Institut
Lektion 20, Lærerens hæfte: Sådan finder jeg min plads i den gode Hyrdes fold


»Lektion 20, Lærerens hæfte: Sådan finder jeg min plads i den gode Hyrdes fold«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 20, Lærerens hæfte«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Lektion 20, Lærens hæfte

Hvordan finder jeg min plads i den gode Hyrdes fold?

Ældste Gerrit W. Gong underviste om, at den gode Hyrde »søger og samler os« og »lærer os, hvordan vi tjener med kærlighed« (»Den gode Hyrde, Guds lam«, Liahona, maj 2019, s. 97). I denne lektion vil eleverne drøfte vigtigheden af at vide, at den gode Hyrde holder af alle mennesker. Eleverne vil også lære vigtigheden af at udvikle et hjerte som en hyrdes, så de kan finde og hjælpe med at bringe Herrens vildfarne får tilbage.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus er den gode Hyrde.

Du kan indlede klassen med at vise de medfølgende billeder af hyrder og får.

Billede
en hyrde leder sin flok
Billede
hyrde med et lam
Billede
hyrde ved fårefolden

Drøft kort forskellen på en hyrde og en daglejer (se afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

Det kan være nyttigt også at vise billedet af Jesus Kristus, der er skildret som den gode Hyrde fra begyndelsen af klassens forberedelsesmateriale, og på tavlen skrive følgende ufuldstændige sætning: Den gode Hyrde …

Bed eleverne om at gennemgå Johannes 10:11, 14-16; Salmerne 23:1-4; 3 Nefi 18:28-31 sammen med en makker eller i små grupper og se efter, hvordan de kan færdiggøre sætningen på tavlen. Når de har haft tid til samtaler i små grupper, kan du bede nogle elever om at skrive deres færdige sætninger på tavlen. Deres sætninger kan omfatte sandheder som følgende: Den gode Hyrde sætter sit liv til for sine får. Den gode Hyrde kender og har tal på sine får. Den gode Hyrde nærer, vejleder og beskytter sine får.

Når eleverne finder frem til sandheder om den gode Hyrde, kan du overveje, hvilke af følgende spørgsmål du kan stille for at øge deres kærlighed til og påskønnelse af ham:

  • Hvorfor kan det være vigtigt at forstå, at Frelseren kender og har tal på sine følgere? Hvilke tanker og følelser oplevede I, mens I grundede over, at den gode Hyrde satte sit liv til for hver enkelt af os?

Du kan lade eleverne vælge et af udtrykkene i Salmerne 23:1-4 (såsom »grønne enge«, »det stille vand«, »giver mig kraft på ny«, »rette stier« eller »din stok og din stav er min trøst«) og bede dem om at fortælle, hvad disse vendinger kan lære os om den gode Hyrde.

  • Hvordan har I følt den gode Hyrdes kærlighed og omsorg for jer? Hvordan har han hjulpet jer igennem en svær tid?

Du kan læse, synge eller lytte til en version af salmen »Min hyrde er Herren« (Salmer og sange, nr. 56). (Overvej at vise teksten). Bed eleverne om at tænke på tidspunkter, hvor Herren har våget over dem.

Den gode Hyrde inviterer alle mennesker ind i sin fold.

Overvej at vise et billede af Peter og Frelseren (se afsnit 2 af forberedelsesmaterialet) på bredden af Galilæas Sø og bede en elev om at forklare, hvad der sker. Det kan være nyttigt at læse Johannes 21:15-17 og drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvad finder I betydningsfuldt ved Frelserens budskab til Peter? (Du kan eventuelt skrive følgende princip på tavlen: Vi viser vores kærlighed til Frelseren ved at vogte hans får).

Overvej at gennemgå præsident Bonnie H. Cordons udtalelse i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet sammen med eleverne.

  • Hvad mener I, det betyder at have et »hjerte som en hyrdes«?

Gør vores undervisning og læring bedre

Stræb efter at inkludere alle eleverne. For at være som Frelseren må vi række ud til alle elever, uanset deres grad af kirkeaktivitet, tro, valg i livet, udseende eller forståelse af evangeliet. Når du leder drøftelser, så stræb efter at skabe et miljø præget af kærlighed og tillid, så hver elev føler, at der er brug for dem, og at de kan dele deres tanker, følelser og unikke indsigter.

Overvej at dele følgende scenarie eller et af dine egne for at tilskynde til en klassedrøftelse:

I er blevet bedt om at drage omsorg for Jan. I kontakter ham på de sociale medier og beder om at mødes med ham. Han svarer med følgende besked: »Du behøver ikke at besøge mig. Jeg prøvede at komme i menigheden sidste år og følte mig utilpas. Jeg passer ikke ind eller føler ikke, at jeg hører til i kirken. Du behøver ikke spilde din tid på mig.«

Bed nogle elever om at fortælle, hvordan de ville svare Jan. Som en del af drøftelsen kan du stille nogle af følgende spørgsmål:

  • Hvad kan det betyde i denne situation at have et hjerte som en hyrdes?

  • Hvordan kan lignelsen om det vildfarne får relateres til dette scenarie? (Overvej at gennemgå Lukas 15:4-7 og udtalelsen af ældste Gary E. Stevenson i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

  • På hvilke måder kan vi blive »vildfarne får«? Hvis I har følt jer fortabt, hvad gjorde andre så for at hjælpe jer tilbage? Hvis I føler jer fortabt lige nu, hvad ønsker I jer så mest af andre medlemmer af Kirken? (Hvis det vil hjælpe dine elever, kan du bede dem om at danne små grupper og få dem til at søge i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet efter principper, der kan hjælpe nogen til i højere grad at føle, at de hører til i deres menighed).

  • Hvad har I lært om Frelseren, når I har rakt ud til personer, der er vildfarne, eller som føler, at de ikke hører til?

Giv eleverne et par minutter til at tænke over, hvad de kan gøre for at hjælpe nogen til at føle sig værdsat, uundværlig og inkluderet i Herrens fold. Tilskynd eleverne til at skrive disse tilskyndelser ned og handle på dem.

Som afslutning kan du eventuelt fortælle om dine følelser for den gode Hyrde eller bede en elev om at fortælle om sine følelser for ham.

Til næste gang

I løbet af ugen kan du sende følgende besked, eller en du selv skriver, til eleverne: Når I studerer lektion 21, så tænk over, hvad I gør eller kunne gøre hver dag for at høre Herrens røst.

Udskriv