Institut
Lektion 25 – Lærerens hæfte: Stræber efter at være Jesu Kristi trofaste discipel


»Lektion 25 – Lærerens hæfte: Stræber efter at være Jesu Kristi trofaste discipel«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 25 – Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 25 – Lærerens hæfte

Stræber efter at være Jesu Kristi trofaste discipel

Det er værd at yde en stor indsats for at være en trofast discipel af Jesus Kristus, fordi »hans vej er den sti, der fører til glæde i dette liv og evigt liv i den kommende verden« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org). I denne lektion vil eleverne finde frem til, hvad Herren kræver af sine disciple. De vil også skulle overveje, hvad de kan gøre for at blive en mere hengiven og trofast tilhænger af Jesu Kristus.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus inviterer os til at være hans disciple.

Overvej at vise et billede af Jesus, der vasker sine apostles fødder, og bed en eller to elever om at fortælle, hvordan de ville have det, hvis Frelseren vaskede deres fødder.

Billede
Jesus vasker Peters fødder

Du kan vise følgende spørgsmål og bede eleverne om at tænke over dem i et minut:

  • Hvad kan jeg lære om Frelserens egenskaber af hans handlinger over for sine apostle? Hvordan kan jeg blive bedre til at tilegne mig disse kristuslignende egenskaber?

Forklar, at det er den slags spørgsmål, vi kan stille os selv, når vi stræber efter at blive bedre disciple af Jesu Kristus. En Kristi discipel er en, der følger Frelseren og efterlever hans lærdomme (se L&P 41:5). Da Frelseren havde vasket sine apostles fødder, lærte han dem mere om at være discipel.

Bed eleverne om at gennemgå Johannes 13:14-17, 34-35; 14:15 og færdiggøre følgende udtalelse: En Jesu Kristi discipel …

Bed nogle elever om at dele deres færdige udsagn, som kan omfatte udtryk som »tjener andre«, »elsker andre« og »holder hans befalinger«. Efterhånden som eleverne svarer, kan du stille opfølgende spørgsmål, såsom disse:

  • Hvem fra skrifterne eller jeres eget liv er et eksempel på at være sådan en discipel? Hvordan har hans eller hendes eksempel påvirket jer?

Gør vores undervisning og læring bedre

Giv eleverne mulighed for selvevaluering. Selvevaluering kan være et nyttigt redskab til personlig udvikling. I nogle tilfælde kan det dog få eleverne til at føle sig skyldige eller mismodige. Mind eleverne om, at de skal være tålmodige med og venlige over for sig selv, når de gennemfører følgende selvevaluering. Herren har sagt: »Jeg vil være barmhjertig mod jeres svaghed« (L&P 38:14).

Du kan vise eller give eleverne en kopi af følgende selvevaluering.

Selvevaluering som discipel

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 25

Overvej hver udtalelse, og bedøm jer selv ved at bruge følgende skala: 1 = helt uenig, 2 = delvist uenig, 3 = hverken enig eller uenig, 4 = delvist enig og 5 = helt enig.

  1. Jeg stræber oprigtigt efter at være en discipel af Jesus Kristus.

  2. Jeg prøver at holde Frelserens befalinger hver dag.

  3. Jeg prøver at elske og tjene dem omkring mig, som Jesus Kristus ville.

  4. Jeg stræber efter at ofre verdslige ønsker for at følge Frelseren.

Selvevaluering som discipel

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 25

Billede
Uddelingsark til selvevaluering som discipel

Når eleverne har haft tid til at nedskrive deres svar, så bed dem om at bruge nogle få minutter på at tænke over, hvad de har lært af denne selvevaluering.

Fortæl eleverne, at Frelseren opfordrede en rig ung mand til at evaluere sig selv. Bed en elev om at sammenfatte historien om denne unge mand (se afsnit 2 i forberedelsesmaterialet).

  • Hvad er betydningsfuldt ved spørgsmålet »Hvad mangler jeg så«? (Matt 19:20). Hvorfor er det vigtigt for alle Jesu Kristi disciple at stille sig selv dette spørgsmål?

Bed eleverne om at læse Markus 10:21, og se efter, hvordan Markus beskrev Frelserens følelser for denne rige unge mand.

  • Hvordan kan det at føle Frelserens kærlighed hjælpe jer, når I opdager noget, I har brug for at ændre?

  • Hvad vil det sige at »tage jeres kors op« og følge Jesus Kristus? (Gennemgå eventuelt JS-M 16:25-26 (i Joseph Smiths Oversættelse, tillæg) og udtalelsen af ældste Ulisses Soares fra afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

Du kan så bede eleverne om at gennemgå udtalelsen af ældste Larry R. Lawrence i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet. Vis derefter følgende spørgsmål, og bed eleverne om at nedskrive deres tanker om det spørgsmål, de synes er mest relevant:

  • Hvad afholder jer fra at udvikle jer åndeligt?

  • Hvordan kan I vise Herren jeres ønske om at tage jeres kors op og følge ham?

  • Er der noget, I føler, at I har brug for at ofre på dette tidspunkt for at være en bedre Jesu Kristi discipel?

Herren styrker sine disciple.

Du kan vise følgende udtalelse af præsident James E. Faust og bede eleverne om at se efter velsignelser, der bliver lovet dem, der er villige til at betale prisen for at være discipel:

Billede
Præsident James E. Faust

Mange mener, at prisen for at være en sand discipel er for dyr og for byrdefuld. For nogle omfatter det at skulle give afkald på for meget. Men korset er ikke så tungt, som det lader til at være. Gennem lydighed opnår vi langt større styrke til at bære det.

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30) (James E. Faust, »En sand discipel«, Liahona, nov. 2006, s. 22).

Du kan bede eleverne om at arbejde sammen med en makker eller i små grupper og få dem til at gennemgå Romerne 8:16-18, 28, 35, 38-39. Bed dem om at se efter sandheder, der kan hjælpe dem, når de støder på udfordringer ved at være discipel (Eleverne kan finde frem til sandheder som følgende: Hvis vi er trofaste disciple, kan vi blive Jesu Kristi medarvinger og blive herliggjort sammen med ham. Hvis vi elsker Gud, vil alting tjene os til gode.)

Når eleverne deler de sandheder, de har fundet, kan du overveje at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan tro på, at vi kan blive Jesu Kristi medarvinger, hjælpe os til at forblive trofaste disciple? (Du kan gennemgå 2 Ne 9:18. Det kan være vigtigt at påpege, at en medarving får samme arv som en anden (se L&P 76:50, 55-59; 84:38)).

  • Hvordan har jeres kærlighed til Gud og hans kærlighed til jer støttet jer, når det har været svært at følge stien som discipel?

Som afslutning på timen kan du bære dit vidnesbyrd om principperne for at være discipel, som I har talt om i klassen.

Til næste gang

For at tilskynde eleverne til at læse forberedelsesmaterialet til næste gang kan du overveje at sende dem en kort besked om kristuslignende egenskaber, såsom følgende: For at berige jeres studium af forberedelsesmaterialet til lektion 26 kan I se »Kristuslignende egenskaber« (2:53).

Udskriv