Institut
Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale: Bliv Herrens pagtsfolk


»Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale: Bliv Herrens pagtsfolk«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
ung mand bliver døbt

Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale

Bliv Herrens pagtsfolk

Det kræver en høj grad af tillid og kærlighed at binde sig til nogen i et pagtsforhold. Og den tillid udvikles, når man lærer hinanden at kende. I tilfældet med at indgå pagter med Gud, der binder jer til ham, kender han jer allerede fuldkomment og ønsker at give jer alt, hvad han har – alt, hvad han er. Han opfordrer jer til at stole på ham og træde ind på hans pagtssti. I vil blive rigeligt velsignet, når I gør det, for »hans vej er den sti, der fører til glæde i dette liv og evigt liv i den kommende verden« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org).

Afsnit 1

Hvem er Jahve, og hvorfor kan jeg stole på ham?

»Den levende Kristus« lærer os, at »[Jesus Kristus] er Det Gamle Testamentes store Jahve«. Hvor kom navnet Jahve fra, og hvad kan det lære jer om Frelseren?

Da israelitterne havde været i egyptisk trældom i mange år, kaldte Herren Moses til at »føre [dem] ud af Egypten« (2 Mos 3:10, se også vers 1-9). Moses følte sig ikke i stand til at udføre denne opgave. Han bad Herren om hans navn, så han kunne fortælle israelitterne, hvem der havde sendt ham (se 2 Mos 3:11-13).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 2 Mos 3:13-14 og overvej at markere det navn, Herren åbenbarede for Moses.

Billede
Moses ser Jahve, af Joseph Brickey.

Navnet Jeg er betyder »han er« eller »han eksisterer« og er direkte beslægtet med det hebraiske navn Yahweh, eller Jahve. Jahve betegner den »evige« (Guide til skrifterne, »Jahve«). Den ærbødighed, de følte for Jahves navn, var årsagen til, at jøderne, der nævnes i beretningen fra Det Nye Testamente, reagerede så voldsomt, da Jesus Kristus fortalte dem: »Jeg er, før Abraham blev født« (Joh 8:58). Kristi brug af udtrykket »jeg er« er det samme som i 2 Mosebog 3:14, hvor han siger: »Jeg er den, jeg er.«

Billede
Jesus bliver udfordret

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum sagde om Frelserens erklæring:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

Der findes ingen mere tydelig og ligefrem bekræftelse på Frelserens guddommelighed end denne: »Jeg er, før Abraham blev født.« Altså, »Jeg er Gud den almægtige, den store JEG ER. Jeg er, fordi jeg er, den evige. Jeg er jeres fædres Gud. Mit navn er: JEG ER DEN, JEG ER« (Doctrinal New Testament Commentary, 1965, 1:464)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvordan påvirker det jeres tillid til Jesus Kristus at vide, at han er den store Jahve – Det Gamle Testamentes Gud, han som eksisterer og er uforanderlig? Hvad lærer disse titler dig om hans evne til at indgå og holde løfter med dig?

Afsnit 2

Hvordan kan jeg blive velsignet ved at indgå og holde pagter med Jahve?

Selvom Herren, Jahve, er mægtig og uforanderlig, indbyder han og hans Fader os hver især til at indgå et pagtsforhold med dem. Dette pagtsforhold omfatter mulige velsignelser, der ikke kan modtages på nogen anden måde.

I husker måske, at en pagt er »en hellig overenskomst mellem Gud og en person eller gruppe af personer. Gud fastsætter særlige betingelser, og han lover at velsigne os, når vi adlyder disse betingelser. Når vi vælger ikke at overholde pagter, kan vi ikke modtage velsignelserne, og i nogle tilfælde lider vi en straf som konsekvens af vores ulydighed« (Gospel Topics, »Covenant«, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Abraham er et stort eksempel på en, der indgik og holdt pagter med Herren. På trods af afgudsdyrkelse og dårlige eksempler fra mange mennesker omkring sig ønskede Abraham at blive »en, der mere ihærdigt [stræber] efter at leve retfærdigt« (Abr 1:2). Abrahams ønsker blev belønnet, da Jahve indgik en pagt med ham.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Det, der ofte kaldes »Abrahams pagt«, omfatter løfter, som Gud tilbyder os alle. Studér Abraham 2:8-11 for at blive mere fortrolig med Abrahams pagt, og forestil jer, at Herren fremsiger disse løfter til dig såvel som til Abraham. I kan markere de velsignelser, I finder.

Billede
Herren viser sig for Abraham, af Keith Larson.

Abrahams pagt omfatter alle de evige velsignelser, der kommer fra Herrens evangelium, præstedømmeordinancer og celestialt ægteskab. Denne sti begynder med en pagt indgået ved dåben og fortsætter mod og uden for templet, når vi er lydige mod de pagter, vi har indgået.

Præsident Russell M. Nelson har om Abrahams pagt sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

De største velsignelser ved Abrahams pagt bliver overdraget i hellige templer … Opfyldelsen af Abrahams gamle pagt er kun mulig på grund af Herren Jesus Kristus. Det er ham, der har gjort det muligt for os at bo hos Gud, med ham og med vores familie for evigt (i »Særlige vidner om Jesus Kristus«, Liahona, apr. 2001, s. 24.)

Billede
par kigger på templet

Læs følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum og overvej at markere de velsignelser, der kommer af at vandre på Frelserens pagtssti:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Hvad er pagtsstien? Det er den eneste sti, der fører til Guds celestiale rige … Undervejs på pagtens sti (som for øvrigt fortsætter efter livet på jorden) modtager vi alle de ordinancer og pagter, som vedrører frelse og ophøjelse.

Vores overordnede pagtsforpligtelse er at gøre Guds vilje »og at være lydige mod hans befalinger i alt, hvad han vil befale os« (Mosi 5:5) …

De pagter, som Gud tilbyder sine børn, gør mere end at vejlede os. De binder os til ham, og knyttet til ham kan vi overvinde alt …

Gud tilvejebringer en næsten ufattelig gave for at hjælpe pagtsmagere til at blive pagtsholdere: Helligåndsgaven. Denne gave er retten til konstant ledsagelse, beskyttelse og vejledning fra Helligånden …

På pagtsstien finder vi også de afgørende velsignelser tilgivelse og renselse fra synd …

De, der følger pagtens sti, finder enestående velsignelser i forskellige guddommeligt udpegede indsamlinger … En bogstavelig indsamling af Israels længe spredte stammer … er nu i gang med indsamlingen af pagtsfolket i Kirken … Der er også en ugentlig indsamling af pagtsfolket til … at nyde nadverbrød og vand til erindring om Jesu Kristi forsoning …

Pagtsfolket samles også i templet, Herrens hus, for at modtage de ordinancer, velsignelser og den åbenbaring, som kun er tilgængelig der …

Endelig er det i sidste ende kun ved at følge pagtsstien, at vi arver Abrahams, Isaks og Jakobs velsignelser, de højeste velsignelser for frelse og ophøjelse, som kun Gud kan give (»Hvorfor pagtsstien«, Liahona, maj 2021, s. 118)

Billede
ikon, handling

Gør noget

Præsident Nelson bemærkede: »Den største kompliment, man kan få på denne jord, er at blive kendt som en, der holder sine pagter« (»Pagter«, Liahona, nov. 2011, s. 87-88). Tænk over en handling, I vil foretage i denne uge for at gå frem ad pagtsstien. Tænk over, hvordan Jesus Kristus – Jahve, den evige – kan hjælpe jer til at nå jeres mål. Overvej derefter, hvordan I kan hjælpe andre på deres vej.

Udskriv