Institut
Lektion 17, Lærerens hæfte: Find håb i Jesu Kristi sejr over døden


»Lektion 17, Lærerens hæfte: Find håb i Jesu Kristi sejr over døden«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 17, Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 17, Lærerens hæfte

Find håb i Jesu Kristi sejr over døden

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt: »Opstandelsen fra de døde er den trygge personlige søjle i vores tro. Den føjer mening til vores lære, motivation til vores adfærd og håb til vores fremtid« (Hvad har vor Frelser gjort for os?, Liahona, maj 2021, s. 75). I løbet af denne lektion vil eleverne drøfte vitterlighed af Herrens opstandelse og fortælle, hvordan den giver dem håb, når de står over for de udfordringer, der følger med et jordisk legeme.

Forslag til undervisningen

Mange øjenvidner bærer vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse.

Du kan indlede klassen med at bede eleverne om at skrive nogle få sætninger om, hvorfor Jesu Kristi opstandelse er personligt vigtig for dem. Giv derefter tid til, at elever kan dele, hvad de har skrevet, i små grupper eller i klassen. Du kan eventuelt stille et eller flere af følgende spørgsmål for at vurdere, hvad eleverne kan have brug for at drøfte i flere detaljer i løbet af lektionen:

Overvej at vise et billede af den opstandne Kristus, der viser sig for Maria ved graven. Læs Johannes 20:14-18 sammen, og lad eleverne forestille sig, hvordan det må have været for Maria at se den opstandne Herre. Bed nogle elever om at dele deres tanker, følelser eller indtryk.

Mind eleverne om, at de i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet blev opfordret til at vælge en øjenvidneberetning om den opstandne Kristus og skrive deres tanker og følelser ned om denne begivenhed. Giv eleverne tid til at gennemgå deres skriftsted eller vælge et, hvis det er nødvendigt. Lad dem derefter danne små grupper og bed dem om at dele, hvad de har lært af de beretninger, de har studeret. Du kan derefter spørge:

  • Hvordan kan disse beretninger om opstandelsen påvirke nogens tro på Jesus Kristus?

Du kan vise følgende situation: Overvej, hvordan I kunne svare en ven, der sagde: »Jeg tror, at Jesus Kristus var en stor lærer og religiøs leder. Jeg accepterer hans etiske lærdomme, men jeg tror ikke, at opstandelsen faktisk fandt sted.«

Som en del af jeres drøftelse kan du stille nogle af følgende spørgsmål:

  • Hvordan ville apostlen Paulus have reageret på denne udtalelse? (Gennemgå eventuelt 1 Kor 15:14, 17-22. Eleverne kan finde frem til sandheder som følgende: Opstandelsen er en afgørende del af Herrens evangelium. På grund af Jesu Kristi opstandelse vil alle opstå).

  • Hvorfor er Jesu Kristi opstandelse central i hans evangelium? Hvilke sandheder om Jesus Kristus og hans evangelium bliver bekræftet, fordi han opstod? (Gennemgå eventuelt ældste D. Todd Christoffersons udtalelse i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvilke tanker og følelser giver det jer at vide, at på grund af Jesus Kristus vil alle mennesker – inklusive jer – opstå? (Hvis du vil, kan du også dele dine følelser om dette spørgsmål).

Paulus lærer os, at vi kan fryde os på grund af Jesu Kristi sejr over døden.

Gør vores undervisning og læring bedre

Tal om følsomme emner med omsorg og medfølelse. Når du taler om emner, der kan forårsage stærke følelser, så vær opmærksom på dine elevers omstændigheder og følelser. Lær om dine elevers liv, så du kan vide, hvordan du bedst griber følsomme emner an. I løbet af klassen kan du se elevernes udtryk og overveje, hvordan klassedrøftelserne måske påvirker eleverne.

Del den følgende historie om Alisa, datter af ældste Paul V. Johnson fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Paul V. Johnson

For næsten et år siden døde vores datter Alisa. Hun havde kæmpet mod kræft i næsten otte år, havde undergået mange operationer, mange forskellige behandlinger, opmuntrende mirakler og dybe skuffelser. Vi så hendes fysiske tilstand forværres, da hun nærmede sig enden på sit jordiske liv. Det var kvalfuldt at se det ske for vores elskede datter, dette lille livlige spædbarn, der var vokset op og blevet en begavet og vidunderlig kvinde, hustru og mor. Jeg troede, at mit hjerte skulle briste. (»Og døden skal ikke være mere«, Liahona, maj 2016, s. 121)

  • Har I eller en, I kender, oplevet lignende følelser? Hvis ja, hvad var omstændighederne så?

Bed eleverne om at gennemgå udtalelsen af ældste Johnson i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet og 1 Korinther 15:52-55. Du kan foreslå, at de leder efter lærdomme, der kan give trøst og håb. Du kan derefter spørge:

  • Hvordan kan læresætningen om opstandelsen bringe trøst og håb til mennesker, der kæmper med invaliderende sygdomme, livsændrende skader, fødselsabnormiteter, eller at en af deres nærmeste dør? (Eleverne kan finde frem til en læresætning som følgende: Vi vil opstå med uforgængelige og udødelige legemer).

  • Hvornår har forståelsen af opstandelsen hjulpet jer eller en, I kender?

Overvej at fortælle mere om Alisas oplevelse:

Billede
Ældste Paul V. Johnson

Alisa undersøgte overlevelsesprocenten for mennesker med den type kræft, hun havde, og den var ikke opmuntrende. Hun skrev: »Men der findes et middel, så jeg er ikke bange. Jesus har allerede helbredt mig fra min kræft, såvel som jeres … Jeg vil få det bedre. Det er jeg glad for, at jeg ved.«

Vi kan erstatte ordet kræft med enhver anden fysisk, mental eller følelsesmæssig lidelse, vi kan komme ud for. Takket være opstandelsen er der også allerede fundet et middel mod dem. (»Og døden skal ikke være mere«, Liahona, maj 2016, s. 122)

  • Hvad kan vi lære af Alisas og ældste Johnsons oplevelser?

Overvej at synge salmen »Jesus Kristus er opstanden« (Salmer og sange, nr. 121) eller se videoen »Han lever – fejr påsken, fordi Jesus lever« (2:26, https://www.churchofjesuschrist.org/study/video/easter-videos/2015-04-1010-he-lives-celebrate-easter-because-jesus-christ-lives?lang=dan)

Vis derpå følgende spørgsmål, eller nogle du føler kan være mere relevante for dine elever, og bed eleverne om at tænke over og skrive deres tanker, følelser og indtryk ned.

  • Hvordan har Frelserens opstandelse givet jer fred og håb, når I har stået over for jordelivets udfordringer, eller hvordan kan den gøre det?

  • Hvordan kan I bruge det, I har lært om opstandelsen, til at styrke jeres eget eller en andens vidnesbyrd?

Efter tilstrækkelig tid til at skrive og reflektere kan du bede et par elever om at dele, hvad de skrev.

Til næste gang

Som opmuntring til forberedelse til næste klasse kan du sende følgende besked til eleverne: Når I studerer forberedelsesmaterialet til lektion 18, så tænk over, hvilken rolle nåde spiller i jeres liv.

Udskriv