Institut
Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale: Modtag Frelserens guddommelige nådegave


»Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale: Modtag Frelserens guddommelige nådegave«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Jesus Kristus rækker sin hånd ud til en mand

Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale

Modtag Frelserens guddommelige nådegave

Har der været tidspunkter, hvor du har følt dig mismodig på grund af dine synder, fejl, svagheder og mangler? Har du nogensinde sagt ting til dig selv som: »Jeg er bare ikke god nok« eller »Jeg vil aldrig kunne leve op til, hvad jeg bør«? Overvej, mens du studerer, hvordan Herrens nåde kan redde dig fra selvkritik, forvandle dine svagheder til styrker (se Eter 12:27) og styrke dig til at blive bedre og gøre mere godt, end du nogensinde ville kunne på egen hånd.

Afsnit 1

Hvorfor har jeg brug for Frelserens nåde?

Som apostlen Paulus vidnede om: »Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft« (Fil 4:13). Denne styrkende eller bemyndigende kraft kaldes nåde og »gives os gennem Herren Jesu Kristi forsoning« (Gospel Topics, »Grace«, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Frelseren illustrerede vores behov for hans nåde i lignelsen om det sande vintræ.

Billede
diagram med vinstok, gren, frugt
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes 15:1-8, og overvej, hvad symbolerne i denne lignelse kan lære os om vores behov for Herrens hjælp. (Bemærk: »Renser« i vers 2 kan også oversættes til »beskærer« eller »forædler«. »Bliv« i vers 4 kan oversættes til »forbliv«).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt om denne lignelse:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Kristus er alt for os, og vi må »blive« i ham for altid, urokkeligt, trofast, for evigt. For at evangeliets frugt kan blomstre og velsigne os, må vi være fast forankrede i ham … Han er den vinstok, der er vores sande kilde til styrke og den eneste kilde til evigt liv. (»Bliv i mig«, Liahona, maj 2004, s. 32)

At blive eller forblive i Jesus Kristus gør os i stand til at modtage hans nåde, så vi kan overvinde synd og realisere vores fulde potentiale. Lehi belærte: »Intet kød … kan bo i Guds nærhed, uden at det er ved den hellige Messias’ fortjenester og barmhjertighed og nåde« (2 Ne 2:8). Og Moroni vidnede om, at vi ved Kristi nåde kan blive som ham – helliggjorte, fuldkommengjorte og hellige (se Moro 10:32-33).

Billede
solen skinner på en ung voksen

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at den nåde, der er gjort tilgængelig gennem Frelserens forsoning, »hjælper os med at forstå, handle og blive gode på måder, som vi aldrig ville genkende eller udrette med vores begrænsede jordiske kapacitet« (»I Herrens styrke«, Liahona, nov. 2004, s. 77).

Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse som forberedelse til klassen

Spørg en ven eller et familiemedlem, hvordan hun eller han ville forklare Jesu Kristi nåde, og hvordan hun eller han oplever hans nåde.

Afsnit 2

Hvilken rolle spiller min tro og lydighed i min modtagelse af Frelserens nåde?

Billede
en person holder en gave
Billede
mønter vælter ud af en pung

Overvej de to medfølgende billeder. Disse billeder kan repræsentere to tolkninger af guddommelig nåde. Nogle betragter nåde som en gave, der frit gives, uanset hvad vi gør i livet. Andre mener, at vi på en eller anden måde kan gøre os fortjent til Guds nåde ved vores gode gerninger. Om disse to ufuldstændige perspektiver har ældste Holland sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Nogle af de gaver, som udspringer af forsoningen, er universelle, uendelige og betingelsesløse. De omfatter hans betaling for Adams oprindelige overtrædelse … [og] opstandelse[n] …

Andre aspekter af Kristi forsoning følges af betingelser. De er afhængige af en ihærdighed i at holde Guds bud. Skønt alle mennesker for eksempel bliver frigjort fra Adams synd uden selv at skulle gøre noget, frigøres de ikke uden videre fra deres egne synder, medmindre de bekender tro på Kristus [og] omvender sig fra deres synder …

Forsoningens betingelsesløse velsignelser er tydeligvis ufortjente, men de betingede velsignelser er heller ikke nogen, vi gør os helt fortjente til. Ved at leve trofast og holde Guds bud, kan man modtage yderligere velsignelser; men de gives stadig frit, teknisk set har man ikke gjort sig fortjent til dem. (»Jesu Kristi forsoning«, Liahona, mar. 2008, s. 36-37)

Da Nefi talte om nådens betingede gaver, der er tilgængelige gennem Frelserens forsoning, sagde han: »Vi ved, at det er ved nåde, at vi bliver frelst, efter alt hvad vi kan gøre« (2 Ne 25:23). Nogle har følt sig foruroliget over vendingen »efter alt hvad vi kan gøre«. For bedre at forstå Nefis ord kan du læse følgende udtalelser af kirkens ledere:

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

Jeg tænker på, om vi ikke nogle gange misforstår udtrykket »efter alt hvad vi kan gøre«. Vi må forstå, at »efter« ikke er det samme som »på grund af«.

Vi bliver ikke frelst »på grund af« alt, hvad vi kan gøre. Har nogen af os gjort alt, hvad vi kan gøre? Venter Gud, indtil vi har opbrugt alle muligheder, førend han griber ind i vores liv med sin frelsende nåde? …

Jeg er sikker på, at Nefi vidste, at Frelserens nåde muliggør og gør os i stand til at overvinde synd [se 2 Ne 4:19-35; Alma 34:31]. Det er derfor, at Nefi arbejdede så flittigt for at formå sine børn og brødre »til at tro på Kristus og til at blive forliget med Gud« [2 Ne 25:23]. (Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 110)

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Vi behøver ikke at opnå et vist minimum af evner eller godhed, før Gud vil hjælpe – vi kan få guddommelig hjælp hver eneste time, hver dag, uanset hvor vi er på lydighedens vej … Min bøn er ganske enkelt, at vi påtager os ansvaret og tager fat på arbejdet, så der er noget, Gud kan hjælpe os med. (Se D. Todd Christofferson, »For evigt frie til selv at handle«, Liahona, nov. 2014, s. 19)

Billede
Ældste Bruce C. Hafen

Frelserens barmhjertighedsgave er ikke nødvendigvis tidsmæssigt begrænset til »efter« alt, vi kan gøre. Vi kan modtage hans nåde inden, under og efter den tid, hvor vi selv yder en indsats. (Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences, 1989, s. 155-156)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke misforståelser om Frelserens nåde har du hørt? Hvordan kan det, du lærer om nåde, velsigne dig og andre, du kender?

Afsnit 3

Hvordan kan Frelserens nåde forandre mit liv?

Jesus Kristus har oplevet alle de smerter, fristelser, skrøbeligheder og svagheder, der findes i jordelivet, så han ved, hvordan han kan hjælpe os (se Hebr 2:18; 4:15; Alma 7:11-12; L&P 62:1). Eftersom Jesus Kristus både er en villig og egnet Frelser, kan vi »med frimodighed træde frem for nådens trone, for at vi kan få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid« (Hebr 4:16).

Billede
ung voksen beder
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Overvej, hvad du kan lære om at søge eller modtage Herrens nåde af en eller flere af følgende beretninger fra skriften.

Mens du læser, kan du overveje følgende spørgsmål:

  1. Hvordan blev nåden udtrykt?

  2. Hvad gjorde personen (eller personerne) for at indbyde eller stole på Herrens nåde?

  3. Hvordan kan jeg anvende denne beretning i mit liv?

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Tænk over og skriv et tidspunkt ned, hvor du føler, at du modtog Herrens nåde. Husk, at nåde for det meste kommer på små og enkle måder. Vær forberedt på at dele et eksempel i klassen.

Udskriv