillid til de pagter, vi indgår med Herren? (Sørg for under jeres drøftelse, at eleverne forstår definitionen af pagt i afsnit 2 i forberedelsesmaterialet).

Overvej at drøfte følgende scenarie for at få eleverne til at tænke dybere over den evige betydning af at indgå og holde pagter med Herren.

Jeres ven Jim har taget imod invitationen til at blive døbt. Men efter at have været til åbent hus i templet er han begyndt at tøve. Han betror sig til jer: »Ved templets åbent hus-arrangement, som var en god oplevelse, opdagede jeg, at når man tager til templet, skal man indgå endnu flere pagter end dem, man indgår ved dåben. Alle disse forpligtelser kan være for meget for mig.«

Bed halvdelen af klassen om at kigge i ældste D. Todd Christofferson udtalelse i afsnit 2 efter velsignelser ved at gå på pagtens sti. Bed den anden halvdel om at søge i Abraham 2:8-11 efter lovede velsignelser ved at holde Abrahams pagt.

Når du har givet eleverne tid til at søge, kan du sætte eleverne sammen med en, der studerede den anden tekst, og bede dem om at fortælle, hvordan de sandheder, de fandt frem til, kan hjælpe Jim til at ændre sit syn på pagter.

For at hjælpe eleverne til at forstå og føle sandheden og vigtigheden af evangeliets pagter, kan I drøfte det ene eller begge af de følgende spørgsmål:

  • Hvorfor tror I, at Jesus Kristus kræver, at vi indgår pagter om at modtage hans største velsignelser? Hvordan er jeres liv blevet velsignet ved at indgå og holde pagter?

  • Hvad er forbindelsen mellem Abrahams pagt og det hellige tempel? (Du kan eventuelt læse præsident Nelsons udtalelse i afsnit 2 og prøve at få eleverne til at forstå, at kun gennem templet kan vi modtage det evige livs gave, som er den ultimative velsignelse ved Abrahams pagt. Du kan derefter bede eleverne om at fortælle, hvordan de er blevet eller kunne blive velsignet ved at indgå og holde tempelpagter. Eller I kunne lytte til præsident Nelsons vidnesbyrd om Abrahams pagt i »Særlige vidner om Kristus – præsident Nelson« (3:28) (https://www.churchofjesuschrist.org/media-library/video/special-witnesses-of-christ?lang=dan) og bede nogle elever fortælle, hvad de følte, da de lærte mere om Abrahams pagt).

Du kan derefter give eleverne tid til at nedskrive en pagtsvelsignelse, de ønsker at indgå, og hvad de kan gøre for at modtage den velsignelse. (Når eleverne har nedskrevet deres tanker, kan du eventuelt gengive følgende perspektiv fra ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum: »Nogle velsignelser kommer hurtigt, andre kommer senere, og nogle kommer først i himlen, men for dem, som modtager Jesu Kristi evangelium, vil de komme« (»En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 45).

Til næste gang

Overvej før næste time at sende eleverne følgende besked: Ønsker I at vide, hvad et lam, en dørkarm, fladbrød, urter og en stav kan lære jer om Jesus Kristus? Studér forberedelsesmaterialet til lektion 6 for at finde ud af det.

Udskriv