Institut
Lektion 24 – Lærerens hæfte: Stol på Jesus Kristus som vores dommer


»Lektion 24 – Lærerens hæfte: Stol på Jesus Kristus som vores dommer«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 24 – Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 24 – Lærerens hæfte

Stol på Jesus Kristus som vores dommer

I »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« står der: »Enhver af os skal fremstilles for Gud for at blive dømt efter vore gerninger og vores hjertes ønsker« (JesuKristiKirke.org). Denne lektion vil hjælpe eleverne til at udtrykke, hvorfor vi kan have fuldstændig tillid til Jesus Kristus som vores dommer. De vil også få mulighed for at vurdere, hvad de kan gøre for at forberede sig til den endelige dom.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus er vores dommer.

Del følgende scenarie:

Forestil jer, at I har en ven, der er blevet anklaget for en alvorlig forbrydelse. I kender også offeret for forbrydelsen. I elsker begge personer.

  • Hvis I kunne vælge en dommer til jeres ven, hvilke egenskaber ville I så helst have, at dommeren besad?

  • Hvilke bekymringer ville I have, hvis dommeren manglede en eller flere af de egenskaber, vi har fundet frem til? (Hvad nu hvis dommeren var medfølende, men ikke retfærdig eller retfærdig, men ikke medfølende?)

Mind eleverne om, at de blev opfordret til at forberede sig til timen ved at udpege en af Frelserens egenskaber, der viser, at vi kan stole på, at han er en retfærdig dommer. Giv eleverne et par minutter til at gennemgå den egenskab, de har fundet, eller om nødvendigt til at finde en. Bed dem derefter om at danne små grupper, og giv dem følgende uddelingsark.

Jesus Kristus er »den retfærdige dommer« (2 Tim 4:8)

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 24

Læs SaImernes Bog 9:8 og 96:11-13 højt. Bed derefter hvert medlem af gruppen om at fortælle om en af Frelserens egenskaber, der viser, at Jesus Kristus dømmer alle mennesker med retfærdighed. Når I deler egenskaber, kan I drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan denne egenskab påvirke, hvordan Jesus Kristus dømmer os?

  • Hvordan øger denne egenskab jeres tillid til Frelserens egnethed til at være jeres dommer?

Når I har udpeget bestemte egenskaber, så tal om, hvordan Jesus Kristus er forskellig fra alle menneskelige dommere. (Overvej at gennemgå udtalelserne fra præsident Dallin H. Oaks og ældste Richard G. Scott i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet). I kan også tale om, hvorfor det er vigtigt, at Frelseren som vores dommer personificerer alle disse egenskaber.

Jesus Kristus er »den retfærdige dommer« (2 Tim 4:8)

Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte – lektion 24

Billede
Uddelingsark vedrørende Jesus Kristus som den retfærdige dommer

Når de har haft tid nok til at tale om dette, kan du bede nogle elever om at fortælle, hvad de føler om, at Jesus Kristus er deres dommer.

Jesus Kristus vil dømme os ud fra vores gerninger og vores hjertes ønsker.

Gør vores undervisning og læring bedre

Udtryk tydeligt sande principper. Ældste B.H. Roberts, tidligere medlem af De Halvfjerds, har sagt: »For at blive kendt må sandheden udtales, og jo klarere og mere fuldstændig udtalelsen er, desto bedre mulighed vil Helligånden have for at bære vidnesbyrd for menneskers sjæle, at værket er sandt« (i James E. Faust, »Hvad jeg ønsker min søn skal vide, før han tager på mission«, Stjernen, juli 1996, s. 43). Giv eleverne mulighed for at finde og udtrykke sande principper, der findes i skrifterne og nutidige profeters ord.

Bed eleverne om stille at gennemgå Johannes’ Åbenbaring 20:12 og Lære og Pagter 137:9 og nedskrive en sandhed om, hvordan vi vil blive dømt. Bed et par elever om at fortælle om den sandhed, de fandt frem til. Brug elevernes indsigt til at skrive en sandhed på tavlen lig følgende: Vi vil hver især stå foran Herren og blive dømt efter vores gerninger og vores hjertes ønsker. For at øge elevernes forståelse kan du stille et eller flere af følgende spørgsmål:

  • Hvorfor tror I, at vores gerninger er vigtige i den endelige dom? (Påpeg, at gerninger kan omfatte at holde befalingerne, modtage ordinancer, at ære pagter, at omvende sig og at tjene andre).

  • Hvorfor tror I, at vi også vil blive dømt efter vore tanker og vores hjertes ønsker? (Du kan eventuelt læse følgende udtalelse af præsident Oaks: »De ønsker, vi reagerer på, afgør vores forandringer, vores præstationer og det, vi bliver« (»Ønske«, Liahona, maj 2011, s. 42)).

  • Hvorfor er det vigtigt regelmæssigt at evaluere, hvordan vores ønsker, ord og handlinger påvirker, hvem og hvad vi bliver? (Overvej at gennemgå udtalelsen af præsident Oaks i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

Mind eleverne om, at Alma den Yngre stillede gennemborende spørgsmål, der kan hjælpe os til at vurdere, hvad vi bliver. Bed eleverne om at gennemgå Alma 5:15-16, 19, 26-27 og reflektere over mindst et spørgsmål af dem, der er mest relevant for dem. Når de har haft tid nok til i stilhed at overveje spørgsmålene, så tilskynd en eller to elever til at fortælle, hvordan det har hjulpet eller kan hjælpe dem til at blive mere som Frelseren at tage sig tid til ærlig selvrefleksion.

Som Alma foreslår, så bed eleverne om at forestille sig, at de står foran Gud for at blive dømt.

  • Hvad ville I føle i dette øjeblik? Hvorfor?

  • Hvem ville I helst være sammen med?

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå, at Jesus Kristus udover at være vores dommer også er vores talsmand hos Faderen? (Gennemgå eventuelt, hvad det betyder, at Jesus Kristus er vores talsmand (se afsnit 2 i forberedelsesmaterialet)).

Læs Lære og Pagter 45:3-5 højt og bed eleverne om at forestille sig, at Jesus Kristus taler specifikt for dem.

  • Hvordan ville I have det med at høre Jesus Kristus tale jeres sag for vor himmelske Fader? (Gennemgå eventuelt ældste Dale G. Renlunds citat i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet for at sikre dig, at eleverne forstår, at Frelseren som vores talsmand ikke modsætter sig Faderens vilje).

  • Hvordan kan en forståelse og accept af Frelserens rolle som vores talsmand give håb til en, der føler, at han eller hun aldrig vil blive god nok til at vende tilbage til Guds nærvær?

  • Hvad kan I gøre i dag for at vise Herren, at I ønsker, at han skal være jeres talsmand?

Du kan vidne om, at Herren ikke blot taler for os ved den endelige dom, men at han også er villig til at være vores talsmand i dag (se L&P 29:5-6). Han vil tale vores sag, når vi søger hans hjælp.

Til næste gang

Overvej at tilskynde eleverne til at læse forberedelsesmaterialet inden næste gang ved at sende en besked lig følgende: Når I studerer forberedelsesmaterialet til lektion 25, så spørg jer selv: Hvilken indflydelse har mit daglige liv som discipel på min evige skæbne?

Udskriv