Institut
Lektion 27 – Klassens forberedelsesmateriale: Find håb i verdens lys og liv


»Lektion 27 – Klassens forberedelsesmateriale: Find håb i verdens lys og liv«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 27 – Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Verdens lys, af Howard Lyon

Lektion 27 – Klassens forberedelsesmateriale

Find håb i verdens lys og liv

Selvom vi ønsker, at vores liv skal være lykkeligt, er lejlighedsvise mørke følelser og fortvivlelse almindelige for os alle. Disse følelser kan komme af synd, frygt, tvivl eller tab. De er simpelthen en del af vores jordiske oplevelse. Overvej, når I studerer, hvordan I kan finde styrke i Jesus Kristus, der »er verdens lys og liv og håb« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org).

Afsnit 1

Hvordan kan det lys og liv, som Jesus Kristus giver, styrke mig?

Esajas profeterede, at Messias ville være et lys for verden (se Es 49:6; 60:1-3). Jesus Kristus bekræftede, at han var den Messias, der var profeteret om, da han erklærede: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys« (Joh 8:12).

Præsident Dallin H. Oaks, rådgiver i Det Første Præsidentskab, har forklaret:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Jesus Kristus er verdens lys, fordi han er kilden til det lys, der skærper vores forståelse, fordi hans lærdomme og hans eksempel oplyser vor vej og fordi hans magt overtaler os til at gøre godt.«(Se »Verdens liv og lys«, Stjernen, jan. 1988, s. 59-60).

Da Jesus Kristus viste sig for nefitterne og lamanitterne, erklærede han: »Og se, jeg er verdens lys og liv« (3 Ne 11:11, fremhævelse tilføjet, se også Mosi 16:9). Præsident Oaks sagde om Frelserens rolle som verdens liv:

Jesus Kristus er verdens liv, på grund af sin enestående stilling i det som skrifterne kalder »den store og evige plan til befrielse fra døden« (2 Ne 11:5) …

[Han] er … verdens liv, fordi han opstod og ved forsoningen frelste os fra både den fysiske og den åndelige død.(»Verdens liv og lys«, Stjernen, jan. 1988, s. 60).

Billede
Verdens lys, af Brent Borup

Søster Sharon Eubank, førsterådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, har fortalt om en oplevelse, der illustrerer vigtigheden af, at Jesus Kristus er lyset og livet i vores liv:

Billede
Søster Sharon Eubank

Mit kontor i Hjælpeforeningens bygning har en fantastisk udsigt til templet i Salt Lake City. Hver aften tændes templets lys præcis ved tusmørketid. Templet er et stabilt, beroligende fyrtårn lige uden for mit vindue.

En aften i februar måned forblev mit kontor usædvanligt mørkt, da solen gik ned. Da jeg så ud af vinduet, var templet mørkt. Lyset var ikke blevet tændt. Jeg følte mig pludselig trist. Jeg kunne ikke se templets spir, som jeg havde set et glimt af hver eneste aften i årevis.

At se mørke, hvor jeg forventede at se lys, mindede mig om, at et af de fundamentale behov, vi har for at udvikle os, er at forblive forbundet til vores kilde til lys – Jesus Kristus. Han er kilden til vores kraft, verdens lys og liv. Uden en stærk forbindelse til ham, begynder vi at dø åndeligt. Satan ved dette og forsøger at udnytte det pres fra verden, som vi alle oplever. Han arbejder på at dæmpe vores lys, kortslutte forbindelsen, afbryde strømforsyningen og efterlade os alene i mørket (Se »Kristus: Lyset, der skinner i mørket«, Liahona, maj 2019, s. 73).

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke velsignelser har I oplevet i jeres liv, når I har bestræbt jer på at få forbindelse til verdens lys og liv? Hvad kan I gøre for at gøre den forbindelse stærkere?

Afsnit 2

Hvordan kan det give mig håb at fokusere på Jesus Kristus?

Udøvelse af tro på Jesus Kristus som verdens lys og liv kan velsigne os på mange måder. En af disse måder er ved at give os håb.

Præsident Dieter F. Uchtdorf, der dengang var rådgiver i Det Første Præsidentskab, har forklaret, hvordan Jesu Kristi lys og liv giver håb:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Guds lys er ægte. Det er til rådighed for alle! Det giver liv til alting (se L&P 88:11-13). Det har kraft til at hele selv det dybeste sår. Det er en lægende balsam for ensomme og syge sjæle. I fortvivlelsens furer sår det håbets frø. (»Håbet om Guds lys«, Liahona, maj 2013, s. 75).

I Gospel Topics kan vi læse følgende: »I vores daglige sprog har ordet [håb] ofte en antydning af usikkerhed. Vi siger f.eks., at vi håber på en forandring af vejret eller på et besøg fra en ven. I evangeliets sprog er ordet håb sikkert, det vakler ikke og er aktivt. Profeterne taler om at have en »fast forhåbning« (Alma 34:41) og »et levende håb« (1 Pet 1:3)« (Gospel Topics, »Hope«, ChurchofJesusChrist.org).

Billede
smilende ung voksen

Når I tænker på de udfordringer, I oplever, så husk, at profeten Mormon levede på en tid, hvor åndeligt mørke dominerede det nefitiske liv (se Morm 1-6). I disse svære tider underviste Mormon om, hvordan vi kan øge vores håb.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Moroni 7:40-42 og se efter forholdet mellem tro, håb og Jesu Kristi forsoning.

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste David A. Bednar

Tillid og tro på Kristus og en klar tiltro til hans fortjenester, barmhjertighed og nåde fører til håb om opstandelsen og evigt liv gennem hans forsoning (se Moro 7:41). En sådan tro og håb indbyder samvittighedens milde fred, som vi alle længes efter (»Derfor dæmpede de deres frygt«, Liahona, maj 2015, s. 47).

Ligesom Mormon levede profeten Eter også i en udfordrende tid (se Eter 11). Og ligesom Mormon belærte Eter om, at selv i de sværeste tider kan vi finde håb i Jesus Kristus.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Eter 12:4, og se efter, hvordan håb i Kristus kan påvirke vores hverdag.

Lær mere om håbets kraft ved at læse følgende udtalelse af præsident Uchtdorf:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Håb er en af Åndens gaver (se Moroni 8:26) …

Håb er … den tålmodige tillid til, at Herren vil opfylde sine løfter til os. Det er tillid til, at hvis vi lever i henhold til Guds love og hans profeters ord nu, vil vi modtage de ønskede velsignelser i fremtiden. Det er troen og forventningen om, at vore bønner bliver besvaret. Håb kommer til udtryk i tillid, optimisme, begejstring og tålmodig vedholdenhed …

Uanset, hvor uinteressant kapitlet om vores liv ser ud i dag, kan vi gennem Jesu Kristi liv og offer have håb og vished om, at slutningen på bogen om vores liv vil overgå vore største forventninger. (Se »Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 21-22).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs en eller flere af følgende beretninger fra skriften, eller vælg en af dine egne. Se efter bevis på, at tro på Herren kan give os håb. Vær forberedt på at dele det, I har lært, med jeres klasse.

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvad lærte I om håb af de skriftsteder eller passager, I har studeret? Når I søger den åndelige gave håb, hvad kan I så gøre for at invitere denne gave ind i jeres liv?

Udskriv