Institut
Lektion 28 – Klassens forberedelsesmateriale: Stå som vidner om Jesus Kristus


»Lektion 28 – Klassens forberedelsesmateriale: Stå som vidner om Jesus Kristus«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 28 – Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Guddommelig forløser, af Simon Dewey

Lektion 28 – Klassens forberedelsesmateriale

Stå som vidner om Jesus Kristus

Hvordan er jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus blevet påvirket af at deltage i dette kursus? Hvad har I lært af Helligånden, når I har handlet i tro ved at studere forberedelsesmaterialet, deltaget i klassens drøftelser og reageret på åndelige tilskyndelser? Når I forbereder jer til den sidste undervisningstime, så tænk over, hvad det betyder at stå som et vidne om Jesus Kristus (se Mosi 18:9).

Afsnit 1

Hvordan kan jeg styrke mit vidnesbyrd om Frelseren?

Når I tænker over jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus, så husk, at vi hver især får et vidnesbyrd på en personlig måde. Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere rådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Der er nogle medlemmer af Kirken, der har et sikkert vidnesbyrd, der brænder inden i dem. Andre stræber efter selv at komme til at vide det. Kirken er et hjem, hvor alle mødes uanset dybden eller styrken af deres vidnesbyrd (»Modtag et vidnesbyrd om lys og sandhed«, Liahona, nov. 2014, s. 22).

Hvis I føler jer usikre på jeres vidnesbyrd om Frelseren eller føler, at det ikke er særlig stærkt, så husk, at »vidnesbyrdet vokser gradvist gennem oplevelser. Ingen får et fuldstændigt vidnesbyrd på en gang« (Gospel Topics, »Testimony«, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Tænk over Alma den Yngres oplevelse. Som ung mand gik han omkring og forsøgte at ødelægge Herrens Kirke. Da en engel havde vist sig for ham, omvendte han sig og valgte at følge Jesus Kristus (se Mosi 27:8-24). Selvom denne tilsynekomst bestemt påvirkede Alma, var det ikke den grundlæggende kilde til hans vidnesbyrd. Da Alma senere i sit liv underviste folket i Zarahemlas land, fortalte han, hvordan han fik sit vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Alma 5:46-48, og se efter kilden til Almas vidnesbyrd.

Billede
Alma den Yngre beder

Når I reflekterer over jeres vidnesbyrd, så find glæde i det, I ved, håber på eller tror på om Frelseren. Overvej derefter bønsomt, hvad I kan gøre for at bygge på dette fundament, indtil det bliver et sikkert vidnesbyrd. Ældste Uchtdorf har sagt:

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

Kilden til denne sikre kundskab og faste overbevisning er guddommelig åbenbaring, »for Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd« (Åb 19:10).

Vi modtager dette vidnesbyrd, når Helligånden taler til vores ånd. Vi vil modtage en rolig og fast vished, som vil være kilden til vores vidnesbyrd og overbevisning, uanset hvad vores kultur, race, sprog eller socioøkonomiske baggrund er. Disse tilskyndelser fra Ånden vil, snarere end menneskelig logik alene, være det sande fundament, som vores vidnesbyrd vil blive bygget på.

Kernen i dette vidnesbyrd vil altid være troen på og kundskaben om Jesus Kristus og hans guddommelige mission, han som i skrifterne om sig selv siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6)(»Styrken ved et personligt vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2006, s. 38).

Billede
ung voksen holder et billede af Frelseren
Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Drøft med en, der tror på Jesus Kristus, hvordan I hver især fik jeres vidnesbyrd om Frelseren. Hvis I føler usikkerhed i hjertet omkring, hvad I tror på, så fokuser på det, I ønsker at vide om Frelseren, og tal om, hvordan dette enkle ønske kan føre til større tro og vidnesbyrd (se Alma 32:27-28).

Afsnit 2

Hvordan kan mit vidnesbyrd om Jesus Kristus velsigne andre?

Tænk på jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus. Ved jeres venner, familie og andre, I omgås, hvad I føler for ham? Er I forberedt på at besvare spørgsmål om Frelseren med tro og vidnesbyrd? (se 1 Pet 3:15). Har I opfordret andre til selv at komme og lære om Jesus Kristus? (se Joh 1:39).

Billede
to unge voksne kvinder taler

Når I tænker over den indflydelse, jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus kan have på andre, så overvej følgende råd fra ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Lad os være mere åbne med dem omkring os og mere villige til at tale om Kristus. Præsident [Russell M.] Nelson har sagt: »Sande Jesu Kristi disciple er villige til at skille sig ud, sige noget og være anderledes end andre mennesker i verden …

Lad os venligt vidne om vores tro på Kristus. Hvis nogen fortæller om et problem, vedkommende har i sit personlige liv, kan vi sige: »John, Mary, du ved måske, at jeg tror på Jesus Kristus. Jeg har tænkt på noget, han har sagt, der måske kan hjælpe dig.«

Vær mere åbne på de sociale medier med at tale om jeres tillid til Kristus …

Nogle af vores medkristne er til tider usikre på vores tro og vores motiver. Lad os oprigtigt glæde os med dem i vores fælles tro på Jesus Kristus og på Det Nye Testamente, som vi alle elsker …

Eftersom verden taler mindre om Jesus Kristus, så lad os tale mere om ham. Når vi bekender kulør som hans disciple, vil mange omkring os være parate til at lytte. Når vi deler det lys, vi har fået af ham, vil hans lys og sublime frelsende kraft skinne på dem, der er villige til at åbne deres hjerte. (»Vi taler om Kristus«, Liahona, nov. 2020, s. 90).

Billede
unge voksne taler i en rundkreds
Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Vælg et af forslagene herunder, der kan hjælpe jer til at tænke over og vurdere, hvordan jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium er vokset i løbet af dette kursus. Kom til timen forberedt på at dele jeres oplevelse.

  • Læs »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (på JesuKristiKirke.org), og tænk over, hvordan jeres vidnesbyrd om Frelseren er vokset. Skriv jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus eller jeres tanker eller følelser om ham.

  • Hvis I har lært »Den levende Kristus« udenad, så nedskriv, hvordan denne indsats har påvirket jeres forståelse af og vidnesbyrd om Frelseren.

  • Læs 3 Nefi 27:13-21, og tænk over, hvad Herrens evangelium betyder for jer. Nedskriv, hvordan det har ændret jeres liv at stræbe efter at efterleve hans evangelium.

  • Gennemgå indholdsfortegnelsen for dette hæfte, og find frem til den lektion, der gjorde størst indtryk på jer. Gennemgå forberedelsesmaterialet til den lektion, og nedskriv, hvorfor det gjorde sådan en forskel i jeres liv.

  • Tænk over, hvordan I er blevet mere som Frelseren, når I har anvendt det, I har følt og lært i løbet af dette kursus. Nedskriv ændringer, I har set i jeres liv.

  • Vælg et eller flere skriftsteder om Jesus Kristus, der har øget jeres forståelse af og vidnesbyrd om ham. Nedskriv det, I har lært af disse skriftsteder, og hvilken forskel de har gjort i jeres liv.

  • Vælg en salme eller sang om Frelseren, der udtrykker jeres vidnesbyrd om ham. Nedskriv de tanker og følelser, som denne salme eller sang vækker i jeres sind og hjerte.

  • Skriv et taknemligt brev til Frelseren. Nedskriv, hvad I føler om hans liv, og hvad han betyder for jer. Hvis I er kreative, kan I tegne et billede, der fanger jeres følelser for Frelseren, og dele det med jeres klasse.

Udskriv