Institut
Lektion 24 – Klassens forberedelsesmateriale: Stol på Jesus Kristus som vores dommer


»Lektion 24 – Klassens forberedelsesmateriale: Stol på Jesus Kristus som vores dommer«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 24 – Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Jesus Kristus, af Harry Anderson

Lektion 24 – Klassens forberedelsesmateriale

Stol på Jesus Kristus som vores dommer

Forestil jer de tanker og følelser, I kunne have, hvis I i dag blev inviteret ind i Herrens nærhed. En dag vil »enhver af os [skulle] fremstilles for Gud for at blive dømt efter vore gerninger og vores hjertes ønsker« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org; se også 2 Ne 9:15). Hvordan vi oplever at være i Frelserens nærhed, afhænger af, hvordan vi har forberedt os (se Alma 5:16-25). Overvej, når I studerer, hvad I kan gøre, så I vil føle jer trygge og sikre i hans nærhed ved den endelige dom (se L&P 121:45).

Afsnit 1

Hvorfor kan jeg stole på Jesus Kristus som min dommer?

På grund af Frelserens guddommelige natur og hans uendelige forsoning kan vi være forvisset om, at han vil være en »retfærdig dommer« (Moses 6:57), når den dag kommer, hvor vi står foran ham for at give en beretning om vores liv (se Rom 14:10-12). Han vil fuldkomment afgøre, hvilken grad af herlighed vi er værdige til at modtage. I Salmernes Bog kan vi læse: »Han dømmer verden med retfærdighed og fælder retskaffen dom over folkene« (Sl 9:9, se også 96:13).

Da ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum talte om Herrens kvalifikationer som vores dommer, sagde han:

Billede
Ældste Richard G. Scott

Jesus Kristus besad fortrin, som intet andet væsen overhovedet kunne have. Han var en Gud, Jahve, før sin fødsel i Betlehem. Hans elskede Fader gav ham ikke blot hans åndelige legeme, men Jesus var hans enbårne Søn i kødet. Eftersom vor Mester levede et fuldkomment og syndfrit liv, var han ikke underlagt retfærdighedens krav. Han er fuldkommen i enhver egenskab, herunder kærlighed, barmhjertighed, tålmodighed, lydighed, tilgivelse og ydmyghed …

Jeg vidner om, at Frelseren med ufattelige lidelser og med kvaler, som ikke kan gøres op, opnåede sin ret til at være vor Forløser, vor Mellemmand og vor endelige Dommer (Se »Forsoningen kan sikre jeres fred og lykke«, Liahona, nov. 2006, s. 42).

Billede
Møde med Frelseren, af Jen Tolman

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab, der tidligere var højesteretsdommer i Utah, har om Frelserens enestående position til at dømme os sagt:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Hans alvidenhed giver ham en fuldkommen kundskab om alle vores handlinger og ønsker, både dem, vi ikke har omvendt os fra eller ikke har ændret, og dem, som vi har omvendt os fra, eller som er retfærdige. Derfor vil vi alle efter hans dom indrømme, »at hans straffedomme er retfærdige.« (Mosi 16:1)(»Den store plan«, Liahona, maj 2020, s. 96).

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Tænk på en af Jesu Kristi egenskaber, der øger jeres tillid til, at han vil være en retfærdig dommer. I kan for eksempel overveje, hvordan han er kærlig, alvidende, almægtig, klog, barmhjertig, retfærdig, medfølende, langmodig, sagtmodig eller tilgivende. Vær forberedt på at dele den egenskab, I har valgt, med jeres klasse.

Afsnit 2

Hvordan vil jeg blive dømt?

At tænke på den endelige dom kan både føles imponerende og overvældende. Nogle gange kan vi spekulere på, om vi nogensinde vil føle os beredt til at blive dømt af Herren. Johannes’ Åbenbaring indeholder vigtige sandheder om, hvordan Herren vil dømme os.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes’ Åbenbaring 20:12, og se efter, hvordan vi vil blive dømt.

Præsident Harold B. Lee har sagt:

Billede
Præsident Harold B. Lee

De »bøger«, der omtales er de optegnelser [om vore gerninger], der føres på jorden … Livets bog, er den optegnelse, som føres i himlen (Kirkens præsidenters lærdomme: Harold B. Lee, 2000, s. 226).

I et syn om det celestiale rige fik profeten Joseph Smith yderligere indsigt i den endelige dom. Frelseren har sagt: »For jeg, Herren, vil dømme alle mennesker efter deres gerninger, ud fra deres hjertes ønske« (L&P 137:9, fremhævelse tilføjet). Profeten Alma belærte om, at vi også vil blive holdt ansvarlige for vore ord (se Alma 12:14).

Præsident Oaks har sagt, at den endelige dom er mere end en vurdering af vores tanker, ord og gerninger:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Den endelige dom [er] ikke blot … en evaluering af mængden af alle gode og onde gerninger – altså hvad vi har gjort. Det er en erkendelse af det endelige produkt af vores gerninger og tanker – altså hvad vi er blevet … Evangeliets befalinger, ordinancer og pagter er ikke en liste over indskud, som det forlanges, at vi indsætter på en himmelsk konto. Jesu Kristi evangelium er en plan, der viser os, hvordan vi bliver det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal blive. (Se »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Det er vigtigt at huske, at uanset hvor flittigt vi stræber efter at efterleve evangeliet, kan vi uden Herrens hjælp aldrig blive det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi bliver. Heldigvis er Jesus Kristus ikke blot vores dommer, men også vores »talsmand over for Faderen« (L&P 110:4, se også 1 Joh 2:1).

Billede
Møde med Frelseren, af Jen Tolman

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at talsmand betyder »en, der taler en andens sag« eller »går i forbøn for en anden« (»Jesus Kristus – Vores Mester og meget mere«, Liahona, apr. 2000, s. 9). Som vor talsmand, kender »Jesus Kristus … menneskets svaghed og ved, og hvordan han skal bistå dem, som bliver fristet« (L&P 62:1). Han vil tale vores sag og gå i forbøn for os, når vi udøver tro på ham (se Moro 7:28; 2 Ne 2:9; Hebr 4:15-16).

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har om Jesu Kristi rolle som vores talsmand sagt:

Billede
Ældste Dale G. Renlund

Kristi forsvar for os hos Faderen er ikke fjendtligt. Jesus Kristus … ville ikke kæmpe for andet end det, Faderen hele tiden har ønsket. Vor himmelske Fader hepper på og klapper uden tvivl af vores succes.

Kristi forsvar sker, i det mindste delvist, for at minde os om, at han har betalt for vores synder, og at ingen er uden for rækkevidden for Guds barmhjertighed. (Se »Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104-105).

Billede
Møde med Frelseren, af Jen Tolman

I en åbenbaring, som profeten Joseph modtog i 1831, beskrev Jesus Kristus sin forsonings rolle som talsmand for dem, der tror på ham.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lære og Pagter 45:3-5, og se efter, hvordan Jesus Kristus taler vores sag.

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Forestil jer, at I hører Frelseren føre jeres sag for Faderen. Hvordan ville I have det med at lytte til ham, der taler for jer?

Afsnit 3

Hvordan kan jeg blive bedre til at evaluere mine forberedelser til den endelige dom?

Præsident Oaks har sagt: »Formålet med denne endelige dom er at afgøre, hvorvidt vi har opnået det, som Alma beskriver som en ›mægtig forandring i hjertet‹« (»Renset ved omvendelse«, Liahona, maj 2019, s. 93). Denne ændring opnås gennem Jesu Kristi forsoning og oprigtig omvendelse.

Da Alma underviste Zarahemlas folk, stillede han dem spørgsmål, så de kunne vurdere deres hjertes tilstand og afgøre, hvor forberedte de var på at blive dømt af Frelseren (se Alma 5:14).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Alma 5:15-16, 19, 26-27, og brug noget tid på ærlig selvrefleksion, når I overvejer jeres svar på de stillede spørgsmål. Find især frem til et spørgsmål, der antyder et område, hvor I lige nu kan forbedre jer.

Billede
person tænker over skrifterne

Når I tænker over, hvad I kan gøre for bedre at forberede jer til den endelige dom, så husk følgende vise råd fra ældste Larry R. Lawrence fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Larry R. Lawrence

Ånden kan vise os vores svagheder, men han kan også vise os vores styrke. Nogle gange skal vi spørge, hvad vi gør rigtigt, så Herren kan opløfte og opmuntre os … Han glæder sig, hver gang vi tager et skridt fremad. For ham er vores retning langt vigtigere end vores hastighed.

Hold ud, brødre og søstre, og tab aldrig modet. (»Hvad mangler jeg så?« Liahona, nov. 2015, s. 35).

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Brug et par minutter på at skrive et svar på det spørgsmål, I fandt ud fra Almas ord, der foreslog noget, I kan arbejde på lige nu. I kan også finde et spørgsmål, der foreslår noget, I gør rigtigt, og så skrive et svar på det spørgsmål.

Udskriv