Institut
Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale: Favn Frelserens store sonoffer


»Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale: Favn Frelserens store sonoffer«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Kristus beder i Getsemane have, af Hermann Clementz

Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale

Favn Frelserens store sonoffer

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har vidnet: »Den største begivenhed og den vigtigste bedrift i hele menneskehedens historie er Herren Jesu Kristi sonoffer« (»Testify of the RestorationNew Era, apr. 2017, s. 3). Tænk, mens du studerer, på hvad Herren udholdt for at fuldføre sit sonoffer. Overvej også, hvordan du kan udvise taknemmelighed for det, han har gjort for dig.

Afsnit 1

Hvorfor har jeg brug for Frelserens forsoning?

Adams og Evas fald var et nødvendigt skridt fremad i vor himmelske Faders plan for vores evige udvikling. Det gav os mulighed for at komme til jorden, udøve handlefrihed, skabe familier, opleve glæde, lære og vokse (se 2 Ne 2:19-25).

Billede
Forlader Edens have, af Joseph Brickey

Men dette skridt fremad førte også til et skridt nedad. På grund af faldet arver vi hver især en falden tilstand og er underlagt åndelig og fysisk død (se Alma 42:5-9, 14). Vi kan ikke overvinde disse betingelser gennem vores egen indsats eller fortjeneste (se 2 Ne 2:5, 8). Profeten Jakob belærte om, at uden Herrens »altomfattende forsoning« ville vi »aldrig mere opstå« og for evigt blive udelukket fra Guds nærhed (se 2 Ne 9:7-9).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 2 Nefi 9:10, 21 og se efter, hvordan Jesus Kristus frelser os fra fysisk og åndelig død.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har vidnet om, hvordan Frelserens forsoning hjælper os til at overvinde konsekvenserne af faldet:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Frelserens forløsning består af to dele. For det første soner den for Adams overtrædelse og konsekvenserne for menneskene af faldet, idet den overvinder det, man kan kalde de direkte følger af faldet – den fysiske og åndelige død. Fysisk død forstår vi godt, hvad er; åndelig død er menneskets adskillelse fra Gud … Denne forløsning fra fysisk og åndelig død er både universel og betingelsesløs.

Det andet aspekt ved Frelserens forsoning er forløsningen fra det, som kan betegnes som den indirekte konsekvens af faldet – vores egne synder i modsætning til Adams overtrædelse …

Eftersom vi er ansvarlige og selv træffer vores valg, er forløsningen fra vores synder betinget – betinget af tilståelse og opgivelse af synd og et gudfrygtigt liv, det er med andre ord betinget af omvendelse (se L&P 58:43). (»Forløsning«, Liahona, maj 2013, s. 109-10)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke tanker og følelser har du i forhold til Jesus Kristus, idet du ved, at han er den eneste vej til frelse fra åndelig død, fysisk død og konsekvenserne af dine egne synder? (Se Mosi 3:17).

Afsnit 2

Hvordan kan det at grunde over Frelserens lidelser i Getsemane og på korset øge min taknemmelighed for ham?

Efter Jesus havde spist det sidste måltid sammen med sine apostle og indstiftet nadveren for dem, tog han dem med til Getsemane have. Der bad og led Frelseren for vores synder.

Billede
Kristus i Getsemane, af Heinrich Hofmann
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Markus 14:33-36, Lukas 22:43-44 og Lære og Pagter 19:18 langsomt og omhyggeligt. Prøv at visualisere den pris, Jesus Kristus betalte for at sone for vores synder. Du kan også se »Frelseren lider i Getsemane« (8:30).

Efter at have lidt ufattelig smerte i Getsemane blev Jesus forrådt. »Han blev pågrebet og anklaget på falsk grundlag« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org). Mens Frelseren var i de jødiske religiøse lederes varetægt, blev han hånet, spyttet på, slået og falsk anklaget (se Matt 26:47-68).

Billede
Jesus blev forhørt af Rådet

Fordi de manglede myndighed til at dømme Jesus til døden, førte de jødiske ledere ham til den romerske statholder Pilatus. Pilatus frygtede folket og dømte Jesus til døden ved korsfæstelse. Som forberedelse til korsfæstelsen blev Kristus pisket og hånet grusomt af romerske soldater. De slog nagler gennem hans hænder og fødder og løftede ham op på et kors mellem to kriminelle (se Matt 27:11-38).

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at mens Jesus hang på korset, »genvaktes den uendelige lidelse og de nådesløse pinsler fra Getsemane« (»Den rensende kraft fra Getsemane«, Liahona, apr. 2011, s. 58). Efter omkring seks timer »råbte Jesus med høj røst: Elo¡, Elo¡! lam sabakt ni?« - det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?« (Mark 15:34).

Billede
Korsfæstelsen, af Harry Anderson

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om dette forpinte råb (eller i stedet for at læse følgende udtalelse, kunne du se videoen »Der var ingen med ham« (4:24) https://www.churchofjesuschrist.org/study/video/inspirational-messages/2009-04-14-none-were-with-him?lang=dan):

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

For at hans Søns største offer kunne blive lige så fuldkomment, som det var frivilligt og hans alene, trak Faderen ikke desto mindre kortvarigt sin Ånds trøst og støtten fra sin personlige tilstedeværelse væk fra Jesus … For at hans forsoning kunne være uendelig og evig, måtte [Jesus Kristus] føle, hvordan det er at dø, ikke blot fysisk, men åndeligt, for at mærke, hvordan det er at få den guddommelige Ånd trukket væk, hvilket får en til at føle sig fuldstændig og håbløst alene …

Fordi Jesus gik en så lang og ensom sti fuldstændig alene, behøver vi ikke gøre det. (»Der var ingen med hamLiahona, maj 2009, s. 87-88).

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Tænk over den pris, som Frelseren betalte i Getsemane og på korset for at forløse dig, og nedskriv dine tanker og følelser. Overvej at bede en bøn for at udtrykke din taknemmelighed til vor himmelske Fader for Jesu Kristi sonoffer for dig.

Afsnit 3

Hvad kan jeg gøre for at tage imod Herrens sonoffer?

Det er vigtigt at forstå og udtrykke taknemmelighed for Herrens lidelser for jer. Men du kan gøre endnu mere for at udvise din tro på, at hans forsoning virkelig findes, når du vælger at omvende dig fra dine synder. (Du kan se et eksempel på dette i 3 Nefi 9:12-13, 21-22, hvor Herren opfordrede nefitterne og lamanitterne til at omvende sig, før han besøgte dem).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lære og Pagter 18:10-14, og se efter forbindelsen mellem vores personlige værdi, Herrens forsoning samt omvendelse.

Præsident Russell M. Nelson har om Herrens omvendelsesgave sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Alt for mange betragter omvendelse som straf – noget man bør undgå undtagen i de mest alvorlige situationer. Men denne følelse af at blive straffet kommer fra Satan …

Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en begivenhed, det er en proces. Den er nøglen til lykke og til fred i sindet. Sammen med tro åbner omvendelse for vores adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning. (»Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67)

Billede
en lykkelig person
Billede
ikon, handling

Handling

Hvad er din holdning til omvendelse? Hvad kan du gøre for at gøre omvendelse til en mere kristuscentreret og glædelig oplevelse i dit liv? Overvej at sætte og skrive et mål ned, og gennemgå det ofte.

Udskriv