Institut
Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Tag imod Frelserens invitation til at lære af ham


»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Tag imod Frelserens Invitation til at lære af ham«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Frelseren smiler til en kvinde i en menneskemængde

Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale

Tag imod Frelserens invitation til at lære af ham

Velkommen til Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium (Religion 250). Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har om Frelseren sagt: »Ingen anden har haft så vidtrækkende indflydelse på alle, der har levet, og som kommer til at leve på jorden« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, ChurchofJesusChrist.org). Dette kursus vil give jer en hellig mulighed for at lære mere om Jesus Kristus, så I kan øge hans indflydelse i jeres liv.

Forberedelsesmaterialet i dette kursus er udformet for at hjælpe jer til at komme Frelseren nærmere ved at forbedre jeres personlige studium og forberede jer til at føre opbyggende drøftelser med andre. Det omfatter relevante skriftsteder, støttende udtalelser fra Kirkens ledere, relaterede videoer og opfordringer til at grunde over og anvende det, I lærer. Hver lektion har et valgfrit afsnit »Ønsker I at vide mere?«, der indeholder yderligere ressourcer, der kan hjælpe jer til at lære mere om og styrke jeres tro på Jesus Kristus.

Afsnit 1

Hvordan kan det ændre mit liv at lære om Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium?

Forestil jer, at I boede i Palæstina under Herrens tjenestegerning. I har hørt mange forbløffende ting om en lærer, der hedder Jesus fra Nazaret og har et stærkt ønske om selv at tage hen og høre ham. Den dag I finder ham, underviser Jesus en stor gruppe mennesker. Han taler om Johannes Døbers storhed og irettesætter folk for deres vantro (se Matt 11:7-24). Han kommer derefter med en potentielt livsændrende opfordring.

Billede
Jesus underviser sine disciple
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Matthæus 11:28-30, og tænk over, hvordan det har ændret eller kan ændre jeres liv at tage imod denne opfordring.

Jesus Kristus har givet os en lignende opfordring i vore dage. Da Frelseren havde vidnet om den ufattelige pris, han betalte for at sone for vore synder, så vi kunne omvende os, sagde han: »Lær af mig, og lyt til mine ord; vandr i min Ånds sagtmodighed, så skal du få fred i mig« (L&P 19:23).

Billede
Kom til mig, Eva Timothy

Med henvisning til denne opfordring har ældste Kim B. Clark fra De Halvfjerds sagt:

Billede
Ældste Kim B. Clark

Frelserens opfordring: »Lær af mig« har to sammenhængende betydninger, der svarer smukt til Herrens måde rigtigt at lære på.

Den første betydning af »lær af mig« er: Lær mig at kende

At kende ham er at blive åndeligt født af ham, opleve en mægtig forandring i hjertet og blive hans sønner og døtre …

Den anden betydning af »lær af mig« er: Lær af mig …

Når vi fordyber os i skriften, lærer vi af hans fuldkomne eksempel … Vi må … handle i tro på Jesus Kristus for at gøre vores del, men når vi gør det … lover [han] at styrke vores evne til at handle retskaffent og hjælpe os til at blive mere som ham (»Learn of Me«, tale til CES-lærere, 26. jan. 2018, ChurchofJesusChrist.org, fremhævelse tilføjet)

En vigtig måde at lære om Frelseren på er ved at studere og efterleve hans evigtvarende evangelium. »Det græske ord for evangelium betyder »gode nyheder«« (Guide til skrifterne, »Evangelium«). Så hvad er evangeliets gode nyheder?

Hen mod slutningen af Frelserens tjenestegerning hos lamanitterne og nefitterne i landet Overflod forklarede han i enkle og klare vendinger betydningen af og formålet med hans evangelium.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 3 Nefi 27:13-16, 20-21 og se efter årsager til, at evangeliet er gode nyheder.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Den »gode nyhed« var, at død og helvede kunne undslippes, at fejltagelser og synder kunne overvindes, at der var håb, at der var hjælp, at det uløselige var løst, at fjenden var blevet besejret. De gode nyheder var, at enhver grav en dag kunne blive tom, at enhver sjæl igen kunne blive ren, at ethvert af Guds børn atter kunne vende tilbage til Faderen, der gav dem liv« (Missionering og forsoningen, Liahona, okt. 2001, s. 26-32)

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Tænk på jeres nuværende forståelse og vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Hvilke mål vil I sætte jer for at lære mere om ham og hans evangelium? Hvad kan I gøre for at øge hans indflydelse i jeres liv? Overvej at skrive jeres mål ned og regelmæssigt gennemgå dem i de kommende uger.

Afsnit 2

Hvordan kan jeg blive bedre til at lære om Frelseren og hans evigtvarende evangelium?

Vi lever i en verden, der i høj grad formes af verdslig kundskab. Verdslig kundskab har fokus på verdslige anliggender, der ikke betragtes som religiøse eller åndelige. Videnskabelig læring frembringer for eksempel verdslig kundskab. Denne viden er vigtig og har ført til megen bemærkelsesværdig udvikling inden for teknologi, medicin, landbrug, transport og kommunikation. Tillige med denne verdslige læring er der en endnu dybere, åndelig måde at lære sandhed på.

Ældste Paul V. Johnson fra De Halvfjerds har talt om forskellen på åndelig og videnskabelig læring på denne måde:

Billede
Ældste Paul V. Johnson

At lære om det åndelige … kræver dog en anderledes tilgang, end tilegnelse af videnskabelig viden gør. Den videnskabelige metode og intellektet er til megen nytte, men alene vil disse områder aldrig frembringe åndelig kundskab. Åndelig indlæring involverer også intellektet, men ikke alene det. Vi lærer kun det åndelige at kende gennem Ånden (»Et mønster for at lære åndelige ting«, CES-transmission, 7. aug. 2012, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Billede
læsning for unge voksne

Idet han talte om åndelige læring, åbenbarede Herren for profeten Joseph Smith, at »da ikke alle har tro, så søg flittigt og lær hinanden visdomsord; ja, søg visdom i de bedste bøger; stræb efter at lære, ja, ved studium og også ved tro« (L&P 88:118).

De fleste af os ved, hvordan man lærer ved studium. Men hvordan lærer vi ved tro? Præsident Russell M. Nelson har forklaret:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Vi styrker vores tro på Jesus Kristus, når vi stræber efter at holde hans befalinger og »altid erindre ham« (Moro 4:3). Desuden øges vores tro, hver gang vi udøver vores tro på ham. Det er det at lære ved tro betyder.

Hver gang vi for eksempel har troen til at være lydig mod Guds love – selv når vi nedgøres – eller hver gang vi modstår underholdning eller ideologier, der fremelsker brud på pagter, udøver vi vores tro, hvilket så øger vores tro.

Desuden er der få ting, der styrker tro mere end regelmæssig fordybelse i Mormons Bog. Ingen anden bog vidner om Jesus Kristus med sådan en kraft og klarhed …

Selvfølgelig kommer vores ultimative sikkerhed, når vi tager vor himmelske Faders og Jesu Kristi åg på os! Livet uden Gud er fyldt med frygt. Livet med Gud er fyldt med fred. Det er sådan, fordi åndelige velsignelser kommer til de trofaste. Det er én af de største velsignelser at kunne modtage personlig åbenbaring (se »Omfavn fremtiden med tro«, Liahona, nov. 2020, s. 75)

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Tænk på mennesker i skrifterne eller mennesker, I kender, der er et eksempel på princippet om at lære ved tro. Skriv nogle få eksempler, så I er forberedt på at dele dem i klassen. I kan også nedskrive det, I har lært ved at udøve tro på Kristus.

Udskriv